StoryEditor
Producenci
19.11.2020 00:00

[FBK 2020] PMR: Pozycja największych detalistów w branży beauty niezachwiana

Epidemia nie będzie miała jedynie negatywny wpływ na branżę kosmetyczną, niektóre segmenty tego rynku pokażą wzrost, m.in. produktów dezynfekujących i kosmetyków do pielęgnacji ciała. Ponadto wielu detalistów ma swoje sklepy internetowe, które pozostają otwarte pomimo zamkniętych galerii handlowych. Wartość całego rynku kosmetycznego w Polsce w 2020 roku wyniesie 25,3 mld zł  – szacują eksperci firmy badawczej PMR.

Podczas trwającego Forum Branży Kosmetycznej, które w tym roku odbywa się w formacie online Agnieszka Skonieczna, Head Analyst, Retail Business Unit Director, PMR Market Expert oraz Karolina Szałas, Analyst, PMR Market Expert odpowiedziały na pytania czy wirus trawi biznes kosmetyczny i jak pandemia wpłynie na rynek detaliczny.

W ocenie ekspertek, odbudowa popytu konsumpcyjnego możliwa jedynie częściowo. Spadek dynamiki prywatnej konsumpcji spowodowany mniej korzystną sytuacją gospodarstw domowych, wyższe bezrobocie, obniżka wynagrodzeń, restrykcje w działaniu handlu, zmiana zachowań konsumentów i spowolnienie realnego wzrostu płac – to główne czynniki kształtujące branżę w tym roku.

Jak wskazują ekspertki, najbardziej na pandemii ucierpią segmenty perfum, dermokosmetyków oraz kosmetyków kolorowych. W przypadku kryzysu ekonomicznego konsumenci są skłonni do obniżania wydatków właśnie na te produkty. Pielęgnacja ciała pozostaje największym segmentem rynku artykułów kosmetycznych – epidemia koronawirusa umocni jego pozycję. Z kolei perfumy i kosmetyki kolorowe – w ostatnich latach najszybciej rosnące segmenty rynku – najdotkliwiej odczują negatywne skutki COVID-19.

E-commerce i dyskonty spożywcze wygranymi pandemii

W obecnych realiach, internet jest jedynym kanałem, który zyska na pandemii długookresowo. Sprzedaż internetowa kosmetyków bardzo szybko rośnie, odnotowując średnioroczne wzrosty w ostatnich latach (2016-2019) na poziomie 15 proc. Zyskują również dyskonty, korzystając na chęci robienia kompleksowych zakupów w jednym miejscu.

Wyraźnym trendem jest też to, że sprzedaż internetowa drogerii kanibalizuje sprzedaż w sklepach stacjonarnych. Zmiany są równie w segmencie aptek – obserwowany jest krótkookresowy wzrost sprzedaży kosmetyków w aptekach, przy okazji innych zakupów.

Kolejnym trendem jest umocnienie się segmentu kosmetyków naturalnych. Modę na tę kategorię produktów napędzają celebrytki. Z badań PMR wynika, że w tym roku, 44 proc. kupujących kosmetyki kupiło kosmetyki sygnowane nazwiskami gwiazd. Naturalne składniki są jednym najważniejszym czynnikiem zakupu kosmetyków.

W ocenie ekspertów PMR, rynek artykułów kosmetycznych ucierpiał mocno na tle innych niespożywczych segmentów handlu detalicznego. Jedynym segmentem, który w znaczący sposób „zyskał” na epidemii są kosmetyki do pielęgnacji ciała i kąpieli. Jedynym kanałem, który długookresowo zyskał na epidemii koronawirusa jest sprzedaż internetowa.

Top 5 sieci na rynku artykułów kosmetycznych w Polsce w 2020 (źródło: PMR)

Rossmann

Biedronka

Lidl

Hebe

Douglas

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Marketing i media
16.07.2025 12:07
Bohaterka największego glow up tego roku – ambasadorką marki Schwarzkopf
lindsaylohan IG

Schwarzkopf – niemiecki gigant kosmetyczny, specjalizujący się w produktach pielęgnacyjnych do włosów – mianował aktorkę i celebrytkę Lindsay Lohan nową ambasadorką marki. Amerykanka dołączyła do grona takich gwiazd, jak Sofia Vergara i Dove Cameron. Na początku tego roku 39-letnia Lohan zachwyciła swoją metamorfozą: promienną, gładką cerą oraz piękną blond fryzurą.

Nowe partnerstwo to kontynuacja współpracy Lohan z kolorystką gwiazd, Tracey Cunningham, specjalistką ze Schwarzkopf, która dba o kolor włosów aktorki od ponad dwóch dekad zarówno w filmach, jak i wyjściach na czerwony dywan.

Tracey to coś więcej niż moja kolorystka, to zaufana partnerka kreatywna. Uwielbiam to, że poświęca czas na wyjaśnienie, jakich produktów używa i dlaczego. Dowiedziałam się o Schwarzkopf dzięki Tracey, ponieważ efekt za każdym razem jest niesamowity i teraz jest to jedyna marka, której ufam w salonie – podkreśla Lindsay Lohan.

Nowy odcień blond Lohan, zaprezentowany po raz pierwszy w marcu tego roku, to nowa odmiana o nazwie „Soft Gloss Blonde”. 

Lindsay i ja rozwijałyśmy się razem przez lata, dlatego zawsze najfajniej jest mieć ją na swoim fotelu – mówi Cunningham, która w październiku 2024 roku została mianowana dyrektor kreatywną ds. koloru i techniki w Schwarzkopf Professional w USA. – Zaufanie do produktów, których używam u wszystkich moich klientek, jest niezwykle ważne. Nie ma miejsca na błąd podczas pracy z gwiazdą, przechodzącą transformację koloru przed rolą w filmie lub telewizji, na czerwonym dywanie lub przed występem muzycznym. Wiem, że zawsze mogę liczyć w tym na produkty Schwarzkopf Professional – dodaje Cunningham.

W swoim najnowszym raporcie handlowym Henkel, właściciel marki Schwarzkopf, wskazywała na osłabienie nastrojów konsumentów w Ameryce Północnej. Firma odnotowała tam w maju spadek sprzedaży o 1 proc. w pierwszym kwartale, co jest wynikiem niższym od oczekiwań rynkowych.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
16.07.2025 10:42
L‘Oréal w top 100 najbardziej wpływowych firm 2025 magazynu TIME
L‘Oréal został doceniony przez TIME za swoje innowacyjne podejście i długofalową strategię skutecznego pozyskiwania i rozwijania wpływowych, globalnych mareklorealgroupe IG

L‘Oréal poinformował, że trafił do grona 100 najbardziej wpływowych firm 2025 według magazynu TIME. Znalezienie się L‘Oréal w piątej edycji tej prestiżowej listy plasuje francuski koncern w kategorii „Tytanów” – największych i najbardziej znanych firm na świecie.

Wyróżnienie to przyznawane jest przez amerykański magazyn firmom, które wyróżniły się znaczącym wpływem, innowacyjnością, ambicją i sukcesami. L‘Oréal został szczególnie doceniony za swoje innowacyjne podejście i długofalową strategię skutecznego pozyskiwania i rozwijania wpływowych, globalnych marek.

TIME docenił niezwykłą drogę marki CeraVe, uznając jej znaczącą rolę w napędzaniu globalnego rynku dermokosmetyków. Od momentu przejęcia przez L‘Oréal w 2017 roku, CeraVe przekształciła się z lokalnej marki amerykańskiej w markę odnoszącą sukces globalnie, która przekroczyła granicę 2 mld euro sprzedaży i jest obecnie dostępna na rynkach całego świata. Jej droga od podstawowego produktu, rekomendowanego przez dermatologów, do stania się globalnym fenomenem i viralową sensacją na TikToku doskonale ilustruje – zdaniem TIME – niezrównaną zdolność L‘Oréala do szybkiego reagowania na zmieniające się trendy w dziedzinie urody oraz na potrzeby konsumentów.

Umieszczenie nas na liście TIME100 to dobitne uznanie dla zaangażowania naszych zespołów, naszego skupienia na innowacjach naukowych i naszej zdolności do budowania marek, które prawdziwie łączą ludzi na całym świecie – komentuje Nicolas Hieronimus, dyrektor generalny L‘Oréal.

L‘Oréal działa na rynku kosmetycznym już od 115 lat, mając za cel spełnianie aspiracji kosmetycznych konsumentów na całym świecie.

Nasz cel, jakim jest tworzenie piękna, które porusza świat, definiuje nasze podejście do piękna jako niezbędne, inkluzywne, etyczne,zaangażowane w zrównoważony rozwój społeczny i środowiskowy. Dzięki naszemu szerokiemu portfolio 37 międzynarodowych marek i ambitnym zobowiązaniom dotyczącym zrównoważonego rozwoju w ramach programu L’Oréal for the Future, oferujemy każdemu na całym świecie to, co najlepsze pod względem jakości, skuteczności, bezpieczeństwa, uczciwości i odpowiedzialności, jednocześnie celebrując piękno w jego nieskończonej różnorodności – podkreśla francuski koncern, zatrudniający ponad 90 tys. pracowników.

Koncern jest aktywny we wszystkich kanałach dystrybucji: e-commerce, rynek masowy, domy towarowe, apteki, perfumerie, salony fryzjerskie, butiki marek i handel detaliczny.

W 2024 roku Grupa osiągnęła sprzedaż w wysokości 43,48 mld euro. Posiadając 21 ośrodki badawcze w 13 krajach na całym świecie oraz dedykowany zespół ds. badań i innowacji, składający się z ponad 4 tys. naukowców i 8 tys. specjalistów ds. cyfrowych, L’Oréal koncentruje się na kreowaniu przyszłości piękna i staniu się potęgą w dziedzinie technologii kosmetycznych.

W 2025 roku Grupa L’Oréal została uznana przez magazyn Fortune za najbardziej innowacyjną firmę w Europie.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. lipiec 2025 21:47