StoryEditor
Producenci
15.09.2017 00:00

Rynek kosmetyków naturalnych dynamicznie rośnie. Boryka się jednak z problemem braku definicji

Rynek kosmetyków naturalnych i organicznych dynamicznie się rozwija. O jego potencjale dyskutowano podczas tegorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy. 

Według szacunków BZ WBK polska branża kosmetyczna będzie rosła w tempie 4-5 proc. rocznie pod względem wartościowym do 2020 roku. Natomiast z danych Allied Market Research rynek kosmetyków naturalnych ma rosnąć globalnie ok 9,8 proc. rocznie w latach 2014 – 2020.   

Powodem pierwszego zakupu kosmetyku organicznego bądź naturalnego jest wzrost świadomości i chęć unikania niepożądanych składników (31 proc. wskazań w badaniu Organic Monitor 2016). W Wielkiej Brytanii czy w Niemczech konsumenci już od dłuższego czasu dużą uwagę przywiązują do tego, by świadomie wybierać produkty, kierując się ich naturalnym składem. Stąd też dostęp do kosmetyków naturalnych jest w tych krajach szeroki, a asortyment bogaty.

W Polsce jeszcze do niedawna głównym kanałem dystrybucji kosmetyków naturalnych były sklepy ekologiczne, w większości internetowe. Obecnie widać rosnące zainteresowanie tym asortymentem wśród sieci drogeryjnych, a nawet supermarketów. – Biorąc pod uwagę dynamiczny proces wychodzenia kosmetyków naturalnych z niszy, możemy spodziewać się w ciągu najbliższych lat wzrostu zainteresowania detalistów, w tym popularnych drogerii, uzupełnieniem swojej oferty o produkty ekologiczne. Dużą rolę w tym, czy te półki będą zapełniać się kosmetykami faktycznie naturalnymi, organicznymi z certyfikatem, odegra edukacja – podkreśliła Magda Hajduk, prezes Naturativ, polskiej marki z certyfikatem NaTrue, podczas panelu „Nowy trend. Kosmetyki naturalne – dynamicznie rosnący rynek” zorganizowanego w ramach Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Problemem rynku kosmetyków naturalnych jest brak definicji dla tej grupy produktów. Funkcjonuje co prawda norma ISO 16128 podająca definicje surowców naturalnych, pochodzenia naturalnego, syntetycznych, a nawet listę reakcji chemicznych dozwolonych przy produkcji surowców z powyższych grup. Nadal jednak producenci czekają na ostateczną definicję samego kosmetyku naturalnego, co jest niezmiernie ważne, bo jej brak zostawia zbyt dużo miejsca dla wolnej interpretacji. W związku z tym Komisja Europejska odsyła do stosowania kryteriów certyfikacji kosmetyków naturalnych i organicznych – np. NaTrue czy COSMOS.

Magda Hajduk zwraca jednak uwagę, że brak twardych uregulowań prawnych, które określałyby jakie kosmetyki można nazywać naturalnymi stwarza pole do nadużyć i greenwashigu, co obserwujemy na rynku nie tylko polskim, ale i europejskim, a nawet światowym.

W   Europie   największe   rynki   dla   kosmetyków   naturalnych to Niemcy, Wielka Brytania i   Francja. Niemiecki konsument jest najbardziej wyedukowany. Zna symbole certyfikacji i szuka ich na opakowaniu. W Niemczech rynek certyfikowanych kosmetyków naturalnych rośnie, a tych „inspirowanych naturą” spada.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
10.10.2025 15:30
Kimberly-Clark inwestuje 28,7 mln dolarów w programy wspierające kobiety i dziewczęta
W ramach akcji kobiety i dziewczynki na całym globie otrzymają pomoc materialną.Kimberly-Clark

Kimberly-Clark Corporation ogłosiła nowy etap globalnego zaangażowania społecznego, którego celem jest poprawa dostępu do podstawowej opieki zdrowotnej dla kobiet i dziewcząt. W ramach czteroletnich partnerstw z organizacjami Baby2Baby, Plan International, Project HOPE oraz UNICEF, firma planuje wesprzeć około 24 miliony kobiet i dziewcząt w siedmiu krajach – Brazylii, Peru, Chinach, Indiach, Indonezji, Wietnamie i Stanach Zjednoczonych – w ciągu najbliższych trzech lat.

Nowe programy są finansowane przez Kimberly-Clark Foundation, która przeznaczy na ten cel 28,7 mln USD. Fundacja skoncentrowała swoją działalność na wspieraniu kobiet i dziewcząt w kluczowych etapach życia – od okresu dojrzewania po macierzyństwo. Projekty obejmą m.in. programy dotyczące higieny menstruacyjnej, edukacji zdrowotnej i przełamywania tabu wokół miesiączki, a także inicjatywy zwiększające dostęp do bezpiecznych rozwiązań sanitarnych oraz kompleksowej opieki okołoporodowej i poporodowej.

Znacząca część środków trafi do regionów i społeczności o ograniczonym dostępie do opieki zdrowotnej. Projekty realizowane z partnerami będą obejmować m.in. działania z zakresu wsparcia zdrowia psychicznego matek oraz wzmocnienia lokalnych systemów ochrony zdrowia, by poprawić wyniki zdrowotne w najbardziej wrażliwych grupach społecznych.

Kimberly-Clark od lat współpracuje z organizacją Baby2Baby, która wspiera rodziny żyjące w ubóstwie w Stanach Zjednoczonych. Partnerstwo rozpoczęte w 2011 roku stało się jednym z filarów społecznego zaangażowania firmy. W 2024 roku marka Huggies zacieśniła współpracę, wspierając inicjatywę mającą na celu przeciwdziałanie rosnącej śmiertelności matek w USA, realizowaną wspólnie z Departamentem Zdrowia i Opieki Społecznej USA.

Jednym z kluczowych elementów tego projektu jest dystrybucja Maternal Health & Newborn Supply Kits – zestawów wspierających zdrowie matek i noworodków. Program łączy kwestie niedoboru pieluch, zdrowia noworodków i psychicznego dobrostanu matek, tworząc spójny model pomocy o wymiernym znaczeniu społecznym. Dzięki nowym inwestycjom Kimberly-Clark zamierza rozszerzyć ten model również na inne regiony świata, by skutecznie odpowiadać na globalne wyzwania w zakresie opieki nad kobietami i dziećmi.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
09.10.2025 13:58
Coty pozyskuje 900 mln dolarów z emisji obligacji do 2031 roku
Nowa emisja obligacji wspiera strategię zarządzania bilansem Coty.Coty

Coty Inc. ogłosiło emisję obligacji o łącznej wartości nominalnej 900 mln dolarów z oprocentowaniem 5,600 proc., zapadających w 2031 roku. Zakończenie oferty planowane jest na około 15 października 2025 r., pod warunkiem spełnienia standardowych wymogów formalnych.

Nowe papiery dłużne zostaną wyemitowane wspólnie przez Coty oraz jej spółki zależne HFC Prestige Products, Inc. i HFC Prestige International U.S. LLC. Obligacje będą stanowić niezabezpieczone zobowiązania senioralne, o ile utrzymają ocenę inwestycyjną przynajmniej od dwóch z trzech głównych agencji ratingowych. W przypadku spadku ratingu poniżej poziomu inwestycyjnego staną się one obligacjami zabezpieczonymi i w pełni gwarantowanymi przez spółki zależne Coty, z pierwszeństwem zabezpieczenia na tych samych aktywach, które stanowią podstawę istniejących linii kredytowych.

Środki netto z emisji, wraz z istniejącą płynnością, zostaną przeznaczone na wykup 5,000 proc. obligacji zabezpieczonych zapadających w 2026 roku oraz częściowo 3,875 proc. obligacji z tego samego terminu zapadalności – w obu przypadkach po wartości nominalnej powiększonej o naliczone odsetki. Transakcja wpisuje się w długofalową strategię Coty dotyczącą optymalizacji struktury kapitałowej i wydłużenia terminów zapadalności zadłużenia.

Nowe papiery wartościowe są oferowane w trybie prywatnym wyłącznie kwalifikowanym inwestorom instytucjonalnym w Stanach Zjednoczonych (zgodnie z zasadą Rule 144A) oraz inwestorom spoza USA na podstawie Regulation S. Emisja nie będzie rejestrowana w ramach amerykańskiej ustawy o papierach wartościowych (U.S. Securities Act).

Nowa emisja wspiera strategię zarządzania bilansem Coty, zmniejszając presję na refinansowanie w krótkim terminie i zabezpieczając finansowanie długoterminowe po stałej stopie procentowej. Spółka kontynuuje działania na rzecz redukcji zadłużenia i utrzymania elastyczności finansowej w warunkach zmiennego otoczenia makroekonomicznego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2025 06:58