StoryEditor
Producenci
19.11.2020 00:00

[FBK 2020] PMR: Pozycja największych detalistów w branży beauty niezachwiana

Epidemia nie będzie miała jedynie negatywny wpływ na branżę kosmetyczną, niektóre segmenty tego rynku pokażą wzrost, m.in. produktów dezynfekujących i kosmetyków do pielęgnacji ciała. Ponadto wielu detalistów ma swoje sklepy internetowe, które pozostają otwarte pomimo zamkniętych galerii handlowych. Wartość całego rynku kosmetycznego w Polsce w 2020 roku wyniesie 25,3 mld zł  – szacują eksperci firmy badawczej PMR.

Podczas trwającego Forum Branży Kosmetycznej, które w tym roku odbywa się w formacie online Agnieszka Skonieczna, Head Analyst, Retail Business Unit Director, PMR Market Expert oraz Karolina Szałas, Analyst, PMR Market Expert odpowiedziały na pytania czy wirus trawi biznes kosmetyczny i jak pandemia wpłynie na rynek detaliczny.

W ocenie ekspertek, odbudowa popytu konsumpcyjnego możliwa jedynie częściowo. Spadek dynamiki prywatnej konsumpcji spowodowany mniej korzystną sytuacją gospodarstw domowych, wyższe bezrobocie, obniżka wynagrodzeń, restrykcje w działaniu handlu, zmiana zachowań konsumentów i spowolnienie realnego wzrostu płac – to główne czynniki kształtujące branżę w tym roku.

Jak wskazują ekspertki, najbardziej na pandemii ucierpią segmenty perfum, dermokosmetyków oraz kosmetyków kolorowych. W przypadku kryzysu ekonomicznego konsumenci są skłonni do obniżania wydatków właśnie na te produkty. Pielęgnacja ciała pozostaje największym segmentem rynku artykułów kosmetycznych – epidemia koronawirusa umocni jego pozycję. Z kolei perfumy i kosmetyki kolorowe – w ostatnich latach najszybciej rosnące segmenty rynku – najdotkliwiej odczują negatywne skutki COVID-19.

E-commerce i dyskonty spożywcze wygranymi pandemii

W obecnych realiach, internet jest jedynym kanałem, który zyska na pandemii długookresowo. Sprzedaż internetowa kosmetyków bardzo szybko rośnie, odnotowując średnioroczne wzrosty w ostatnich latach (2016-2019) na poziomie 15 proc. Zyskują również dyskonty, korzystając na chęci robienia kompleksowych zakupów w jednym miejscu.

Wyraźnym trendem jest też to, że sprzedaż internetowa drogerii kanibalizuje sprzedaż w sklepach stacjonarnych. Zmiany są równie w segmencie aptek – obserwowany jest krótkookresowy wzrost sprzedaży kosmetyków w aptekach, przy okazji innych zakupów.

Kolejnym trendem jest umocnienie się segmentu kosmetyków naturalnych. Modę na tę kategorię produktów napędzają celebrytki. Z badań PMR wynika, że w tym roku, 44 proc. kupujących kosmetyki kupiło kosmetyki sygnowane nazwiskami gwiazd. Naturalne składniki są jednym najważniejszym czynnikiem zakupu kosmetyków.

W ocenie ekspertów PMR, rynek artykułów kosmetycznych ucierpiał mocno na tle innych niespożywczych segmentów handlu detalicznego. Jedynym segmentem, który w znaczący sposób „zyskał” na epidemii są kosmetyki do pielęgnacji ciała i kąpieli. Jedynym kanałem, który długookresowo zyskał na epidemii koronawirusa jest sprzedaż internetowa.

Top 5 sieci na rynku artykułów kosmetycznych w Polsce w 2020 (źródło: PMR)

Rossmann

Biedronka

Lidl

Hebe

Douglas

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
21.11.2025 13:02
Beauty Tech Group idzie jak burza: obroty znacznie przewyższają prognozy
currentbody IG

Beauty Tech Group, firma specjalizująca się w dziedzinie urządzeń kosmetycznych, która niedawno zadebiutowała na londyńskiej giełdzie, poinformowała, że tegoroczne obroty przekroczyły jej oczekiwania – na ponad miesiąc przed zakończeniem roku obrotowego.

Beauty Tech Group, producent urządzeń marki The Current Body, zakłada też, że pozostały do końca roku okres będzie również bardzo korzystny pod względem finansowym, bowiem produkty Beauty Tech (nie należące do najtańszych) trafiają coraz częściej na świąteczne listy życzeń.

Spółka potwierdza, że wyniki z października i listopada są dobre, stanowiąc efekt “stale rosnącej świadomości sektora urządzeń kosmetycznych do użytku domowego oraz wiodących na rynku produktów grupy, które napędzają silny wzrost sprzedaży w jej podstawowej działalności i na wszystkich kluczowych rynkach”.

W związku z tym Beauty Tech Group przewiduje, że przychody i skorygowany zysk EBITDA za rok obrotowy kończący się 31 grudnia 2025 roku przekroczą dotychczasowe prognozy, które zakładały 117 mln funtów przychodów i 29,7 mln funtów skorygowanego zysku EBITDA. W rzeczywistości pierwsza z kwot osiągnie co poziom co najmniej 128 mln funtów, a druga – co najmniej 32 mln.

Pełne, ostateczne dane zostaną opublikowane w drugiej połowie stycznia 2026.

Z przyjemnością informuję, że silna dynamika obrotów, jaką grupa odnotowała w trzecim kwartale, utrzymała się również w czwartym kwartale. Nie ma wątpliwości, że udana oferta publiczna przyczyniła się do wzrostu rozpoznawalności zarówno The Beauty Tech Group, jak i sektora urządzeń kosmetycznych do użytku domowego, w którym działamy. Z entuzjazmem wkraczamy w ważny okres handlu, jakim jest Black Friday oraz Boże Narodzenie, mając silną pozycję finansową i operacyjną – skomentował prezes firmy Laurence Newman.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.11.2025 13:32
L’Oréal zwiększa zaangażowanie w chiński rynek beauty i inwestuje w markę Lan
L’Oréal zaznacza wyraźniej swoją obecność na chińskim rynku.StudioPhotoLoren

L’Oréal poinformował o objęciu mniejszościowego pakietu udziałów w chińskiej marce pielęgnacyjnej Lan, działającej w segmencie masowym. To już druga inwestycja koncernu w lokalną markę w ostatnich miesiącach, co podkreśla rosnące znaczenie Chin w globalnej strategii firmy. Szczegóły dotyczące wielkości i wartości udziałów nie zostały ujawnione, jednak – jak podkreślił Vincent Boinay, prezes L’Oréal North Asia i CEO L’Oréal China – inwestycje na tym rynku są kluczowe dla przyszłego wzrostu grupy.

Decyzja zapadła krótko po tym, jak L’Oréal nabył 6,67 proc. udziałów w marce Chando za 442 mln juanów (62 mln dolarów), co zostało ujawnione w prospekcie emisyjnym spółki przygotowywanym do IPO w Hongkongu. Inwestycje te wpisują się w strategię głębszego wejścia w segment C-Beauty – dynamicznie rosnącej kategorii marek krajowych, które zdobyły istotne udziały w wartym 75 mld dolarów chińskim rynku kosmetyków i produktów higieny osobistej.

Rynek ten jest obecnie wyzwaniem dla międzynarodowych koncernów: lokalne marki zyskują przewagę dzięki szybkim iteracjom produktów oraz agresywnej komunikacji nowych składników i koncepcji pielęgnacyjnych. Jak zauważa Ben Cavender z China Market Research Group, zakup udziałów w rozpoznawalnych chińskich markach może być dla L’Oréal sposobem na skorzystanie z tempa wzrostu C-Beauty bez bezpośredniej konkurencji na najbardziej dynamicznych segmentach rynku.

Mimo trudniejszego otoczenia makroekonomicznego – spowolnienia wzrostu, obniżonego nastroju konsumenckiego oraz kryzysu na rynku nieruchomości – wyniki L’Oréal w Chinach wykazują oznaki stabilizacji. W trzecim kwartale biznes firmy w tym kraju wzrósł o około 3 proc., co stanowi pierwszy wzrost od dwóch lat. Jednocześnie najwięksi gracze krajowi, tacy jak Proya i Chicmas, utrzymują szybkie tempo wzrostu, a Chando jest obecnie trzecim największym lokalnym producentem kosmetyków według danych Frost & Sullivan.

Dla L’Oréal strategiczna może być obecność Chando i Lan w segmencie masowym, gdzie ceny produktów mieszczą się głównie w przedziale 49–390 juanów. Jak podkreśla cytowany przez Reutersa Yang Hu z Euromonitor International, ich silna pozycja w mniejszych chińskich miastach daje koncernowi dostęp do nowych grup konsumentów, wspierając odbudowę sprzedaży bez kanibalizowania portfolio marek premium należących do grupy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. listopad 2025 18:14