StoryEditor
Rynek i trendy
26.04.2017 00:00

Suche szampony jedną z najszybciej rozwijających się kategorii

Używają ich nastolatki i osoby dojrzałe. Kobiety i coraz częściej mężczyźni. Kategoria rośnie dzięki nowym wariantom produktów. W drogeriach stała się hitem i ma swoją odrębną półkę. Oto suche szampony – jeśli jeszcze ich nie macie w sprzedaży, czas o tym pomyśleć.

Imponujący come back

Chociaż wydawałoby się, że suche szampony to nowy koncept, pierwsze produkty tego typu pojawiły się w Stanach Zjednoczonych już w latach 40. ubiegłego wieku. Reklamy marki Minipoo pokazywały 3 podstawowe konteksty użycia suchego szamponu – gdy wypadnie niespodziewana randka, podczas przeziębień oraz u dzieci, ponieważ nie drażni oczu jak mydło. Po fali popularności w latach 70., w wielu krajach nastąpił spadek zainteresowania suchymi szamponami. Renesans nastąpił kilka lat temu, tak na świecie, jak i w Polsce, w dużej mierze dzięki światowemu liderowi kategorii, marce Batiste.

Coraz więcej miejsca na ekspozycję

Z kilku produktów w ubogiej gamie kolorystycznej, zapachowej i funkcjonalnej, rozproszonych na półkach pomiędzy zwykłymi szamponami, w wielu drogeriach powstała metrowa półka produktów nie tylko odświeżających włosy, ale oferujących też inne funkcje – maskowanie odrostów, zwiększenie objętości, ułatwienie układania fryzury.

Z niszy do codziennego rytuału

Suche szampony na całym świecie są jedną z najszybciej rozwijających się kategorii z zakresu pielęgnacji włosów i z produktów niszowych stają się powoli kosmetykami używanymi do zwykłych zabiegów pielęgnacyjnych. Przede wszystkim dlatego, że idealnie wpisują się w coraz szybsze tempo życia, przecież nie zawsze łatwo znaleźć czas na mycie, suszenie i ponowną stylizację fryzury.

Dla wegan – czemu nie?

Wraz z rozwojem kategorii zmieniają się wymagania klientów. Już nie wystarcza „jakiś” suchy szampon, teraz znaczenie odgrywa skład, zapach, łatwość użycia i ładne opakowanie – czasem to ostatnie jest wręcz na pierwszym miejscu. Konsekwencją coraz większej świadomości konsumentów jest wzrost zainteresowania produktami dla wegan, bez kontrowersyjnych soli aluminium, talku, z alkoholem znajdującym się jak najdalej na liście składników (optymalnie po absorbencie, a nie przed nim), o braku silikonów czy parabenów nie wspominając.

Modne i przydatne

Po suche szampony sięgają osoby w każdym wieku. Dla nastolatek to produkt nie tylko przydatny, ale również „trendy”, testują nowe wersje i zapachy, zwracają mniejszą uwagę na skład, za to chętnie sięgają po barwne i ciekawe opakowania. Dla starszej kategorii wiekowej suchy szampon to sposób na dobry wygląd przy intensywnym trybie życia – łączeniu studiów lub pracy z bogatym życiem towarzyskim, uprawianiem sportu czy wyjazdami. Często to właśnie przed wyjazdem po raz pierwszy sięgają po suchy szampon i zaczynają doceniać jego przydatność. Spora grupa konsumentek zwraca uwagę na skład, są bardziej wierne marce i wersji, jeśli ta spełnia ich oczekiwania. Osoby w starszym wieku, wymagające asysty podczas mycia głowy, w domu lub w szpitalu, również doceniają możliwość zachowania dobrego wyglądu i samopoczucia dzięki suchym szamponom.

Mężczyźni też zainteresowani

Jest to produkt najczęściej kupowany przez kobiety, co nie znaczy, że nie sięgają po niego mężczyźni. Używają wersji, która akurat znajduje się w łazience, lub wybierają swoją – marki takie jak Batiste w całej gamie produktów mają również wersje zapachowe typu uniseks. Ponieważ głównym odbiorcą są jednak kobiety, warto mieć na półce wybór różnych zapachów, gdyż nawet w przypadku ulubionej marki klientki nudzą się jednym zapachem i sięgają po inny.

Sprzedaż ciągle rośnie

Czy suche szampony to kwestia mody, która szybko przeminie? Na razie trend jest ciągle rosnący, coraz więcej producentów włącza do swojej gamy suche szampony. O ile więc nie pojawi się inny produkt, dzięki któremu włosy będą dobrze wyglądały w każdych okolicznościach, kategoria będzie się rozwijać.

Magdalena Kasprzyk, managing director, Ocean Trade

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
07.05.2024 12:57
UCE RESEARCH: Czego obecnie najbardziej boją się najmniejsze firmy? Na czele zestawienia rosnące koszty prowadzenia działalności i nierzetelni klienci.
Envato Elements
Raport „Obawy oraz niepokoje mikroprzedsiębiorstw i małych firm” wskazuje, że ponad 41 proc. ankietowanych obawia się rosnących kosztów prowadzenia działalności. Kolejnym powodem niepokoju są nierzetelni kontrahenci, których wskazuje prawie 40 proc. respondentów. Podnoszenie składek na ZUS martwi nieco ponad 28 proc. ankietowanych. Najmniejsze obawy dotyczą niestabilności politycznej, kontaktów z instytucjami finansowymi oraz spowolnienia gospodarczego.

Raport „Obawy oraz niepokoje mikroprzedsiębiorstw i małych firm” autorstwa UCE RESEARCH, przedstawia opinię największej grupy przedsiębiorców w Polsce na temat obecnej sytuacji biznesowej w kraju. Na podstawie badania przeprowadzonego wśród prawie 600 przedsiębiorstw zatrudniających do 50 pracowników, 41,3 proc. z nich wyraża obawy związane z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności. Raport wskazuje również, że 39,7 proc. przedsiębiorców obawia się nierzetelnych kontrahentów, co nie jest zaskakujące w obliczu problemów z odzyskiwaniem należności i opóźnionymi płatnościami.

W sektorze małych przedsiębiorstw, wzrost płacy minimalnej zwiększa koszty pracy, a składki emerytalne również mogą stanowić przeszkodę w prowadzeniu działalności. To potwierdzają wyniki badania, w którym 28,2 proc. respondentów wskazuje na obawy związane z podnoszeniem składek na ZUS. Ponadto 21,3 proc. ankietowanych martwi się utratą płynności finansowej, a 20,9 proc. zmianami w przepisach, podczas gdy 20,2 proc. wyraża obawy dotyczące wzrostu podatków. Wyniki badania ukazują, że czynniki najmniej niepokojące biznes również są interesujące. Najmniejsze obawy dotyczą niestabilności politycznej kraju, co potwierdza jedynie 3,1 proc. ankietowanych. Kontakty z bankami lub firmami leasingowymi niepokoją 5,9 proc. respondentów, a spowolnienie gospodarcze w kraju martwi 9,3 proc..

Eksperci zgadzają się, że inne kwestie, takie jak wyzwania związane z rekrutacją pracowników czy kontrolami urzędowymi, są dla firm mniej istotne z innego powodu. Przedsiębiorcy nauczyli się sobie radzić z tymi sprawami w poprzednich latach, dlatego obecnie zwracają na nie mniej uwagi. I chociaż poprzednie lata przyzwyczaiły przedsiębiorców do kontroli urzędów skarbowych czy ZUS, które były częste, to obecny system ogranicza możliwości kreatywnego optymalizowania kosztów związanych z podatkami i składkami ZUS, dlatego wpływ kontroli ma teraz mniejsze znaczenie niż kilka lat temu.

Czytaj także: GfK: Jeszcze więcej Polaków chce kupować marki własne sieci handlowych. Czy także chodzi o kosmetyki?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
07.05.2024 10:52
Data.ai: Rynek aplikacji mobilnych wygeneruje 2,2 biliona dolarów przychodów w latach 2021–2030
Rynek aplikacji mobilnych rośnie i staje się coraz poważniejszym zagrożeniem dla bardziej tradycyjnych kanałów wydawania pieniędzy.DALL-E
Gospodarka mobilna zmienia bieg, aby zapoczątkować nową erę wzrostu monetyzacji. Aplikacje wyprzedzą gry pod względem wydatków konsumenckich, przy CAGR wynoszącym odpowiednio 11 proc. w porównaniu z 4 proc. Urządzenia mobilne będą nadal przejmować część portfela, nawet jeśli dochody rozporządzalne będą się zmniejszać. Wydatki na urządzenie w aplikacjach innych niż gry mają w USA być ponad dwukrotnie wyższe i wynosić 138 dolarów rocznie.

Wchodząc w rok 2021, rynek aplikacji mobilnych nadal odnotowywał wzrost wydatków konsumenckich od czasu powstania sklepów z aplikacjami, jednak wraz z dojrzewaniem rynku wzrost ten zaczął spowalniać. Pandemia Covid-19 zakłóciła tę tendencję, przyspieszając wzrost wydatków, szczególnie na gry mobilne. Wydatki konsumenckie w Ameryce Północnej rosły średnio o 32 proc. rocznie w latach 2019–2021. Ostatnie dwa lata przyniosły wolniejszy wzrost ze względu na trudne warunki rynkowe i korektę w stosunku do wcześniejszego gwałtownego wzrostu na początku pandemii. W nadchodzących latach spodziewany jest umiarkowany wzrost, niższy niż przed pandemią, ale wyższy od ostatnich trendów.

image
Pobrania według gatunku aplikacji; Prognoza na rok 2030 dla najpopularniejszych gatunków aplikacji
Data.ai

Wydatki na gry mobilne są podatne na zawirowania gospodarcze, ponieważ należą do wydatków uznaniowych, które mogą być ograniczane w trudnych czasach. Wpływ środków stymulacyjnych podczas pandemii COVID-19 był widoczny w gwałtownym wzroście wydatków na gry mobilne w 2020 roku. Wzrost dochodów do dyspozycji w USA na początku 2023 roku był pozytywny dla twórców gier, ponieważ wydatki konsumenckie na gry są ściśle powiązane z dochodem do dyspozycji. Oczekuje się, że spadek wydatków na gry będzie tymczasowy wraz z poprawą gospodarki w 2023 roku i później. Tymczasem wydatki na aplikacje inne niż gry nadal rosną, co sugeruje, że urządzenia mobilne mają coraz większy udział w wydatkach konsumentów.

Wydatki na aplikacje inne niż gry gwałtownie wzrosły na kluczowych rynkach, gdy konsumenci zaczęli częściej korzystać z subskrypcji mobilnych. Aplikacje takie jak TikTok znacznie zwiększyły swoje przychody dzięki jednorazowym zakupom. W ostatnich latach wydatki na aplikacje inne niż gry rosły szybciej niż na gry. W USA wydatki na iOS w aplikacjach innych niż gry wzrosły o 65 proc., z 39 dolarów w 2020 roku do 64 dolarów w 2022 roku. Zbliżyły się tym samym do wydatków na gry, które wzrosły zaledwie o 9 proc., z 60 do 65 dolarów. W 2022 roku TikTok i YouTube zajęły pierwsze i trzecie miejsce pod względem globalnych wydatków konsumentów, a cztery z dziesięciu najpopularniejszych aplikacji były inne niż gry. Dla porównania, w 2020 roku tylko jedna aplikacja inna niż gry, Tinder, znalazła się w pierwszej dziesiątce aplikacji według wydatków konsumentów.

Czytaj także: Santander Consumer Bank: Polacy chętnie korzystaja z aplikacji mobilnych. Kupuja w nich głównie odzież, obuwie i kosmetyki

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. maj 2024 02:07