StoryEditor
Beauty
25.01.2024 16:16

Czemu skóra staje się sucha zimą?

Przesuszona skóra to zimą nagminny problem. / Alexandru Zdrobău via Unsplash
Nasza skóra codziennie regeneruje się, usuwając około 30-40 tysięcy martwych komórek i zastępując je nowymi. To zdrowy i naturalny proces, który zazwyczaj nie jest zauważalny ani odczuwalny. Jednak co zrobić, gdy w wyniku mroźnej zimy skóra staje się podrażniona, sucha, łuszczy się, a nawet pęka?

Pielęgnacja skóry jest niezwykle ważna, zwłaszcza podczas chłodniejszych miesięcy, ponieważ skóra może tracić wilgoć z powodu suchego, ogrzanego powietrza we wnętrzach biur czy domów, niskich temperatur na zewnątrz i negatywnego wpływu środowiska. W okresach o niskich temperaturach produkcja sebum w skórze jest znacznie obniżona, co może wpłynąć na naturalną regulację tłuszczu i wilgoci. Dodatkowo, wiatr i suche powietrze mogą przyczynić się do przesuszenia skóry. Skutkiem tego mogą być widoczne zmarszczki, suche plamy oraz uczucie napięcia skóry. W takim stanie skóra może również być mniej odporna na szkodliwe czynniki zewnętrzne, takie jak promieniowanie UV. Dlatego też należy szczególnie dbać o skórę w okresie zimowym. Przesuszona skóra będzie się długo mścić.

 

Jakie sygnały sugerują, że skóra jest przesuszona?

 

Główną przyczyną suchości skóry jest uszkodzona bariera hydrolipidowa. Zaburzenia w ilości lipidów i sebum w substancji międzykomórkowej, która łączy komórki w warstwie rogowej naskórka, prowadzą do utraty wilgotności przez skórę, co skutkuje jej wysuszeniem. Nieprawidłowa pielęgnacja może również przyczynić się do naruszenia naturalnej bariery skóry, zwłaszcza w przypadku nadmiernego stosowania agresywnych metod oczyszczania i złuszczania oraz niewystarczającej nawilżającej pielęgnacji. Skąd jednak mamy wiedzieć, że nasza skóra jest bardzo przesuszona? Z pewnością warto zwrócić uwagę na:

  • Odczucie szorstkości skóry przy dotyku.
  • Uczucie napięcia, często pojawiające się po kąpieli.
  • Spadek elastyczności skóry.
  • Łuszczenie się naskórka, szczególnie w reakcji na ocieranie o odzież lub nawet lekkie zadrapanie skóry.
  • Odczucie swędzenia i pieczenia.
  • Bladość skóry oraz utrata naturalnego kolorytu.
  • Skłonność do zaczerwienień.
  • W zaawansowanych przypadkach, zgrubienie skóry i rogowacenie, zazwyczaj widoczne na dłoniach i stopach.

 

Jak dbać o suchą skórę zimą?

 

Oprócz intensywnie nawilżających masek i kremów do twarzy oraz ciała, odżywcze serum i nawilżające olejki doskonale przyczyniają się do utrzymania jędrności skóry. Składniki takie jak gliceryna, pantenol, alantoina, aloes, mocznik oraz bogate oleje, np. jojoba, awokado i olejek z wiesiołka, stanowią doskonałe źródło nawilżenia dla skóry, zaspokajając jej pragnienie. Dodatkowo, witamina E i niacynamid działają jako przeciwutleniacze, chroniąc przed działaniem wolnych rodników, pobudzając produkcję lipidów i w ten sposób wzmacniając naturalną barierę ochronną skóry.

Składniki aktywne, takie jak kwas hialuronowy i skwalan, są skuteczne w ochronie skóry przed utratą wilgoci i mogą poprawić jej elastyczność. Dzięki swoim właściwościom przeciwutleniającym przeciwdziałają przedwczesnemu procesowi starzenia się skóry oraz szybko wygładzają drobne zmarszczki spowodowane przesuszeniem.

Codziennie skóra naturalnie pozbywa się martwych komórek naskórka, które powinny być regularnie usuwane (przynajmniej raz w tygodniu). Peelingi pomagają w delikatnym usunięciu tych martwych komórek, pobudzają krążenie krwi i przygotowują skórę do dalszej pielęgnacji. Dzięki temu skóra może lepiej wchłaniać składniki aktywne i szybciej zabezpieczać zapasy wilgoci. Tego rodzaju delikatne peelingi są szczególnie korzystne, ponieważ przeciwdziałają nadmiernemu przesuszeniu skóry, pozostawiając ją miękką w dotyku. Alternatywą dla tradycyjnych peelingów są peelingi złuszczające, które są odpowiednie także dla skóry wrażliwej. Wykorzystują one łagodne kwasy, takie jak kwas salicylowy (BHA) lub glikolowy (AHA), aby delikatnie rozluźnić martwe komórki naskórka i rozjaśnić cerę, zamiast używać cząstek ściernych.

Aby zadbać o nawilżenie suchej skóry, warto pamiętać o odpowiednim wietrzeniu pomieszczeń w domu i nie przegrzewać sypialni, np. przez zwiększanie temperatury na termostacie w nocy. Unikaj także zbyt intensywnego nagrzewania samochodu podczas jazdy. Dodatkowo, konieczne jest dostarczanie wysuszonej skórze odpowiedniej ilości płynów, dlatego ważne jest picie dużej ilości wody w ciągu dnia. W dodatku warto dbać o zrównoważoną dietę, która zawiera oleje roślinne, tłuste ryby oraz owoce morza.

Czytaj także: Nowy trend kosmetyczny na TikToku: kąpiel w surowym mleku

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.11.2025 10:37
Japońscy pracodawcy łagodzą przepisy: pracownicy mogą już farbować włosy i malować paznokcie
Najnowsze zmiany dotyczące koloru włosów, lakieru do paznokci i dodatków dotyczą głównie mniejszych firm, które borykają się z poważniejszymi niedoborami kadrowymiShutterstock

Coraz więcej japońskich firm łagodzi przepisy w obliczu kryzysu demograficznego na rynku pracy – opisuje Reuters. Sieć dyskontów spożywczo-przemysłowo-drogeryjnych Don Quijote już trzy lata temu złagodziła przepisy, dotyczące zakazu farbowania włosów i zdobienia paznokci przez pracowników. Efekt? Obecnie prawie jedna czwarta pracowników sieci ma już kolorowe włosy, a ponad połowa (55 proc.) ma włosy inne niż czarne.

Inny przykład to sieć drogerii Fuji Yakuhin, która zniosła wiele obostrzeń wobec  pracowników, nie będących farmaceutami. Teraz zezwala ona na dowolny kolor włosów, zdobienie paznokci, mocny makijaż, a także wszelkiego rodzaju pierścionki, podczas gdy wcześniej dozwolone były wyłącznie obrączki ślubne. Podobnie operator supermarketów Tokyu Store złagodził ograniczenia dotyczące kolorów włosów, fryzur, akcesoriów, lakierów do paznokci i piercingu.

Najnowsze zmiany dotyczące koloru włosów, lakieru do paznokci i dodatków dotyczą głównie mniejszych firm, które borykają się z poważniejszymi niedoborami kadrowymi niż większe przedsiębiorstwa i nie mają tak dużego pola manewru w oferowaniu konkurencyjnych wynagrodzeń.

Również niektóre duże firmy giełdowe złagodziły w tym roku zasady ubioru. W zeszłym tygodniu Japan Airlines dołączyły do ​​operatora metra Tokyo Metro i krajowych tanich linii lotniczych Skymark Airlines, zezwalając pracownikom na noszenie obuwia sportowego w pracy.

Z danych OECD wynika, że Japonia – kraj szybko starzejący się, z ograniczoną imigracją – odnotowała spadek liczby ludności w wieku produkcyjnym o 16 proc. od 1995 roku. To wywołało ostrą walkę o pracowników.

Dwie trzecie japońskich firm potwierdziło, że niedobór siły roboczej ma poważny wpływ na funkcjonowanie biznesu – było to głównym powodem bankructw w Japonii w okresie kwiecień-wrzesień, a liczba upadłości w pierwszym półroczu osiągnęła najwyższy poziom od 12 lat (wg danych Tokyo Shoko Research).

To z kolei daje młodym ludziom większą swobodę, szczególnie w odniesieniu do pracy w niepełnym wymiarze godzin. Dwie trzecie studentów uważa, że ​​powinni mieć możliwość decydowania o swoim wyglądzie przy pracy w niepełnym wymiarze godzin. Jedna trzecia natomiast stwierdziła, że ​​wycofała aplikacje o pracę z powodu dress code‘u, obowiązującego u potencjalnych pracodawców.

Mimo częściowego poluzowania dotychczasowych zasad, dotyczących dress code’u pracowników w Japonii, to niektóre aspekty wyglądu, które stały się powszechne na Zachodzie (np. liczne kolczyki, piercing twarzy) wciąż stanowią dla wielu firm zbyt trudny tematy. Pracownicy z tatuażami – sztuką tradycyjnie kojarzoną w Japonii z yakuzą – są zazwyczaj proszeni o ich zakrywanie, aby nie onieśmielać klientów.

Najnowsze zmiany nie dotarły też jeszcze do wielu tradycyjnych, dużych japońskich firm, takich jak banki – mimo że nie ma tam polityki dotyczącej farbowania włosów czy używania lakieru do paznokci, wśród pracowników panuje przekonanie, że ich wygląd nie powinien wzbudzać sensacji i przyciągać uwagi.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
14.11.2025 11:08
Estée Lauder inwestuje na rynku meksykańskim – stawia na niszową markę perfumeryjną
Marka XINÚ wypracowała sobie niszę na rynku luksusowych perfum dzięki skupieniu się na rzemiośle, zrównoważonym wzornictwieIG xinuperfumes

Firma Estée Lauder Companies poinformowała o nabyciu mniejszościowego pakietu udziałów w meksykańskiej marce luksusowych perfum XINÚ, charakteryzującej się łączeniem regionalnego, lokalnego dziedzictwa z nowoczesnym wzornictwem. To pierwsza inwestycja amerykańskiego koncernu w markę pochodzącą z Ameryki Łacińskiej.

Inwestycja Estée Lauder odzwierciedla szerszą strategię firmy, polegającą na wspieraniu wschodzących przedsiębiorców z branży kosmetycznej oraz dywersyfikacji w ten sposób globalnego portfolio zapachów.

Założona w 2017 roku marka XINÚ wypracowała sobie niszę na rynku luksusowych perfum dzięki skupieniu się na rzemiośle, zrównoważonym wzornictwie i tworzeniu zapachów opartych na storytellingu. Marka jest znana z aranżowania sensorycznych przestrzeni handlowych i podejścia do rozwoju produktów, które czerpie ze składników botanicznych i odniesień kulturowych z obu Ameryk.

Według Stéphane‘a de La Faverie, prezesa i dyrektora generalnego Estée Lauder Companies, inwestycja wpisuje się w długofalowe dążenie firmy do identyfikacji i wspierania innowatorów zapachowych na wczesnym etapie rozwoju. Zwrócił on uwagę, że Meksyk staje się coraz bardziej aktywnym rynkiem dla rozwoju perfum, gdzie marki łączą techniki rzemieślnicze z nowoczesną estetyką.

Inwestycja ta stanowi ważny kamień milowy dla XINÚ i oznacza początek nowego rozdziału dla naszej marki, stanowiąc przełomowy moment, w którym nasza unikalna wizja firmy perfumeryjnej spotyka się z globalnymi możliwościami – komentuje de La Faverie. – Perfumeryjny kunszt i doskonałość leżą u podstaw Estée Lauder Companies i napędzają naszą pasję do odkrywania nowych głosów w dziedzinie piękna. Jako inwestor mniejszościowy z dumą wspieramy XINÚ w jego dalszym rozwoju oraz dzieleniu się bogatą kreatywnością i duchem Meksyku i Ameryki Łacińskiej ze światem – dodaje dyrektor.

Kierownictwo XINÚ składa się ze współzałożycieli: są to Verónica Peña, Ignacio Cadena i Héctor Esrawe. Wspólnie zbudowali oni markę opartą na zrównoważonym rozwoju, narracji kulturowej i nowoczesnych reinterpretacjach tradycyjnego rzemiosła.

Oczekuje się, że partnerstwo z Estée Lauder Companies wesprze przyszłą ekspansję XINÚ przy jednoczesnym zachowaniu kreatywnego kierunku marki i jej tożsamości. Warunki inwestycji nie zostały ujawnione.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. listopad 2025 14:01