StoryEditor
E-commerce
30.08.2019 00:00

Handel transgraniczny: Zalando, Asos i Farfetch na czele miejsc zakupowych w Europie

Zalando, Fruugo, Asos, Farfetch i Carrefour to najbardziej aktywni uczestnicy rynku europejskiego w handlu transgranicznym. Europejscy gracze stanowią jednak tylko 21 proc. handlu przy sprzedaży transgranicznej wynoszącej 9 mld euro w 2018 - podaje fashionnetwork.com.

CBCommerce stworzył ranking grupujący sprzedaż transgraniczną pod względem wskaźnika wydajności, liczby objętych nią krajów i wizyt z innych krajów. I tak na pierwszym miejscu znalazł się niemiecki Zalando, wyprzedzając brytyjski Fruugo i jego rodaków Asosa i Farfetcha oraz francuskiego Carrefoura zajmującego piąte miejsce.

Badanie przeprowadzone przez CBCommerce jest okazją do podsumowania ograniczonej roli rynków europejskich w handlu transgranicznym na ich własnym kontynencie. Według raportu, handel transgraniczny wygenerował w ubiegłym roku 95 mld euro sprzedaży w Europie - w tym sprzedaż w 55 proc. dokonała się na europejskich witrynach, w porównaniu do 45 proc. w przypadku graczy spoza Europy.

To oznacza  9 mld euro sprzedaży transgranicznej wygenerowanej przez rynki z Unii Europejskiej, w porównaniu z 33 mld euro dla rynków pochodzących z rynku międzynarodowego.

- Rynki z siedzibą w Europie mogą również doświadczyć znacznego wzrostu, szacowanego na ponad 50 proc. w 2020 roku lub w wysokości 15 mld euro, wspieranego przez trzy filary - przewiduje CBCommerce.

W przypadku specjalizacji transgranicznej oczekuje się, że w przyszłym roku na głównych rynkach europejskich nastąpi znaczący wzrost organiczny, zwłaszcza że zewnętrzni sprzedawcy już stanowią połowę ich sprzedaży transgranicznej.

Jeśli chodzi o podmioty europejskie, których działalność koncentruje się w dużej mierze na terytorium krajowym, powinny one przyczynić się do wzrostu europejskiego rozwoju handlu transgranicznego poprzez odpowiednie czynniki wzrostu na innych obszarach niż rodzimy rynek. Tak byłoby w przypadku brytyjskiego Flubit, niemieckiego Otto i Reala, portugalskiego Worten oraz francuskiego Rakuten France, La Redoute i Cdiscount.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
14.10.2025 11:10
Zalando rozszerza ofertę beauty na Hiszpanię
(fot. T. Schneider/Shutterstock)T. Schneider/Shutterstock

Zalando uruchomiło dział beauty w Hiszpanii, dodając do lokalnej oferty produkty do pielęgnacji skóry, makijażu, włosów oraz perfumy. Hiszpania jest 14. rynkiem, na którym platforma wprowadziła kategorię kosmetyków, po wcześniejszym debiucie w Portugalii. W ramach ekspansji Zalando współpracuje z lokalnymi markami, w tym z 3ina, by lepiej dopasować asortyment do preferencji hiszpańskich konsumentów.

Segment beauty staje się jednym z kluczowych motorów wzrostu niemieckiej platformy. Według danych firmy aż 70 proc. osób kupujących kosmetyki na Zalando dokonuje również zakupów odzieży, co potwierdza potencjał synergii między modą a urodą. Rozszerzenie oferty o produkty beauty ma na celu zwiększenie częstotliwości zakupów i średniej wartości koszyka.

Debiut w Hiszpanii wpisuje się w strategię rozwoju Zalando w regionie Europy Południowej, obejmującym także Portugalię, Włochy i Grecję. Firma dąży do wzmocnienia swojej pozycji na tych rynkach poprzez integrację segmentów modowego i kosmetycznego oraz pogłębienie relacji z lokalnymi dostawcami.

Zalando Beauty rozwija się dynamicznie od momentu uruchomienia w Niemczech w 2018 roku. Obecnie oferta obejmuje tysiące produktów setek marek – zarówno globalnych, jak i regionalnych – a rozwój kategorii w Hiszpanii jest kolejnym krokiem w kierunku budowy kompleksowej platformy lifestyle’owej w Europie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
14.10.2025 09:31
Shein zaostrza kontrolę wewnętrzną po rekordowych karach w Europie
Platforma oferuje szeroką paletę kosmetyków i akcesoriów urodowych.Shein

Shein, globalny gigant e-commerce w branży fast fashion, zapowiedział wprowadzenie surowszych procedur kontroli wewnętrznych po serii wysokich kar za naruszenia przepisów dotyczących prywatności, nieuczciwych promocji i greenwashingu. W liście do inwestorów, do którego dotarła agencja Reuters, przewodniczący Donald Tang poinformował o utworzeniu „Business Integrity Group” – nowej jednostki nadzorującej zgodność działań firmy z przepisami.

Zespół ma połączyć działy zgodności, ładu korporacyjnego i relacji zewnętrznych, a jego celem będzie wzmocnienie dyscypliny organizacyjnej i zwiększenie przejrzystości. Rozszerzono także dział audytu wewnętrznego, by poprawić nadzór nad przestrzeganiem standardów etycznych i prawnych.

Jak przypomina Reuters, w ostatnim kwartale Shein został ukarany łącznie kwotą 191 mln euro. Francuski organ ochrony danych nałożył 150 mln euro kary za nielegalne zbieranie danych o użytkownikach poprzez pliki cookies, a tamtejszy urząd antymonopolowy dodał 40 mln euro za wprowadzające w błąd zniżki. Dodatkowo, włoski regulator środowiskowy ukarał spółkę 1 mln euro za tzw. greenwashing. Firma zapowiedziała odwołanie od największej z tych kar, jednak kolejne sankcje mogą zostać nałożone, jeśli unijne organy ochrony konsumentów uznają, że produkty Shein nie spełniają norm bezpieczeństwa UE.

Shein, założony w Chinach, z siedzibą w Singapurze, po nieudanych próbach wejścia na giełdę w Nowym Jorku i Londynie, stara się obecnie o debiut w Hongkongu. Tang ujawnił, że firma testuje nowe procedury zgodności w USA, Kanadzie, Brazylii i Meksyku oraz prowadzi rekrutację specjalistów ds. audytu w Los Angeles. Reforma ma koncentrować się na obszarach największego ryzyka prawnego, takich jak prawa autorskie czy bezpieczeństwo produktów. W drugim kwartale 2025 r. Shein mierzył się z „poważnymi wyzwaniami”, w tym z rosnącymi cłami w USA i presją polityczną w Europie.

Zniesienie zwolnienia celnego dla tanich zamówień w USA zmusiło firmę do podniesienia cen, co ograniczyło sprzedaż. Według danych Coresight Research, przychody Shein w USA wzrosną w 2025 roku o 20,1 proc. do 17,2 mld dolarów, wobec 50 proc. wzrostu rok wcześniej. Jednocześnie przychody w Europie mają zwiększyć się o 30,7 proc. – do 17,9 mld dolarów, po raz pierwszy przewyższając wynik z rynku amerykańskiego. Francja, będąca centrum dochodzeń przeciwko Shein, znalazła się również w centrum raportu OECD z 29 września. Organizacja wskazała, że Shein nie przestrzega wytycznych dotyczących odpowiedzialnego biznesu, praw pracowniczych i przejrzystości, podkreślając, że „informacje o działalności grupy, jej finansach i strukturze są wyjątkowo skąpe”.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
15. październik 2025 23:06