StoryEditor
Handel
06.02.2020 00:00

Koronawirus uderza coraz silniej w transport towarów

Przewóz towarów światowego handlu jest zatkany. Firmy spedycyjne, które przewożą towary z Chin do reszty świata zmniejszają liczbę statków morskich, ponieważ środki mające na celu powstrzymanie rozprzestrzeniania się koronawirusa wpływają na ich usługi i grożą zakłóceniem globalnych łańcuchów dostaw - informuje CNN Business.

Według Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju około 80 proc. światowego handlu towarami odbywa się drogą morską, a Chiny są domem dla siedmiu z 10 najbardziej ruchliwych portów kontenerowych na świecie. W pobliskim Singapurze i Korei Południowej również znajdują się duże porty.

- Zamknięcie światowego centrum produkcyjnego ma duży wpływ na transport kontenerowy, ponieważ jest to istotny czynnik ułatwiający wewnątrzazjatyckie i globalne łańcuchy dostaw. Wpłynie to na wiele branż i ograniczy popyt na transport towarów w kontenerach  - powiedział CNN Business Peter Sand, główny analityk żeglugi w BIMCO, międzynarodowym stowarzyszeniu żeglugi morskiej.

Wszystko, od samochodów i maszyn po odzież i inne artykuły konsumpcyjne, jest wysyłane w kontenerach, a zakłócenia w branży mogą odbić się echem daleko poza Chinami, ponieważ kraj ten stara się powstrzymać epidemię koronawirusa, zamykając fabryki i pracowników w domu.

Im dłużej trwa kryzys zdrowotny, tym trudniej będzie transportować towary na całym świecie. Wybuch koronawirusa zabił już ponad 560 osób i zainfekował co najmniej 28 000 - głównie w Chinach. Już teraz producent samochodów Hyundai (HYMTF) zawiesił produkcję w swoich zakładach w Korei Południowej z powodu zakłóceń w dostawach części spowodowanych wybuchem koronawirusa w Chinach - podała firma w specjalnym  oświadczeniu.

Coraz więcej statków pozostaje w „pływających strefach poddanych kwarantannie”, ponieważ kraje takie jak Australia i Singapur odmawiają zezwoleń statkom, które zawijały do ​​chińskich portów, do wejścia do ich portów, dopóki załoga nie zostanie uznana za wolną od wirusów.

Gigantyczne firmy żeglugowe, takie jak Maersk, MSC Mediterranean Shipping, Hapag-Lloyd i CMA-CGM, poinformowały, że zmniejszyły liczbę statków na trasach łączących Chiny i Hongkong z Indiami, Kanadą, Stanami Zjednoczonymi i Afryką Zachodnią.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Perfumerie
10.12.2025 09:28
Sephora wchodzi do Belgii: LVMH uruchamia spółkę zależną w Brukseli
Sephora w centrum handlowym Riviera.fot.materiały prasowe/Sephora

Sephora oficjalnie zarejestrowała belgijską spółkę zależną w Brukseli, co oznacza formalne wejście koncernu LVMH na rynek prestiżowej dystrybucji kosmetycznej w Belgii. Nowo utworzona jednostka działa pod nazwą Sephora Belgium i stanowi pierwszy krok do rozwinięcia pełnoskalowej działalności handlowej na tym rynku.

Podmiot został wpisany pod adresem Avenue Louise, jednym z najbardziej strategicznych i komercyjnych miejsc w całej Belgii. To lokalizacja premium, w której swoje biura i butiki mają międzynarodowe marki z segmentu luxury. W zarządzie Sephora Belgium znaleźli się kluczowi menedżerowie firmy, w tym dyrektor zarządzający Benoît Ponte, co potwierdza strategiczne znaczenie operacji.

Wejście Sephory tworzy silną konkurencję dla obecnych operatorów, przede wszystkim dla sieci Douglas, która w ostatnich latach zwiększała liczbę sklepów i umacniała swoją pozycję w kraju. Dla LVMH Sephora pozostaje jednym z najważniejszych kanałów sprzedaży bezpośredniej: umożliwia kontrolę dystrybucji, ekspozycji i dostępności marek beauty należących do grupy, co ma kluczowe znaczenie na europejskich rynkach o wysokiej konkurencyjności.

Ruch ten wpisuje się w szerszy trend konsolidacji sektora i rosnącej walki o klienta premium w Europie. Globalne koncerny kosmetyczne zwiększają skalę działalności oraz umacniają kontrolę nad łańcuchami sprzedaży, aby zapewnić stabilną widoczność marek i efektywniej zarządzać doświadczeniem konsumenta. Belgia, z wysokim poziomem wydatków na produkty beauty, naturalnie wpisuje się w tę strategię.

Decyzja LVMH pokazuje również, że rynek prestiżowej kosmetyki w Europie staje się coraz bardziej konkurencyjny. Wchodząc do Belgii z własnym podmiotem, Sephora sygnalizuje gotowość do intensywnej rywalizacji oraz budowania silniejszej obecności w regionie, w którym dostęp do konsumenta i kontrola nad ofertą stają się kluczowym elementem przewagi strategicznej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
09.12.2025 15:16
Lush wznawia franczyzę we Francji, stawiając na model licencjonowania
Lush to jedna z najbardziej znanych sieci kosmetycznych w Europie.Agata Grysiak

Po trzech latach intensywnej konsolidacji i przekształcania sklepów w placówki własne, Lush zdecydował się ponownie otworzyć możliwość prowadzenia sklepów pod swoim szyldem we Francji. Firma, która dotąd unikała klasycznej franczyzy, w 2025 r. wraca do współpracy z partnerami zewnętrznymi, licząc na przyspieszenie ekspansji na jednym z kluczowych rynków europejskich. Zmiana ta oznacza otwarcie nowego etapu rozwoju, różniącego się jednak znacząco od standardowych programów franczyzowych.

Według informacji przekazywanych przez Lush, decyzja o wznowieniu programu wynika przede wszystkim z potrzeby zwiększenia tempa rozbudowy sieci. W ostatnich latach francuski rynek beauty notował stabilne wzrosty, co zachęciło firmę do szukania bardziej elastycznego modelu operacyjnego. Dotychczasowa strategia polegała na centralizacji i przejmowaniu sklepów od partnerów, jednak tempo rozwoju okazało się niewystarczające wobec rosnącego popytu i konkurencji.

Wprowadzenie na nowo współpracy z partnerami nie oznacza jednak powrotu do klasycznego systemu franczyzowego. Lush określa swój model jako system licencjonowania („licensee”), co oznacza większą autonomię firmy w kształtowaniu standardów operacyjnych i wizerunkowych. Licencjobiorcy działają zgodnie z zasadami marki, ale nie uzyskują pełnego pakietu usług typowych dla tradycyjnej franczyzy. Taki model jest stosowany przez spółki prywatne, które chcą zachować kontrolę nad kluczowymi obszarami działalności.

Wejście w program licencyjny Lush wymaga znaczących nakładów finansowych. Szacowany koszt otwarcia sklepu we Francji mieści się w przedziale od 70 000 do 400 000 dolarów, obejmując wynajem lokalu, budowę i wyposażenie, zatowarowanie oraz działania marketingowe. Tak szeroki zakres inwestycji odzwierciedla zróżnicowanie wielkości i lokalizacji sklepów – od małych butików po większe salony ulokowane w prestiżowych centrach handlowych.

Wysokie koszty wejścia mają jednak na celu utrzymanie jakości sieci, która stanowi kluczowy element strategii marki. Lush znany jest z ręcznie wytwarzanych produktów i unikalnego doświadczenia zakupowego, co wymaga spełnienia określonych standardów wizualnych i operacyjnych. Firma zapewnia wsparcie w zakresie szkolenia personelu, zatowarowania i marketingu, natomiast licencjobiorca ponosi pełną odpowiedzialność za inwestycję oraz bieżące zarządzanie sklepem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
10. grudzień 2025 10:05