StoryEditor
Prawo
10.05.2019 00:00

A.Duda powołał Radę ds. Przedsiębiorczości. Dla przedstawiceli handlu i przemysłu FMCG zabrakło miejsca

Sektor FMCG (handel, przemysł, rolnictwo) odpowiadający za ponad 20 proc. polskiego PKB, nie będzie miał ani jednego przedstawiciela w Radzie ds. Przedsiębiorczości przy prezydencie RP, powołanej w piątek przez Andrzeja Dudę.

Rada, jak zapewnia Kancelaria Prezydenta, stanowić ma "forum konsultacyjno-doracze prezydenta RP". – Zdecydowałem się powołać radę po to, aby przeanalizować sytuację polskich przedsiębiorców w aspekcie funkcjonalnym, ale przede wszystkim w aspekcie prawnym – powiedział prezydent Duda podczas uruczystości powołania rady.

- Spotkanie praktyków, którzy na co dzień zajmują się biznesem i funkcjonują na rynku gospodarczym na różnych jego poziomach i w różnych branżach, z prawnikami i specjalistami z zakresu zarządzania w moim przekonaniu przyniesie efekt w postaci dobrej debaty na temat sytuacji polskich przedsiębiorców, polskiego rynku gospodarczego i możliwość faktycznie przygotowania propozycji różnego rodzaju rozwiązań, które ułatwią życie przedsiębiorcom, pomogą im funkcjonować, a tym samym przyczynią się do rozwoju naszego państwa, a w niektórych aspektach, powiem górnolotnie, do naprawy Rzeczypospolitej - powiedział Andrzej Duda.

Zadania Rady ds. Przedsiębiorczości mają koncentrować się na "zapewnieniu polskim przedsiębiorcom warunków dla stabilnego rozwoju ich przedsiębiorstw" oraz na "kreowaniu i upowszechnianiu postaw przedsiębiorczych szczególnie wśród młodzieży".

W skład Rady ds. Przedsiębiorczości przy Prezydencie RP weszło 18 osób. Na przewodniczącego rady powołany został Piotr Wachowiak, prof. SGH, prorektor ds. nauki i zarządzania SGH. Członkami rady, którym najbliżej jest do sektora handlu FMCG, są Beata Kozłowska-Chyła, przewodnicząca rady nadzorczej Lotosu, oraz Małgorzata Podrecka, wiceprezes producenta opakowań Can-Pack.

Oprócz wspomnianych powyżej osób, w skład rady weszli jeszcze: Andrzej Arendarski, współzałożyciel i prezes Krajowej Izby Gospodarczej; Małgorzata Bieniaszewska, właścicielka MB-Pneumatyka; Dawid Cycoń, prezes ML System; Wojciech Dyduch, prodziekan ds. rozwoju na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach; Stanisław Han, prezes PPF Hasco-Lek; Marcin Joka, prezes Photon Entertainment; Rafał Kos, doradca prezydenta RP; Arkadiusz Kustra, adiunkt na Akademii Górniczo-Hutniczej; Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland; Anna Rulkiewicz, prezes LUX MED; Piotr Soyka, prezes Remontowa Holding i członek NRR; Beata Stelmach, prezes Zarządu PZL-Świdnik; Paweł Szataniak, przewodniczący rady nadzorczej Wielton; Jan Szynaka, prezes Szynaka-Meble; oraz Julita Wasilczuk, prof. PG, dziekan Wydziału Zarządzania i Ekonomii na Politechnice Gdańskiej.

wiadomoscihandlowe.pl
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 14:23
Colgate zmienia sposób prezentacji past do zębów po interwencji prokuratora z Teksasu
Spersonalizowana pasta do zębów może być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na produkty dostosowane do indywisualnych potrzeb.Shutterstock

Colgate-Palmolive zapowiedziało wprowadzenie nowych zasad dotyczących opakowań i materiałów marketingowych swoich past do zębów. Decyzja ta została podjęta po tym, jak prokurator generalny Teksasu, Ken Paxton, wyraził obawy, że dotychczasowe przedstawianie ilości pasty może skłaniać rodziców do podawania dzieciom zbyt dużych dawek fluoru. Od 1 listopada na grafikach reklamowych i opakowaniach marek Colgate, Tom’s of Maine oraz hello będą prezentowane „bezpieczne, odpowiednie dla wieku” porcje, czyli ilości pasty wielkości ziarnka grochu dla dzieci poniżej 6. roku życia.

Zmiana obejmie w pierwszej kolejności treści publikowane w internecie, a następnie także opakowania dostępne na sklepowych półkach. W maju Paxton skierował podobne zapytania prawne do Colgate i koncernu Procter & Gamble, producenta pasty Crest, twierdząc, że ich reklamy mogą prowadzić do podawania dzieciom niezdrowych dawek fluoru. Sprawa dotycząca Procter & Gamble pozostaje otwarta.

Fluor od dekad uznawany jest za kluczowy składnik w profilaktyce próchnicy – wzmacnia szkliwo zębów i pomaga zapobiegać ubytkom. Amerykańskie Towarzystwo Stomatologiczne (ADA) popiera zarówno stosowanie fluoru w pastach, jak i w wodzie pitnej. Jednak temat wciąż budzi kontrowersje. W styczniu 2025 roku w czasopiśmie JAMA Pediatrics opublikowano badanie sugerujące, że wyższa ekspozycja dzieci na fluor wiąże się z niższym poziomem IQ. W artykule redakcyjnym towarzyszącym publikacji profesor stomatologii społecznej i zapobiegawczej z University of Iowa wskazał jednak liczne braki w analizie i przestrzegł przed wyciąganiem pochopnych wniosków dotyczących polityki zdrowotnej.

Ken Paxton, polityk Partii Republikańskiej, podkreślił, że działania Colgate wpisują się w jego inicjatywę „Make America Healthy Again”, powiązaną z Robertem F. Kennedym Jr., obecnym sekretarzem ds. zdrowia i usług społecznych. Ruch ten znajduje poparcie zarówno wśród przeciwników nadmiernych regulacji, jak i osób obawiających się zagrożeń zdrowotnych, choć krytycy ostrzegają, że niektóre jego postulaty mogą oznaczać cofnięcie się w stosunku do osiągnięć medycyny publicznej z ostatnich dekad. Colgate i Procter & Gamble nie odpowiedziały dotąd na prośby mediów o komentarz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.09.2025 13:14
KIS: wydatki u kosmetyczki mogą być kosztem firmowym? Sprawdź kiedy!
Denisfilm Getty Images Pro

Krajowa Informacja Skarbowa po raz kolejny zaskakuje przedsiębiorców liberalnym podejściem do interpretacji podatkowych. Zaledwie kilka tygodni temu urząd potwierdził, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki poniesione na masażystę, fizjoterapię czy zajęcia relaksacyjne. Teraz poszerzono katalog wydatków, dopuszczając możliwość rozliczania kosztów wizyt u kosmetyczki – pod warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

O interpretację (sygn. 0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD) wystąpiła kobieta prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, zajmującą się publikacją zdjęć i filmów w internecie w ramach współpracy reklamowej z klientami. Jej działalność obejmuje również realizację sesji zdjęciowych i filmowych, głównie w obszarze kulinarnym. W materiałach często widoczne są dłonie właścicielki, dlatego – jak argumentowała – regularna pielęgnacja paznokci u kosmetyczki jest niezbędnym elementem przygotowania do pracy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przychylił się do tego stanowiska, uznając, że wydatki na stylizację paznokci mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazano, że skoro celem poniesienia wydatku jest odpowiednie przygotowanie do zdjęć i filmów, to istnieje bezpośredni związek przyczynowy z prowadzoną działalnością. Tym samym koszty te – w granicach racjonalności – można zaliczyć do wydatków firmowych na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie fiskus podkreślił, że nie każdy wydatek tego typu automatycznie może być rozliczany w kosztach. Kluczowe jest, aby wydatki nie miały charakteru wyłącznie osobistego i były odpowiednio udokumentowane. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą wykazać realny związek pomiędzy wydatkami a osiąganiem przychodów. W przeciwnym razie urząd skarbowy może zakwestionować takie koszty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. wrzesień 2025 15:27