StoryEditor
Producenci
22.06.2021 00:00

[FBK2021] Szymon Mordasiewicz, GfK: Rynek kosmetyków naturalnych rośnie dwucyfrowo

Kosmetyki naturalne, bio, eko, vege to segment, który nie jest ogromny. Jego udział w ubiegłym roku wyniósł 3,8 proc. - Mogłoby się to wydawać niedużo, ale rok temu było to 2,1 proc. Oznacza to przyrost w wysokości prawie 200 mln zł, które trafiły do tego segmentu – mówił Szymon Mordasiewicz, który w forum Branży Kosmetycznej brał udział w debacie „Zielony konsument. Strategie dla marek eko w sieciach handlowych”.

W ubiegłym roku w branży kosmetycznej mieliśmy do czynienia ze spadkiem rynku, a tymczasem wartość sprzedaży kosmetyków bio, eko, vege wzrosła aż o 76 proc.

- To pokazuje, że jeśli ma się pewną wartość, którą da się konsumentowi, to można próbować zmienić coś, co powszechnie było uważane za słabość. Spodziewaliśmy się, że konsument będzie chciał wydać mniej, a jednak są takie obszary, w których można doprowadzić do wzrostu – zauważył Szymon Mordasiewicz.

Badania GfK opierają się na realnych danych z gospodarstw domowych. GfK zbiera informacje o zakupach z 8 tys. gospodarstw domowych. W obszarze kosmetyków bio, eko, vege, firma badawcza zauważyła wzrost penetracji, czyli takie produkty kupowało więcej gospodarstw domowych. Dodatkowo różnica pomiędzy gospodarstwami miejskimi a wielskimi, kupującymi kosmetyki naturalne nie jest szczególnie duża. W przypadku miejskich jest to 52 proc., a w wiejskich – 42 proc.

Szymon Mordasiewicz ocenił, że rynek kosmetyków naturalnych nie należy jeszcze do kluczowych, ale w przyszłości może zdecydować o tym, czy sieć, producent czy marka osiągną wzrosty w kolejnych latach.

- Myśląc o markach bio, eko, vege nie sposób nie uciec od tematu środowiskowego. Drugi rok z rzędu sprawdzamy nastawienie konsumentów związane z opakowaniami i plastikiem. Aż 47 proc. konsumentów uważa, że rolą producenta jest, aby zarządzać tym konkretnym obszarem. Konsumenci oczekują, aby producent mówił o składzie opakowania, czy pochodzi z recyclingu, czy jest biodegradowalne. Tylko 4 proc. polskich konsumentów oczekuje takich działań od detalistów – stwierdził szef Panelu Gospodarstw Domowych w GfK Polonia.

GfK od 2004 roku co miesiąc mierzy nastroje konsumenckie. W marcu 2020 roku firma odnotowała historycznie niski wynik, ale w maju br. odnotowano najwyższy wynik od początku pandemii. Według Szymona Mordasiewicza ewidentnie widać wzrost nastrojów konsumenckich. 

Więcej podczas Forum Branży Kosmetycznej 2021. Jeśli chcesz kupić dostęp do wykładów i prezentacji skontaktuj się: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Magda Głowacka
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
31.10.2025 12:51
Cła Trumpa: francuski sektor kosmetyczny szykuje się na utratę 10 tys. miejsc pracy
NadianB/Getty Images

Bariery i stawki celne, wprowadzane przez prezydenta USA Donalda Trumpa, mogą w 2026 roku kosztować francuski sektor kosmetyczny 620 mln euro. Fédération des Entreprises de la Beauté prognozuje 21-procentowy spadek eksportu do Stanów Zjednoczonych. Sektor spodziewa się też utraty tysięcy miejsc pracy w branżach związanych z kosmetykami.

FEBEA zgłasza swoje obawy w tej sprawie już od lata. Teraz, z pomocą firmy konsultingowej Astérès, organ przedstawił swoje szacunki, odnoszące się do możliwego wpływu ceł Donalda Trumpa. Federacja szacuje, że ten szok handlowy może spowodować utratę 2,7 tys. miejsc pracy bezpośrednio w firmach, zajmujących się eksportem kosmetyków, i dodatkowo kolejnych 8,2 tys. miejsc pracy pośrednio – m.in. w sektorach opakowań, transportu, komunikacji.

Francuskie firmy kosmetyczne w 2024 roku były zwolnione z ceł, a obecnie obowiązują je cła w wysokości 15 proc. oraz dodatkowy podatek w wysokości 50 proc. na metalowe elementy opakowań. Spadek wartości dolara dodatkowo potęguje skutki ekonomiczne.

W obliczu tego szoku nie możemy pozostać biernymi obserwatorami – podkreśla Emmanuel Guichard, delegat generalny federacji. – FEBEA uruchomiła tego lata Pakiet dla Przemysłu Kosmetycznego, europejski plan działań ratunkowych mający na celu ochronę konkurencyjności i przyszłości naszej branży. Francuskie kosmetyki są motorem innowacji, eksportu i zatrudnienia. Zwracamy się do europejskich i francuskich decydentów o zapewnienie nam środków na utrzymanie pozycji globalnego lidera, bez zbędnego komplikowania naszych ram regulacyjnych – dodaje Guichard.

W 2024 roku francuski sektor kosmetyczny odnotował drugą co do wielkości nadwyżkę handlową ze Stanami Zjednoczonymi, wynoszącą 2,4 mld euro.

350 firm z francuskiego sektora kosmetycznego, generujących obroty w wysokości 35,6 mld euro i zapewniających 300 tys.  miejsc pracy, wyeksportowało w tym roku do USA produkty o wartości 2,9 mld euro.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
31.10.2025 09:37
Puig z 8-proc. wzrostem sprzedaży – kurs na rekordowy rok 2025
Hiszpańska grupa świętuje sukces.Puig

Hiszpańska grupa Puig odnotowała w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 roku wzrost przychodów o 8 proc., osiągając poziom 3,9 miliarda euro. Wynik ten potwierdza utrzymującą się silną pozycję koncernu w segmencie perfum prestiżowych i niszowych, które stanowią obecnie główny motor wzrostu spółki.

Na czele najlepiej sprzedających się marek znalazły się Charlotte Tilbury, Rabanne, Carolina Herrera i Byredo, a także rosnące w siłę niszowe domy perfumeryjne, takie jak Dries Van Noten i Penhaligon’s. Segment zapachów luksusowych pozostaje dla Puig kluczowym obszarem rozwoju, zapewniającym wysokie marże i globalną rozpoznawalność.

Pod względem geograficznym najlepsze wyniki zanotowano w Europie oraz obu Amerykach, podczas gdy rynek azjatycki – po miesiącach spowolnienia – zaczął wykazywać oznaki odbicia. Zdywersyfikowana obecność regionalna pozwala firmie stabilizować sprzedaż mimo zróżnicowanych warunków makroekonomicznych w poszczególnych krajach.

Puig potwierdził swoje prognozy na cały rok 2025, przewidując, że jego sprzedaż przekroczy 5 miliardów euro, a rentowność ulegnie dalszej poprawie. Wzrost ma być napędzany zarówno przez rozwój marek premium, jak i ekspansję w kanałach cyfrowych oraz nowych rynkach.

Wyniki za dziewięć miesięcy potwierdzają silną kondycję finansową grupy i utrzymujący się globalny popyt na zapachy z segmentu prestige. Puig, który w ostatnich latach umocnił się w czołówce światowych producentów luksusowych kosmetyków, wchodzi w końcowy kwartał 2025 roku z wyraźną perspektywą rekordowych przychodów i dalszego wzrostu udziałów rynkowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. listopad 2025 23:53