StoryEditor
Producenci
20.05.2020 00:00

TOP 25. Kosmetyczne brandy w globalnym rankingu najczęściej kupowanych marek FMCG

W skali globalnej rośnie liczba koszyków wypełnianych mega-markami. Aż 20 z czołowych 25 brandów mogło się w 2019 r. pochwalić wzrostem popularności wśród konsumentów. Biorąc jednak pod uwagę cały światowy rynek, marki lokalne lepiej sobie radziły od globalnych – to kluczowe ustalenia z rankingu Kantar’s 2020 Brand Footprint.

Coroczny ranking firmy Kantar, badający wyniki sprzedaży produktów markowych – firma opublikowała właśnie jego 8. edycję – posługuje się wskaźnikiem zwanym Consumer Reach Points (CRP), który mierzy, jak wiele gospodarstw domowych na całym świecie kupuje produkty danej marki (penetracja) i jak często (liczba dokonanych zakupów).

Najnowsza edycja raportu Kantar's 2020 Brand Footprint, opublikowana 15 maja br., przynosi zestawienie 25 czołowych w skali globalnej marek produktów FMCG:

Najnowsza publikacja firmy Kantar zawiera także szereg ciekawych obserwacji trendów konsumenckich.

W minionym roku konsumenci dokonali łącznie 424 mld zakupów produktów markowych, co oznacza wzrost wskaźnika CRP o 2,6 proc. w porównaniu z 2018 r. W przypadku marek globalnych wzrost CRP wyniósł 2 proc. rok do roku, a w przypadku marek lokalnych był wyższy – 3,1 proc. Marki globalne wybierane były co trzeci raz (34,1 proc. wszystkich zakupów), a marki lokalne i regionalne co drugi raz (65,9 proc.)

Największe brandy globalne najlepiej poradziły sobie z konkurencją marek lokalnych – w 2019 r. odnotowały największy wzrost od początku badania. Aż 20 z 25 (80 proc.) czołowych marek odnotowało wzrost popularności – w 2018 r. było to 48 proc.

Obecnie w skali globalnej 40 marek należy do klubu miliarderów – ich produkty znalazły się w koszykach konsumentów ponad 1 mld razy w skali roku. W tej liczbie znalazły się 22 marki globalne oraz 18 marek lokalnych – wszystkie te marki to produkty dostępne w Chinach lub Indiach. Do klubu miliarderów w ubiegłym roku dołączyły marki Brooke Bond, Head & Shoulders, Kinder, Heinz and Oreo.

Najczęściej kupowaną marką na planecie pozostaje Coca-Cola, w ciągu minionego roku produkty tego brandu trafiły do koszyków konsumentów ponad 6 mld razy. Drugie miejsce zajmuje Colgate (4 mld zakupów), a trzecie Maggi (3 mld). Jednak najwyższym wskaźnikiem penetracji rynku może się pochwalić marka Colgate – w skali globalnej produkty z tym logo kupuje aż 59,7 proc. gospodarstw domowych.

Największym wzrostem wskaźnika CRP – o 6,1 proc. – legitymują się produkty z kategorii zdrowie i uroda. Nieco szybciej rosły w tym segmencie marki lokalne. Jednak marki globalne, choć w minionym roku straciły 0,6 proc. udziału w rynku, wciąż dominują – odpowiadają za 59,6 proc. wszystkich zakupów.

Sektor produktów spożywczych urósł w ciągu roku o 2,7 proc., przy czym udziały rynkowe marek globalnych i lokalnych pozostały na nie zmienionym poziomie – odpowiednio 27,6 proc. i 72,4 proc. W przypadku napojów bezalkoholowych marki globalne rosły szybciej od lokalnych i zwiększyły swój udział w globalnym rynku do 38,4 proc.

Konrad Kaszuba
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.11.2025 13:32
L’Oréal zwiększa zaangażowanie w chiński rynek beauty i inwestuje w markę Lan
L’Oréal zaznacza wyraźniej swoją obecność na chińskim rynku.StudioPhotoLoren

L’Oréal poinformował o objęciu mniejszościowego pakietu udziałów w chińskiej marce pielęgnacyjnej Lan, działającej w segmencie masowym. To już druga inwestycja koncernu w lokalną markę w ostatnich miesiącach, co podkreśla rosnące znaczenie Chin w globalnej strategii firmy. Szczegóły dotyczące wielkości i wartości udziałów nie zostały ujawnione, jednak – jak podkreślił Vincent Boinay, prezes L’Oréal North Asia i CEO L’Oréal China – inwestycje na tym rynku są kluczowe dla przyszłego wzrostu grupy.

Decyzja zapadła krótko po tym, jak L’Oréal nabył 6,67 proc. udziałów w marce Chando za 442 mln juanów (62 mln dolarów), co zostało ujawnione w prospekcie emisyjnym spółki przygotowywanym do IPO w Hongkongu. Inwestycje te wpisują się w strategię głębszego wejścia w segment C-Beauty – dynamicznie rosnącej kategorii marek krajowych, które zdobyły istotne udziały w wartym 75 mld dolarów chińskim rynku kosmetyków i produktów higieny osobistej.

Rynek ten jest obecnie wyzwaniem dla międzynarodowych koncernów: lokalne marki zyskują przewagę dzięki szybkim iteracjom produktów oraz agresywnej komunikacji nowych składników i koncepcji pielęgnacyjnych. Jak zauważa Ben Cavender z China Market Research Group, zakup udziałów w rozpoznawalnych chińskich markach może być dla L’Oréal sposobem na skorzystanie z tempa wzrostu C-Beauty bez bezpośredniej konkurencji na najbardziej dynamicznych segmentach rynku.

Mimo trudniejszego otoczenia makroekonomicznego – spowolnienia wzrostu, obniżonego nastroju konsumenckiego oraz kryzysu na rynku nieruchomości – wyniki L’Oréal w Chinach wykazują oznaki stabilizacji. W trzecim kwartale biznes firmy w tym kraju wzrósł o około 3 proc., co stanowi pierwszy wzrost od dwóch lat. Jednocześnie najwięksi gracze krajowi, tacy jak Proya i Chicmas, utrzymują szybkie tempo wzrostu, a Chando jest obecnie trzecim największym lokalnym producentem kosmetyków według danych Frost & Sullivan.

Dla L’Oréal strategiczna może być obecność Chando i Lan w segmencie masowym, gdzie ceny produktów mieszczą się głównie w przedziale 49–390 juanów. Jak podkreśla cytowany przez Reutersa Yang Hu z Euromonitor International, ich silna pozycja w mniejszych chińskich miastach daje koncernowi dostęp do nowych grup konsumentów, wspierając odbudowę sprzedaży bez kanibalizowania portfolio marek premium należących do grupy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
20.11.2025 13:02
Niemiecka Cosnova zaczyna dystrybucję swoich kosmetyków w Indiach
Produkty Essence zawierają w 100 proc. wegańskie składnikiCosnova Beauty

Cosnova, niemiecki producent kosmetyków (m.in. marki Essence), nawiązał współpracę dystrybucyjną z Reliance Retail w celu wprowadzenia na rynek indyjski swoich produktów. Wejście na rynek w Indiach będzie wzmocnieniem przystępnej cenowo, globalnej oferty kosmetyków Reliance Retail i umożliwi sprzedaż detaliczną produktów Essence za pośrednictwem wielokanałowej sieci sprzedaży.

Asortyment kosmetyków makijażowych Essence będzie dostępny online na terenie całego kraju, jak również w drogeriach sieci Reliance oraz w partnerskich punktach sprzedaży detalicznej.

Reliance jako oficjalny dystrybutor będzie odpowiadać za zwiększenie zasięgu marki w Indiach. Essence jest postrzegane przez dystrybutora z Indii za wiodącą markę kosmetyków, wyróżniającą się w Europie pod względem liczby sprzedanych sztuk. Ponad 80 proc. swoich produktów Essence produkuje w Europie.

image

Isabelle Tambue, Essence: Reagowanie na trendy mamy wpisane w DNA marki

Marka charakteryzuje się młodzieżową estetyką, a jej produkty zawierają w 100 proc. wegańskie składniki, są produkowane w ekologicznych opakowaniach i nie zawierają mikroplastiku.

image

Indie – rynkiem z największym potencjałem sprzedaży kosmetyków na świecie? Potwierdzają to wyniki Nykaa

Wprowadzając markę Essence na rynek indyjski, chcemy zainspirować nową falę kreatywnego wyrażania siebie poprzez eksperymenty z urodą, zachęcając konsumentów do łączenia, dopasowywania i zabawy produktami, które sprawią, że makijaż stanie się radosnym elementem codziennego życia każdego z nas – stwierdzili przedstawiciele Reliance Retail, dodając, że premiera ta “odzwierciedla zaangażowanie Reliance Retail w oferowanie indyjskim konsumentom najlepszych globalnych doświadczeń kosmetycznych, łącząc zabawę, inkluzywność i zrównoważony rozwój pod jedną marką”.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
20. listopad 2025 22:20