REKLAMAFBK 2020 - baner główny - 24.09.-19.11.2020

STREFA URODY

Zapachy

18 grudnia 2019, 13:45

Zespół badaczy Google opublikował niedawno artykuł na temat tego, jak wytrenowali sieć neuronową, aby połączyć strukturę cząsteczki z jej zapachem (fot. adobe stock)

Zespół Google Research wykorzystał uczenie maszynowe do szkolenia sztucznej inteligencji w rozpoznawaniu zapachów. W publikacji opisano w jaki sposób szkolono sztuczną inteligencję (AI) za pomocą uczenia maszynowego, aby racjonalnie przewidzieć „związek między strukturą cząsteczki a jej zapachem”, czyli rozpoznawać różne zapachy na podstawie kształtów cząsteczek.

Trudno jest przewidzieć związek między strukturą cząsteczki a jej zapachem. Problem ten, zwany ilościowym modelowaniem zależności struktura-zapach (QSOR), jest ważnym wyzwaniem w chemii, mającym silny potencjalny wpływ między innymi na produkcję syntetycznych zapachów.

W artykule opublikowanym w październiku 2019 r. przez zespół badaczy Google, opisano w jaki sposób można wykorzystać uczenie maszynowe do znalezienia związku, który naukowcy próbują określić ilościowo od ponad 70 lat, między zapachem cząsteczki a jej strukturą.

Podczas gdy struktury molekularne mogą dać naukowcom wgląd w to, jak coś wygląda lub jak to brzmi, „przewidywanie związku między strukturą cząsteczki a jej zapachem pozostaje trudnym, rozwiązywanym od dziesięcioleci zadaniem”.

Naukowcy wykorzystali uczenie maszynowe, aby znaleźć tę zależność ilościową w sposób przypominający wykorzystanie głębokiego uczenia się do przewidywania cech wizualnych i słuchowych.

Korzystając z zestawu danych 5030 cząsteczek oznaczonych deskryptorami zapachowymi (np. owocowymi, pieczywem, orzechami i serem) przez ekspertów węchowych (np. profesjonalnych perfumiarzy), zespół przeszkolił sieć neuronową Graph, aby przewidywać te etykiety na podstawie kształtu cząsteczki.

Percepcyjne i strukturalne podobieństwa zarówno lokalnych, jak i globalnych składników cząsteczki pomogły tej sieci neuronowej w rozpoznaniu, które części są odpowiedzialne za które węzły zapachowe.

Według publikacji umiejętność wykorzystania uczenia maszynowego do przewidywania zapachów na podstawie ich struktur molekularnych „pomogłaby w odkryciu nowych syntetycznych substancji zapachowych”, dzięki czemu naturalne produkty nie musiałyby być zbierane w tak dużych ilościach.