StoryEditor
Zapachy
13.06.2017 00:00

Agnieszka Lewocka, JFenzi: Co decyduje o sukcesie w sprzedaży zapachów

Wody toaletowe i perfumowane to wdzięczna, choć wymagająca kategoria produktowa. Starannie należy dobrać asortyment, zadbać o jego właściwą ekspozycję, a także umiejętnie rozpoznać upodobania klienta. Jak to zrobić, podpowiada Agnieszka Lewocka, dyrektor generalny firmy JFenzi Perfume.

Czym będzie pachniało lato 2017? Czy tegoroczny sezon będzie różnił się od poprzedniego?

Jak zwykle podczas cieplejszych miesięcy poszukiwane będą wody toaletowe o zapachach lekkich, orzeźwiających. Doskonale sprawdzą się nuty kwiatowe łączące świeżość mandarynki, delikatną woń róży i jaśminu, bergamotki, fiołka, a do tego egzotycznych owoców, białego cedru i zamszu. Popularnymi od kilku sezonów zapachami są także czarna porzeczka, melony oraz lilie, w tym również uwielbiane przez Polki konwalie. To, co odróżni ten sezon od poprzednich, to lekkość i orzeźwienie połączone z mocnymi, silnymi nutami. Taką funkcję spełniają nuty śródziemnomorskie – pochodzący z Włoch cyprys oraz sycylijska cytryna. Ciekawie wypada też połączenie dzikiej papryczki z drzewnymi nutami wetywerii, olejkiem kardamonowym, imbirowym oraz z cedru.                                                                              

Jak sprzedawać zapachy?

Drogerie samoobsługowe powinny przede wszystkim dać konsumentom swobodę wyboru. Należy pamiętać o zapewnieniu testerów oraz blotterów, pozwalających na wypróbowanie zapachu. Dzięki nim można bez skrępowania sięgać po kolejne flakony, aż do znalezienia zapachu idealnego. Jeśli jednak klient ma z tym problem i prosi o pomoc w doborze perfum, pamiętajmy, by nie proponować więcej niż trzech zapachów. Ważna jest też kolejność – zacznijmy od najlżejszego, wodnego, na końcu prezentując korzenny, drzewny.

A jakie znaczenie mają pory roku?

Wiosna i lato to gra barw i eksplozja emocji. Zapach nie musi być intensywny, ma być jedynie dopełnieniem. Sprawdzą się więc kompozycje owocowe, cytrusowe, kwiatowe i wodne. Prezentujmy więc perfumy łączące świeżość mandarynki, nuty jaśminu i wanilii, delikatne i trwałe połączenia frezji, irysa, owoców egzotycznych (kokos, ananas, granat) i białego cedru. W okresie jesienno‑zimowym konsumenci lubią natomiast sięgać po zapachy, które pomogą im się rozgrzać. Dobrze odbierane są kompozycje z dominującą nutą goździków, drzewa sandałowego, cynamonu, piżma, ambry i wyrazistych kwiatów jaśminu.

Profesjonalny sprzedawca powinien być dobrym obserwatorem. Co możemy wyczytać z wyglądu osoby, która wchodzi do sklepu?

Warto zwracać uwagę na ubiór – czy jest elegancki, czy sportowy – wiek i zachowanie klienta. Osobie pewnej siebie podsuńmy perfumy na bazie drzewa sandałowego, kolendry, róży, wanilii. Łagodne usposobienie konsumenta jest podpowiedzią, że spodobać mu się może magnolia, konwalia, róża z domieszką zielonego jabłka i ogórka. Osoby młode, energiczne, ubrane swobodnie, często w stroju sportowym to z reguły zwolennicy zapachów wodnych, cytrusowych, świeżych. Spodobają im się kompozycje zawierające między innymi: fiołek, lilię wodną i białą, amarylis, bergamotkę, gruszkę, pigwę, kwiat lotosu, kwiaty mandarynki, arbuz, szampan i miętę. Ta grupa konsumentów chętnie sięgnie również po zapachy cytrusowe: z cytryną, pomarańczą, bergamotką, melonem, różowym pieprzem, papają, ananasem, hibiskusem lub plumerią w składzie.

Inne kompozycje zaproponujmy natomiast kobietom i mężczyznom ubranym elegancko, w stylu business. Można spodziewać się, że ich preferencje to klasyczne, wysublimowane zapachy: cytrusy otulone kwiatową nutą, połączenie róży bułgarskiej z ambrą, piżmo, kaszmir, drzewo sandałowe, kompozycje egzotycznych kwiatów, cybet, orchidea, ylang‑ylang, bób tonka, ambrette. Do gustu mogą im przypaść także: tytoń, mech dębowy, czarny pieprz, kardamon, zapachy alkoholowe: rum, gin, czerwone wino.

Czy perfumy dopasowujemy do okazji, okoliczności, w jakich mają być używane?

Jak najbardziej. Zapachy dzienne to zwykle kompozycje energetyczne. Świetnie sprawdza się bambus, jabłko, cytryna w połączeniu z jaśminem, białą różą. Eleganckie to kombinacja cytrusów lub słodkich kwiatów z nutami drzewnymi. Część konsumentów chętnie sięgnie po zapachy kwiatowe: fiołek, róża, frezja, jaśmin z domieszką aromatycznych aldehydów (cytryna, gorzka skórka pomarańczy, kolendra). Dobór perfum na wieczorne okazje to szeroki wachlarz możliwości: z nutą orientalną, narcyzem, konwalią, frezją, gardenią w połączeniu z mchem dębowym, a także zapachy drzewne, wanilia, pieprz, piżmo, ambra, kolendra i cynamon.

JFenzi jest producentem tzw. zapachów alternatywnych. Jak oceniłaby Pani sprzedaż w tym segmencie, popyt rośnie czy spada?

Obserwujemy, że zainteresowanie zapachami alternatywnymi wzrasta. Doskonała jakość naszych perfum, ich trwałość i wykonanie, pozwalają na wyeksponowanie ich w najlepszych drogeriach. Należy też pamiętać, że sprzedaż perfum nie jest łatwa, a na rotację ma wpływ wiele czynników. Bardzo ważnym elementem jest właściwa ekspozycja. Perfumy doskonale prezentują się na szklanych, odpowiednio oświetlonych regałach lub w szklanych gablotach. Powinny być umieszczane na wysokości wzroku. Od strony serca układamy zapachy damskie, po prawej zaś męskie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Zapachy
27.11.2025 07:42
Beauty World Middle East 2025: perfumowe trendy w sercu Orientu
Beauty World Middle East 2025
Beauty World Middle East 2025 / Parfum Company
Beauty World Middle East 2025
Beauty World Middle East 2025 / Parfum Company mat.prasowe
Beauty World Middle East 2025
Beauty World Middle East 2025 / Parfum Company mat.prasowe
Beauty World Middle East 2025
Beauty World Middle East 2025 / Parfum Company mat.prasowe
Beauty World Middle East 2025
Beauty World Middle East 2025
Beauty World Middle East 2025
Beauty World Middle East 2025
Gallery

Beauty World Middle East (BWME) to największe w regionie targi, obejmujące sektor perfumeryjny, kosmetyczny, fryzjerski i wellness. Tegoroczna edycja, która zgromadziła ponad 2,4 tys. wystawców w aż 22 halach, stając się kluczowym barometrem globalnych trendów zapachowych. Zespół Parfum Company powrócił z BWME 2025 z fascynującymi odkryciami i precyzyjną diagnozą rynkową, która zdefiniuje nadchodzący sezon w branży.

Skala, która redefiniuje pojęcie targów

Tegoroczna edycja wydarzenia przytłaczała rozmachem, mnogością innowacji produktowych i intensywnością zapachów, stanowiąc platformę dla ponad 2,4 tys. wystawców z całego świata. Przestrzeń targowa, rozciągająca się na imponujące 22 hale, stała się miejscem spotkań dla ponad 75 tys. profesjonalistów z branży beauty, reprezentujących ponad 160 krajów.

Dla nas, jako ekspertów od lat aktywnie działających i analizujących ten rynek, BWME było strategicznym punktem na mapie globalnych wydarzeń, ponieważ tylko tu można z wyprzedzeniem wyłowić nowości i trendy, zanim trafią one do Europy. Zgodnie z naszą misją dostarczania unikatowych produktów, podczas wizyty poddaliśmy wnikliwej ocenie dziesiątki kompozycji zapachowych. To, co wyróżnia dubajskie targi, to niezwykła kreatywność i gotowość do przełamywania schematów, widoczna przy każdej ekspozycji – niezależnie od wielkości producenta czy rozpoznawalności brandu – komentuje Szymon Żelazek, CEO Parfum Company.

image

“Świat Arabskich Perfum” i pierwszy polski event z marką Armaf

Immersyjne doświadczenie luksusu

Targi te nie są tylko platformą handlową – to spektakl luksusu i sztuki dekoracyjnej. Wyznaczone strefy dla marek dawno przestały pełnić funkcję wyłącznie ekspozycyjną – stały się marketingowymi perełkami, zaskakującymi kreacją i formą. Odwiedzanie kolejnych stref tematycznych oznacza wkroczenie w świat przepychu i bogactwa barw, odkrywanie ukrytych pomieszczeń czy sztucznych jaskiń. 

image
Beauty World Middle East 2025
Parfum Company

Tę skalę widowiska potwierdzały również wydarzenia: marka Armaf zorganizowała launch zapachu Club de Nuit Bling z wykorzystaniem setek dronów, a udział Jasona Derulo w roli gościa specjalnego i twarzy kampanii wzbogacił event innej marki.

Taki format prezentacji produktu pozwala na całkowite zanurzenie się w orientalny klimat i zrozumienie "duszy" zapachu, zanim jeszcze trafi on na sklepową półkę. Ta głęboka wiedza, zdobyta poprzez immersyjne doświadczenie, jest kluczowa dla budowania skutecznych strategii wprowadzania i obsługi tych marek na wysoce konkurencyjnym polskim rynku.

Różnorodność strategicznych narzędzi

Zaobserwować można również zmiany zachodzące w strategiach promocyjnych. Influencer marketing stał się bardzo istotnym i skutecznym narzędziem, po które branża sięga, by umiejętnie zwiększać obroty i wspierać globalne premiery produktów.

Sama marka Armaf zaprosiła na wydarzenie aż 500 twórców internetowych z całego świata, co jasno sygnalizuje, gdzie obecnie koncentruje się budowanie zasięgów i uwaga konsumentów. Parfum Company, doskonale rozumiejąc te mechanizmy, podkreśla, że polski konsument poszukuje nie tylko zapachu, ale i emocji, które za nim stoją. Taka analityczna wiedza jest kluczowa dla budowania skutecznej dystrybucji na naszym rynku.

Na rynku jest głód na perfumy z bogatym przekazem i historią, czegoś, co będzie się podobało. Dobrze znamy rynek i jego potrzeby, mamy to wyczucie i chcemy czegoś innego, nowego – tak podsumowuje wizytę w Dubaju CEO Parfum Company, Szymon Żelazek.

Selekcja Parfum Company. Perły Orientu, które zawitają na polskim rynku 

Z gąszczu setek propozycji, dzięki naszemu doświadczeniu i rygorystycznej selekcji, wyłowiliśmy marki i linie, które mają potencjał stać się bestsellerami nad Wisłą – zdradza Szymon Żelazek. – Jako jedyny dystrybutor prestiżowego producenta BPI (Beauty & Perfume International), z dumą wprowadzamy na rynek wyjątkowe nowości – dodaje CEO Parfum Company.

Le Falcone – linia Gelato: to absolutne odkrycie w kategorii gourmand. Zapachy inspirowane lodami, zamknięte we flakonach w kształcie rożków, są typowane na letni hit sprzedaży i obiekt pożądania kolekcjonerów.

Le Falcone – linie Risala, Misraal i Symphony: to nowoczesna interpretacja Orientu, łącząca tradycję z awangardowym designem i niekonwencjonalnymi kompozycjami.

Będąc dystrybutorem marki Lattafa, jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy ich bestsellery we wzmocnionej wersji, czyli Yara Elixir i Asad Elixir. Warianty te zostały zaprojektowane tak, aby jeszcze mocniej podkreślić projekcję i trwałość, odpowiadając na oczekiwania najbardziej wymagających klientów.

Jako dystrybutor marki Arabiyat Prestige, polecamy perfumy o nazwie Marwa, oraz Blueberry Musk, czy też linia Aariz. W przekazie fascynują unikalnym balansem między nutami świeżymi a głębokimi akordami drzewnymi.

Marka Armaf, z którą pracujemy na wyłączność, także pochwaliła się nowościami z linii Odyssey, m.in. Ba Ha Mas, Marshmallow, Spectra Blue, które w naszej opinii mają ogromny potencjał.

Logistyka sukcesu

Działania w Parfum Company opierają się na zasadzie holistycznego podejścia do biznesu. Sama selekcja produktu stanowi dopiero początek. Firma gwarantuje optymalną rotację towarów, minimalizując ryzyko ich zalegania na półkach, ponieważ każda decyzja zakupowa jest poparta dogłębną analizą trendów i testami trwałości.

image

Fenomen rynkowy marki Lattafa. Jak stała się symbolem orientalnych perfum w europejskim wydaniu? [ANALIZA]

Logistyka jest prowadzona szybko i zdecydowanie. Najlepsze nowości są transportowane drogą lotniczą bezpośrednio z Dubaju, co zapewnia ich błyskawiczną dostępność w Polsce w kluczowych momentach piku zainteresowania konsumenckiego. Wydarzenie w Dubaju dostarczyło wielu inspiracji, które już niebawem zostaną przekute w konkretne propozycje handlowe dla partnerów biznesowych firmy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
14.11.2025 11:08
Estée Lauder inwestuje na rynku meksykańskim – stawia na niszową markę perfumeryjną
Marka XINÚ wypracowała sobie niszę na rynku luksusowych perfum dzięki skupieniu się na rzemiośle, zrównoważonym wzornictwieIG xinuperfumes

Firma Estée Lauder Companies poinformowała o nabyciu mniejszościowego pakietu udziałów w meksykańskiej marce luksusowych perfum XINÚ, charakteryzującej się łączeniem regionalnego, lokalnego dziedzictwa z nowoczesnym wzornictwem. To pierwsza inwestycja amerykańskiego koncernu w markę pochodzącą z Ameryki Łacińskiej.

Inwestycja Estée Lauder odzwierciedla szerszą strategię firmy, polegającą na wspieraniu wschodzących przedsiębiorców z branży kosmetycznej oraz dywersyfikacji w ten sposób globalnego portfolio zapachów.

Założona w 2017 roku marka XINÚ wypracowała sobie niszę na rynku luksusowych perfum dzięki skupieniu się na rzemiośle, zrównoważonym wzornictwie i tworzeniu zapachów opartych na storytellingu. Marka jest znana z aranżowania sensorycznych przestrzeni handlowych i podejścia do rozwoju produktów, które czerpie ze składników botanicznych i odniesień kulturowych z obu Ameryk.

Według Stéphane‘a de La Faverie, prezesa i dyrektora generalnego Estée Lauder Companies, inwestycja wpisuje się w długofalowe dążenie firmy do identyfikacji i wspierania innowatorów zapachowych na wczesnym etapie rozwoju. Zwrócił on uwagę, że Meksyk staje się coraz bardziej aktywnym rynkiem dla rozwoju perfum, gdzie marki łączą techniki rzemieślnicze z nowoczesną estetyką.

Inwestycja ta stanowi ważny kamień milowy dla XINÚ i oznacza początek nowego rozdziału dla naszej marki, stanowiąc przełomowy moment, w którym nasza unikalna wizja firmy perfumeryjnej spotyka się z globalnymi możliwościami – komentuje de La Faverie. – Perfumeryjny kunszt i doskonałość leżą u podstaw Estée Lauder Companies i napędzają naszą pasję do odkrywania nowych głosów w dziedzinie piękna. Jako inwestor mniejszościowy z dumą wspieramy XINÚ w jego dalszym rozwoju oraz dzieleniu się bogatą kreatywnością i duchem Meksyku i Ameryki Łacińskiej ze światem – dodaje dyrektor.

Kierownictwo XINÚ składa się ze współzałożycieli: są to Verónica Peña, Ignacio Cadena i Héctor Esrawe. Wspólnie zbudowali oni markę opartą na zrównoważonym rozwoju, narracji kulturowej i nowoczesnych reinterpretacjach tradycyjnego rzemiosła.

Oczekuje się, że partnerstwo z Estée Lauder Companies wesprze przyszłą ekspansję XINÚ przy jednoczesnym zachowaniu kreatywnego kierunku marki i jej tożsamości. Warunki inwestycji nie zostały ujawnione.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
10. grudzień 2025 22:51