StoryEditor
Rynek i trendy
25.07.2024 16:39

Circana: Mini kosmetyki szturmują rynek przez „Sephora kids” — sprzedaż rośnie o 13 proc.

Miniaturowe kosmetyki do makijażu i pielęgnacji stają się coraz popularniejsze. / Benefit Cosmetics

Sprzedaż mini kosmetyków w Stanach Zjednoczonych wzrosła o 13 procent w ciągu ostatniego roku, osiągając niemal 700 milionów dolarów – wynika z badań firmy Circana. Miniaturowe kosmetyki cieszą się ogromną popularnością, zwłaszcza wśród młodszych pokoleń, które odkrywają wygodę i przenośność tych produktów.

Media społecznościowe zalała fala filmików, w których użytkownicy prezentują zawartość swoich “mikro torebek z kosmetykami”: miniaturowe korektory, pudry z lusterkami o długości jednego cala i szminki wielkości małego palca. Niektóre kolekcje mieszczą nawet do 15 produktów w miniaturowych opakowaniach.

„Zauważyliśmy ogromny wzrost zapotrzebowania na mini produkty kosmetyczne” – powiedziała Financial Times Terry de Gunzburg, założycielka marki By Terry. Jej miniaturowe cienie do powiek kosztują 19 funtów, a serum rozświetlające CC 22 funty. „Ludzie uwielbiają wygodę i przenośność tych mini produktów, zwłaszcza zapracowani profesjonaliści i osoby często podróżujące. Miniaturowe wersje pozwalają także na testowanie nowych produktów przed zakupem pełnowymiarowych wersji” – dodaje de Gunzburg. Mini produkty są również popularne wśród młodszego pokolenia Gen Z, które często nie może sobie pozwolić na zakup pełnowymiarowych kosmetyków.

@beautifully_prepared What’s better than mini makeup? EXTRA MINI MAKEUP. Like. Are you kidding me?! Deluxe size makeup is so cute ? #mini #minimakeup #deluxesize #samplesize #minisize #travelsize #freesamples #tiny #tinymakeup #minithings #makeup #miniobsessed ♬ original sound - Julie Kay

Na początku tego miesiąca The New York Times poinformował o letnich obozach, których organizatorzy proszą rodziców o pozostawienie w domu przez dzieci “wszelkich akcesoriów z Sephora”. Trendy związane z Sephorą na TikToku znacząco przyczyniły się do wzrostu popularności mini kosmetyków, a na Reddit powstały społeczności poświęcone najlepszym miniaturowym produktom tej sieci. Wiele filmików pokazuje influencerów, którzy wysypują zawartość swoich torebek wypełnionych mini kosmetykami z “mini barów” Sephory. Powstało nowe pokolenie “Sephora kids” – młodzieży zafascynowanej produktami tej marki. Eksperci wskazują na to, że to Sephora kids są częściowo winne wzrostowi sprzedaży miniaturek, ponieważ nie stać ich na pełnowymiarowe wersje produktów.

Jednak nie wszyscy są zachwyceni. Niektórzy wychowawcy obozowi twierdzą, że dzieci spędzają zbyt wiele czasu w łazience, co skłoniło ich do zakazu używania kosmetyków z Sephory. Inni mogą mieć obawy dotyczące środowiska. Dr Christopher Carrick, ekspert ds. zrównoważonego rozwoju i założyciel Lignin Industries, twierdzi, że produkty w rozmiarze podróżnym mogą być ekologiczne, jeśli są wykonane z recyklingowanego plastiku lub bioplastiku i jeśli są poddawane recyklingowi po użyciu. Często jednak tak nie jest. Sugeruje on napełnianie miniaturowych opakowań z pełnowymiarowych produktów jako bardziej zrównoważone rozwiązanie. “Trend na mini produkty w mediach społecznościowych napędza popyt i zwiększa obciążenie środowiska” – powiedział Carrick portalowi Financial Times.

Czytaj także: New Morning Consult: Gen Z sprowadzi na branżę urodową backlash

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
04.12.2025 15:05
Kolagen, wewnętrzne piękno i zapachy poprawiające nastrój – oto nowe trendy kosmetyczne wg Boots
W mijającym roku wśród konsumentów rosnącą popularnością cieszył się trend K-beauty [na zdjęciu: Skin&Beauty by Super-Pharm]fot. rafal meszka

Brytyjska sieć drogeryjno-apteczna Boots przygotowała na koniec roku zestawienie pokazujące, które produkty były najczęściej wyszukiwane przez klientów drogerii. W topie znalazły się m.in. kwasy AHA, pielęgnacja K-beauty, kolagen morski, ashwagandha oraz suplementy diety na zdrowie jelit. Pod uwagę wzięto dane, dotyczące wyszukiwań i sprzedaży w 2025 roku.

Na górze listy znalazło się hasło “kolagen i wewnętrzne piękno”. Klienci Boots poszukiwali również często „holistycznego wsparcia pielęgnacji skóry poprzez witaminy i suplementy”. Wyszukiwanie hasła „kolagen morski” na stronie boots.com wzrosło o 227 proc. wzrost rok do roku, a sprzedaż kolagenu wzrosła o 62 proc. Do ulubionych produktów klientów Boots należy kolagen w formie żelków. 

Klienci marki nadal wybierają formuły przebadane klinicznie, o potwierdzonych właściwościach w pielęgnacji skóry, a do najpopularniejszych marek należą The Ordinary, La-Roche Posay i No7. Bestsellerowa linia No7 Future Renew sprzedaje jeden produkt co 10 sekund – jak informuje Boots.

W mijającym roku wśród klientów sieci rosnącą popularnością cieszył się trend K-beauty. Świadczy o tym sprzedaż produktów tej kategorii – kosmetyki sprzedawały się co 15 sekund, a bestsellerem okazał się Beauty of Joseon – Relief Sun: Rice + Probiotics.

Perfumy okazały się produktami, które stały się istotnym narzędziem do poprawy nastroju i wyrażania osobowości. Boots wprowadził ponad 400 nowych linii zapachowych, a najlepiej sprzedającym się zapachem damskim 2025 roku okazała się woda perfumowana Versace Woman.

W kategorii wellness istotną sprawą dla konsumentów jest działanie nawilżające. Świadczy o tym popularność hasła #loadedwater, które zalało internet z 214 mln wyświetleń na TikToku,przy wzroście liczby wyszukiwań na stronie internetowej Boots o 755 proc. rok do roku i sprzedaży jednego produktu w tej kategorii co 14 sekund. 

Wśród klientów Boots niesłabnącą popularnością cieszą się produkty wspierające jelita. Liczba wyszukiwań takich produktów wzrosła o 70 proc., a sprzedaż – o 15 proc. rok do roku. Z kolei adaptogeny stały się przełomową kategorią produktów prozdrowotnych w 2025 roku, a liczba wyszukiwań ashwagandhy na boots.com wzrosła o 722 proc. rok do roku. Wśród bestsellerów w tej kategorii znajdują się produkty wprowadzone na rynek pod markami własnymi Boots.

Uroda, zdrowie i dobre samopoczucie nigdy nie były tak ściśle ze sobą powiązane, ponieważ konsumenci przyjmują bardziej holistyczne podejście do życia. Ten trend sprawił, że kolagen, elektrolity i adaptogeny zyskały na znaczeniu wśród klientów w Boots w tym roku – potwierdza Grace Vernon, dyrektorka ds. globalnych trendów i analiz kulturowych w Boots. – Wciąż obserwujemy, jak miłośnicy piękna sięgają po marki kosmetyków opartych na badaniach naukowych i składnikach. Rozwiązania K-beauty cieszą się popularnością przez cały rok. Spodziewamy się, że w 2026 roku nasi klienci będą rozwijać swoje coraz bardziej holistyczne podejście do urody i dobrego samopoczucia – dodaje Vernon.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
04.12.2025 11:27
Amerykanie a perfumy: nowe dane YouGov pokazują, jak globalnie kupujemy zapachy
Jak Amerykanki i Amerykanie kupują zapachy?Karolina Grabowska Kaboompics

Najnowszy raport YouGov ujawnia szczegółowe dane dotyczące nawyków zakupowych Amerykanów w kategorii zapachów. Według badania aż 74 proc. mieszkańców USA używa perfum lub innych produktów zapachowych – 37 proc. robi to regularnie, a 34 proc. okazjonalnie. Jednocześnie 26 proc. ankietowanych deklaruje, że w ogóle nie korzysta z perfum. Wyniki te mają znaczenie dla marek zapachowych wchodzących w najbardziej intensywny sezon sprzedaży, zwłaszcza w segmencie prezentowym.

Kluczowym zjawiskiem jest lojalność wobec ulubionych kompozycji. Wśród osób używających perfum 45 proc. regularnie wraca do jednego lub dwóch sprawdzonych zapachów, podczas gdy 36 proc. deklaruje chęć eksperymentowania i częste zmiany. Kolejne 17 proc. przyznaje, że rzadko kupuje perfumy dla siebie, ale chętnie wręcza je lub otrzymuje jako prezent. Kobiety nieco częściej niż mężczyźni testują nowe kompozycje (23 proc. versus 18 proc.), z kolei mężczyźni częściej trafiają do grupy kupujących głównie na potrzeby obdarowywania (31 proc. kontra 26 proc.).

Badanie potwierdza również, że najważniejszym czynnikiem przy wyborze perfum pozostaje sam zapach. Aż 88 proc. użytkowników wskazuje go jako kluczowy element decyzyjny. Na kolejnych miejscach znajdują się cena i relacja wartości do kosztu (62 proc.), a dopiero na trzecim – marka, którą bierze pod uwagę jedynie 26 proc. ankietowanych. Rekomendacje bliskich (16 proc.), dopasowanie sezonowe (16 proc.) oraz opakowanie (14 proc.) odgrywają zdecydowanie mniejszą rolę. Co istotne, mężczyźni są bardziej wrażliwi na aspekt marki (32 proc. kontra 22 proc.), natomiast kobiety częściej kierują się ceną (64 proc. versus 59 proc.).

Analiza ostatnich zakupów perfum pokazuje, że rynek jest mocno zorientowany na produkty przystępne cenowo. Ponad połowa konsumentów (57 proc.) wydała na swój ostatni flakon mniej niż 50 dolarów. W tym 31 proc. zmieściło się w kwocie poniżej 25 dolarów, a 26 proc. wydało od 25 do 49 dolarów. Wyższe półki cenowe wybiera mniejszość – 22 proc. kupiło perfumy za 50–99 dolarów, 14 proc. za 100–149 dolarów, a jedynie 4 proc. wydało 150 dolarów lub więcej.

Różnice między kobietami a mężczyznami są wyraźne także w kwestiach cenowych. Kobiety częściej wybierają najtańszy segment (36 proc. z nich wydało poniżej 25 dolarów, wobec 24 proc. mężczyzn). Z kolei panowie nieco chętniej sięgają po droższe kompozycje – łącznie 22 proc. mężczyzn deklaruje wydatek powyżej 100 dolarów, podczas gdy wśród kobiet odsetek ten wynosi 16 proc. Dane YouGov pokazują więc, że amerykański rynek perfum charakteryzuje się zarówno dużym zróżnicowaniem cenowym, jak i wyraźnym naciskiem na indywidualne preferencje zapachowe ponad rozpoznawalność marek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
05. grudzień 2025 02:55