StoryEditor
Rynek i trendy
25.07.2024 16:39

Circana: Mini kosmetyki szturmują rynek przez „Sephora kids” — sprzedaż rośnie o 13 proc.

Miniaturowe kosmetyki do makijażu i pielęgnacji stają się coraz popularniejsze. / Benefit Cosmetics

Sprzedaż mini kosmetyków w Stanach Zjednoczonych wzrosła o 13 procent w ciągu ostatniego roku, osiągając niemal 700 milionów dolarów – wynika z badań firmy Circana. Miniaturowe kosmetyki cieszą się ogromną popularnością, zwłaszcza wśród młodszych pokoleń, które odkrywają wygodę i przenośność tych produktów.

Media społecznościowe zalała fala filmików, w których użytkownicy prezentują zawartość swoich “mikro torebek z kosmetykami”: miniaturowe korektory, pudry z lusterkami o długości jednego cala i szminki wielkości małego palca. Niektóre kolekcje mieszczą nawet do 15 produktów w miniaturowych opakowaniach.

„Zauważyliśmy ogromny wzrost zapotrzebowania na mini produkty kosmetyczne” – powiedziała Financial Times Terry de Gunzburg, założycielka marki By Terry. Jej miniaturowe cienie do powiek kosztują 19 funtów, a serum rozświetlające CC 22 funty. „Ludzie uwielbiają wygodę i przenośność tych mini produktów, zwłaszcza zapracowani profesjonaliści i osoby często podróżujące. Miniaturowe wersje pozwalają także na testowanie nowych produktów przed zakupem pełnowymiarowych wersji” – dodaje de Gunzburg. Mini produkty są również popularne wśród młodszego pokolenia Gen Z, które często nie może sobie pozwolić na zakup pełnowymiarowych kosmetyków.

@beautifully_prepared What’s better than mini makeup? EXTRA MINI MAKEUP. Like. Are you kidding me?! Deluxe size makeup is so cute ? #mini #minimakeup #deluxesize #samplesize #minisize #travelsize #freesamples #tiny #tinymakeup #minithings #makeup #miniobsessed ♬ original sound - Julie Kay

Na początku tego miesiąca The New York Times poinformował o letnich obozach, których organizatorzy proszą rodziców o pozostawienie w domu przez dzieci “wszelkich akcesoriów z Sephora”. Trendy związane z Sephorą na TikToku znacząco przyczyniły się do wzrostu popularności mini kosmetyków, a na Reddit powstały społeczności poświęcone najlepszym miniaturowym produktom tej sieci. Wiele filmików pokazuje influencerów, którzy wysypują zawartość swoich torebek wypełnionych mini kosmetykami z “mini barów” Sephory. Powstało nowe pokolenie “Sephora kids” – młodzieży zafascynowanej produktami tej marki. Eksperci wskazują na to, że to Sephora kids są częściowo winne wzrostowi sprzedaży miniaturek, ponieważ nie stać ich na pełnowymiarowe wersje produktów.

Jednak nie wszyscy są zachwyceni. Niektórzy wychowawcy obozowi twierdzą, że dzieci spędzają zbyt wiele czasu w łazience, co skłoniło ich do zakazu używania kosmetyków z Sephory. Inni mogą mieć obawy dotyczące środowiska. Dr Christopher Carrick, ekspert ds. zrównoważonego rozwoju i założyciel Lignin Industries, twierdzi, że produkty w rozmiarze podróżnym mogą być ekologiczne, jeśli są wykonane z recyklingowanego plastiku lub bioplastiku i jeśli są poddawane recyklingowi po użyciu. Często jednak tak nie jest. Sugeruje on napełnianie miniaturowych opakowań z pełnowymiarowych produktów jako bardziej zrównoważone rozwiązanie. “Trend na mini produkty w mediach społecznościowych napędza popyt i zwiększa obciążenie środowiska” – powiedział Carrick portalowi Financial Times.

Czytaj także: New Morning Consult: Gen Z sprowadzi na branżę urodową backlash

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 14:20
Polski e-commerce wciąż na fali wzrostowej: Base Index osiągnął 163 punkty we wrześniu
Polski e-commerce rośnie w siłę.Shutterstock

We wrześniu 2025 r. wartość Base Index, wskaźnika mierzącego kondycję polskiego e-commerce, wyniosła 163 punkty. To wzrost o 6 punktów względem sierpnia (157 pkt) i aż o 12 punktów więcej niż rok wcześniej, kiedy odczyt wynosił 151 pkt. Dane z indeksu, opracowanego na podstawie wyników 3 tys. największych e-sklepów w Polsce, potwierdzają stabilny wzrost sektora handlu internetowego. Łączna sprzedaż online była wyższa o 7,9 proc. w porównaniu z wrześniem 2024 r., głównie za sprawą wzrostu liczby zamówień o 7,8 proc.

W relacji miesiąc do miesiąca, wrześniowy Base Index zwiększył się o 3,4 proc. Sprzedaż napędzał 4,2-procentowy wzrost liczby zamówień, przy jednoczesnym spadku średniej wartości koszyka do 198,40 zł, czyli o 0,8 proc. Dane te wskazują, że Polacy kupują częściej, choć wydają nieco mniej przy pojedynczych transakcjach. Sprzedaż krajowa wzrosła rok do roku o 6,4 proc., natomiast sprzedaż cross-border – aż o 14,8 proc. Udział transakcji zagranicznych w całkowitej sprzedaży polskich sklepów internetowych wyniósł już 18,4 proc., co pokazuje rosnący potencjał eksportowy e-commerce z Polski.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że najszybciej rosnącą kategorią online był supermarket, co może świadczyć o przesuwaniu się części zakupów spożywczych z tradycyjnych sklepów do internetu. Wzrosty w e-commerce niekoniecznie oznaczają więc zwiększenie całkowitej konsumpcji – część sprzedaży może być efektem zmiany kanału zakupowego. Eksperci podkreślają, że firmy, które nadal nie prowadzą sprzedaży online, ryzykują utratę klientów na rzecz bardziej cyfrowych konkurentów.

Silny wzrost sprzedaży zagranicznej jest pozytywnym sygnałem dla całego sektora. Polskie sklepy coraz skuteczniej wykorzystują internet do ekspansji na inne rynki europejskie, co pozwala im dywersyfikować źródła przychodów i zdobywać cenne doświadczenie w logistyce i obsłudze klientów z różnych krajów. Rosnący udział sprzedaży cross-border potwierdza, że polski e-commerce przestaje być wyłącznie rynkiem lokalnym, a coraz częściej konkuruje na arenie międzynarodowej.

Dobre wyniki e-commerce współgrają z poprawą nastrojów konsumenckich w Polsce. Według GUS, wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął we wrześniu najwyższy poziom od 12 miesięcy. Poprawa ocen dotyczy zarówno bieżącej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych, jak i ich perspektyw na przyszłość. Wpływ na to ma spadek inflacji do 2,9 proc., czyli poziomu zbliżonego do celu inflacyjnego NBP, a także sezonowy wzrost wydatków związanych z powrotem dzieci do szkół. W połączeniu z rosnącą sprzedażą dóbr podstawowych w internecie może to oznaczać początek powrotu konsumentów do zakupów wykraczających poza podstawowe potrzeby.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 11:32
Innova Market Insights: Rynek zapachów do domu rośnie w tempie 37 proc. rocznie
Zapachy do domu to rosnąca kategoria.Inga Fortuna

Rynek produktów zapachowych do domu staje się jednym z najszybciej rosnących segmentów branży personal care. Jak wynika z danych Innova Market Insights, liczba nowych premier w kategorii home air care rosła w latach 2020–2025 średniorocznie o 37 proc. (CAGR). Trend ten pokazuje, że konsumenci coraz częściej traktują zapach jako integralny element dbałości nie tylko o ciało, lecz także o przestrzeń, w której żyją.

Według ekspertów, w ciągu ostatnich pięciu lat zapachy domowe przestały pełnić jedynie funkcję tła, stając się centralnym elementem codziennego rytuału. – Dziś zapach to nie tylko ostatni akcent, ale strategiczny czynnik wpływający na samopoczucie, komfort i emocjonalną więź z domem – mówi Laurent Pauchard, wiceprezes ds. rozwoju w segmencie home w dziale Perfumery & Beauty firmy dsm-firmenich, w rozmowie z Personal Care Insights.

Badania przeprowadzone przez dsm-firmenich potwierdzają skalę tej zmiany. 70 proc. konsumentów na świecie deklaruje, że obecnie bardziej docenia zapachy niż wcześniej, a aż 92 proc. uważa, że mają one duże znaczenie w codziennym życiu. Co więcej, 79 proc. ankietowanych chce, by ich dom „dobrze pachniał”, a 78 proc. aktywnie poszukuje produktów gwarantujących długotrwałą świeżość.

Rosnące znaczenie zapachu w domu odzwierciedla przesunięcie w postrzeganiu kategorii personal care – z pielęgnacji ciała w kierunku pełnego doświadczenia sensorycznego obejmującego całe otoczenie. Zapachy do wnętrz, świece, dyfuzory czy spraye zapachowe stają się częścią rytuałów relaksu, pracy zdalnej czy wieczornego odpoczynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2025 12:08