StoryEditor
Producenci
24.03.2022 00:00

Polacy solidarni z Ukrainą. Poważnie traktują bojkot firm, które nie opuściły rosyjskiego rynku

Z sondażu United Surveys przeprowadzonego dla DGP i RMF FM, wynika, że 68 proc. ankietowanych chce ograniczyć kupowanie produktów firm, które nadal prowadzą działalność na terenie Rosji. Nawoływania do bojkotu takich podmiotów odbywają się m.in. w mediach społecznościowych. Powstały tam listy firm, które nie wycofały się z Rosji.

Bojkot konsumencki przekłada się na wyniki sprzedaży firm. Analitycy PKO BP porównali wartość płatności kartami w sieciach handlowych operujących w tych samych segmentach rynku. Te, które nie chcą wychodzić z Rosji, notowały w ostatnim czasie (do 20 marca) słabsze wyniki.

Bojkot sieci handlowych, które nie wycofały się z Rosji, to więcej niż tylko hasła w mediach społecznościowych. Dane o płatnościach kartami PKO Banku Polskiego sugerują, że sieci, które pozostały aktywne w Rosji, mają niższą dynamikę obrotów niż konkurencja. To ciekawe zjawisko związane z zagadnieniami świadomości konsumenckiej oraz społecznej odpowiedzialności biznesu – pisze na swoim profilu Linkedin Piotr Bujak, główny ekonomista i dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych PKO Banku Polskiego.

Od czasu rosyjskiej inwazji na Ukrainę ponad 400 firm ogłosiło wycofanie się z Rosji, ale niektóre nadal działają w kraju agresora. Prof. Jeffrey Sonnenfeld z Uniwersytetu Yale, wraz ze swoim zespołem, postanowił przeanalizować reakcje największych światowych graczy, grupując ich w czterech kategoriach. W ten sposób uzyskał listę firm, które całkowicie wstrzymały swoje rosyjskie interesy, które czasowo je zawiesiły czy też ograniczyły niektóre działania, a także tych, które pomimo apeli nie chcą zrezygnować z aktywności na rosyjskim rynku. Na listach znalazły się również firmy kosmetyczne.

Na tzw. „czarnej liście” znalazły się 24 firmy. Oprócz detalistów, o których głośnio jest ostatnio w tym kontekście, czyli sieci Auchan, Decathlon i Leroy Merlin, znaleźli się tu również producenci kosmetyków – Natura &Co (właściciel firmy Avon) oraz Oriflame Cosmetics.

Ze swoich półek rosyjskie produkty usunęły też największe sieci drogeryjne. 

Więcej na ten temat tutaj: Konsumenci dostali narzędzie do sprawdzania, czy w sklepach są produkty pochodzące z Rosji

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
12.09.2025 09:26
Christina Aguilera przedłuża współpracę z Revlonem
Christina Aguilera wykonująca utwór ”Dirrty”fot. DSB/Wikimedia Commons, na lic. CC-BY-2.0

Revlon Consumer Products ogłosił przedłużenie licencji zapachowej z Christiną Aguilerą, jedną z najbardziej rozpoznawalnych wokalistek pop, nagrodzoną siedmioma statuetkami Grammy. Współpraca artystki z marką trwa już od ponad dekady, a nowa, długoterminowa umowa wpisuje się w strategię rozwoju Revlonu w segmencie perfum. Jak podkreśla prezes firmy Michelle Peluso, artystyczna wrażliwość Aguilery i jej silna więź z konsumentami czynią ją idealną ambasadorką w kluczowym momencie dla marki.

Umowa przypada na ponad 20 lat od premiery pierwszego zapachu Aguilery. Przez ten czas portfolio artystki, obejmujące m.in. linie Signature, Definition i By Night, zdobyło uznanie konsumentów na całym świecie. Według danych branżowych Aguilera pozostaje numerem jeden wśród kobiecych zapachów sygnowanych nazwiskiem gwiazdy w Niemczech, a jej produkty szybko zyskują popularność w Wielkiej Brytanii, Europie Wschodniej oraz krajach bałkańskich.

Revlon zapowiedział, że w ramach odnowionej współpracy planuje dalsze poszerzanie globalnego portfolio zapachowego. Celem jest nie tylko umacnianie pozycji na rynkach europejskich, ale również dotarcie do młodszej grupy konsumentów, która coraz częściej poszukuje nowoczesnych i przystępnych perfum. Marka liczy, że silny związek Aguilery z jej fanami przełoży się na dalszy wzrost sprzedaży i większe zaangażowanie odbiorców.

Nowa umowa obejmuje także premierę zupełnie nowego zapachu w 2026 roku, skierowanego do młodszej generacji konsumentek. Revlon i Aguilera zapowiadają również wprowadzenie w nadchodzących latach nowego filaru w portfolio, który ma umocnić ich pozycję w globalnym segmencie perfumeryjnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
11.09.2025 14:17
Serum do rzęs 4 Long Lashes wycofane z rynku przez zagrożenie zdrowotne
Serum zostało wycofane ze względu na zawartość bimatoprostu.4 Long Lashes

Niemcy zgłosiły do unijnego systemu Safety Gate produkt kosmetyczny – serum do rzęs Eyelash Serum Gold marki 4 Long Lashes – jako niezgodny z przepisami i stwarzający zagrożenie dla zdrowia. Produkt pakowany w plastikową tubę z aplikatorem, sprzedawany m.in. na platformie Amazon, pochodzi z Polski. Zgłoszenie dotyczyło partii o numerze 10.2026/1123101 z kodem kreskowym 5900116047355.

Powodem interwencji było stwierdzenie w składzie bimatoprostu w stężeniu do 0,055 proc. Substancja ta jest stosowana wyłącznie pod kontrolą okulisty i może wywoływać działania niepożądane, w tym uszkodzenia wzroku. Jej użycie jest szczególnie niebezpieczne dla kobiet w ciąży i karmiących piersią, ponieważ może wpływać na zdrowie dziecka. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem kosmetycznym, bimatoprost nie jest dopuszczony do stosowania w produktach kosmetycznych.

image
RAPEX Safety Gate

W związku z tym w sierpniu 2025 roku niemieckie organy nadzoru nakazały natychmiastowe wycofanie produktu z rynku oraz wstrzymanie jego sprzedaży. Decyzja weszła w życie 28 sierpnia 2025 roku. Dodatkowo, operatorzy gospodarczy, w tym sprzedawcy internetowi, usunęli oferty serum z platform handlowych – pierwsze działania w tym zakresie odnotowano już 4 lipca 2025 roku.

Sprawa stanowi przykład skuteczności unijnego systemu Safety Gate, który monitoruje bezpieczeństwo produktów konsumenckich. W 2025 roku do bazy trafiały regularnie ostrzeżenia dotyczące wyrobów kosmetycznych, a Eyelash Serum Gold jest jednym z przypadków, w których wykryte naruszenia dotyczyły poważnego ryzyka zdrowotnego i doprowadziły do pełnego wycofania produktu z obrotu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
12. wrzesień 2025 10:22