
Nawet wobec tak poważnych wyzwań, jak skutki pandemii, niepewność gospodarcza i rosnące ceny, branża kosmetyczna w Indonezji nie tylko przetrwała, ale także nadal się rozwija i świetnie prosperuje. Zmieniające się trendy oraz preferencje konsumentów w zakresie pielęgnacji skóry, makijażu i pielęgnacji włosów stwarzają nowe możliwości rozwoju dla marek i rozwoju więzi z konsumentami – informuje portal premiumbeautynews.com
Zobacz też: Kolejna zachodnia firma kosmetyczna planuje podbój rynku w Indiach
Branża beauty: osiągnięcia i wyniki
Najnowsze dane potwierdzają, że wyniki branży kosmetycznej wyróżniają się na tle FMCG. Wzrost wartościowy wzrósł do 16 proc. rocznie, co stanowi znaczący skok z 12 proc. Jeśli chodzi o wzrost jednostkowy, to urósł on do 8 proc., co zdaniem ekspertów wskazuje na silny popyt konsumencki.
Wzrost ten był napędzany rosnącym popytem konsumentów, łatwiejszym dostępem do produktów i szybkim wzrostem zakupów online. Kluczową rolę w utrzymaniu ekspansji rynku odegrały także ulepszone systemy dostaw.
Indonezyjski przemysł kosmetyczny pozostał silny, szybko odrabiając straty po niewielkim spadku w 2021 roku, spowodowanym skutkami pandemii. Wzrost ten był napędzany przez rosnący popyt konsumentów, łatwiejszy dostęp do produktów i szybki wzrost zakupów online. Ulepszone systemy dostaw również odegrały kluczową rolę w utrzymaniu ekspansji rynku.
Preferencje konsumentów ulegają zmianom
Pandemia przyspieszyła trendy w zakresie zajmowania się sobą i swoim samopoczuciem (self-care). Coraz więcej konsumentów priorytetowo traktuje pielęgnację skóry, zabiegi wykonywane w domach i self-care. Miejsce ma duży rozwój zakupów przez internet, gdzie dużą popularnością cieszą się marki lokalne – co wpływa na umacnianie stabilności rynku.
Konsumenci coraz bardziej interesują się wielostopniowymi, bardziej zaawansowanymi rutynami pielęgnacyjnymi, a także innowacyjnymi produktami kosmetycznymi.
Kremy przeciwsłoneczne są aktualnie najszybciej rozwijającą się częścią pielęgnacji skóry (aż 70-procentowy wzrost wartości). Jeśli chodzi o trendy w makijażu, dominują produkty świecące w ciemności (glow-in-the-dark). Zabiegi na włosy (m.in. witaminy i toniki) odnotowały wzrost udziałów rynkowych o ponad 40 proc.
Trendy, które dominują w branży kosmetycznej w Indonezji
Obecnie eksperci z Kantar typują pięć trendów, które będą wpływać na kształt branży kosmetycznej w Indonezji:
1. Branie pod uwagę aspiracji wszystkich klas społecznych. Wyższa klasa średnia stanowi prawie połowę całej kategorii kosmetycznej, ale grupy o średnich i niższych dochodach również zwiększają swoje zakupy kosmetyczne. Oznacza to, że konsumenci ze wszystkich poziomów (pod względem ekonomicznym) są zaangażowani – co sprawia, że kluczowa staje się inkluzywność.
2. Coraz młodszy wiek konsumentów. Świadomość dbania o urodę zaczyna się teraz w coraz młodszym wieku, szczególnie wśród generacji Z i generacji Alfa. Marki z tego powodu koncentrują się na produktach dla młodych i na współpracy z influencerami. To wczesne zaangażowanie pomaga budować długofalową lojalność poprzez kształtowanie nawyków kosmetycznych i preferencji marki – od najmłodszych lat.
3. Wzrost dostępności kosmetyków poza główne ośrodki miejskie. Rozszerzanie się branży kosmetycznej przyspiesza poza największymi miastami, zatem marki muszą dbać nie tylko o utrzymanie widoczności w dużych miastach, ale też jednocześnie starają się rozszerzać i dostosowywać swoje strategie na pozostałe regiony, aby docierać do nowych grup konsumentów.
4. Zrównoważenie obecności online i offline. Podczas gdy handel tradycyjny nadal przoduje pod względem udziału w rynku, dokonała się zmiana w zwyczajach konsumentów w ciągu ostatnich dwóch lat. Nastąpił wzrost sprzedaży na platformach internetowych oraz w sklepach stacjonarnych, jeśli chodzi o kategorie zdrowia i urody.
5. Kapitalizowanie tendencji wzrostowych w okresach świątecznych. Kupujący wydają więcej na produkty kosmetyczne i pielęgnacyjne w okresie przed Ramadanem. Ten trend jest również wspierany dzięki rozwojowi social mediów.
Zobacz też: Raport Zalando: Kluczowe trendy w dziedzinie urody, inspirujące w 2025 roku. Które kosmetyki są na topie?