StoryEditor
Producenci
07.04.2020 00:00

Leszek Kłosiński, Oceanic: Wierzymy, że branża kosmetyczna jest silna i przetrwa ten kryzys

–  Wierzymy, że branża kosmetyczna w naszym kraju jest silna i przetrwa ten kryzys. Nie będzie to łatwe, ale przy sprawnym zarządzaniu i dobrych decyzjach powinniśmy wytrzymać – mówi Leszek Kłosiński, prezes zarządu firmy Oceanic. 

W jakim trybie działa dziś Oceanic? Czy produkcja odbywa się normalnie?

Zdecydowaliśmy się na pracę w modelu mieszanym. Osoby, które mogą pracować zdalnie, pozostają w domach, pozostałe osoby pracują w fabryce i biurach. Wprowadziliśmy szereg regulacji podnoszących bezpieczeństwo naszych pracowników tj. obowiązkowe dezynfekcje, rozdzielenie obszarów i zmian w fabryce czy ograniczanie kontaktów pomiędzy ludźmi do niezbędnego minimum.

Jakie działania podjęła firma w związku z pandemią? Czy mieliście Państwo możliwość przestawienia linii produkcyjnych na inne artykuły i czy to robicie? Czy firma ma wystarczającą liczbę opakowań i składników, podobno były z tym problemy?

Problemy są nadal praktycznie z większością komponentów. Staramy się na bieżąco dopasowywać do zmienionych potrzeb rynku i koncentrować na preparatach, które w czasach pandemii są niezbędne dla zachowania higieny i bezpieczeństwa. To dla nas priorytet.

Czy produkcja innych artykułów została wstrzymana, czy nadal schodzą z taśm np. kosmetyki do pielęgnacji twarzy?

Produkujemy wszystkie kosmetyki. Konsumenci nawet w czasach pandemii dbają o właściwą pielęgnację swojej skóry. Ze względu na powszechne używanie produktów antybakteryjnych i antywirusowych, pielęgnacja jest wręcz niezbędna.

Czy drogerie składają zamówienia na inny towar niż środki antybakteryjne i do mycia?

Zamówienia na pozostałe kategorie produktowe są zdecydowanie mniejsze, ale systematycznie się pojawiają.

Na jakich kanałach sprzedaży obecnie się Państwo skupiacie?

W obecnej sytuacji ważna jest współpraca ze wszystkimi kanałami, aby umożliwić konsumentom maksymalny dostęp do produktów, które zapewniają właściwą ochronę i bezpieczeństwo.

Gdzie głównie są kierowane dostawy? Na rynek krajowy czy także już na rynki zagraniczne, czy wymiana towarowa jest możliwa?

Sprzedajemy zarówno w kraju jak i zagranicą. Wymiana towarowa jest bardzo utrudniona, ale możliwa. Staramy się blisko współpracować z naszymi partnerami biznesowymi, aby móc właściwie reagować na zmiany dotyczące regulacji prawnych na poszczególnych rynkach.

Jakie zmiany firma planuje w swojej działalności na przyszłość?

Obecna sytuacja zmusza do jeszcze większej elastyczności niż przed wybuchem pandemii. Reagujemy na bieżąco i dopasowujemy do niej sposoby naszego działania. Dynamika zmian jest ogromna, a przyszłość niepewna, dlatego długoterminowe założenia mogą się nie sprawdzać.

Na jakie scenariusze szykujecie się Państwo?

Niestety, wydaje się, że sytuacja będzie bardzo trudna. Pandemia odciśnie ogromne piętno na gospodarce Polski, Europy i świata. Wierzymy, że branża kosmetyczna w naszym kraju jest silna i przetrwa ten kryzys. Nie będzie to łatwe, ale przy sprawnym zarządzaniu i dobrych decyzjach powinniśmy wytrzymać.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
05.11.2025 16:33
Oriflame finalizuje rozmowy z wierzycielami i szykuje się do restrukturyzacji finansowej
Szwedzki MLM ogłosił swoje ostatnie wyniki finansowe.Oriflame

3 listopada 2025 r. Grupa Oriflame zakończyła rozmowy z wierzycielami i akcjonariuszami, osiągając porozumienie w sprawie warunków rekapitalizacji oraz przedłużenia linii kredytowej (RCF) do czerwca 2029 r. Spółka zapowiada istotne odciążenie bilansu i wzmocnienie pozycji finansowej, co ma umożliwić kontynuację programu naprawczego. Zarząd podkreśla, że uzgodnione warunki zapewnią niezbędną stabilność i elastyczność w realizacji strategicznych celów.

W trzecim kwartale 2025 r. sprzedaż w euro spadła o 4 proc. do poziomu 126 mln euro, podczas gdy w walutach lokalnych obniżyła się jedynie o 0,3 proc. Skorygowana EBITDA wyniosła 5 mln euro wobec 5,4 mln euro rok wcześniej, a marża EBITDA spadła z 4,2 proc. do 0,4 proc. Skorygowany wynik operacyjny obniżył się z 0,2 mln euro do -4,3 mln euro, a strata netto wzrosła do -20,3 mln euro wobec zysku 6,9 mln euro rok wcześniej. Skorygowany przepływ środków pieniężnych z działalności operacyjnej był ujemny i wyniósł -9,5 mln euro, natomiast przepływy przed finansowaniem -14 mln euro.

Po dziewięciu miesiącach 2025 r. przychody Grupy spadły o 7 proc. do 404,6 mln euro w porównaniu z 435,5 mln euro rok wcześniej, co oznacza spadek o 5 proc. w ujęciu walut lokalnych. Skorygowana EBITDA zmniejszyła się drastycznie – z 18,1 mln euro do zaledwie 0,4 mln euro, a marża EBITDA obniżyła się z 4,1 proc. do 0,1 proc. Strata operacyjna wyniosła 14,3 mln euro wobec 1,5 mln euro zysku rok wcześniej. Jednocześnie spółka odnotowała dodatni skorygowany wynik netto na poziomie 1,2 mln euro wobec straty 36,5 mln euro w 2024 r.

image

Oriflame z 10 proc. spadkiem sprzedaży i rosnącym udziałem nowego modelu biznesowego — co dalej?

Największe wzrosty sprzedaży odnotowano w Turcji i Afryce – odpowiednio o 9 proc. w euro i 17 proc. w walutach lokalnych. Region Azji zwiększył sprzedaż o 7 proc. w walutach lokalnych, jednak z powodu niekorzystnych kursów walut spadła ona o 2 proc. w przeliczeniu na euro. Europa i Ameryka Łacińska zanotowały spadki zarówno w ujęciu lokalnym, jak i euro. Marża brutto obniżyła się o 10 punktów bazowych rok do roku, z czego 100 pb wynikało z negatywnego wpływu kursów walutowych.

Na koniec trzeciego kwartału saldo gotówki spółki wyniosło 33,1 mln euro wobec 49,9 mln euro na początku okresu. Nie dokonano nowych wypłat w ramach linii kredytowej, której saldo pozostaje na poziomie 85 mln euro. Oriflame odnotowała także jednorazowe koszty w wysokości 4,4 mln euro w kwartale oraz 24,5 mln euro w ujęciu dziewięciomiesięcznym – pozycje te zostały wyłączone ze skorygowanej EBITDA.

image

Raport Oriflame: Piękno a znaczenie dobrego samopoczucia emocjonalnego

Grupa kontynuuje wdrażanie modelu Beauty Community Model (BCM), który do końca września 2025 r. funkcjonował już w 48 krajach, odpowiadających za ponad 80 proc. sprzedaży. Segment członkowski stanowi 27 proc. globalnej aktywnej społeczności. Spółka prowadzi intensywne działania aktywizujące, m.in. globalną akcję „Invite a Friend”, która przyczyniła się do wzrostu rekrutacji o 22 proc. we wrześniu. Jednocześnie rozwijana jest współpraca z partnerami produkcyjnymi w Europie oraz nowe narzędzia cyfrowe, w tym wersja web programu Beauty Rewards i funkcje AI, takie jak Virtual Try-on czy Foundation Finder.

Zarząd podkreśla, że pomimo niepewności dotyczących zdolności spółki do kontynuacji działalności, plan rekapitalizacji i wdrażane działania operacyjne mają rozwiązać problemy płynnościowe i poprawić wyniki finansowe. Władze Grupy zapowiadają zakończenie pełnego wdrożenia modelu BCM do początku 2026 r., a także kontynuację strategii wzmacniania marek i sieci społeczności w kluczowych regionach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
05.11.2025 15:23
Dua Lipa wchodzi do branży beauty z marką DUA Skincare
Nowa marka powstała we współpracy z brandem Augustinus Bader.DUA Skincare

Brytyjska piosenkarka i laureatka nagrody Grammy, Dua Lipa, zadebiutowała w branży kosmetycznej, wprowadzając na rynek własną markę pielęgnacyjną DUA Skincare. Projekt powstał we współpracy z luksusowym niemieckim producentem kosmetyków Augustinus Bader, znanym z zaawansowanych technologii regeneracyjnych.

Nowa linia obejmuje trzy produkty opracowane z wykorzystaniem opatentowanej technologii TFC5 – autorskiej formuły opracowanej jako lżejsza wersja TFC8, stosowanej dotąd w kosmetykach Augustinus Bader. Według producenta TFC5 ma wspierać barierę hydrolipidową skóry oraz poprawiać jej elastyczność, odpowiadając na potrzeby młodszych konsumentek. Wprowadzenie tej technologii do nowej gamy oznacza rozszerzenie grupy docelowej marki, dotąd kojarzonej głównie z pielęgnacją anti-aging w segmencie premium.

„Stworzyłam tę linię pielęgnacyjną jako moją codzienną rutynę – czystą, skuteczną i prostą w użyciu” – powiedziała Dua Lipa, komentując premierę. Charles Rosier, współzałożyciel i CEO Augustinus Bader, dodał, że „DUA Collection reprezentuje idealne połączenie nauki i kreatywnej siły” oraz że współpraca z artystką „umożliwia udostępnienie opatentowanej technologii TFC jeszcze szerszej społeczności”.

Dla Augustinus Bader to również kolejny krok w kierunku współprac z rozpoznawalnymi postaciami kultury, które mają przybliżyć markę młodszemu pokoleniu konsumentów. Linia DUA Skincare wpisuje się w trend łączenia naukowego podejścia do pielęgnacji z estetyką i stylem życia gwiazd muzyki pop, który dynamicznie rozwija się w segmencie masowego luksusu.

Choć to pierwszy autorski projekt kosmetyczny Dua Lipy, artystka ma już doświadczenie w branży beauty. W 2024 roku została globalną ambasadorką makijażu YSL Beauty, a w 2022 roku zainwestowała w londyńską markę produktów do włosów Dizziak, specjalizującą się w nawilżających formułach dla różnych typów włosów. Nowa marka DUA Skincare to więc kolejny krok w umacnianiu pozycji artystki jako przedsiębiorczyni na przecięciu świata muzyki, mody i urody.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
05. listopad 2025 22:39