StoryEditor
Producenci
15.09.2017 00:00

Rynek kosmetyków naturalnych dynamicznie rośnie. Boryka się jednak z problemem braku definicji

Rynek kosmetyków naturalnych i organicznych dynamicznie się rozwija. O jego potencjale dyskutowano podczas tegorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy. 

Według szacunków BZ WBK polska branża kosmetyczna będzie rosła w tempie 4-5 proc. rocznie pod względem wartościowym do 2020 roku. Natomiast z danych Allied Market Research rynek kosmetyków naturalnych ma rosnąć globalnie ok 9,8 proc. rocznie w latach 2014 – 2020.   

Powodem pierwszego zakupu kosmetyku organicznego bądź naturalnego jest wzrost świadomości i chęć unikania niepożądanych składników (31 proc. wskazań w badaniu Organic Monitor 2016). W Wielkiej Brytanii czy w Niemczech konsumenci już od dłuższego czasu dużą uwagę przywiązują do tego, by świadomie wybierać produkty, kierując się ich naturalnym składem. Stąd też dostęp do kosmetyków naturalnych jest w tych krajach szeroki, a asortyment bogaty.

W Polsce jeszcze do niedawna głównym kanałem dystrybucji kosmetyków naturalnych były sklepy ekologiczne, w większości internetowe. Obecnie widać rosnące zainteresowanie tym asortymentem wśród sieci drogeryjnych, a nawet supermarketów. – Biorąc pod uwagę dynamiczny proces wychodzenia kosmetyków naturalnych z niszy, możemy spodziewać się w ciągu najbliższych lat wzrostu zainteresowania detalistów, w tym popularnych drogerii, uzupełnieniem swojej oferty o produkty ekologiczne. Dużą rolę w tym, czy te półki będą zapełniać się kosmetykami faktycznie naturalnymi, organicznymi z certyfikatem, odegra edukacja – podkreśliła Magda Hajduk, prezes Naturativ, polskiej marki z certyfikatem NaTrue, podczas panelu „Nowy trend. Kosmetyki naturalne – dynamicznie rosnący rynek” zorganizowanego w ramach Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Problemem rynku kosmetyków naturalnych jest brak definicji dla tej grupy produktów. Funkcjonuje co prawda norma ISO 16128 podająca definicje surowców naturalnych, pochodzenia naturalnego, syntetycznych, a nawet listę reakcji chemicznych dozwolonych przy produkcji surowców z powyższych grup. Nadal jednak producenci czekają na ostateczną definicję samego kosmetyku naturalnego, co jest niezmiernie ważne, bo jej brak zostawia zbyt dużo miejsca dla wolnej interpretacji. W związku z tym Komisja Europejska odsyła do stosowania kryteriów certyfikacji kosmetyków naturalnych i organicznych – np. NaTrue czy COSMOS.

Magda Hajduk zwraca jednak uwagę, że brak twardych uregulowań prawnych, które określałyby jakie kosmetyki można nazywać naturalnymi stwarza pole do nadużyć i greenwashigu, co obserwujemy na rynku nie tylko polskim, ale i europejskim, a nawet światowym.

W   Europie   największe   rynki   dla   kosmetyków   naturalnych to Niemcy, Wielka Brytania i   Francja. Niemiecki konsument jest najbardziej wyedukowany. Zna symbole certyfikacji i szuka ich na opakowaniu. W Niemczech rynek certyfikowanych kosmetyków naturalnych rośnie, a tych „inspirowanych naturą” spada.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
02.05.2024 15:57
Pierwsze produkty należącej do Belli Hadid marki Orebella już na rynku
Orebella należy do Belli Hadid, uznanej supermodelki i przedsiębiorczyni.Orebella
We wtorek marka należąca do modelki wprowadziła na rynek trzy inauguracyjne zapachy, zawierające dwufazową formułę „wstrząśnięcia w celu aktywacji”, wypełnioną olejkami eterycznymi i bez alkoholowej bazy, jaką zawiera większość tradycyjnych zapachów.

Hadid opracowała unisexowe zapachy marki – w cenach 35 dolarów za 10 ml, 72 dolarów za 50 ml i 100 dolarów za 100 ml – wraz ze światowymi domami zapachowymi Firmenich i Robertet. Window2Soul, kwiatowa woda, zawiera różę i jaśmin, akcentowane cytryną i fasolą tonka; Salted Muse to kompozycja z nutami soli morskiej, różowego pieprzu, drzewa oliwnego, lawendy, drewna i rześkiego bursztynu; Blooming Fire ma natomiast charakter tropikalny, z mieszanką kwiatu monoi z Tahiti, paczuli i bergamotki.

Działając równolegle z zapachami, fundacja Orebella‘s Alchemy Foundation ma na celu wspieranie konkretnych organizacji przekazując darowiznę w wysokości co najmniej 1 proc. całej sprzedaży netto. Pierwszymi partnerami fundacji są Lower East Side Girls Club i PATH International.

Koncepcja marki Orebella narodziła się z wrażliwości Hadid na zapachy na bazie alkoholu i jej skłonności do tworzenia własnych zapachów. Hadid twierdzi, że uprawiając lawendę i destylując olejki na rodzinnej farmie, stworzyła perfumy dla siebie i bliskich, co ostatecznie zainspirowało stworzenie Orebelli. Formuły Orebella zawierają bazę z grzybów śnieżnych oraz mieszankę olejków kamelii, migdałów, oliwek, jojoby i shea, aby wzmocnić trwałość zapachu – zwanego „Oreliksirem”.

Czytaj także: Bella Hadid zapowiada swoją nową markę urodową pod nazwą Orebella

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
02.05.2024 14:56
Youthforia w ogniu krytyki za wypuszczenie niemal całkowicie czarnego podkładu
Ultraciemny odcień podkładu Youthforia spotkał się z ogromną krytyką w sieci w związku ze swoim błędnie skomponowanym składem.Golloria George
Marka kosmetyków do makijażu Youthforia spotyka się z ostrym sprzeciwem w związku z najnowszą, nieudaną próbą zwiększenia inkluzywności w swojej linii produktów do makijażu. Najnowszy dodatek marki do linii podkładów Date Night, odcień 600, jest krytykowany za to, że wydaje się prawie nie do odróżnienia od czarnej farby.

W marcu Youthforia wprowadziła 10 dodatkowych odcieni do swojego podkładu Date Night po tym, jak w zeszłym roku marka spotkała się z ostrym sprzeciwem ze strony twórców internetowych, którzy skrytykowali firmę za brak inkluzywności, gdy marka wprowadziła na rynek pierwsze 15 odcieni podkładu w październiku. Golloria George, influencerka, która może pochwalić się 1,5 miliona obserwujących na TikTok, opublikowała w tym tygodniu film, w którym recenzuje najnowszy odcień podkładu wprowadzony na rynek przez Youthforię. Aby podkreślić skalę problemu, nałożyła czarną farbę do twarzy na jedną połowę twarzy i odcień „600” na drugą stronę. Na filmie farba i podkład wyglądały prawie identycznie.

Kiedy mówimy, że chcemy, żebyście zrobili dla nas odcienie [makijażu], nie mamy na myśli pójścia do laboratorium i poproszenia o czarny jak z tych farbek używanych do rasistowskich show [...] Nie tylko w 2024 r. jest to obrzydliwe i lekceważące, ale [produkt] trzeba zdjąć z półek

- powiedziała Golloria George.

@golloria

the darkest shade of the youthforia date night foundation.

♬ original sound - golloria

Zeszłej jesieni firma spotkała się z ostrymi reakcjami za wypuszczenie podkładu z ograniczoną gamą odcieni, oferującą tylko cztery podkłady dla ciemniejszej karnacji. Założycielka Fiona Co Chan przeprosiła, obiecując spotkać się z liderami społeczności w celu poprawy sytuacji. Nawet casting Youthforii, który miał na celu znaleźć modelkę pasującą odcieniem skóry do odcienia podkładu, nie powiódł się, podkreślając niepraktyczność koloru jako produktu do masowej sprzedaży. Marka opublikowała na Instagramie serię filmów w poszukiwaniu modelki, ponieważ podczas pierwszego castingu nie udało się znaleźć odpowiedniego odcienia. Pomimo wielu prób znalezienia odpowiedniej modelki, całość spaliła na panewce.

W filmie na TikToku chemik kosmetyczny Javon Ford potwierdził, że odcień 600 nie zawiera niezbędnych pigmentów półtonowych, a wykorzystuje jedynie pigmenty czarne i białe, wskutek czego nie może odpowiadać kolorowi skóry praktycznie nikogo, niezależnie od tego, jak ciemną ma skórę. Wiele głosów krytyki zwraca uwagę, że marka wypuściła na rynek praktycznie czarną farbkę do skóry, nie wykazując zrozumienia dla pracy z kolorem prawdziwej afrykańskiej skóry.

Czytaj także: Ministerstwo Spraw Zagranicznych Ukrainy: MAC, odejdźcie od nazwy Russian Red

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
05. maj 2024 23:54