StoryEditor
Producenci
07.07.2020 00:00

Michał Rudecki, Nielsen: Rynek kosmetyczny wyhamował

Zaskoczeniem jest to, jak szybko ograniczenia spowodowane przez lockdown dosięgnęły branżę kosmetyczną i jak dynamiczne są to zmiany – mówi Michał Rudecki, client director w Nielsen Connect Polska. O ile skurczył się rynek, które kategorie straciły, a które zyskały? Czy drogerie utrzymały swoją pozycję – o tym w komentarzu dla wiadomoscikosmetyczne.pl

Jakie najbardziej szokujące zmiany na skutek pandemii nastąpiły  na rynku kosmetycznym?  Co Pana zaskoczyło?

Jasnym jest, że pandemia dla rynku kosmetycznego była mocnym ciosem, który uderzył w dotychczasowy rozwój branży. Rynek kosmetyczny, który w skumulowanym okresie styczeń-maj 2019 vs styczeń-maj 2018 rósł w tempie 5,7 proc., w analogicznym okresie roku 2020 skurczył się o 2 proc. Było to tym bardziej dotkliwe, gdyż pozostałe segmenty rynku – zarówno chemia domowa jak i art. papierniczo-sanitarne – odnotowały solidne wzrosty, odpowiednio o 9,5 proc. i 7,3 proc.

Branżę kosmetyczną zahamowały nie tylko ograniczenia związane z handlem – zamknięcia sklepów, centrów handlowych, w których operowały drogerie, ale także mniejsze sklepy kosmetyczne, wyspy z kosmetykami i usługami – zamknięte salony kosmetyczne, fryzjerskie etc., lecz również zmiany nawyków konsumentów, spowodowane pandemią. Dystans społeczny, brak imprez masowych, konferencji czy ślubów, wyjść do restauracji lub klubów zdecydowanie wpłynął na niższe zapotrzebowanie na kosmetyki do makijażu czy perfumy. Ograniczenia w podróżach, szczególnie do słonecznych krajów, zahamował sprzedaż kosmetyków do opalania, których zdecydowany wzrost powinniśmy obserwować już w kwietniu.

Zaskoczeniem jest to jak szybko ograniczenia spowodowane przez lockdown dosięgnęły branżę i jak dynamiczne są to zmiany.  

Które kategorie wchodzące w skład rynku kosmetycznego straciły najbardziej, porównując rok do roku, a które kategorie najwięcej zyskały?  

Na skumulowanych okresach MAT maj 2020 vs 2019 sytuacja rynku kosmetycznego pozornie nie wygląda źle, gdyż widać 2,3 proc. wzrost. Natomiast jeśli porównamy ten wynik do wzrostu w okresie MAT maj 2019 vs 2018, który wyniósł 5,8 proc., wówczas uświadamiamy sobie, jak bardzo rynek wyhamował.

Natomiast, jak wspomniałem, na skumulowanych miesiącach z początku roku  już nawet nie widać wzrostu, rynek kosmetyczny kurczy się o 2 proc.

Rok do roku, najwięcej straciła kategoria make-upu. Jest to grupa produktów, która w koszyku kosmetycznym najmocniej odczuła wpływ pandemii. Patrząc na okres MAT maj 2020 vs 2019 obserwujemy 6,5 proc. spadek wobec 5,0 proc. wzrostu w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Po przeciwnej stronie wagi mamy kategorię mydeł, której sprzedaż zdecydowanie wzmocniła się w okresie pandemii. Rok do roku, kategoria odnotowała wzrost na poziomie 22,6 proc., natomiast na okresie YTD maj 2020 wzrost ten wyniósł aż 54,9 proc.   

Jak kształtowała się sprzedaż w drogeriach porównując rok do roku? Czy sklepy innego rodzaju – spożywcze, dyskonty odebrały im klientów w czasie lockdownu?

W czasie lockdownu zaobserwowaliśmy ciekawe zmiany. Tendencja była widoczna dla kategorii kosmetycznych jak i całego koszyka kosmetyczno-chemicznego.

Porównując sytuację w samym środku pandemii, czyli w kwietniu do stycznia 2020, widzimy odpływ sprzedaży z kanału drogeryjnego. Dotychczasowy udział tego kanału w sprzedaży kosmetyków spadł z 66 proc. do 58 proc. W tym samym czasie zyskały przede wszystkim dyskonty – wzrost z 17 proc. do 21 proc. oraz hipermarkety i supermarkety – wzrost z 14 proc. do 16 proc. Mając znaczne ograniczenia w możliwości robienia zakupów, konsumenci realizowali duże zakupy w jednej placówce i obejmowały one zarówno kategorie spożywcze jak i kosmetyczno-chemiczne. Placówkami tymi były właśnie najczęściej dyskonty oraz hiper- i supermarkety.

Jednocześnie nastąpił wzrost znaczenia kanału spożywczego – duże, średnie i małe sklepy –  z 3 proc. do 5 proc. Pewna część konsumentów mogła obawiać się zakupów w dużych marketach, stąd wybierali mniejsze lokalne sklepy, często prowadzone przez właściciela, gdzie natężenie kupujących - a co za tym idzie, ryzyko zarażenia – było mniejsze.

Wraz z poluzowaniem ograniczeń handlowych, sytuacja lokalizacji sprzedaży wydaje się wracać do poziomu udziałów poszczególnych kanałów sprzed pandemii.

Więcej na ten temat skutków COVID dla branży kosmetycznej eksperci Nielsena powiedzą podczas bezpłatnego webinaru: "Dom i uroda w starciu z pandemią. Dynamika w branży kosmetyczno-chemicznej i dalsze perspektywy", który odbędzie się 9 czerwca br. Link do rejestracji znajduje się TUTAJ

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
12.09.2024 19:14
Dax Cosmetics tworzy nowe stanowisko w strukturze firmy. Tomasz Klicki dyrektorem generalnym
Tomasz Klicki, dyrektor generalny Dax Cosmeticsfot. Dax Cosmetics

Tomasz Klicki objął stanowisko dyrektora generalnego w firmie Dax Cosmetics należącej do Rohto Pharmaceuticals Group. Jest to nowe stanowisko utworzone w strukturze organizacji.

W strukturze organizacyjnej Dax Cosmetics zaszły zmiany. Utworzone zostało nowe stanowisko dyrektora generalnego, które objął Tomasz Klicki.

Dyrektor generalny raportuje do prezes zarządu – Ewy Blocher. Będzie odpowiedzialny za dalszy rozwój Dax Cosmetics i umacnianie pozycji firmy w Polsce i na rynkach zagranicznych.   

Tomasz Klicki wnosi do Dax Cosmetics ponad 20-letnie doświadczenie, które zdobył na stanowiskach dyrektorskich i menadżerskich, zarówno w firmach lokalnych, jak i międzynarodowych, głównie w branży dóbr konsumenckich.

Przez ostatnie trzy lata jako Commercial Director pracował w firmie Oceanic. Swoją karierę rozpoczął w firmie Soraya, a w kolejnych latach pełnił kluczowe funkcje w Reckitt Benckiser oraz L’Oréal. Ma doświadczenie w zarządzaniu sprzedażą, marketingiem oraz strategicznymi kanałami dystrybucji.

– To dla mnie zaszczyt dołączyć do zespołu Dax Cosmetics, zwłaszcza w roku jubileuszu 40-lecia istnienia firmy. Cieszę się, że mogę być częścią organizacji, która dynamicznie się rozwija i ma przed sobą ambitne plany na przyszłość. Moim priorytetem jest dalsze umacnianie marek Dax Cosmetics oraz wprowadzanie innowacji, które sprostają oczekiwaniom zarówno klientów, jak i partnerów biznesowych – mówi Tomasz Klicki.

Prezes Ewa Blocher, odpowiedzialna za nadzór nad całokształtem działalności organizacji, będzie mogła dzięki tej zmianie skupić się także na nowych obszarach rozwoju biznesu oraz strategicznych projektach akwizycyjnych wzmacniających pozycję Dax Cosmetics w regionie.

Jak czytamy w komunikacie prasowym: „Dax Cosmetics osiągnęła w ostatnich latach dynamiczny wzrost przychodów. Przed firmą stoją nowe, ambitne cele”.    

Dax Cosmetics to firma o polskich korzeniach. Od 2014 roku jest częścią Rohto Pharmaceuticals Group. W portfolio firmy znajduje się siedem marek – Perfecta, Yoskine, Hada Labo Tokyo, Dax Sun, Cashmere, Celia i Dax Men. Kosmetyki są  sprzedawane w ponad 30 krajach na świecie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
12.09.2024 08:27
Marka Paese otworzyła showroom w centrum Rygi
Otwarcie sklepu Paese w Rydze, stolicy Łotwyfot. LinkedIn Paese Cosmetics Poland

Marka Paese otworzyła swój sklep w stolicy Łotwy – Rydze i planuje otwierać kolejne. W ten sposób wzmacnia swoją rozpoznawalność na świecie. Polska marka jest obecnie dostępna w ponad 50 krajach na świecie.

W Łotwie, w centrum Rygi, polska marka Paese należąca do spółki Euphora Paese, otworzyła na początku września br. swój własny pokazowy sklep. Klienci mogą tu kupić kosmetyki marki, są informowani o produktach i ich zastosowaniu. Mogą także je przetestować i skorzystać z usługi makijażu u makijażystek marki.

image
Sklep polskiej marki Paese w Rydze na Łotwie
fot. LinkedIn Paese Cosmetics Poland
W ofercie sklepu jest dostępna pełna gama kosmetyków Paese. Marka informuje, że priorytetem jest dla niej promocja filozofii #slowmakeup i #healthymakeup i „wsparcie  konsumentów w podkreślaniu ich naturalnego piękna oraz wyrażaniu osobowości poprzez makijaż”. 

Takich pokazowych sklepów ma powstać więcej.

– Otwarcie showroomu w Rydze to element naszej szerszej strategii międzynarodowego rozwoju marki w sprzedaży on-line oraz off-line. Marka znana jest już w ponad 50 krajach, a naszą ambicją jest kreacja showroomów Paese na całym świecie, w których klienci będą mogli odkrywać nasze produkty, czerpać doświadczenia z naszej filozofii i korzystać z profesjonalnej obsługi  – informuje Marzena Flaga, Head of Export Department w firmie Euphora Paese.

Euphora od 2011 roku rozwija swoją sprzedaż zagraniczną. Obecnie marka Paese jest dostępna w ponad 50 krajach na świecie w sprzedaży internetowej lub stacjonarnej. Promuje się na najważniejszych międzynarodowych targach, takich jak Cosmoprof w Bolonii, Beauty Expo w Mongolii, Turcji czy Dubaju. Rozwija partnerstwa z multibrandowymi sklepami, salonami kosmetycznymi i aptekami.

Czytaj także: Magdalena Kuś, Paese: Ekologia i opakowania refill to trendy dla branży na przyszłość [Cosmoprof Bolonia 2024]

– Najnowsze badania, takie jak raport WiseEuropa i Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, potwierdzają, że Polska umacnia swoją pozycję na światowej mapie eksportu kosmetyków. Nie jest to dla nas zaskoczeniem. Z optymizmem patrzymy w przyszłość, planując dalszą, dynamiczną ekspansję na nowe rynki – zapowiada Marzena Flaga.

W 2023 r. Polska wyeksportowała kosmetyki za 5,7 mld euro, głównie do Unii Europejskiej, gdzie jest piątym największym eksporterem. W światowym handlu kosmetykami Polska zajmuje 9 miejsce.

Czytaj więcej: WiseEuropa i Kosmetyczni [RAPORT]: Polska jest coraz ważniejszym graczem w światowym handlu kosmetykami

Euphora Paese jest polską firmą. Specjalizuje się w produkcji kosmetyków do makijażu, których uzupełnieniem są wybrane produkty pielęgnacyjne i akcesoria kosmetyczne. Spółka działa w Krakowie, gdzie ma własne laboratoria i zaplecze laboratoryjne. Produkuje także na zlecenie sieci handlowych, m.in. dla Hebe oraz dla innych podmiotów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
12. wrzesień 2024 19:49