StoryEditor
Zdrowie
22.12.2008 00:00

Dieta uzdrawiająca skórę

To co jemy ma ogromny wpływ nie tylko na nasze samopoczucie, ale także na wygląd, stan skóry i koloryt cery.
 
Skóra jest największym ludzkim narządem, jej powierzchnia całkowita wynosi 1,5-2 mkw. Ochrania organizm przed promieniowaniem ultrafioletowym, szkodliwymi czynnikami chemicznymi, wpływami środowiska zewnętrznego oraz wydala niektóre toksyny, które eliminowane są przez nerki. Poprzez kwaśny odczyn potu skóra hamuje rozwój bakterii i grzybów na powierzchni ciała. Dodatkowo reguluje gospodarkę wodną i mineralną organizmu przez branie udziału w wymianie tlenu i dwutlenku węgla.
Jako siedlisko niektórych zmysłów, skóra jest jednym z głównych kanałów łączących ciało ze światem zewnętrznym. Dzięki niej odczuwamy ciepło, zimno, suchość, wilgotność, a także dotyk, ucisk czy ból. Jej wygląd odzwierciedla nasz aktualny stan zdrowia oraz prawidłowość diety. Dieta może poprawić stan naszej skóry, pozbyć się przebarwień, wyprysków, młodzieńczego trądziku czy intensywnego pocenia się.
Podstawowe znaczenie w odżywieniu skóry mają witaminy z grupy B oraz witaminy A, C, E, a także kwasy tłuszczowe m.in. kwasy omega-3. Dodatkowo wpływ na wygląd skóry mają składniki mineralne takie jak selen, żelazo, jod, kwas foliowy i kobalt.
W diecie pozbawionej witaminy A, starzenie się skóry zachodzi szybciej, ze względu na nadmierną ilość wolnych rodników. Witamina A zmniejsza łojotok odpowiedzialny za powstawanie trądziku oraz wspomaga regenerację komórek skóry i błon śluzowych. Bogate w witaminę A morele, suszone śliwki, dynia, marchew, szpinak i sałata pomogą odzyskać zdrowy i młody wygląd skóry.
Dzięki diecie bogatej w witaminę E zmarszczki na twarzy pojawiają się znacznie później, ponieważ witamina E odpowiada za działania antyoksydacyjne. Witamina E zawarta w olejach: słonecznikowym, sojowym, rzepakowym, z kiełków pszenicy oraz migdałach i orzechach laskowych, zmniejszy także opuchlizny widoczne na twarzy.
Witamina C podobnie jak witamina A i E jest dobrym przeciwutleniaczem, dzięki właściwościom przeciwutleniającym opóźnia oznaki starzenia się. Zawarta jest w natce pietruszki, brukselkach, kalarepie, brokułach, kapuście, kalafiorze, szpinaku, cykorii, owocach dzikiej róży, czarnej porzeczce, truskawkach, kiwi, grejpfrutach, cytrynach, pomarańczach oraz malinach.
Wśród witamin grupy B, niedobór biotyny (Wit. B8) jest przyczyną zmian skórnych oraz utraty włosów, wiąże się to z zaburzeniami w metabolizmie kwasów tłuszczowych. Produkty zbożowe: otręby, płatki owsiane doskonale wpływają na wygląd skóry. Orzechy włoskie i ziemne, soja, kalafior, soczewica, drożdże i melasa sprawiają, że włosy przestają być matowe. Produkty zawierające witaminę B5 (fasola, szpinak, wątróbka, jajka) łagodzą podrażnienia i sprawiają, że napięcie skóry wzrasta. Dodatkowo przyspieszają gojenie się popękanego naskórka i pobudzają regenerację komórek skóry.
Zmiany skórne często powodowane są przez niedobór wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Zmiany te mogą objawiać się poprzez przesuszoną skórę – efekt ten wynika ze zwiększonej utraty wody. Kwas gamma-linolenowy z oleju wiesiołka ochrania naturalne substancje tłuszczowe w skórze, przez co doskonale pielęgnuje ją i zapobiega wysuszeniu naskórka.
Aby mieć piękną skórę powinniśmy przede wszystkim unikać:
•    potraw tłustych, głównie smażonych w głębokim tłuszczu oraz potraw typu fast-food. Procesy zachodzące podczas smażenia powodują wytwarzanie się nadmiernej ilość kwasów tłuszczowych typu trans, a te z kolei przyspieszają proces starzenia się skóry;
•    potraw solonych, z dodatkiem magi, konserwowanych – nadmiar soli zawartej w tych produktach prowadzi do obrzęków, przez co skóra staje się bardziej napęczniała, a z czasem wiotka. Poprzez nadmiar soli powstaje także trądzik;
•    potraw oraz napojów gorących – rozszerzają naczynia włosowate;
•    ostrych przypraw m.in. chilli, papryki, czosnku, curry, pieprzu, cynamonu, kardamonu, – rozszerzają naczynia włosowate;
•    używek takich jak kawa, herbata, alkohol – zatrzymują wodę w organizmie, oraz zawierają wiele toksyn;
•    cukru i słodyczy – przede wszystkim czekolada może być przyczyną trądziku.
Aby skóra promieniała, nasza dieta powinna być bogata w:
•    ryby, przede wszystkim tłuste gatunki – zawierają korzystnie wpływające na naszą cerę kwasy tłuszczowe omega-3;
•    owoce i warzywa – zawierają różne antyoksydanty, przeciwdziałające starzeniu się skóry, dodające koloryt, jak również świeżość cery;
•    oleje roślinne – dodawane do sałatek warzywnych przeciwdziałają powstawaniu różnych krost, zapobiegają wysuszeniu naskórka;
•    pełnoziarniste produkty zbożowe, bogate w otręby i płatki owsiane;
•    orzechy w małej ilości – zawierają witaminę B8 oraz cynk, który pomaga zwalczyć trądzik.
Agnieszka Białek
Dietetyk www.fabrykadiet.pl

Kosmetyki produkcja i handel, setki rynkowych nowości: pielęgnacja, makijaż, zapachy i najbardziej aktualne trendy! 


ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
16.07.2025 11:28
Dieta pudełkowa: kobiety są wierniejsze, Zetki – lubią poszukiwania [badanie PMR]
Tylko 14 proc. badanych wskazało wzrost ceny jako główny powód zmiany dostawcy cateringu. Konsumenci częściej kierują się różnorodnością smaków, dopasowaniem do stylu życia czy atrakcyjnością oferty.envato elements

Z raportu „Rynek cateringów dietetycznych w Polsce 2025”, przygotowanego przez PMR Market Experts by Hume’s wynika, że rynek diet pudełkowych staje się coraz bardziej konkurencyjny, a konsumenci coraz częściej zachowują się jak cyfrowi nomadzi – testują różne oferty i nie są skłonni do lojalności wobec jednej marki, preferując elastyczność, różnorodność i dopasowanie do stylu życia.

Dane platformy sprzedażowej Foodango.pl z Grupy Goodspeed pokazują, że już ponad połowa klientów korzysta dziś naprzemiennie z 2–3 marek cateringowych, szukając najlepszego rozwiązania.

Catering = testy i zmiany  

Według badania PMR Market Experts by Hume’s, w 2024 roku średnia liczba marek cateringowych, z których skorzystała jedna osoba, wyniosła 1,61, a aż 28 proc. Polaków korzystających z cateringu zamówiło posiłki od więcej niż jednego dostawcy.

To zjawisko coraz bardziej przypomina tzw. cenowy nomadyzm, czyli poruszanie się klientów pomiędzy różnymi ofertami i półkami cenowymi w poszukiwaniu najlepszej relacji jakości do ceny, ciekawszego menu lub korzystniejszych promocji, nie chcąc wiązać się z jedną firmą na stałe. Lojalność klientów cateringu staje się warunkowa: uzależniona od korzyści, świeżości oferty i dopasowania do aktualnych potrzeb – mówi Karolina Szałas, Senior Market Analyst w PMR Market Experts/Hume’s Institute.

Rynek cateringu dietetycznego w Polsce przypomina dziś coraz bardziej świat aplikacji mobilnych czy serwisów streamingowych – użytkownicy testują, zmieniają i rzadko przywiązują się na długo do jednej marki.

Wygrywa ten, kto potrafi serwować nowe doświadczenia jak serialowy hit, bo rynek diet pudełkowych zaczyna przypominać świat platform streamingowych – mówi Jakub Gierasimiuk, szef platformy sprzedażowej Foodango.pl z grupy Goodspeed.

Pudełkowy trend: cenowi nomadzi zmieniają rynek, a lojalność jest warunkowa

Dane z platformy sprzedażowej Foodango.pl z Grupy Goodspeed pokazują, że ponad połowa konsumentów rotuje pomiędzy różnymi ofertami cateringowymi – testując różnorodne smaki i modele diet, zanim zdecyduje się na pozostanie przy 2–3 ulubionych dostawcach. To potwierdza zjawisko warunkowej lojalności i poszukiwania dopasowania zamiast przywiązania do jednej marki.

Według badania PMR Market Experts by Hume’s aż 77 proc. klientów, którzy próbowali więcej niż jednego cateringu, zmienia przy tym półkę cenową, pokazując, że lojalność jest dziś warunkowa. To zdecydowanie luksus, a nie reguła. Nasze analizy pokazują dodatkowo, że klienci próbują, zmieniają, a finalnie zatrzymują się przy średnio 2–3 dostawcach, którzy najlepiej trafiają w ich gust i potrzeby. To współczesny cyfrowy nomadyzm w świecie diet pudełkowych – mówi Jakub Gierasimiuk, szef platformy sprzedażowej Foodango.pl z Grupy Goodspeed.

image
PMR

Cena nie zawsze najważniejsza

Tylko 14 proc. badanych wskazało wzrost ceny jako główny powód zmiany dostawcy cateringu. Konsumenci częściej kierują się różnorodnością smaków, dopasowaniem do stylu życia czy atrakcyjnością oferty.

Dzisiejszy klient nie ucieka od dostawcy z powodu kilku złotych więcej – ucieka od nudy. Wyniki PMR Market Experts by Hume’s pokazują, że zaledwie kilkanaście procent badanych wskazuje cenę jako główny powód zmiany. W Foodango.pl zauważyliśmy, że wrażliwość cenowa słabnie lub utrzymuje się na podobnym poziomie, ale apetyt na ciekawe oferty diet rośnie – mówi Jakub Gierasimiuk, szef platformy sprzedażowej Foodango.pl z Grupy Goodspeed.

Pokolenie Z szuka zmian, kobiety cenią stabilność

Analiza PMR Market Experts by Hume’s pokazuje, że kobiety znacznie częściej wybierają oferty z niższej lub średniej półki cenowej – łącznie aż 57 proc. z nich korzystało z jednego z tych segmentów. Mężczyźni wykazują większą gotowość do testowania: 25 proc. zdecydowało się na oferty ze wszystkich trzech poziomów cenowych.

Również wiek wpływa na wzorce zakupowe. Klienci z pokolenia Z częściej rotują między różnymi poziomami cenowymi, szukając nowych smaków i promocji. Osoby powyżej 34. roku życia znacznie rzadziej zmieniają strategię zakupową – zwykle pozostają w ramach jednej półki cenowej, najczęściej średniej lub wysokiej

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Targi i konferencje
27.06.2025 10:40
Badanie Henkel: Polki a profilaktyka raka piersi. Zaangażowanie marek w kwestie prozdrowotne
– Gliss wspiera kobiety w tym, co naprawdę ważne – w trosce o zdrowie i budowaniu świadomości wokół profilaktyki raka piersi – podkreśla Aleksandra Gawlas-Wilińska, dyrektorka marketingu HCB firmy Henkel, ambasadorka Różowego Patrolu GlissHenkel mat.pras.

Z najnowszego badania, zrealizowanego na zlecenie Henkel Polska przez Maison&Partners Polki a profilaktyka raka piersi – motywacje, bariery oraz opinie o zaangażowaniu marek w kwestie prozdrowotne” wynika, że kobiety podejmują działania profilaktyczne nie dlatego, że muszą, ale dlatego, że chcą – z odpowiedzialności, troski o zdrowie i chęci życia w pełni. To wyraz świadomego wyboru.

Badanie pokazało także, że konsumentki doceniają marki angażujące się w działania prozdrowotne. Choć wiedza i świadomość roli profilaktyki rośnie, kobiety nadal potrzebują wsparcia i edukacji, również od innych kobiet, czego dowodem są już 79 otwarte kluby Różowego Patrolu Gliss oraz ponad 350 certyfikowanych ambasadorek programu, które wspierają ponad 30 tys. kobiet w całej Polsce. Polki pozytywnie oceniają tę inicjatywę.

Profilaktyka raka piersi przestaje być tematem tabu i źródłem lęku. Wyniki badania pokazują, że kobiety coraz częściej podejmują działania z zakresu profilaktyki raka piersi nie dlatego, że się boją, ale dlatego, że czują odpowiedzialność – za siebie i bliskich. 

Na pytanie o powody podejmowania działań zapobiegawczych 36 proc. pań wskazało na rekomendacje lekarskie, a 30 proc. na wewnętrzną potrzebę dbania o swój organizm. Zdarza się również, że motywację przynoszą własne doświadczenia, takie jak obciążenie genetyczne (28 proc.) lub wystąpienie niepokojących objawów (27 proc.).

Dla uczestniczek badania ważną rolę w skutecznym zachęcaniu do badań odgrywają ginekolodzy (tak wskazało 50 proc. kobiet). Co ciekawe, niemal 40 proc. pań wymieniło w tym względzie osoby, które mają osobiste doświadczenie choroby nowotworowej. Kobiety coraz częściej sięgają również po informacje z internetu, mediów społecznościowych oraz kampanii edukacyjnych,  takich jak webinary czy warsztaty. Jednocześnie niepokojący wydaje się fakt, że aż 20 proc. badanych przyznało, że w ogóle nie szuka informacji na temat profilaktyki raka piersi.

Ponad połowa (56  proc.) uczestniczek badania zadeklarowało, że chętnie wzięłoby udział w spotkaniach edukacyjnych, jeśli odbywałyby się one w odwiedzanych przez nie miejscach: galeriach handlowych, salonach kosmetycznych czy kawiarniach. Aż 55 proc. respondentek uznało, że największą motywacją do udziału byłaby możliwość wykonania badań „na miejscu”. 

Marki w trosce o zdrowie. Co sądzą o tym kobiety? 

Polki doceniają zaangażowanie firm i marek w działania społeczne, szczególnie w profilaktykę onkologiczną oraz pomoc pacjentom onkologicznym. 

Jak pokazują wyniki badania, dla ponad połowy kobiet w wieku 20–60 lat (57 proc. uczestniczek) inicjatywy podejmowane przez marki na rzecz społeczeństwa mają realny wpływ na codzienne życie i przyczyniają się do poprawy w istotnych obszarach. Ogólną profilaktykę zdrowotną za istotną uznaje 35 proc. badanych, a 32 proc. zwraca uwagę na wsparcie osób chorych na raka.

Różowy Patrol Gliss – ważny i potrzebny

Na potrzeby wskazane w badaniu odpowiada ogólnopolska inicjatywa edukacyjna Różowy Patrol Gliss, realizowana przez Fundację OnkoCafe – Razem Lepiej we współpracy z marką Gliss. Projekt ten wystartował w 2023 roku, docierając z wiedzą i wsparciem do kobiet w całej Polsce. Spotkania prowadzone są przez ambasadorki, które nie tylko edukują, ale też inspirują i wzajemnie mobilizują. 

Gliss wspiera kobiety w tym, co naprawdę ważne – w trosce o zdrowie i budowaniu świadomości wokół profilaktyki raka piersi. Z dumą angażujemy się w projekt Różowego Patrolu, który realnie zmienia podejście do badań profilaktycznych w Polsce. Wierzę, że to kobieta najlepiej rozumie inną kobietę – jej obawy, potrzeby i wątpliwości – pokazują to także badania. Dlatego chcemy je inspirować i wspierać. Wiemy, że zmiana nie dzieje się z dnia na dzień, ale dzięki konsekwentnym działaniom budujemy zdrowszą przyszłość dla tysięcy kobiet – mówi Aleksandra Gawlas-Wilińska, dyrektorka marketingu HCB firmy Henkel, ambasadorka Różowego Patrolu Gliss.

Dzięki inicjatywie działa już 79 klubów Różowego Patrolu Gliss, przeszkolono ponad 350 Ambasadorek, a działania objęły łącznie ponad 30 tys.kobiet w całej Polsce. Ruch ten nie mógłby się rozwijać bez zaangażowania marki Gliss, która nie tylko wspiera projekt finansowo, ale i aktywnie promuje jego rozwój. W 2025 roku projekt wszedł w nową fazę – powołano pięć koordynatorek regionalnych, odpowiedzialnych za wspieranie i szkolenie nowych ambasadorek. W całym kraju do końca roku powstanie 50 nowych klubów, w których zacznie działać aż 150 nowych ambasadorek.

W badaniu po raz pierwszy zapytano Polki, co sądzą na temat Różowego Patrolu Gliss. Aż 83 proc. kobiet, które zetknęły się z Różowym Patrolem, ocenia inicjatywę jako potrzebną. Co ciekawe, 82 proc. postrzega ją jako bardziej istotną „dla innych kobiet” niż dla siebie – co pokazuje, że społeczna percepcja profilaktyki wciąż się kształtuje. 56% badanych uznało projekt za skuteczny, a około 75 proc. określiło go jako przyjazny i godny zaufania.

Fundacja OnkoCafe – Razem Lepiej powstała w 2014 roku z inicjatywy Anny Kupieckiej, która chorowała na nowotwór piersi. Celem założonej przez nią Fundacji jest działanie w obszarze ochrony i promocji zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki chorób nowotworowych oraz zapewnienie wsparcia dla osób zarówno w trakcie diagnozy i leczenia onkologicznego, jak i po jego zakończeniu.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. wrzesień 2025 07:00