StoryEditor
Dom
27.11.2020 00:00

Jak być świadomym konsumentem środków czystości? Codzienne małe kroki w kierunku ekologii

Coraz więcej osób ma świadomość, jak ważne dla środowiska są nasze codzienne wybory związane z kupowaniem środków czystości. Warto przypominać o tym, co jeszcze możemy robić, aby pozostawić po sobie jak najmniejszy ślad na naszej planecie. Oto parę małych codziennych kroków dla człowieka, a wielkich dla ekologii, które proponują eksperci firmy Henkel.

1. Sprawdzaj skład produktów

Na rynku dostępne są produkty nawet w 99,9 proc. oparte na składnikach pochodzenia naturalnego, które są równie skuteczne w usuwaniu zanieczyszczeń, co zwykłe detergenty. Do takich inspirowanych naturą produktów należą między innymi środki czystości z ekologocznych serii. Używanie ich jest bezpieczne dla planety, ponieważ są biodegradowalne. Dlatego zawsze sprawdzajmy skład środków do czyszczenia i szukajmy oznaczeń wskazujących na przyjazność dla środowiska, takich jak np. Ecolabel.

2. Spójrz na źródło pochodzenia składników

Przy wyborze środków do czyszczenia warto też zwrócić uwagę na wykorzystanie odnawialnych surowców pochodzących ze zrównoważonej uprawy, które zmniejsza negatywny wpływ na środowisko. Czym jest rolnictwo zrównoważone? Jest to efektywna produkcja bezpiecznych, wysokiej jakości produktów rolnych w sposób chroniący środowisko naturalne, a także poprawiający jego stan. Jeśli mamy więc do wyboru produkt, którego składniki pochodzą ze zrównoważonych upraw, to nie ma się nad czym zastanawiać.

3. Zwróć uwagę na rodzaj plastiku

Rosnąca góra plastiku to zmora każdego konsumenta, któremu zależy na przyszłości planety. Zwykle to właśnie plastikowych opakowań jest wyrzucanych najwięcej w gospodarstwach domowych. Dlatego najlepiej wybierać takie produkty, których opakowanie nadaje się do recyklingu. Ważnym aspektem ochrony środowiska podczas produkcji opakowań jest również stosowanie surowców pochodzących w jak największym stopniu z recyklingu. Dzięki zaawansowanej technologii i odpowiedzialności społecznej firm, na rynku dostępne są już opakowania, które w 100 proc. pochodzą z surowców z recyklingu, np. niektórych tabletek do zmywarki, płynów do naczyń czy zawieszek do toalet.

4. Czy wiesz, co to jest social plastic?

Niektóre firmy wprowadziły na rynek opakowania wykonane w 100 proc. z plastiku pochodzącego z recyklingu, dzięki czemu kupując ich produkty, dokładamy swoją cegiełkę do troski o środowisko. Ale nie wszyscy wiedzą, że aż do 50 proc. plastiku, z którego są wykonane np. opakowania marek Henkla, to tzw. social plastic – plastik pochodzący ze społecznej zbiórki. Social plastic jest pozyskiwany poprzez zbiórkę w najbardziej zanieczyszczonych i najbiedniejszych regionach świata, których mieszkańcy w zamian za zebrane przez siebie plastikowe odpady otrzymują pieniądze, produkty lub usługi. W ten sposób firmy wykorzystując ten surowiec do produkcji opakowań, wspierają gospodarkę o obiegu zamkniętym, przeciwdziałając zanieczyszczaniu plastikiem oceanów oraz poprawiając standard życia najbiedniejszych. Warto to wiedzieć, wybierając się na zakupy po środki czystości.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
16.05.2025 11:27
INCO: 10 proc. Polek i Polaków używa płynu do mycia naczyń do czyszczenia pędzli do makijażu
Poczciwy płyn do mycia naczyń wydaje się być misterem multifunkcjonalności w polskich gospodarstwach domowych.Kampus Productions

Płyn do mycia naczyń to nie tylko środek do czyszczenia talerzy – dla większości Polaków jego zastosowanie sięga znacznie dalej. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Grupę INCO, aż 86 proc. respondentów przyznaje się do wykorzystywania płynu również poza kuchnią. Najpopularniejsze zastosowania to czyszczenie wanny, lodówki czy blatów (55 proc. wskazań), usuwanie plam z ubrań (46 proc.) oraz pielęgnacja mebli, tapicerki i dywanów (39 proc.). Co ciekawe, aż 32 proc. ankietowanych stosuje płyn do naczyń do mycia szyb, a 20 proc. używa go do czyszczenia roweru lub samochodu.

Tylko 14 proc. badanych używa płynu zgodnie z jego podstawowym przeznaczeniem. Jedna piąta mężczyzn nie eksperymentuje z innymi zastosowaniami, natomiast wśród kobiet ten odsetek wynosi zaledwie 9 proc. Wśród mniej oczywistych zastosowań warto wymienić czyszczenie pędzli do makijażu (10 proc.), mycie rąk (2 proc.), pielęgnację roślin (1 proc.) czy tworzenie baniek mydlanych (3 proc.). Również czyszczenie okularów, butów oraz odtłuszczanie powierzchni pojawiły się wśród rzadziej wskazywanych odpowiedzi.

Różnice w wykorzystaniu płynu są także widoczne w zależności od płci i wieku. Kobiety częściej niż mężczyźni używają płynu do mycia szyb (36 proc. vs. 27 proc.) oraz do usuwania plam z ubrań (57 proc. vs. 32 proc.). Z kolei mężczyźni chętniej czyszczą nim karoserię samochodową (22 proc. vs. 19 proc.). Wśród osób posiadających dzieci popularniejsze jest wykorzystanie płynu do prania i czyszczenia tapicerki niż w grupie bezdzietnych.

Zastosowania płynu do naczyń różnicuje także wiek. Młodzi w wieku 18–24 lat aż w 38 proc. przypadków wykorzystują go do mycia roweru, podczas gdy wśród osób powyżej 55. roku życia odsetek ten spada do 14 proc. Odwrotna tendencja widoczna jest przy czyszczeniu kanap i dywanów – robi to 43 proc. starszych respondentów, w porównaniu do 25 proc. najmłodszych. Dane te pokazują, jak szerokie i zróżnicowane jest podejście do jednego z najbardziej podstawowych środków czystości w polskich domach.

Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI w marcu 2025 r. na ogólnopolskiej próbie 1118 osób przez panel Ariadna. Wyniki potwierdzają, że płyn do naczyń stał się nie tylko symbolem skutecznego czyszczenia, ale również dowodem na codzienną pomysłowość Polaków w trosce o czystość.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
22.01.2025 13:50
Najnowszy sklep Rituals otwarty w Złotych Tarasach [DUŻO ZDJĘĆ]
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie / M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie / M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie / M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie / M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie
Otwarcie sklepu Rituals, Złote Tarasy w Warszawie
Gallery

Marka Rituals Cosmetics postawiła na rozwój w Polsce – tylko przez ostatni rok uruchomiła w naszym kraju blisko 20 sklepów. Najnowszy butik marki otwarto w środę w jednym z najpopularniejszych centrów handlowych Warszawy.

Rituals ma obecnie 62 sklepy na terenie całej Polski, między innymi w Trójmieście, BIałymstoku, Krakowie, Wrocławiu, Łodzi, Katowicach, Rzeszowie, Poznaniu, Szczecinie Radomiu czy Toruniu. W samej Warszawie jest ich już jedenaście. 

Najnowsze otwarcie Rituals miało miejsce w środę 22 stycznia w centrum handlowym Złote Tarasy, cieszącym się dużą popularnością z uwagi na lokalizację w ścisłym centrum miasta i dworca Centralnego. 

Na otwarcie sklepu w Złotych Tarasach o godz. 9 oczekiwało kilkadziesiąt osób. Na pierwszych stu klientów, którzy zrobili zakupy za minimum 190 zł, przy kasie czekały upominki od marki. 

Również przez kilka najbliższych dni wszyscy klienci będą mogli skorzystać z rabatów i specjalnych promocji.

Jak zapowiedziała Dorota Prat-Carrabin, country director Eastern Europe Rituals Cosmetics, lokalizacja w warszawskich Złotych Tarasach jest strategicznym krokiem, który “pozwoli marce być bliżej klientów i stworzyć dla nich przestrzeń relaksu i inspiracji”.

Otwarcie Rituals w Złotych Tarasach (pierwsze w tym roku w Polsce) to dla marki kolejny krok w zapowiadanej ekspansji w naszym kraju. Przez cały 2024 sieć otworzyła w Polsce ok. 20 nowych butików, a na całym świecie takich otwarć było prawie 250.

Obecnie globalnie działa ponad 1,1 tys. sklepów Rituals w 33 krajach.

Wywodząca się z Holandii marka od początku stawia na przemyślany design oraz formuły produktów. “Jako marka, która chce dostarczać luksusowe produkty kosmetyczne z naciskiem na dobre samopoczucie, jesteśmy pionierami w łączeniu produktów do kąpieli, ciała i domu w jednym portfolio. Nasza oferta obejmuje produkty do pielęgnacji ciała pochodzenia naturalnego, zapachy do domu oraz odzież domową” – podkreśla Rituals. 

Czytaj też: Rituals Cosmetics realizuje założone cele środowiskowe. Jakie ma efekty?

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 12:23