StoryEditor
Producenci
27.04.2020 00:00

FPP i Lewiatan: Przedsiębiorcy stracili już ponad 79 mld zł

Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP) oraz Konfederacja Lewiatan wskazują, że potrzebne są sprawne i skuteczne działania w kierunku odmrażania gospodarki. Koszty obecnej metody walki z koronawirusem – choć konieczne na początku epidemii – na dłuższą metę zrujnują gospodarkę Polski. Od 16 marca do 20 kwietnia polska gospodarka straciła już 79,3 mld zł. 

Obie organizacje wspólnie uruchomiły licznik strat spowodowanych restrykcjami związanymi ze zwalczaniem COVID-19 – przekładają się one na utratę źródeł utrzymania przez rosnącą liczbę osób oraz nasilenie problemów zdrowotnych niezwiązanych z koronawirusem.

FPP i Lewiatan szacują, że od 16 marca do 20 kwietnia polska gospodarka straciła już 79,3 mld zł z powodu restrykcji aktywności gospodarczej i społecznej. Aż 23,8 mld zł strat przypada na przemysł, 20,4 mld zł na handel, 5,5 mld zł na budownictwo, zaś 29,7 mld zł na pozostałe branże usługowe. Tylko do tej pory polska gospodarka straciła 3,2 proc. PKB. Licznik jest na bieżąco aktualizowany w celu uwzględnienia tempa narastania strat wynikającego z obowiązującego w danym czasie stanu prawnego.

 - Nawet najlepsza tarcza nie posiada nieograniczonych limitów. Jeśli nie ożywimy gospodarki – to w krótkim czasie nie tylko zabraknie paliwa dla jej podtrzymania, ale również zabraknie środków na finansowanie walki z COVID-19 w służbie zdrowia. Pieniądze na służbę zdrowia pochodzą przecież z podatków – wiec kiedy ich zabraknie, skończy się również finansowanie. Za naszymi ostrzeżeniami o stratach gospodarczych będą podążać konstruktywne propozycje konkretnych działań, uwzględniających specyfikę poszczególnych branż oraz analizę dostępności testów i środków ochronnych - wskazuje Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich, prezes Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE).

Jego zdaniem w obecnej sytuacji dalsze ograniczenie aktywności w wielu sektorach gospodarki na bezprecedensową skalę będzie miało katastrofalne skutki.

- Zniesienie lockdownu w sposób przemyślany uchroni polską gospodarkę przed poważniejszymi stratami oraz podtrzyma stabilność wielu polskich przedsiębiorstw – zatrudniających miliony pracowników. Dobrze, że Tarcza Finansowa ma częściowo bezzwrotny charakter udzielanego wsparcia. Należy uznać to za właściwy kierunek działania – nadmierna akumulacja zobowiązań finansowych przez firmy w obecnym czasie poważnie utrudniałaby powrót do ich normalnego funkcjonowania po wygaśnięciu pandemii. Właściwym rozwiązaniem jest zastosowanie elastycznych kryteriów umorzenia długu, gdzie wielkość subwencji ustala się proporcjonalnie do poziomu realizacji określonego celu, takiego jak w tym przypadku utrzymanie zatrudnienia  – tłumaczy Marek Kowalski.

Zdaniem dr Soni Buchholtz, ekspertki ekonomicznej Konfederacji Lewiatan. "O ile wczesne zamrożenie aktywności gospodarczej w związku z epidemią COVID-19 przyjęto w wielu firmach ze zrozumieniem – o tyle obecnie dominuje wrażenie, że realne wsparcie przychodzi z opóźnieniem".

- Co gorsza, perspektywy powrotu do normalnej aktywności są mgliste. Niski popyt na dobra i usługi dobija niepewność. Naszym licznikiem chcemy przypomnieć politykom, że odsuwanie momentu odmrażania gospodarki ma bardzo konkretny wymiar finansowy. Każdy dzień to ponad 2 mld zł niewytworzonego PKB. Pół miesiąca obowiązywania restrykcji przekracza wartość filara inwestycyjnego tarczy antykryzysowej. W dobrych czasach byłby to komunikat o sile polskich przedsiębiorstw – dzisiaj jest to czytelny sygnał, że decyzje polityków są na wagę złota – mówi dr Sonia Buchholtz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
16.05.2024 09:50
Dr. Miele Cosmed Group S.A notuje rekordową dywidendę
Global Cosmed ma w portfolio między innymi marki Bobini, Sofin i Apart.rosahale.pl
Spółka przeznaczyła ponad 7,8 milionów zł na dywidendę dla akcjonariuszy. Jest to najwyższa w historii kwota wypłat, wynikająca z rekordowych wyników finansowych Grupy Kapitałowej Dr. Miele Cosmed Group za 2023 rok, z zyskiem netto wynoszącym 22,2 milionów zł.

Zgodnie z wnioskiem Zarządu Dr. Miele Cosmed Group S.A, zatwierdzonym 15 maja 2024 roku, spółka przeznaczy na dywidendę dla akcjonariuszy 35,3 proc. skonsolidowanego zysku netto Grupy Kapitałowej za 2023 rok, co stanowi ponad 7,8 milionów zł (0,09 zł na akcję). Decyzja ta wynika z Polityki dywidendowej na lata 2024-2026 oraz planów inwestycyjnych określonych w Strategii Grupy Kapitałowej Dr. Miele Cosmed Group.

Jak skomentowała Magdalena Miele, prezeska zarządu Dr. Miele Cosmed Group S.A., Grupa Kapitałowa Dr. Miele Cosmed Group osiągnęła dynamiczny wzrost wyników finansowych, część zysku przeznaczając na dywidendę, realizując tym samym zapowiedzi Zarządu sprzed kilkunastu miesięcy. Jasna strategia biznesowa i silny zespół gwarantują dalszy wzrost wartości firmy i korzyści dla akcjonariuszy.

Przypomnijmy, że według raportu finansowego opublikowanego pod koniec kwietnia, Grupa Kapitałowa Dr. Miele Cosmed Group zanotowała w 2023 roku przychód w wysokości 444 milionów zł (wzrost o 12 proc. w skali roku) oraz EBITDA na poziomie 45 milionów zł (wzrost o 32,2 milionów zł, czyli 255 proc. w porównaniu z 2022 rokiem).

Działalność spółki koncentruje się na produkcji i sprzedaży kosmetyków oraz chemii gospodarczej własnych marek oraz marek produkowanych na zlecenie sieci handlowych (private label). Strategia biznesowa, opublikowana 29 kwietnia, zakłada rozwój marek Grupy Kapitałowej: Kret, Bobini, Sofin i Apart, zarówno w Polsce, Niemczech, jak i na rynkach eksportowych, zgodnie z globalnymi celami oraz praktykami środowiskowymi i społecznymi oraz ładu korporacyjnego.

Czytaj także: Dr. Miele Cosmed Group chwali się rekordowymi wynikami

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
15.05.2024 16:28
Emma Roberts w pierwszej kampanii dla Kiko Milano
Emma Roberts w pierwszej kampanii zrealizowanej dla Kiko Milanofot. mat. pras. Kiko Milano
Emma Roberts zrealizowała pierwszą kampanię z włoską marką Kiko Milano. Niedawno marka ogłosiła, że rozpoczęła współpracę z tą amerykańską aktorką.

Włoska marka Kiko Milano, której globalną ambasadorką została niedawno międzynarodowa gwiazda Emma Roberts, zaprezentowała pierwszą kampanię z jej udziałem.

Emma Roberts to amerykańska aktorka, modelka, producentka i przedsiębiorczyni. W rozpoczętej właśnie kampanii promuje nową odsłonę kultowej pomadki w płynie Unlimited Double Touch. Kampania została zrealizowana w najmodniejszych lokalizacjach Mediolanu. Zdjęcia wykonała Sarah Silver, film wyreżyserował Damien Krisl.

Unlimited Double Touch to dwuetapowa płynna pomadka będąca połączeniem bazy i błyszczyku. Kolor utrwala się na ustach i utrzymuje się do 16 godzin. Kampania z Emmą Roberts wprowadza limitowaną serię sześciu dodatkowych odcieni (w sumie będzie ich 30), obejmującą bogate czerwienie, głębokie, ciemne fiolety i delikatne odcienie nude, wszystkie z charakterystycznym wykończeniem o wysokim połysku.

Czytaj także: L Catterton przejmuje większościowe udziały w Kiko Milano

 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. maj 2024 16:34