StoryEditor
Producenci
27.09.2023 09:34

Natural Pharmaceuticals dostał 5 mln zł kary od UOKiK za nieuczciwe praktyki związane z wysyłkową sprzedażą suplementów diety

Konsmenci zaintersowani darmową próbką witaminy D, poprzez manimipulacje spółki zamawiali roczną, płatną subskrypcje suplemnetów diety / Shutrerstock
Prezes UOKiK nałożył ponad 5 mln zł kary na Natural Pharmaceuticals. Dodatkowo sankcje finansowe objęły także osobę zarządzającą spółką. Firma oferowała darmowe próbki suplementów, a wysyłała rachunki za roczny zapas produktu wraz z subskrypcją.

Prezes UOKiK wydał decyzję, w której uznał, że działania Natural Pharmaceuticals naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Urząd  zakwestionował siedem praktyk, które w różny sposób mogły wpływać na proces decyzyjny konsumentów i manipulować ich zachowaniem.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK podkreśla

Konsekwentnie przypominamy o znaczeniu przejrzystej komunikacji dla bezpieczeństwa konsumentów. Nietransparentne metody informowania o udziale w programie corocznych dostaw, rzekomy milion zadowolonych klientów danego suplementu, darmowe próbki, które okazywały się płatną subskrypcją – to tylko wybrane przykłady komunikacji marketingowej opartej na manipulacji i wprowadzających w błąd informacjach. Uznałem, że działania spółki Natural Pharmaceuticals naruszają zbiorowe interesy konsumentów i nałożyłem za ich stosowanie kary pieniężne.

 

Manipulacja danymi i rzekome rekomendacje

 

UOKiK wziął pod lupe działania Natural Pharmaceuticals ponad rok temu. Ostatecznie uznał, że już pierwszy kontakt konsumentów z ofertą suplementów diety oferowanych przez firmę za pośrednictwem reklamy telewizyjnej, drukowanych kuponów zamówienia, czy stron internetowych – mógł wprowadzać ich w błąd. Spółka chwaliła się „ponad milionem zadowolonych klientów” danego produktu, podczas gdy informacja ta dotyczyła liczby klientów przedsiębiorcy ogółem. Przedsiębiorca sugerował również, że stosowanie produktu jest zalecane w ramach ogólnopolskich kampanii zdrowotnych. Niektóre materiały marketingowe wykorzystywały autorytet instytucji publicznych i powoływały się na rzekome rekomendacje Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności dla danego suplementu. W reklamie telewizyjnej spółka informowała m.in., że każde gospodarstwo domowe może zamówić darmowy roczny zapas witaminy D, podczas gdy niezbędne było pokrycie kosztów wysyłki produktu, czego konsumenci mogli nie odczytać. Ponadto, spółka w niewłaściwy sposób oznaczała przycisk służący do internetowego składania zamówienia, co jest niezgodne z ustawą o prawach konsumenta.

 

Dark patterns – zamówienie darmowej próbki wymuszało potwierdzenie rocznej subskrypcji

 

Na niektórych stronach internetowych Natural Pharmaceuticals oferował darmową próbkę suplementu diety. Gdy konsument klikał żeby potwierdzić chęć jej otrzymania, niemal natychmiast pojawiało się kolejne okno z podobnym komunikatem, który nie dotyczył jednak darmowej próbki, ale rocznego płatnego zapasu produktu wraz z subskrypcją. Ze względu na treść i formę graficzną, dla konsumentów mogło to być nie do rozróżnienia. Analizowane skargi potwierdziły, że spółka stosowała mechanizm przekierowania - zamówienie darmowej próbki i zapis na płatną subskrypcję następowały bezpośrednio po sobie. Wyświetlane w oknie z podziękowaniem za złożone zamówienie mogły być traktowane przez konsumentów jako kontynuacja procesu zapisu na bezpłatną próbkę produktu.

Co więcej, w kanałach kontaktu z konsumentem – na stronach internetowych, w drukowanych kuponach zamówienia, czy poprzez infolinię – spółka prezentowała m.in. roczny zapas danego produktu. Gdy po czasie przychodziła przesyłka, wówczas okazywało się, że oferta przedsiębiorcy obejmowała także płatną subskrypcję suplementów diety, czego konsumenci mogli być nieświadomi.

Wyżej wymienione praktyki związane z przekierowaniem oraz subskrypcją suplementów diety, w tym powoływanie się na społeczny dowód słuszności („milion zadowolonych…”) dla manipulowania klientem, należy traktować jako dark patterns (zwodnicze interfejsy). To nazwa obejmująca wszelkie elementy, które wymuszają w przestrzeni wirtualnej niezamierzone lub niechciane działania konsumentów z korzyścią dla przedsiębiorcy.

 

Kara finansowa oraz zobowiązanie do zamieszczenia oświadczenia

 

Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów prezes UOKiK nałożył na przedsiębiorcę karę w łącznej wysokości 5 196 840 zł. Finansową sankcję w wysokości 110 000 zł za umyślne dopuszczenie do naruszenia przez przedsiębiorcę przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów poniesie także Carl Jonas Törnquist, prezes spółki. Po uprawomocnieniu się decyzji przedsiębiorca będzie musiał poinformować o niej wszystkich konsumentów, którzy od 14 lutego 2017 r. byli lub są jego klientami, a także zamieścić oświadczenie na swojej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych.

Decyzja Prezesa UOKiK nie jest prawomocna, spółce i osobie nią zarządzającej przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
21.05.2024 17:10
Paryski event Vichy połączył lekarzy i medinfluencerów
Do Paryża zostali zaproszeni twórcy współpracujący z marką. Ambasadorka Liftactiv B3 – Aleksandra Żebrowska oraz Liftactiv Collagen Specialist – Paulina Krupińska, a także influencerzy i osobowości medialne, takie jak Lila Grochowska, Klaudia El Dursi oraz Łukasz Trochonowicz.fot. Stephane Sby Balmy
Ponad 250 osób z 20 krajów wzięło udział w międzynarodowym evencie V.I.C (Vichy Integrative Center) w Paryżu, którego celem było stworzenie przestrzeni do dyskusji o dążeniu do kompleksowego podejścia do zdrowia. Organizująca event marka Vichy Laboratoires zaprezentowała także swoje innowacje, w tym narzędzie diagnostyczne oparte na sztucznej inteligencji.

Francuska marka dermokosmetyczna Vichy Laboratoires, działająca na rynku od 93 lat, zorganizowała w Paryżu dwudniowe wydarzenie V.I.C (Vichy Integrative Center), by podjąć dyskusję o kompleksowym podejściu do zdrowia. W międzynarodowym evencie wzięło udział ponad 250 osób z 20 krajów.

W dniach 24 i 25 kwietnia w Paryżu odbyło się, międzynarodowe wydarzenie V.I.C (Vichy Integrative Center), którego celem było stworzenie przestrzeni do dyskusji o kompleksowym podejściu do zdrowia.  

image
fot. Stephane Sby Balmy
Panel “Integrative Talks" był okazją do wysłuchania inspirujących prezentacji ekspertów oraz specjalistów z obszaru zdrowia. Edukacyjny segment otworzył globalny prezes Vichy, Vincent Chauvière, omawiając misję marki, którą jest wspieranie w dążeniu do poprawy zdrowia skóry, niezależnie od etapu życia. Pochodząca z Polski międzynarodowa dyrektor komunikacji medycznej Vichy, Paulina Andrycz, wyjaśniła, w jaki sposób marka realizuje swoją misję w obszarze integracyjnego podejścia do zdrowia. Jessie Inchauspé,  biochemiczka i autorka bestsellera Glucose Revolution, która w social mediach występuje jako @glucosegoddesl, odpowiedziała na najważniejsze pytania dotyczące zdrowia i odżywiania.

Medfluencerzy: dr Mamina Turegano (dermatolożka i internistka), dr Luke J. Maxfield (dermatolog), dr Aamna Adel (dermatolożka), a także psychiatra dr Judith Joseph dzielili scenę  z zespołem komunikacji medycznej Vichy, wspólnie obalając mity na temat kolagenu w pielęgnacji skóry i wypadaniu włosów.

image
Stephane Sby Balmy
Na paryskim wydarzeniu polską medycynę reprezentowali dr n. med. Marcin Zakrzewski, dermatolog oraz lekarz medycyny estetycznej, dr n.med. Joanna Kuschill-Dziurda, lekarka medycyny estetycznej, a także farmaceutki – Magdalena WieliczkoKatarzyna Silczuk.

Uczestnicy spotkania poznali także innowacje, które Vichy Laboratoires właśnie wprowadza na rynek. Wśród nich znalazło się narzędzie diagnostyczne oparte na sztucznej inteligencji z 50-krotnym przybliżeniem oraz trzema różnymi trybami oświetlenia ScalpConsult Pro, które ma za zadanie pomóc farmaceutom i dermatologom analizować osiem najczęstszych problemów związanych z włosami i skórą głowy, wesprzeć w diagnozowaniu ich i rekomendowaniu najbardziej dopasowanych do potrzeb produktów.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
21.05.2024 12:50
Dior rozszerza współpracę z Charlize Theron o bycie ambasadorką biżuterii i pielęgnacji skóry
Charlize Theron rozszerza swoją współpracę z marką Dior.Dior
Charlize Theron, znana z wieloletniej współpracy z domem mody Dior jako twarz ich bestsellerowego damskiego zapachu J’adore, rozszerza swoją współpracę z francuską marką. Po dwudziestu latach sukcesów w promowaniu perfum, Theron obejmie również rolę ambasadorki linii wysokiej biżuterii oraz kosmetyków pielęgnacyjnych Dior.

Theron będzie pierwszą w historii ambasadorką Diora w dziedzinie wysokiej biżuterii i według WWD ma zaprezentować najbardziej ekskluzywne produkty jubilerskie zaprojektowane przez Victoire de Castellane, dyrektorkę artystyczną Dior Joaillerie przez ostatnie 25 lat. Theron rozpoczęła współpracę z Diorem w 2004 roku, kiedy została twarzą kultowego zapachu J‘adore. Następnie wystąpiła w wielu kampaniach luksusowej marki. Południowoafrykańska aktorka stanie się także pierwszą aktorką reprezentującą produkty do pielęgnacji skóry Diora od czasów Sharon Stone, która była twarzą linii Capture od 2005 do 2012 roku.

Jej nowa rola w Dior nie ogranicza się jedynie do promocji produktów, ale także obejmuje współpracę w zakresie odpowiedzialności społecznej, skupiając się na inicjatywach wspierających uprawnienia kobiet. To odzwierciedla jej zaangażowanie jako aktywistki i założycielki projektu Charlize Theron Africa Outreach Project (CTAOP), który działa na rzecz młodych ludzi w Afryce Południowej.

Véronique Courtois, dyrektorka generalna Parfums Christian Dior, skomentowała:

Charlize jest członkinią naszej rodziny, która ucieleśnia ducha Diora.Jej rzadki talent, zaangażowanie i nieziemska uroda czynią ją ikoną.

Czytaj także: Dior prezentuje bezalkoholową wersję kultowego zapachu J’adore

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. maj 2024 00:18