StoryEditor
Rynek i trendy
15.09.2021 00:00

Sprzedaż kosmetyków dla dzieci w dół. [ANALIZA CMR]

Wiadomości Kosmetyczne
Wiadomości Kosmetyczne
Firma badawcza CMR przeanalizowała sprzedaż artykułów kosmetycznych dla dzieci w sklepach małoformatowych. W okresie od stycznia do kwietnia 2021 r. wartość sprzedaży mydła, płynów do kąpieli, szamponów oraz kremów i olejków dla dzieci w małych sklepach spadła o ponad 20 proc. w porównaniu do tego samego okresu 2020 r.

Jak zaznacza Ewa Bekier, na początku 2020 roku sprzedaż artykułów kosmetycznych w Polsce gwałtownie wzrosła, czego przyczyną była pandemia koronawirusa i związane z nią zalecenia.

Analiza danych CMR ze sklepów małoformatowych do 300 mkw. pokazuje, że zeszłoroczne wzrosty były tak wysokie, że w okresie styczeń-kwiecień 2021 r. w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. odnotowuje się spadki zarówno pod względem wartości, jak i liczby sprzedanych opakowań. 

Z danych paragonowych CMR wynika, że w okresie styczeń – kwiecień 2021 r. wartość sprzedaży mydła, płynów do kąpieli, szamponów oraz kremów i olejków dla dzieci spadła o ponad 20 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim.

W tym czasie, ponad 30 proc. spadek odnotowano również w liczbie sprzedanych opakowań. Środki kosmetyczno-pielęgnacyjne dla dzieci można było kupić w przynajmniej 4 na 10 wszystkich sklepów małoformatowych, a za największe udziały wartościowe w tej kategorii odpowiadają kremy, olejki, pudry dla dzieci oraz mydła, płyny, żele do kąpieli dla dzieci – po blisko 40 proc. udziałów.

Na trzecim miejscu z około 20 proc. w wartości sprzedaży znalazł się dział szamponów dla dzieci. W analizowanym okresie w sklepach małego formatu klienci mogli wybierać spośród 2-3 produktów dla dzieci – po jednym wariancie z działów szamponów, mydeł i żeli do mycia oraz kremów, olejków i pudrów.

Niekwestionowanym liderem pod względem udziałów w wartości sprzedaży jest Beiersdorf z markami Bambino, Nivea, Nivea Baby, który w okresie styczeń-kwiecień 2021 r. odpowiedzialny był za blisko 70 proc. udziałów. 

Pasty do zębów także w dół
Kategorią, która w okresie styczeń-kwiecień 2021 r. w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim odnotowała ponad 20 proc. spadek w wartości sprzedaży oraz ponad 30 proc. w liczbie opakowań były pasty do zębów dla dzieci.

Według danych CMR w analizowanym okresie pasty do zębów dla najmłodszych można było znaleźć wybranych placówkach małoformatowych (około 1 na 10), gdzie wybór asortymentu był mocno ograniczony (1-2 warianty).
Zdecydowanym liderem tej kategorii w okresie styczeń-kwiecień 2021 r. pod względem wartości sprzedaży jest firma Colgate Palmolive, odpowiedzialna za marki Colgate, Colodent oraz Elmex, które uzyskały ponad 70 proc. udziałów.

Kategorią, która jest nieodłącznie związana z pastami do zębów są szczoteczki. Produkty skierowane do dzieci odnotowały w okresie styczeń-kwiecień 2021 r. w porównaniu do styczeń-kwiecień 2020 r. blisko 40 proc. spadek w wartości sprzedaży oraz blisko 30 proc. w liczbie sprzedanych opakowań. Producentem, który w okresie styczeń-kwiecień 2021 r. odpowiedzialny był za najwyższe udziały w wartości sprzedaży był Colgate Palmolive z markami Elmex oraz Colgate. 
 

Wiadomości Kosmetyczne
Wiadomości Kosmetyczne
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.11.2025 13:25
Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]
Szokujące wyniki dotyczą aptek zlokalizowanych pod Warszawą. W tej okolicy apteki będące jedynymi placówkami w gminie oferowały znacznie wyższe ceny, niż apteki zlokalizowane w stolicyAdobeStock

Dlaczego pacjenci w małych miasteczkach płacą za leki ponad 30 proc. więcej, niż w metropoliach? Gdzie można dostać najtańsze leki i czy warto kupować je online? Na te i wiele innych pytań, dotyczących rynku aptecznego, odpowiada nowy raport Forum Konsumentów.

Apteki są jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc związanych z ochroną zdrowia. Codziennie korzysta z nich ok. 2 mln osób, a w okresach zwiększonej zachorowalności – nawet dwukrotnie więcej. Farmaceuci są często pierwszym kontaktem pacjentów z systemem ochrony zdrowia. W wielu aptekach mogą skorzystać nie tylko z możliwości realizacji recepty, ale też z coraz popularniejszych usług opieki farmaceuty.

Coraz częściej docierały do nas głosy pacjentów, którzy krytykują znaczne różnice w cenach leków oraz sygnalizują problemy z dostępnością leków w aptekach. Najgorsza jest sytuacja w małych miastach oraz na wsi, tam leki są najdroższe i coraz rzadziej dostępne od ręki. Forum Konsumentów postanowiło zbadać tę sytuację, a wnioski przekaże do kluczowych instytucji – wyjaśnia dr Tomasz Sińczak, Prezes Forum Konsumentów.

Forum Konsumentów zleciło przeprowadzenie badania, które miało sprawdzić, jak kształtują się ceny leków w zależności od rodzaju apteki, która je sprzedaje i jej lokalizacji. Eksperci sprawdzili też, czy kilka popularniejszych leków jest dostępnych w każdej badanej aptece. Z zebranych w ten sposób informacji udało się wyciągnąć kilka najważniejszych wniosków dotyczących sytuacji na rynku aptecznym, istotnych z perspektywy konsumenckiej.

Pacjent to szczególny rodzaj konsumenta: przychodzi do apteki nie tylko po to, aby zakupić niezbędny lek, ale także uzyskać pomoc czy poradę w zakresie swojego zdrowia. Mamy do czynienia z aptekami na co dzień, dlatego zweryfikowaliśmy z perspektywy pacjenta, co oferują. Ich jakość bezpośrednio przekłada się na zdrowie Polaków – zaznacza prezes.

Lokalne monopole droższe niż stolica? Różnice w cenach przekraczają 50 proc.

Okazuje się, że apteki sieciowe oferują bardziej konkurencyjne ceny. Średnia wartość koszyka w aptekach sieciowych była o 23,83 zł niższa niż w indywidualnych. Jednak apteki stacjonarne są wciąż droższe niż internetowe. Średnia wartość całego koszyka leków w aptece stacjonarnej była o 31 proc. wyższa, niż w internetowej. Największą różnicę cenową (57 proc.) odnotowano dla leku Zyrtec UCB.

Szokujące wyniki dotyczą aptek zlokalizowanych pod Warszawą. W tej okolicy apteki będące jedynymi placówkami w gminie oferowały znacznie wyższe ceny, niż apteki zlokalizowane w stolicy. Średnia wartość koszyka w tych gminach była o 31 proc. wyższa, a średnie ceny poszczególnych leków były wyższe o 26-43 proc. Różnice między najtańszymi a najdroższymi lekami dochodziły nawet do 120 proc.

Problem z dostępnością poszukiwanych leków również dotyczył aptek, które były jedynymi placówkami w gminie, ale nie tylko. W skrajnym przypadku, w aptece indywidualnej w Olsztynie, nie było żadnego z badanych leków.

Profesjonalna obsługa i usługi farmaceutyczne

W badaniu sprawdzono, czy we wszystkich aptekach byli obecni magistrowie farmacji, którzy zapewniają najwyższy poziom obsługi pacjentów. Okazuje się, że magistrowie byli obecni we wszystkich aptekach sieciowych, a w indywidualnych w 66 proc. placówek. Również personel aptek sieciowych znacznie częściej posiadał identyfikatory (62 proc. vs 34 proc. w indywidualnych).

Z perspektywy pacjentów istotne jest uzyskanie niezbędnych leków w sytuacji zagrożenia zdrowia – dlatego w badaniu zweryfikowano, jak wygląda możliwość uzyskania recepty farmaceutycznej. Zaledwie 30 proc. badanych aptek oferowało możliwość wystawienia recepty, z czego apteki sieciowe deklarowały taką możliwość częściej (38 vs 24 proc. w indywidualnych). 

Sprawdzono również, czy w każdej aptece można sporządzić tzw. lek recepturowy. Niestety, tylko 18 proc. badanych placówek oferowało taką usługę. Były to przede wszystkim apteki sieciowe.

W badaniu oceniano jakość obsługi w aptece – profesjonalizm, chęć pomocy, uprzejmość personelu, a nawet estetykę wnętrza. We wszystkich kategoriach apteki sieciowe wypadły lepiej niż indywidualne, a największa różnica dotyczyła wyglądu apteki.

Konsument, czyli pacjent, nie tylko płaci za leki, ale oczekuje również obsługi na najwyższym poziomie i otoczenia go opieką. Wyniki badania pokazują, że apteki sieciowe są lepiej wyposażone, zawsze jest w nich obecny magister farmacji i częściej oferują przygotowanie bardzo specjalistycznych preparatów – podsumowuje dr Tomasz Sińczak.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
05.11.2025 13:00
Marks&Spencer wkracza z kosmetykami do TikTok Shop
Platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej - przekonuje Marks&SpencerM&S mat.pras.

Marks&Spencer, brytyjski gigant handlu detalicznego, mocno przeobraża się w ostatnim czasie, dążąc do optymalnego wykorzystania możliwości, płynących ze zmieniającego się krajobrazu handlu detalicznego. Z tego też powodu firma poinformowała o rozpoczęciu współpracy z TikTok Shop, zaczynając od gamy produktów kosmetycznych.

Jak przyznaje M&S, celem sieci jest dostarczenie klientom ich ulubionych produktów poprzez najszybciej rozwijającą się platformę zakupową w Wielkiej Brytanii, gdzie “co sekundę sprzedaje się jeden produkt kosmetyczny”.

Oficjalny TikTok Shop, uruchomiony początkowo jako program pilotażowy, będzie oferował wyselekcjonowany wybór produktów kosmetycznych – w tym kosmetyki do pielęgnacji skóry oraz zapachy do domu. 

Łącząc jakość i wartość M&S z energią i wpływem TikToka, platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej, ponieważ jako detalista dążymy do stania się miejscem, w którym można znaleźć starannie wyselekcjonowane kosmetyki i zwiększyć udział w rynku w tej kategorii  – wyjaśniają przedstawiciele brytyjskiej firmy.

M&S potwierdził też, że wiele z produktów zyskało popularność na TikToku, w tym tegoroczna kolekcja ozdób świątecznych. Niektóre z produktów sieci stało się viralami.  

image

Jakub Soska, TikTok: #beautytok to siła napędowa naszej platformy [FBK 2025]

Firma poinformowała, że ​​wykorzysta program pilotażowy, aby zbadać różne sposoby na poszerzenie zainteresowania siecią oraz dotarcie do młodszych odbiorców, którzy coraz częściej odkrywają marki za pośrednictwem twórców internetowych i ich krótkich filmów.

Sieć planuje też współpracę z twórcami TikToka i dzielenie się np. treściami zza kulis, ożywiając historie produktów poprzez dodatkowe informacje, recenzje i inspiracje. W tiktokowym sklepie M&S dostępne będą również ekskluzywne zestawy i dodatkowe promocje, planowane są także sesje zakupowe na żywo, pokazy urody i sesje stylizacyjne.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
06. listopad 2025 21:16