StoryEditor
Prawo
12.05.2023 00:00

Cosmetics Europe zaleca standaryzację testu alergicznego na produkty do koloryzacji włosów

Produkty koloryzujące do włosów, w formie tradycyjnych farb dwuskładnikowych, tonerów, pianek, musów, pudrów i gotowych do wykorzystania preparatów, powinny zdaniem Cosmetics Europe zostać opatrzone wystandaryzowanymi opisami i piktogramami ostrzegawczymi. / prostooleh
Cosmetics Europe (CE – stowarzyszenie UE ds. higieny osobistej) opublikowało nową rekomendację dotyczącą testu ostrzegawczego dla alergików (AAT) dla produktów do koloryzacji włosów. Jest to zharmonizowany proces dla AAT, którego stosowanie CE zaleca w instrukcjach dołączonych do produktów, których podstawową funkcją jest farbowanie włosów i dla których AAT jest zalecany jako ważny środek zarządzania ryzykiem.

Europejskie rozporządzenie w sprawie produktów kosmetycznych (CPR, EC 1223/2009) wymaga umieszczania ostrzeżeń i instrukcji stosowania na etykiecie produktów kosmetycznych zawierających niektóre składniki, takie jak farby do włosów. Ponadto zaleca dostarczanie informacji zapobiegawczych i promowanie środków zarządzania ryzykiem jako sposobu dzielenia się ważnymi dodatkowymi wytycznymi z użytkownikami produktu. Rozporządzenie w sprawie produktów kosmetycznych nie zawiera jednak żadnych prawnie wiążących tekstów zawierających dodatkowe instrukcje.

Informacje na etykietach produktów do koloryzacji włosów

Wymagania prawne oraz dodatkowe ostrzeżenia i instrukcje użytkowania były przedmiotem Zaleceń CE nr 24A i 24B. Te dwa zalecenia są nadal aktualne i dlatego powinny być konsultowane jako uzupełnienie niniejszego zalecenia CE. Od wielu lat powszechną praktyką producentów farb do włosów jest umieszczanie na etykietach produktów do koloryzacji włosów (trwałych i półtrwałych) ostrzeżeń podkreślających możliwość wystąpienia reakcji alergicznej i konieczność wykonania testu alergicznego przed każdą koloryzacją. Jednak nie wprowadzono zharmonizowanej procedury ani sformułowań opisujących etapy wykonywania testu ostrzegawczego przed zastosowaniem produktu.

Jak przeprowadzić test alergiczny przed koloryzacją włosów?

W związku z tym Cosmetics Europe zaleca firmom kosmetycznym sprzedającym produkty do koloryzacji włosów stosowanie nowego, zharmonizowanego sformułowania i ikon określonych poniżej w ramce we wszystkich instrukcjach użytkowania towarzyszących produktom, których podstawową funkcją jest farbowanie włosów i dla których zalecany jest test ostrzegawczy dla alergików jako ważny element środek zarządzania ryzykiem. Niniejsze zalecenie ma na celu pomóc konsumentom i profesjonalistom zajmującym się włosami poprzez zapewnienie jasnych i spójnych instrukcji, jak przeprowadzić test ostrzegawczy dla alergików.

Poniżej znajduje się rekomendowany tekst i piktogramy (tłumaczenie własne):

Test uczuleniowy należy wykonać 48 godzin przed każdym użyciem produktu, nawet jeśli wcześniej używano produktu do koloryzacji włosów.
 
Rzeczy potrzebne do przygotowania mieszanki*: patyczek do uszu, czyste chusteczki, spodek/talerz (nie używać metalowych przedmiotów)*
 
Przygotuj mieszankę. Za pomocą patyczka do uszu wymieszaj małe ilości środka 1 (barwnika) i środka 2 (wywoływacza) w tej samej ilości na spodku/małym talerzyku*
 
Nie używaj metalowych przedmiotów. Ostrożnie zamknij pojemniki z barwnikiem i wywoływaczem*.
 
Za pomocą wacika nanieść mieszankę wielkości ziarnka grochu równomiernie cienką warstwą na powierzchnię 2 na 2 cm po wewnętrznej stronie przedramienia.
 
Pozostaw nałożoną mieszaninę na 45 minut bez zakrywania i dotykania; unikać kontaktu z ubraniami; po 45 minutach przemyć badany obszar wodą i osuszyć czystą chusteczką.
 
Jeśli ty lub twój klient zauważycie jakiekolwiek zmiany w normalnym wyglądzie skóry, takie jak swędzenie, zaczerwienienie, obrzęk na obszarze testowym i wokół niego w czasie wykonywania testu lub w ciągu następnych 48 godzin, powinniście natychmiast spłukać obszar testowy, nie stosować produktu i skonsultować się z lekarzem. Ten test stanowi ważny środek ostrożności, który okazał się niezawodny, gdy był przeprowadzany w określonych warunkach. Należy jednak pamiętać, że nawet jeśli przeprowadzono test ostrzegawczy dla alergików, podczas farbowania włosów nadal może wystąpić reakcja alergiczna. Test ostrzegawczy dla alergików nie daje gwarancji, że reakcje alergiczne nie wystąpią w przyszłości. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości lub pytań należy skonsultować się z lekarzem.
 
*treść może ulec zmianie w zależności od elementów dostarczonych przez producenta, sposobu, w jaki producent nazwał te elementy i/lub określonych typów produktów do przetestowania, np. proszków lub preparatów gotowych do użycia.
 
 
Pełen tekst rekomendacji i link do pobrania ikon w wysokiej rozdzielczości znajduje się tutaj.
 
 
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
18.04.2024 10:41
Magdalena Turowska, PZPK: Produkty chemiczne sprzedawane przez internet pod lupą Komisji Europejskiej. Szykują się kontrole również w Polsce
Magdalena Turowska, regulatory affairs manager, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznegofot. Marcin Kontraktewicz
Kleje do sztucznych rzęs i paznokci, płyny do oczyszczania akcesoriów kosmetycznych, perfumy do pomieszczeń, świece, to produkty, które powinny spełniać wymogi REACH i być oznakowane zgodnie z rozporządzeniem CLP. Między innymi takim produktom przyjrzą się inspektorzy, którzy będą kontrolować sprzedaż produktów chemicznych przez internet. Masowe kontrole rynkowe mają ruszyć w 2025 r. Czy i na ile dotkną one branżę kosmetyczną oraz jakie obowiązki w tym zakresie mają producenci, dystrybutorzy i sieci handlowe – analizuje dla nas Magdalena Turowska, regulatory affairs manager w Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego.

W 2024 r. Komisja Europejska planuje ocenę rynku UE pod kątem tego, czy produkty sprzedawane online są zgodne z ograniczeniami rozporządzenia REACH (1907/2006) oraz wymogami rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania (CLP – 1272/2008). W ramach tego projektu w 2025 r. we wszystkich krajach członkowskich UE będą miały miejsce kontrole rynkowe przez upoważnione, krajowe organy nadzoru.

Inspektorzy ocenią, czy produkty, takie jak artykuły gospodarstwa domowego lub chemikalia sprzedawane przez Internet, są zgodne z ograniczeniami REACH oraz czy sprzedawane tą drogą mieszaniny są klasyfikowane, oznakowane i pakowane zgodnie z CLP, a oferty internetowe zawierają wymagane informacje o zagrożeniach stwarzanych przez mieszaninę.

Czy i w jakim zakresie kontrole te wpłyną na dystrybutorów produktów kosmetycznych, w tym retailerów? Żeby odpowiedzieć na to pytanie musimy przypomnieć, czy i na ile regulacje chemiczne – REACH i CLP – dotyczą produktów kosmetycznych.

Czy REACH i CLP dotyczy produktów kosmetycznych?

Rozporządzenie REACH określa wymagania dla zarządzania substancjami i mieszaninami chemicznymi. REACH dotyczy produktów kosmetycznych przekazywanych konsumentowi jedynie w ograniczonym zakresie, zaś z CLP kosmetyki są całkowicie wyłączone. Przepisy chemiczne nie dotyczą też standardów zakładów produkcyjnych, warunków produkcji itp. Wynika to z zapisów REACH i wyłączeń, jakie zawiera w odniesieniu do kosmetyków.

Należy jednak pamiętać, że inne produkty gotowe (np. detergenty czy produkty biobójcze) mogą podlegać REACH w innym zakresie, niż kosmetyki, ponieważ takich wyłączeń nie zawierają, lub zawierają wyłączenie specyficzne dla tej grupy produktów.

Wymogi w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa zdrowia ludzi, wymagania dotyczące składu, oznakowania kosmetyków oraz warunki obrotu dla kosmetyków – produktów gotowych reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1223/2009/WE z dnia 30 listopada z 2009 r.

W myśl rozporządzenia REACH producenci kosmetyków są dalszymi użytkownikami substancji chemicznych i mieszanin. Kosmetyki nie są z rozporządzenia REACH całkowicie wyłączone. Obowiązki producentów kosmetyków określone w REACH są ograniczone jednak do stosowania się do zasad bezpiecznego użycia substancji chemicznych (składników kosmetyków) zgodnie z informacjami zawartymi w kartach charakterystyki substancji i scenariuszach narażenia, oraz do przekazywania w górę łańcucha dostaw (dostawcom surowców) informacji o zakresie zastosowań substancji – składników kosmetyków.

REACH a obowiązki producentów i handlu

Co ważne, dla planowanych kontroli rynkowych wspomnianych na początku – kosmetyki wyłączone są z wymagań tytułu IV REACH, czyli z konieczności przekazywania informacji w łańcuchu wartości. Oznacza to, że dla kosmetyków nie sporządza się kart charakterystyki. Producenci i dystrybutorzy produktów kosmetycznych, a także podmioty handlowe nie mają obowiązku sporządzania, dostarczania i okazywania organom kontroli kart charakterystyki produktu kosmetycznego. 

Podmioty handlowe (dystrybutorzy kosmetyków, hurtownie, placówki sprzedaży detalicznej) w myśl rozporządzenia REACH są dystrybutorami substancji chemicznych. Dystrybutorzy (podmioty handlowe) nie podlegają obowiązkom dalszych użytkowników, czyli nie przekazują informacji o zastosowaniach zidentyfikowanych substancji (którymi objęci są producenci kosmetyków, ale w odniesieniu do dostawców i organów administracji). Ani dystrybutorzy, ani dalsi użytkownicy nie mają obowiązku rejestracji substancji chemicznych.

Co to oznacza w praktyce dla planowanych kontroli rynkowych zgodności z REACH i CLP? Ponieważ dla kosmetyków nie są wymagane karty charakterystyki, ani organy nadzoru, ani dystrybutorzy nie mają podstaw prawnych, aby takich dokumentów dla kosmetyków żądać. Zwracamy na to uwagę, ponieważ na rynku zdarzają się częste pomyłki i żądanie przedstawiania takich dokumentów dla kosmetyków, niewymaganych dla tej grupy produktów.

Marki własne - obowiązki dotyczące REACH, gdy je produkujesz lub zlecasz produkcję

Natomiast istnieją sytuacje, w których zakres obowiązków z tytułu rozporządzenia REACH producenta kosmetyków lub dystrybutora może się zmienić. Gdy podmiot handlowy produkuje marki własne kosmetyków lub zleca ich produkcję i występuje jako podmiot wprowadzający kosmetyki do obrotu, nie jest wówczas dystrybutorem, ale dalszym użytkownikiem substancji chemicznych.

 

Jeżeli podmiot handlowy produkuje składniki kosmetyków albo importuje kosmetyki spoza Unii Europejskiej lub wytwarza produkty kosmetyczne z substancji importowanych spoza obszaru UE, w takiej sytuacji nie jest dystrybutorem, ale rejestrującym i zgodnie z REACH ma obowiązek rejestracji wszystkich substancji wytwarzanych lub importowanych do UE w postaci własnej lub w postaci preparatów (np. kosmetyków).

I takie obowiązki będą podlegały kontroli zgodności przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej zgodnie z zapowiadaną przez Komisję oceną zgodności rynku.

Jakie produkty podlegają pod wymogi REACH i CLP?

Jak wspomniano, gotowe produkty kosmetyczne wyłączone są z regulacji chemicznych. Część z firm w branży oferuje produkty, które spełniają definicję „mieszaniny chemicznej” zgodnie z REACH. Kleje do sztucznych rzęs/paznokci, płyny do oczyszczania akcesoriów kosmetycznych, perfumy do pomieszczeń, świece, to produkty, które powinny spełniać wymogi REACH i być oznakowane zgodnie z rozporządzeniem CLP.

Kosmetyki są całkowicie wyłączone z rozporządzenia CLP – co oznacza, że nie podlegają obowiązkowi oznakowania pod względem zagrożeń, jakiemu podlegają mieszaniny chemiczne na przykład, detergenty.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
16.04.2024 11:09
Ceneo vs. Google; Warszawski Sąd Okręgowy postanowił na korzyść polskiej porównywarki cen
Konflikt big tech wszedł na salę sądową.Canva
Warszawski Sąd Okręgowy na wniosek firmy Ceneo wydał zakaz dla wyszukiwarki Google, aby ta przestała promować swoją porównywarkę cenową na rzecz innych w wynikach wyszukiwania. Decyzja ta, mająca zastosowanie tylko na terenie Polski, została podjęta w celu zabezpieczenia roszczeń Ceneo przeciwko praktykom nieuczciwej konkurencji ze strony Google, jeszcze przed oficjalnym złożeniem pozwu przeciwko tej firmie.

Przedstawiciele Ceneo, które jest częścią Grupy Allegro, właściciela platformy e-commerce, w swoim wniosku o zabezpieczenie (sygn. akt XXII GWO 24/24) zwrócili uwagę na cztery rodzaje działań Google, które według nich ograniczają dostęp Ceneo do rynku. Pierwsze z nich to preferowanie przez Google własnej usługi porównywania cen (Google Shopping) kosztem innych firm, co jest realizowane poprzez sposób wyświetlania wyników wyszukiwania. Drugie to przekierowywanie użytkowników bezpośrednio do Google Shopping, na niekorzyść Ceneo. Trzecie dotyczy utrudnienia dostępu do usług Ceneo poprzez eliminowanie z wyników wyszukiwania odnośników do tej porównywarki.

image
Strona z ofertą urodową Ceneo.
Ceneo

W dodatku, wniosek Ceneo podkreśla, że Google prezentuje reklamy Ceneo, które są emitowane przez niezależnego od porównywarki podmiotu. Ceneo podejrzewa, że może to służyć zbieraniu danych na temat preferencji użytkowników przeglądających oferty w Ceneo. Praktyki te są obserwowane od 15 sierpnia 2023 roku. Jak donosi Dziennik Gazeta Prawna, Ceneo najpierw złożyło wniosek o zabezpieczenie sądowe, a następnie, 28 marca, zainicjowało proces sądowy przeciwko Google. Zakaz działania w ten sposób na rzecz Google pozostaje w mocy na czas trwania tego procesu.

UOKIK przychodzi w sukurs

Decyzja Warszawskiego Sądu Okręgowego jest postrzegana przez Ceneo jako przełomowa na poziomie europejskim i może zachęcić inne porównywarki w różnych krajach do podjęcia podobnych działań w dążeniu do uczciwego i konkurencyjnego rynku cyfrowego. Sędzia Agnieszka Matlak zdecydowała się nie sporządzać uzasadnienia dla swojej decyzji o udzieleniu zabezpieczenia, ponieważ przyjęła wniosek w całości, zgadzając się z przedstawionymi argumentami. Dodatkowo, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, występując jako amicus curiae, przedstawił stanowisko, które podkreśla, że potwierdzone działania Google mogą zakłócać konkurencję, dając tej firmie nieuzasadnioną przewagę i nie zapewniając równych szans jej konkurentom, w tym Ceneo.

Oprócz przepisów krajowych, istotną rolę w rozpatrywanej sprawie może mieć unijny akt prawny – Rozporządzenie o rynkach cyfrowych (DMA), co zauważył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Urząd ten poinformował już Komisję Europejską, odpowiedzialną za egzekwowanie DMA, o potencjalnych naruszeniach. Jak donosi Dziennik Gazeta Prawna, od 25 marca Komisja Europejska prowadzi postępowanie przeciwko Google dotyczące domniemanego preferowania własnych usług w wyszukiwarce. Ponadto, od 7 marca największe platformy cyfrowe, w tym Google (Alphabet), uznane za tzw. strażników dostępu, mają zakaz łączenia i faworyzowania swoich głównych usług, takich jak wyszukiwarka, z innymi oferowanymi przez siebie usługami.

Czytaj także: Europejskie media vs. Google: szykuje się mega pozew, wśród powodów Agora

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. kwiecień 2024 23:17