StoryEditor
Producenci
31.07.2024 14:42

Śmierć beauty boxów: co dalej z kosmetycznym pudełkami subskrypcyjnymi?

Pudełka kosmetyczne czy mystery boxy były jeszcze kilka lat temu bardzo popularne — a teraz? / Getty Images

Beauty boxy, kiedyś gorący trend w branży kosmetycznej, teraz tracą na popularności. Choć mystery boxy i pudełka kosmetyczne takiej jak beGlossy przyniosły boom w pierwszej dekadzie tego stulecia, rynek subskrypcyjny znacznie się zmienił. Dokąd zmierza ten segment?

W połowie lat 2010-tych beauty boxy były fenomenem, który przyciągał klientów swoją atrakcyjnością i przystępnością cenową. Tajemnicze pudełka, zawierające różnorodne produkty kosmetyczne, stały się hitem, a wartość rynku subskrypcyjnego wzrosła z 43 milionów funtów w 2017 roku do 79 milionów funtów w 2020 roku, jak podaje firma logistyczna Whistl. W szczytowym momencie aż 11 proc. populacji Wielkiej Brytanii korzystało z subskrypcji beauty boxów.

Niestety, dominujący niegdyś segment zaczął tracić na blasku. Wiele firm specjalizujących się w beauty boxach, takich jak Kinder Beauty i Bellabox, napotyka na problemy finansowe lub zamyka działalność. Konkurencja na rynku subskrypcyjnym stała się coraz bardziej zacięta, a uwaga konsumentów przesunęła się w stronę miniaturowych formatów i kalendarzy adwentowych z kosmetykami, które zyskały na popularności.

Mimo tych wyzwań, niektórzy gracze na rynku beauty boxów wciąż dostrzegają w nich potencjał. Firma Lookfantastic przygotowuje się do świętowania dziesięciolecia swojej usługi beauty box w sierpniu, co może świadczyć o tym, że segment ten nie jest jeszcze skazany na zagładę. Niemiecki supermarket Lidl również wprowadził na rynek swój beauty box za 2 funty, który wyprzedał się w kilka sekund, a cyfrowy dom towarowy Freemans wszedł do tej kategorii w ubiegłym roku.

W Polsce rynek beauty boxów również zyskał na popularności, choć nie w takim stopniu jak na zachodzie. Jednym z pierwszych i najbardziej znanych pudełek kosmetycznych był ShinyBox, który oferował subskrybentkom co miesiąc zestawy pełne niespodzianek kosmetycznych. Kolejnym popularnym graczem był GlossyBox (później beGlossy), który szybko zdobył uznanie dzięki starannie dobranym produktom od renomowanych marek. Jednak rynek w Polsce również zaczął odczuwać skutki nasycenia, a niektóre z tych firm zmniejszyły swoją działalność lub całkowicie ją zakończyły, dostosowując się do zmieniających się preferencji klientów i rosnącej konkurencji.

Czytaj także: Circana: Mini kosmetyki szturmują rynek przez „Sephora kids” — sprzedaż rośnie o 13 proc.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
27.11.2025 14:28
Colgate-Palmolive obniża prognozę wzrostu mimo wyższych cen i wzrostu sprzedaży w Europie
Colgate-Palmolive Company opublikowało swoje wyniki finansowe.fot. shutterstock

Colgate-Palmolive zakończył trzeci kwartał z 2 proc. wzrostu sprzedaży netto, która osiągnęła 5,1 mld dolarów. Wzrost ten został wypracowany wyłącznie dzięki wyższym cenom, ponieważ wolumen sprzedaży spadł o 1,5 proc. Jednocześnie firma skorygowała w dół swoją prognozę rocznego wzrostu organicznego, co jest sygnałem ostrożniejszego podejścia do niepewnych warunków rynkowych.

W ujęciu organicznym sprzedaż wzrosła zaledwie o 0,4 proc., przy czym ceny zwiększono przeciętnie o 2,3 proc. Negatywnie na wynik wpłynęło ograniczenie sprzedaży marek własnych w segmencie żywienia zwierząt, co obniżyło organiczny wzrost o 0,8 proc. po wyjściu firmy z tej nierentownej i niestrategicznej działalności. Wyniki były bardzo zróżnicowane geograficznie, pokazując zmieniające się układy sił na rynkach konsumenckich.

W Ameryce Północnej sprzedaż netto spadła o 0,4 proc., a w regionie Azji i Pacyfiku o 1,5 proc. Odwrotną tendencję odnotowano w Ameryce Łacińskiej, gdzie sprzedaż wzrosła o 2 proc., oraz w Europie, która wyróżniła się dynamiką na poziomie 7,6 proc. Solidny wzrost – 6,8 proc. – zanotowano również w regionie Afryka/Eurazja.

Zysk operacyjny Colgate-Palmolive spadł w trzecim kwartale o 1 proc., do 1,059 mld dolarów. Zysk netto utrzymał się praktycznie na niezmienionym poziomie – 735 mln dolarów wobec 737 mln dolarów rok wcześniej. Wyniki pokazują stabilność rentowności mimo nacisku inflacyjnego i spadku wolumenu.

Na cały rok obrotowy firma nadal przewiduje jedynie „umiarkowany” wzrost sprzedaży netto. Prognoza wzrostu organicznego została jednak obniżona do 1–2 proc., podczas gdy wcześniej zakładano 2–4 proc. Prezes Noel Wallace podkreślił, że strategia rozwoju Colgate-Palmolive do 2030 roku stanowi kluczowy plan działania pozwalający firmie mierzyć się z coraz bardziej złożonym otoczeniem gospodarczym i wykorzystywać pojawiające się szanse.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
28. listopad 2025 08:22