StoryEditor
Producenci
04.08.2022 00:00

Anna Wasilewska, Orientana: Lubię pracować z ludźmi o otwartych głowach [Kobiety w biznesie beauty]

Anna Wasilewska 15 lat temu zamiast pracy w korporacji wybrała własną firmę. Dziś mówi, że daje jej to poczucie wolności i sprawczości. Stara się niczego nie bać, w biznesie irytuje ją papierologia. Dobierając współpracowników, patrzy na ich osobowość. Niezmiennie kocha Azję, której natura była inspiracją do powstania marki Orientana.

Dlaczego kosmetyki?

Prawie 15 lat temu zaczęłam myśleć o założeniu swojego biznesu. Na rynku nie było wówczas kosmetyków naturalnych, ja bardzo wierzyłam, że ich potrzebujemy. Azjatycka natura to moja wielka pasja i zgodnie z nią postawiłam na azjatyckie składniki. Skuteczne receptury oparte o najnowsze badania naukowe to było wyzwanie, które udało się pięknie zrealizować. Od początku miałam misję, aby dostarczyć do polskich domów wysokiej jakości naturalne kosmetyki na każdą kieszeń, które będą roztaczać zapachy rodem z tajskiego spa.

Własna firma to…

odpowiedzialność, nie tylko za produkt i klientów ale także za pracowników. Ale własna firma to także poczucie wolności, sprawczości i mnóstwo satysfakcji.

W swojej pracy kocham…

możliwość realizacji nawet najbardziej ambitnych projektów. Czerpię także mnóstwo radości z zadowolenia klientów, którzy dzielą się z nami opiniami o produktach. Najbardziej kocham te momenty gdy rozmawiam z osobą, która mnie nie zna, schodzimy na temat kosmetyków i okazuje się, że to nasza wierna klientka, która z zachwytem opowiada jak np. nasza terapia do włosów uradowała je włosy po ciąży.

Do działania napędza mnie…

świetna i super kreatywna grupa ludzi, z którymi na co dzień pracuję. Gdy widzę zaangażowanie pracowników i słucham ich pomysłów to daje mi to ogrom energii do kolejnych projektów.

Irytuje mnie…

stopień skomplikowania i sformalizowania prowadzenia biznesu w Polsce. Bardzo dużo czasu traci się na wypełnianie milionów tabel, zestawień i nikomu niepotrzebnych dokumentów.

Boję się…

staram się niczego nie bać.

Lubię pracować z…

ludźmi, którzy mają „otwartą głowę”. Przy zatrudnianiu nowych pracowników często ważniejsza od doświadczenia jest dla mnie osobowość. Mogę się pochwalić, że udało mi się stworzyć grupę kreatywnych, otwartych na zmiany i zaangażowanych osób, którzy chętnie pokazują się na naszych social mediach, ponieważ mocno identyfikują się z marką Orientana.

Pracoholizm czy work-life balance?

Powinnam odpowiedzieć, że work-life balance, prawda? (śmiech). Ujmę to tak – staram się, choć bywa to trudne.

Planowanie czy spontaniczność?

Planowanie. I to z dużym wyprzedzeniem. Ale szczypta spontaniczności i elastyczności również jest konieczna!

W przyszłość patrzę…

z optymizmem i radością. Nie mogę się doczekać realizacji moich planów.

Kilka zdań o sobie:

W 2010 roku założyłam swoją firmę produkującą naturalne kosmetyki. Wcześniej pracowałam w korporacji a konkretnie realizowałam projekty zawiązane z rynkiem kapitałowym. W Orientana zajmuję się teraz przede wszystkim tworzeniem koncepcji nowych produktów – od receptury aż po finalny efekt na półce w drogerii. Poza firmą mam niewiele wolnego czasu, ale kiedy tylko mogę staram się podróżować do mojej ukochanej Azji, spędzać czas na łonie przyrody i dużo czytać. Codziennie znajduję także pół godziny na jogę lub medytację.

KOBIETY W BIZNESIE BEAUTY – to cykl, w którym prezentujemy menedżerki związane z branżą kosmetyczną, z sukcesem prowadzące własne firmy

Czytaj także: Daria Prochenka, Clochee: własna firma to niezależność, stres i ekscytacja [Kobiety w biznesie beauty]

Czytaj także: Małgorzata Brożyna, Barwa Cosmetics: W przyszłość patrzę mając plan [Kobiety w biznesie beauty]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
14.11.2025 14:08
Bloomberg: Australijska marka podbija świat. Jak? Produkcją dupes.
Po lewej serum Estée Lauder’s Advanced Night Repair (85 dolarów), po prawej MCo’s Miracle Anti-Aging Repair Serum (22 dolary).Bloomberg

MCoBeauty, marka określająca swoją ofertę jako „dupes”, w ciągu zaledwie kilku lat przeszła drogę od supermarketowych półek w Australii do jednego z najdynamiczniej rosnących graczy w globalnym segmencie masowej kosmetyki kolorowej. Jej pozycję umocniły zarówno rosnące ograniczenia budżetowe konsumentek, jak i siła TikToka, gdzie 72 proc. Amerykanów według danych Mintel wskazuje cenę jako główną zaletę produktów typu dupe, a 53 proc. kobiet w wieku 18–34 lat deklaruje zakup tańszych odpowiedników znanych marek. W tej rzeczywistości MCoBeauty wyrasta na jednego z liderów nowej ekonomii „smart beauty”.

W samym 2025 roku marka osiągnęła przychody przekraczające 400 mln dolarów australijskich, a jej przejęcie przez australijski koncern DBG Health wyceniło firmę na 1 mld dolarów australijskich (ok. 653,7 mln dolarów amerykańskich). Po wejściu do USA w kwietniu 2024 r. produkty MCo trafiły do ok. 1 500 sklepów sieci Kroger oraz niemal 2 000 sklepów Targetu, gdzie stały się bestsellerami w mniej niż rok. W Australii MCo jest dziś najlepiej sprzedającą się marką kosmetyczną, wyprzedzając klasyczne drogeryjne brandy, takie jak Maybelline. W Kroger marka plasuje się już wśród pięciu największych brandów kosmetycznych, a dodatkowo obecna jest na Amazonie, stronie D2C oraz w Wielkiej Brytanii.

Szybka ekspansja ma jednak swoją cenę. Model biznesowy MCo oparty na tworzeniu niemal identycznych wizualnie odpowiedników kultowych produktów — od Sol de Janeiro, przez Estée Lauder, po Charlotte Tilbury — doprowadził do czterech postępowań prawnych, z czego dwa zakończono ugodą, a dwa kolejne wciąż trwają (m.in. ze strony Glow Recipe i Sol de Janeiro). Firma broni się, podkreślając ścisłe konsultacje prawne oraz różnice w szczegółach formuł i opakowań, jednak eksperci ds. własności intelektualnej określają działania MCo jako „ryzykowne duplikowanie”, balansujące na granicy naruszenia IP.

image

Na platformach wzrasta ilość “dupes” – są tanie, ale mogą być niebezpieczne dla zdrowia

Mimo kontrowersji wyniki sprzedażowe pozostają imponujące. DBG zauważa ponad 30 proc. wzrost w swoim portfelu marek beauty w 2025 roku, a kampania „National Dupe Day” z kwietnia 2025 r. wygenerowała wzrost sprzedaży o 10 000 proc. w ciągu jednego dnia. Na TikToku treści związane z MCo generują średnio 16 mln wyświetleń tygodniowo, co oznacza wzrost o 112 proc. r/r. Marka współpracuje z ok. 5 tysiącami influencerów, z czego jedna trzecia to współprace płatne. Rosnący udział tańszych odpowiedników nie wpływa przy tym negatywnie na segment prestige — dane NielsenIQ wskazują, że sprzedaż oryginałów i ich duplikatów rośnie równolegle, co potwierdza rozwarstwienie zachowań zakupowych.

Rozwój MCo wpisuje się w szerszy trend rynkowy: przenikanie się masowego i luksusowego segmentu beauty, w którym barierą stają się ceny oryginalnych produktów – przykładem mogą być szminki Louis Vuitton za 160 dolarów. W tym kontekście MCo wykorzystuje moment: obiecuje nie tylko niską cenę (od 3,50 dolarów do ok. 20 dolarów), lecz także „360-stopniowy dupe experience”, czyli możliwie wierne odwzorowanie doświadczenia produktowego marek premium. Zdaniem przedstawicieli firmy to forma „demokratyzacji luksusu”, a według badań Mintel – odpowiedź na realne potrzeby konsumentek, dla których granica między inspiracją a imitacją jest mniej istotna niż dostępność i jakość.

image

Gen Z nie wierzy w luksus. Czy dupe culture szkodzi drogim markom?

Choć dyskusje o legalności i etyce duplikowania będą narastać, jedno pozostaje pewne: w świecie, w którym Sephora oferuje ponad 150 wariantów jednego rodzaju produktu, a cykl życia trendów skrócił się do kilku tygodni, MCo znalazło sposób, by wykorzystać rynkową presję cenową i chaos informacyjny. Liczby pokazują, że konsumenci wciąż chcą „tanio i dobrze”, a fenomen MCoBeauty potwierdza, że kultura dupe nie jest chwilową modą, lecz trwałym elementem ekonomii współczesnego rynku kosmetycznego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
14.11.2025 13:26
Skims wycenione na 5 mld dolarów po pozyskaniu 225 mln dolarów finansowania
Skims zaszokowało niedawno świat wprowadzając do oferty maski modelujące twarz z kolagenem.SKIMS

Skims, marka shapewear założona w 2019 roku przez Kim Kardashian i Jensa Grede, ogłosiła pozyskanie 225 mln dolarów nowego kapitału, co przełożyło się na wycenę firmy na poziomie 5 mld dolarów. To jedno z największych tegorocznych rund finansowania w segmencie marek celebryckich, które – jak podkreślają analitycy – korzystają z rosnącego znaczenia twórców kultury internetowej w napędzaniu sprzedaży. Skims potwierdziło również, że w 2025 roku spodziewa się przekroczyć 1 mld dolarów przychodów netto.

Kapitał został zapewniony głównie przez Goldman Sachs Alternatives, przy udziale funduszy powiązanych z BDT & MSD Partners. Nowi inwestorzy dołączają do już silnego grona wspierającego markę, w którym znajdują się Thrive Capital i Greenoaks. Według Erica Bellomo, starszego analityka e-commerce w PitchBook, struktura akcjonariatu i obecna dynamika wzrostu czynią ze Skims wiarygodnego kandydata do przyszłego IPO.

Ruch inwestycyjny wpisuje się w szerszy trend, w którym marki sygnowane nazwiskami celebrytów przyciągają znaczące środki od funduszy VC. W maju 2025 roku e.l.f. Beauty przejęło markę Rhode Hailey Bieber za ok. 1 mld dolarów, a wcześniej inwestycje otrzymały m.in. Fenty Beauty Rihanny oraz Good American Khloé Kardashian. Skims zapowiada, że dzięki nowemu finansowaniu rozbuduje ofertę bielizny modelującej, poszerzy linie odzieżowe i aktywne oraz przyspieszy ekspansję międzynarodową.

W ostatnich miesiącach doszło także do konsolidacji biznesów Kardashian – Coty sprzedało 20 proc. udziałów w jej marce beauty SKKN do Skims. Firma podkreśla, że zintegrowane zarządzanie segmentami apparel i beauty ma wzmocnić spójność ekosystemu produktów. Marka rozwija również strategiczne partnerstwa – jednym z najważniejszych jest współpraca z Nike przy wprowadzeniu aktywnej linii dla kobiet.

Skims kontynuuje także rozbudowę sieci sklepów stacjonarnych. Obecnie posiada 18 sklepów własnych w USA i dwa franczyzowe w Meksyku. Firma deklaruje, że w perspektywie kilku lat chce stać się marką, w której sprzedaż fizyczna będzie dominować, co stanowi wyraźny zwrot w stronę omnichannelu opartego na silnej obecności offline.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. listopad 2025 22:10