StoryEditor
Zdrowie
04.03.2025 10:38

Światowy Dzień Kwasów Omega-3: wspieranie zdrowego starzenia się populacji i świadomej diety

Jeśli w naszej diecie brakuje dobroczynnych kwasów tłuszczowych, warto rozważyć suplementację w postaci oleju rybnego, a w przypadku wegan czy wegetarian – oleju z alg morskich / freepik

Światowy Dzień Kwasów Omega-3, obchodzony 3 marca, ma znacznie szerszy kontekst, niż tylko promowanie zdrowych nawyków. To nie tylko przeciwdziałanie rozwojowi chorób cywilizacyjnych, ale też wspieranie zdrowego starzenia się populacji oraz promowanie świadomego podejścia do diety.

Globalna inicjatywa, jednostkowy wpływ

Światowy Dzień Kwasów Omega-3 został stworzony, aby zjednoczyć branżę związaną z kwasami omega-3 i zwrócić uwagę na ich znaczenie dla zdrowia społeczeństw. 

Ponad 90 proc. ludzi na całym świecie nie spożywa wystarczającej ilości EPA i DHA,  czyli kluczowych kwasów omega-3, które są powiązane z wieloma korzyściami zdrowotnymi. To niepokojący fakt, który wymaga globalnej reakcji – podkreśla Elana Natker, dyplomowana dietetyczka i dyrektorka ds. komunikacji z konsumentami i specjalistami ochrony zdrowia w GOED (Globalnej Organizacji ds. Kwasów Omega-3 EPA i DHA), inicjatora Światowego Dnia Kwasów Omega-3. 

Jak zauważa Natker, problem niedostatecznego spożycia odpowiednich ilości kwasów omega-3 dotyczy także Polski.

Statystyki wskazują, że średnia światowa konsumpcja ryb per capita wynosi 20,66 kg rocznie, podczas gdy statystyczny Polak spożywa ich w roku zaledwie 13,11 kg – jest to trzykrotnie mniej, niż w przypadku mieszkańców Hiszpanii i ponad czterokrotnie mniej, niż Portugalczycy, którzy zjadają prawie 60 kg ryb na osobę w ciągu roku. 

Niewielkie spożycie ryb przekłada się na niski poziom kwasów omega-3 w diecie Polaków, co może zwiększać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych oraz zaburzeń neurodegeneracyjnych.

Zamiast mięsa wybieraj ryby

Najlepszym źródłem korzystnych dla zdrowia, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 EPA i DHA są tłuste, morskie ryby, takie jak: łosoś, makrela, tuńczyk czy sardynki, a także mikroalgi morskie. 

Według zaleceń dietetyków powinniśmy spożywać minimalnie dwie porcje ryb tygodniowo, w tym przynajmniej jedną porcję tłustej ryby morskiej. Tymczasem, jak donosi Raport Narodowy Test Żywienia 2024, tylko 10 proc. Polaków spożywa ryby więcej niż raz w tygodniu.

Liczne badania z różnych regionów świata pokazują, że spożycie ryb przynajmniej raz w tygodniu obniża ryzyko choroby wieńcowej o 16 proc., a jedzenie ich 2–4 razy w tygodniu zmniejsza ryzyko udaru mózgu o 6 proc.

Jeśli w naszej diecie brakuje dobroczynnych kwasów tłuszczowych, warto rozważyć suplementację w postaci oleju rybnego, a w przypadku wegan czy wegetarianoleju z alg morskich. Produkty te gwarantują dostarczenie odpowiedniej dziennej porcji kwasów omega-3.

Globalna inicjatywa o lokalnym znaczeniu

Obchody Światowego Dnia Kwasów Omega-3 w każdym kraju przyjmują indywidualny charakter. W Polsce w tym roku wydarzenie stanowi platformę do wspólnej rozmowy ekspertów, producentów, dystrybutorów i konsumentów na temat na temat wspierania zdrowia publicznego poprzez odpowiednie wybory żywieniowe

Obserwujemy dynamiczne zmiany na rynku suplementów. Rosnąca świadomość konsumentów napędza potrzebę transparentności i jakości, co z kolei wymusza większą odpowiedzialność na producentach i dystrybutorach. Certyfikaty takie jak ORIVO, który od 9 lat potwierdza autentyczność naszego suplementu OmegaMarine Premium, to wyraz tej odpowiedzialności. Branża ewoluuje, a odpowiedzialna suplementacja, oparta na wiedzy i zaufaniu, staje się priorytetem – wskazuje Monika Sidorczuk, ekspertka Natural Pharmaceuticals, członka GOED.

Edukacja i motywacja

Światowy Dzień Kwasów Omega-3 to dobra okazja, by nie tylko przypominać o prozdrowotnej roli niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, ale także moment, by zachęcić do aktywnego wsparcia swojego zdrowia, już teraz – nie za rok, nie na starość. 

Spożywanie kwasów omega-3 wspiera prawidłowe funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego, mózgu i wzroku. Te korzyści można odczuć jednak dopiero wtedy, gdy zadbamy o odpowiednią podaż kwasów omega-3 na co dzień. 

We wprowadzaniu zdrowych nawyków żywieniowych kluczowa jest systematyczność. Zbilansowana dieta bogata w tłuste ryby morskie, czy orzechy, to pierwszy krok. Aktywność fizyczna również ma znaczenie, ponieważ wspomaga przyswajanie kwasów omega-3. Jeśli jednak nasza dieta nie dostarcza wystarczającej ilości tych cennych składników, warto rozważyć suplementację. 

Pamiętajmy, że w kwestii zdrowia nie warto czekać – im wcześniej zadbamy o siebie, tym lepiej dla naszego organizmu.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Targi i konferencje
27.06.2025 10:40
Badanie Henkel: Polki a profilaktyka raka piersi. Zaangażowanie marek w kwestie prozdrowotne
– Gliss wspiera kobiety w tym, co naprawdę ważne – w trosce o zdrowie i budowaniu świadomości wokół profilaktyki raka piersi – podkreśla Aleksandra Gawlas-Wilińska, dyrektorka marketingu HCB firmy Henkel, ambasadorka Różowego Patrolu GlissHenkel mat.pras.

Z najnowszego badania, zrealizowanego na zlecenie Henkel Polska przez Maison&Partners Polki a profilaktyka raka piersi – motywacje, bariery oraz opinie o zaangażowaniu marek w kwestie prozdrowotne” wynika, że kobiety podejmują działania profilaktyczne nie dlatego, że muszą, ale dlatego, że chcą – z odpowiedzialności, troski o zdrowie i chęci życia w pełni. To wyraz świadomego wyboru.

Badanie pokazało także, że konsumentki doceniają marki angażujące się w działania prozdrowotne. Choć wiedza i świadomość roli profilaktyki rośnie, kobiety nadal potrzebują wsparcia i edukacji, również od innych kobiet, czego dowodem są już 79 otwarte kluby Różowego Patrolu Gliss oraz ponad 350 certyfikowanych ambasadorek programu, które wspierają ponad 30 tys. kobiet w całej Polsce. Polki pozytywnie oceniają tę inicjatywę.

Profilaktyka raka piersi przestaje być tematem tabu i źródłem lęku. Wyniki badania pokazują, że kobiety coraz częściej podejmują działania z zakresu profilaktyki raka piersi nie dlatego, że się boją, ale dlatego, że czują odpowiedzialność – za siebie i bliskich. 

Na pytanie o powody podejmowania działań zapobiegawczych 36 proc. pań wskazało na rekomendacje lekarskie, a 30 proc. na wewnętrzną potrzebę dbania o swój organizm. Zdarza się również, że motywację przynoszą własne doświadczenia, takie jak obciążenie genetyczne (28 proc.) lub wystąpienie niepokojących objawów (27 proc.).

Dla uczestniczek badania ważną rolę w skutecznym zachęcaniu do badań odgrywają ginekolodzy (tak wskazało 50 proc. kobiet). Co ciekawe, niemal 40 proc. pań wymieniło w tym względzie osoby, które mają osobiste doświadczenie choroby nowotworowej. Kobiety coraz częściej sięgają również po informacje z internetu, mediów społecznościowych oraz kampanii edukacyjnych,  takich jak webinary czy warsztaty. Jednocześnie niepokojący wydaje się fakt, że aż 20 proc. badanych przyznało, że w ogóle nie szuka informacji na temat profilaktyki raka piersi.

Ponad połowa (56  proc.) uczestniczek badania zadeklarowało, że chętnie wzięłoby udział w spotkaniach edukacyjnych, jeśli odbywałyby się one w odwiedzanych przez nie miejscach: galeriach handlowych, salonach kosmetycznych czy kawiarniach. Aż 55 proc. respondentek uznało, że największą motywacją do udziału byłaby możliwość wykonania badań „na miejscu”. 

Marki w trosce o zdrowie. Co sądzą o tym kobiety? 

Polki doceniają zaangażowanie firm i marek w działania społeczne, szczególnie w profilaktykę onkologiczną oraz pomoc pacjentom onkologicznym. 

Jak pokazują wyniki badania, dla ponad połowy kobiet w wieku 20–60 lat (57 proc. uczestniczek) inicjatywy podejmowane przez marki na rzecz społeczeństwa mają realny wpływ na codzienne życie i przyczyniają się do poprawy w istotnych obszarach. Ogólną profilaktykę zdrowotną za istotną uznaje 35 proc. badanych, a 32 proc. zwraca uwagę na wsparcie osób chorych na raka.

Różowy Patrol Gliss – ważny i potrzebny

Na potrzeby wskazane w badaniu odpowiada ogólnopolska inicjatywa edukacyjna Różowy Patrol Gliss, realizowana przez Fundację OnkoCafe – Razem Lepiej we współpracy z marką Gliss. Projekt ten wystartował w 2023 roku, docierając z wiedzą i wsparciem do kobiet w całej Polsce. Spotkania prowadzone są przez ambasadorki, które nie tylko edukują, ale też inspirują i wzajemnie mobilizują. 

Gliss wspiera kobiety w tym, co naprawdę ważne – w trosce o zdrowie i budowaniu świadomości wokół profilaktyki raka piersi. Z dumą angażujemy się w projekt Różowego Patrolu, który realnie zmienia podejście do badań profilaktycznych w Polsce. Wierzę, że to kobieta najlepiej rozumie inną kobietę – jej obawy, potrzeby i wątpliwości – pokazują to także badania. Dlatego chcemy je inspirować i wspierać. Wiemy, że zmiana nie dzieje się z dnia na dzień, ale dzięki konsekwentnym działaniom budujemy zdrowszą przyszłość dla tysięcy kobiet – mówi Aleksandra Gawlas-Wilińska, dyrektorka marketingu HCB firmy Henkel, ambasadorka Różowego Patrolu Gliss.

Dzięki inicjatywie działa już 79 klubów Różowego Patrolu Gliss, przeszkolono ponad 350 Ambasadorek, a działania objęły łącznie ponad 30 tys.kobiet w całej Polsce. Ruch ten nie mógłby się rozwijać bez zaangażowania marki Gliss, która nie tylko wspiera projekt finansowo, ale i aktywnie promuje jego rozwój. W 2025 roku projekt wszedł w nową fazę – powołano pięć koordynatorek regionalnych, odpowiedzialnych za wspieranie i szkolenie nowych ambasadorek. W całym kraju do końca roku powstanie 50 nowych klubów, w których zacznie działać aż 150 nowych ambasadorek.

W badaniu po raz pierwszy zapytano Polki, co sądzą na temat Różowego Patrolu Gliss. Aż 83 proc. kobiet, które zetknęły się z Różowym Patrolem, ocenia inicjatywę jako potrzebną. Co ciekawe, 82 proc. postrzega ją jako bardziej istotną „dla innych kobiet” niż dla siebie – co pokazuje, że społeczna percepcja profilaktyki wciąż się kształtuje. 56% badanych uznało projekt za skuteczny, a około 75 proc. określiło go jako przyjazny i godny zaufania.

Fundacja OnkoCafe – Razem Lepiej powstała w 2014 roku z inicjatywy Anny Kupieckiej, która chorowała na nowotwór piersi. Celem założonej przez nią Fundacji jest działanie w obszarze ochrony i promocji zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki chorób nowotworowych oraz zapewnienie wsparcia dla osób zarówno w trakcie diagnozy i leczenia onkologicznego, jak i po jego zakończeniu.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Zdrowie
19.05.2025 13:00
Tydzień Godnego Porodu: o sile decyzji i prawie do szacunku
Tydzień Godnego Porodu: o sile decyzji i prawie do szacunkuMateriał Partnera

W dniach 19-25 maja 2025 roku w całej Polsce odbywać się będzie Tydzień Godnego Porodu – ogólnopolska inicjatywa organizowana przez Fundację Rodzić po Ludzku w ramach Międzynarodowego Tygodnia Godnego Porodu. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem: „Plan porodu – poznaję moje potrzeby i prawa”, a partnerem ogólnopolskim wydarzenia została marka Mustela która od lat wspiera rodziców, inwestując w rozwój produktów opartych na bezpieczeństwie, delikatności i szacunku dla potrzeb kobiet w ciąży i dzieci.

Z potrzeby szacunku rodzi się zmiana

Choć Tydzień Godnego Porodu ma w Polsce stosunkowo krótką historię, to sama inicjatywa ma już ponad 20 lat. Od 2011 roku koordynację Międzynarodowego Tygodnia Godnego Porodu przejęła Europejska Sieć Stowarzyszeń Okołoporodowych (ENCA), której członkiem jest także Fundacja Rodzić po Ludzku od 2016 roku tworząca w tym zakresie przestrzeń do edukacji i wymiany doświadczeń.

Tydzień Godnego Porodu to znacznie więcej niż seria wydarzeń – to manifest wartości i przypomnienie, że każda kobieta ma prawo do świadomego porodu. W tym roku w centrum uwagi znajduje się plan porodu – dokument, który w polskim systemie opieki zdrowotnej jest z jednej strony formalnym narzędziem, a z drugiej, symbolem sprawczości i podmiotowości kobiety. 

Tydzień pełen spotkań, edukacji i ważnych rozmów

W trakcie TGP w całej Polsce odbędą się liczne spotkania z ekspertami – położnymi, doulami, doradczyniami laktacyjnymi, fizjoterapeutami uroginekologicznymi i innymi specjalistami, którzy na co dzień wspierają kobiety w ciąży i w połogu. W programach lokalnych wydarzeń znajdą się m.in. warsztaty z pozycji wertykalnych, technik łagodzenia bólu porodowego, zajęcia dla par przygotowujących się do porodu, a także projekcje filmów i spotkania dyskusyjne poświęcone jakości opieki okołoporodowej w konkretnych placówkach.

Nie zabraknie też tematów trudnych – o porodach traumatycznych, nagłych cesarskich cięciach, braku poszanowania intymności czy łamaniu prawa do informacji. 

Wspólnie budujemy kulturę świadomego rodzicielstwa

Tegorocznym obchodom towarzyszy zaangażowanie partnera ogólnopolskiego – marki Mustela. Obecność Musteli w tej inicjatywie nie jest przypadkowa. Marka z portfolio francuskiego laboratorium kosmetycznego, jest już znana z zaangażowania w działania wspierające wellbeing kobiet w okresie okołoporodowym. Jak podkreśla Magdalena Rzewuska (Marketing Manager w Laboratoires Expanscience): „Wspólna misja – budowanie kultury troski, empatii i odpowiedzialności wokół narodzin – czyni tę współpracę czymś więcej niż formalnym partnerstwem. To realne wsparcie dla zmiany społecznej, której od lat domagają się kobiety w Polsce.”

Warto wspomnieć, że wszystkie wydarzenia w ramach Tygodnia Godnego Porodu są bezpłatne i otwarte dla każdego – przyszłych rodziców, członków rodzin, personelu medycznego i wszystkich osób, którym bliskie są tematy świadomego rodzicielstwa. To przestrzeń dla dialogu, refleksji i działania – lokalnie, ale z globalną ideą w tle: poród może i powinien być doświadczeniem godnym, wspierającym i bezpiecznym.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. lipiec 2025 11:05