StoryEditor
Producenci
16.12.2019 00:00

Wartość rynku dóbr luksusowych przekracza już 25 mld złotych

Stale powiększająca się grupa bogatych i bardzo bogatych Polaków napędza rynek dóbr luksusowych, którego szacunkowa wartość w 2019 roku może wynieść ponad 25 mld zł, co oznacza wzrost o 5,4 proc. w stosunku do 2018 roku. Z optymizmem można również patrzeć na prognozy dot. rynku w ciągu najbliższych 5 lat, według których w 2024 roku polski rynek dóbr luksusowych przekroczy wartość 38 mld zł.

Kluczowymi odbiorcami dóbr luksusowych są osoby bogate, zarabiające minimum 20 tys. zł brutto miesięcznie oraz bardzo bogate, z dochodami powyżej 50 tys. zł brutto. W 2018 roku do pierwszej grupy można było zaliczyć 234,4 tys. podatników (wzrost o 20,6 proc. r/r), a do drugiej – 66,7 tys. osób (wzrost o 33,5 proc. r/r). Ich łączny dochód wyniósł odpowiednio 155,6 mld zł i 93,7 mld zł. Z kolei najszybciej rosnącą wśród analizowanych grup są Polacy zarabiający powyżej 1 mln złotych brutto rocznie. Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów w 2018 roku takich osób było 32,1 tys., co oznacza wzrost aż 38,4 proc. r/r, a ich łączne dochody wyniosły 68,8 mld zł.

Na bogactwo Polaków można spojrzeć również pod względem liczby osób należących do kategorii HNWI (ang. high net worth individuals). W 2019 roku w Polsce mieszka już prawie 116 tys. osób kwalifikujących się do kategorii HNWI, czyli osób, których majątek netto przekracza wartość 1 mln dolarów. Pod tym względem Polska wyprzedziła już Finlandię i Grecję.

Stale powiększająca się grupa bogatych i bardzo bogatych Polaków napędza rynek dóbr luksusowych, którego szacunkowa wartość w 2019 roku może wynieść ponad 25 mld zł, co oznacza wzrost o 5,4 proc. w stosunku do 2018 roku. Z optymizmem można również patrzeć na prognozy dot. rynku w ciągu najbliższych 5 lat, według których w 2024 roku polski rynek dóbr luksusowych przekroczy wartość 38 mld zł.

Podobnie jak w latach ubiegłych, największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce pozostają samochody luksusowe i premium. W 2019 roku wartość tej kategorii może osiągnąć poziom 16,3 mld zł. Kolejnym pod względem wielkości w Polsce jest segment luksusowej odzieży i akcesoriów, który w bieżącym roku może osiągnąć wartość 3,1 mld zł. Zgodnie z zakładanym prognozowanym średnim rocznym wzrostem na poziomie 4,6 proc. w latach 2019-2024, wartość luksusowej odzieży i akcesoriów w 2024 roku osiągnie 4 mld złotych. Największy udział w tym segmencie zajmują ubrania (63 proc.), jednak najwyższy wzrost osiągnął segment obuwia, powiększając się o ponad 9 proc. r/r.

Polacy biorący udział w badaniu KPMG, których miesięczne zarobki przekraczają 20 tys. złotych miesięcznie deklarują, że bogactwo dla nich to przede wszystkim możliwość realizacji pasji, bezpieczeństwo oraz niezależność. Z kolei czynnikami, które zdaniem bogatych Polaków pomagają osiągnąć odpowiedni status społeczny są przede wszystkim szczęście (57 proc. wskazań), pochodzenie społeczne (53 proc. wskazań) oraz sprzyjająca sytuacja polityczno-gospodarcza (50 proc. wskazań).

Odpowiednio wysokie zarobki umożliwiają robienie luksusowych zakupów. Zdaniem najlepiej zarabiających Polaków, luksusowe produkty cechują przede wszystkim prestiż marki (66 proc.), unikalność (62 proc. wskazań) oraz jakość i niezawodność (60 proc.). Ankietowani Polacy zarabiający miesięcznie powyżej 20 tys. złotych zadeklarowali, że w ciągu ostatniego roku dokonali zakupów luksusowych perfum (82 proc. wskazań), odzieży lub obuwia (71 proc.) lub biżuterii i zegarków (62 proc.). Blisko 3 na 10 z nich na zakup luksusowych produktów w ciągu poprzedniego roku wydało ponad 30 proc. swoich rocznych zarobków netto.

Dobra luksusowe nie mają jednej, uniwersalnej definicji. Zdaniem wszystkich Polaków, którzy wzięli udział w badaniu KPMG, samochód można uznać za luksusowy jeśli kosztuje powyżej 315 tys. zł. Z kolei 1 mkw luksusowego apartamentu wykończonego w najwyższym standardzie to wydatek blisko 30 tys. zł. Zagraniczne wczasy w „luksusie” to wydatek minimum 10,6 tys. zł, a luksusowy wyjazd weekendowy do SPA dla dwóch osób to wydatek rzędu 4 600 zł. W przypadku elementów garderoby, wg respondentów o luksusie można mówić jeżeli damska sukienka kosztuje minimum 3 100 zł, torebka 2 800 zł, a buty 2 100 zł. W przypadku mężczyzn, luksusowy garnitur powinien kosztować minimum 6 600 zł, buty 1 900 zł a zegarek przynajmniej 7 700 zł. Kolacja dla dwóch osób w restauracji – 1 900 zł, a butelka luksusowego wina – 1 000 zł.

Raport pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Luksus przez pokolenia” jest jubileuszową, dziesiątą edycją publikacji KPMG o rynku luksusu w Polsce. Na potrzeby raportu przyjęto, że dobrem luksusowym jest każde dobro opatrzone marką powszechnie uznawaną za luksusową na danym rynku lub takie, które ze względu na swoją specyfikę (unikalność, wysoką cenę itp.) nabiera luksusowego charakteru. W raporcie wykorzystano także dane firmy Credit Suisse, Euromonitor International, GUS-u, Ministerstwa Finansów, Narodowego Banku Polskiego, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Polskiego Instytutu Ekonomicznego, Savills Research, High Level Sales and Marketing, Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Analiza została uzupełniona o wypowiedzi specjalistów z analizowanych w raporcie segmentów. Badanie dotyczące percepcji luksusu w Polsce zostało przeprowadzone w październiku 2019 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na reprezentatywnej próbie 1549 respondentów.

wiadomoscihandlowe.pl
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
03.12.2024 14:29
Brytyjski biznesmen uniknie kary za nielegalny handel luksusowymi perfumami z Rosją
Boadicea the Victorious

David Crisp, brytyjski biznesmen, który przyznał się do łamania sankcji nałożonych na Rosję, nie stanie przed sądem. Mimo dowodów na ukrycie sprzedaży perfum o wartości ponad 1,7 miliona funtów, HMRC (ang. Her/His Majesty’s Revenue and Customs, brytyjski urząd skarbowy i celny) umorzyło postępowanie.

David Crisp, przedsiębiorca z Surrey, został uchwycony na nagraniu przez prywatnego detektywa, gdy przyznał się do ignorowania sankcji nałożonych przez rząd Wielkiej Brytanii. W rozmowie z agentem podszywającym się pod biznesmena, Crisp wyznał, że kontynuuje sprzedaż luksusowych perfum marki Boadicea w Rosji, mimo zakazu wprowadzonego po inwazji na Ukrainę w lutym 2022 roku. Perfumy, wyceniane na 1000 funtów za butelkę, były wysyłane do Moskwy, co potwierdzają zarówno dokumenty przewozowe, jak i produkty odkryte w sprzedaży w Rosji. Poprzednio o sprawie Wiadomości Kosmetyczne pisały w tekście Dostawca Harrodsa pod lupą śledczych w związku z naruszeniem zakazów eksportu perfum do Rosji.

Sprawa Crisa wyszła na jaw dzięki jego byłemu wspólnikowi, Davidowi Garofalo, który zlecił śledztwo po sygnałach od sygnalistów. Zgromadzone dowody, w tym palety towarów oznaczone jako przeznaczone dla Rosji oraz międzynarodowe dane wysyłkowe, wskazywały na świadome łamanie sankcji. Garofalo przekazał materiały do HMRC, które rozpoczęło dochodzenie w 2023 roku. Jednak w lipcu 2024 roku postępowanie karne zostało umorzone, a Crisp odzyskał paszport.

Decyzja o umorzeniu śledztwa wywołała falę krytyki. W ciągu prawie trzech lat od pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę, Wielka Brytania nie przeprowadziła ani jednego postępowania karnego dotyczącego naruszeń sankcji handlowych nałożonych na Rosję. Sir Iain Duncan Smith, konserwatywny poseł i przewodniczący komisji zajmującej się sankcjami wobec Rosji, nazwał ten stan rzeczy “przykrym sygnałem” i oskarżył Wielką Brytanię o bycie “miękkim celem” dla naruszeń sankcji.

Pomimo wprowadzenia wysokich kar finansowych – takich jak grzywna w wysokości 1 miliona funtów nałożona w sierpniu 2023 roku – brak skutecznych działań karnych budzi pytania o skuteczność brytyjskiego systemu egzekwowania sankcji. Eksperci, tacy jak Tim Ash z Chatham House, wskazują, że przypadek Crisa pokazuje, iż perspektywa dużych zysków przeważa nad ryzykiem konsekwencji. “Jeśli nie ma kar, sankcje tracą swoją siłę odstraszającą” – podsumowuje Ash.

Czytaj także:

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
03.12.2024 12:29
Clarins wesprze osoby w kryzysie bezdomności
fot. materiały prasowe

W ramach kampanii Share the Love marka Clarins przekaże 1 euro ze sprzedaży każdego olejku Lip Comfort Oil, ze specjalnej limitowanej edycji, na rzecz Stowarzyszenia Pomocy i Interwencji Społecznej.

Francuska marka Clarins przekaże 1 euro ze sprzedaży każdego olejku do ust z limitowanej edycji Lip Comfort Oil Share the Love na rzecz Stowarzyszenia Pomocy i Interwencji Społecznej.  

Na akcję Share the Love przeznaczonych zostało blisko 3 tys. olejków, które są do kupienia  stacjonarnie w perfumeriach Douglas oraz na douglas.pl i clarins.pl. Kampanię wspiera ambasadorka marki Clarins Małgorzata Rozenek-Majdan.

Stowarzyszenie Pomocy i Interwencji Społecznej od trzydziestu lat wspiera osoby w kryzysie bezdomności przebywające na terenie Warszawy, prowadząc m.in. Dom dla Matek z Małoletnimi Dziećmi i Kobiet W Ciąży „Etezja”. Dom „Etezja” powstał, aby holistycznie wspierać podopiecznych poprzez wdrożenie funkcjonalnych rozwiązań mających na celu położenie kresu bezdomności matek i ich dzieci.  Matkom i ojcom z dziećmi oraz kobietom w ciąży w kryzysie bezdomności placówka oferuje szeroki system wsparcia ze szczególnym uwzględnieniem edukacji rodzicielskiej, socjalno-bytowej, psychologicznej, pedagogicznej, prawnej oraz specjalistycznej.  

Czytaj także: Świąteczne misie w Rossmannie. Kiedy się pojawią i komu pomogą?

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
04. grudzień 2024 05:05