StoryEditor
Rynek i trendy
28.06.2023 00:00

Bain & Company: w kryzysie sprzedaż zapachów rośnie, makijaż i pielęgnacja stabilne

W branży beauty obserwuje się dynamiczny rozwój rynku perfum, który jest wspierany stopniowym wzrostem sprzedaży w kanale duty-free oraz rosnącym znaczeniem marek niszowych. / Laura Chouette via Unsplash
Według raportu dostarczonego przez firmę doradczą Bain & Company, rynek luksusowych dóbr osobistych kontynuował silny wzrost sprzedaży w pierwszym kwartale bieżącego roku, utrzymując tendencję z rekordowego roku 2022. W tym okresie odnotowano wzrost sprzedaży na poziomie 9-11 proc. Zegarki i biżuteria znalazły się na czele listy najpopularniejszych produktów. W branży kosmetycznej badanie pokazuje wzrost w sprzedaży zapachów, napędzany przez niszowe oferty i powrót do sklepów bezcłowych, podczas gdy kosmetyki do makijażu i pielęgnacji skóry utrzymują pozytywne trajektorie.

W 2022 roku rynek dóbr luksusowych osiągnął wartość 345 miliardów euro, co stanowi wzrost o 19 proc. mimo niepewnego otoczenia ekonomicznego. Ten wzrost był wynikiem kilku czynników, takich jak ograniczenie tempa inflacji, poprawa nastrojów konsumenckich w Europie, zniesienie restrykcji covidowych w Chinach oraz wzrost ruchu turystycznego w Azji Południowo-Wschodniej i Japonii.

– Scenariusze dla rynku w 2023 roku zależą przede wszystkim od rozwoju sytuacji w Chinach – powiedziała Katarzyna Wal, starsza menadżerka w Bain & Company. – Zniesienie obostrzeń covidowych i ograniczeń dla podróżujących będzie miało ogromne znaczenie lokalnie – po długim okresie zakupowej posuchy, mieszkańcy Państwa Środka są gotowi na „luksusową wiosnę”. Doprowadzi to do wzrostu sprzedaży również w Europie – tutejszy rynek dóbr luksusowych jest w dużej mierze zależny od turystów z Azji, którzy podczas wojaży zaopatrują się w towary topowych marek.

W pierwszych miesiącach bieżącego roku rynek nadal wykazuje tendencję wzrostową. Analitycy Bain & Company i Fondazione Altagamma, instytutu monitorującego rynek luksusowej odzieży, biżuterii i kosmetyków, prognozują dalszy wzrost sprzedaży w 2023 roku w przedziale od 5 do 12 proc., osiągając wartość między 360 a 380 miliardów euro. Ponadto, utrzymują prognozę dotyczącą wartości rynku w 2030 roku, szacując ją na poziomie od 530 do 570 miliardów euro, co oznacza ponad dwukrotny wzrost w ciągu tej dekady.

Rynek perfum w sektorze beauty rozwija się najszybciej dzięki stopniowemu wzrostowi sprzedaży w kanale duty-free oraz rosnącej popularności marek niszowych. W sektorze beauty, szczególnie w segmencie perfum, obserwuje się dynamiczny rozwój. Wzrost sprzedaży jest wspierany stopniowym wzrostem sprzedaży w sklepach wolnocłowych (duty-free) oraz rosnącym zainteresowaniem konsumentów markami niszowymi. Klienci coraz bardziej doceniają unikalne i nietuzinkowe zapachy oferowane przez te marki, co przyczynia się do wzrostu znaczenia marek niszowych na rynku perfum.

Rosnący rynek azjatycki oraz zwiększające się zainteresowanie markami niszowymi stanowią istotne czynniki napędzające sprzedaż wód toaletowych i perfum, przyczyniając się do dalszego rozwoju tych kategorii.

Czytaj także: Krzysztof Bożek, YSL & Prada Beauty: Rynek kosmetyków selektywnych w Polsce nabiera rozpędu
 
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
22.10.2025 14:48
L‘Oreal nie zrealizował prognoz sprzedaży, akcje firmy spadły o 7 proc.
L‘Oréal odnotował wolniejszy wzrost sprzedaży w ostatnich kwartałach głównie w wyniku spadku inflacji i ograniczeniu wydatków przez konsumentów w Chinachmat.pras.

Francuski L‘Oreal, największy na świecie producent kosmetyków i kosmetyków, odnotował wzrost sprzedaży w trzecim kwartale o 4,2 proc. To poprawa w porównaniu z poprzednim kwartałem, jednak nie zrealizowano prognoz. Słaba sprzedaż miała miejsce w Ameryce Północnej i Południowej.

Grupa  L‘Oreal, będąca producentem kosmetyków CeraVe i perfum Valentino, poinformowała, że ​​sprzedaż od lipca do września wyniosła 10,3 mld euro, co stanowi wzrost o 4,2 proc. w ujęciu rok do roku. Wynik ten jest słabszy niż zakładane prognozy wzrostu (4,9 proc.).

L‘Oréal odnotował wolniejszy wzrost sprzedaży w ostatnich kwartałach głównie w wyniku spadku inflacji na zachodnich rynkach, a także ograniczeniu wydatków przez konsumentów w Chinach i przeniesieniu ich na rynek lokalny.

Francuski koncern poinformował o przyspieszeniu wzrostu we wszystkich działach, zaznaczając, że Chiny po raz pierwszy od dwóch lat odnotowały jednocyfrowy wzrost, czemu sprzyjało ożywienie w segmencie luksusowych kosmetyków.

Sprzedaż w Ameryce Północnej wzrosła w ostatnim kwartale o 1,4 proc., co jest wynikiem niższym od oczekiwanego. Przy tym ogólna sprzedaż była niższa, niż wzrost globalnego rynku kosmetycznego, szacowanego przez analityków na ok. 5 proc.

Prezes L‘Oréal Nicolas Hieronimus wyraził przekonanie, że firma nadal będzie osiągać lepsze wyniki, niż rynek globalny. Grupa podkreśliła, że ​​zwiększa nacisk na innowacje i akwizycje, aby napędzać sprzedaż w najszybciej rozwijających się kategoriach kosmetycznych. 

Zobacz teżKering i L’Oréal łączą siły; historyczne partnerstwo strategiczne luxe/wellness

Po podaniu informacji o wynikach L‘Oreal za trzeci kwartał akcje firmy w Paryżu znacząco  spadły. Akcje w ciągu jednego dnia spadły o ok. 7 proc., zbliżając się do największego jednodniowego spadku (miał on miejsce w lutym 2024). 

Zdaniem analityków Deutsche Bank spadek taki był spodziewany z uwagi na kwartalne wyniki firmy, a także ryzyko spowolnienia wzrostu w Chinach. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
21.10.2025 14:01
Genaura: 33 proc. Brytyjczyków i Brytyjek uznaje skórę za najważniejszy element swojego wyglądu
Skóra jest przez 1/3 Brytyjek i Brytyjczyków uznawana za najbardziej istotną część ich wyglądu.envato elements

Rosnący wpływ trendów takich jak SkinTok napędza presję na konsumentów, by zmieniali swój wygląd – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii na zlecenie marki pielęgnacyjnej Genaura. Według raportu aż 39 proc. ankietowanych przyznaje, że media społecznościowe wpływają na ich decyzje dotyczące wyglądu, a co piąta osoba stosuje kosmetyki zbyt silne dla swojej skóry. Internetowe porady beauty prowadzą też do rosnącej popularności zabiegów estetycznych: 16 proc. badanych rozważa lub korzysta z botoksu, a 13 proc. z wypełniaczy.

Zdrowa skóra stała się dla Brytyjczyków najważniejszym elementem wizerunku. Dla 33 proc. respondentów to właśnie cera, a nie figura (23 proc.), włosy (21 proc.), zęby (7 proc.), ubrania (8 proc.) czy makijaż (6 proc.), jest kluczowym aspektem wyglądu. Jednocześnie 25 proc. ankietowanych nie czuje się pewnie bez makijażu, a niemal co czwarta osoba (23 proc.) przyznaje, że rzadko lub nigdy nie pokazuje się bez niego.

Dążenie do „idealnej skóry” wpływa również na wydatki konsumentów. Ponad jedna trzecia badanych (34 proc.) ograniczyła zakupy odzieży, 29 proc. zmniejszyło wydatki na posiłki poza domem, 28 proc. obniżyło budżet na alkohol, a 21 proc. zrezygnowało z codziennej kawy, by móc inwestować w pielęgnację. Dla 61 proc. badanych promienna cera jest głównym celem pielęgnacyjnym, a niemal połowa (47 proc.) uważa, że osiągnięcie go dałoby im pewność siebie i pozwoliło zrezygnować z makijażu.

Mimo rosnącego zainteresowania pielęgnacją, wielu Brytyjczyków zaczyna dbać o skórę stosunkowo późno – 20 proc. dopiero po trzydziestce. Tymczasem ponad połowa respondentów (54 proc.) twierdzi, że powinna była rozpocząć pielęgnację już w wieku nastoletnim. Dane te pokazują, że świadomość potrzeb skóry rośnie, ale często dopiero z wiekiem.

Badanie Genaura ujawnia również silny związek między pielęgnacją skóry a dobrostanem psychicznym. Prawie trzy czwarte ankietowanych (73 proc.) czuje się bardziej pewnie, gdy utrzymuje codzienną rutynę pielęgnacyjną, a 37 proc. zauważa poprawę zdrowia psychicznego. Dla 45 proc. dbanie o skórę stało się impulsem do szerszej troski o zdrowie i styl życia – głównie z chęci spowolnienia widocznych oznak starzenia.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. październik 2025 06:44