StoryEditor
Producenci
03.01.2022 00:00

Zmiana na stanowisku prezesa sieci Drogerie Natura. Szef Pelionu staje na czele spółki

Jak wynika z zapisów w KRS, Barbara Goździkowska nie jest już prezesem sieci Drogerie Natura. Zarzadzanie spółką przejął szef całej grupy Pelion Jacek Szwajcowski.

W najnowszych wpisach do KRS pojawiły się istotne zmiany dotyczące spółki Natura. Ze stanowiska prezesa zarządu została wykreślona Barbara Goździkowska, która pełniła tę funkcję od 1 sierpnia 2019 r.

W zarządzie firmy nie zasiada również już Daniel Rogiński, wiceprezes spółki, który pojawił się w niej w tym samym okresie i odpowiadał m.in. za rozwój e-commerce. Oboje menedżerowie związani byli wcześniej m.in. z firmą Avon. Barbara Goździkowska przez 25 lat, gdzie kolejno zajmowała stanowiska: VP CEE commercial marketing, VP marketing EMEA i VP commercial marketing Central Europe. Natomiast w kwietniu 2015 roku objęła stanowisko dyrektor generalnej Avon Cosmetics Polska, przejmując odpowiedzialność za zarządzanie firmą w Polsce i krajach bałtyckich. Zbudowała od podstaw i rozwinęła markę Avon, czyniąc ją drugim najbardziej rozpoznawalnym brandem urodowym w Polsce.

O odejściu Daniela Rogińskiego ze stanowiska informowaliśmy w listopadzie ubiegłego roku czytaj. Były wiceprezes sieci Drogerie Natura oraz szefe e-commerce w CEPD (spółce będącej właścicielem m.in. Natury oraz sieci aptek DOZ), a także CEO Cepd.tech czyli spółki technologicznej obu podmiotów, objął stanowisko general managera Zalando Polska i Czechy. 

Z KRS wynika, że spółką Natura zarządza obecnie jednoosobowo szef i twórca całej grupy Pelion Jacek Szwajcowski. Został on natomiast wykreślony ze stanowiska rady nadzorczej spółki. Weszła do niej natomiast Karolina Bartoszek.

Członkiem zarządu spółki Natura jest nadal wiceprezes ds. finansowych Arkadiusz Szczepianiak.

Spółka CEPD (Corporation of European Pharmaceutical Distributors N.V.) zwiększyła liczbę udziałów w spółce natura do 1 120 960 (wartość 56 mln zł).

Jacek Szwajcowski jest założycielem spółki Pelion SA i pełni funkcję prezesa od 1990 r., od początku istnienia firmy. Jest także m.in. wiceprezesem spółki CEPD, przewodniczącym rady nadzorczej DOZ SA, wiceprzewodniczącym rady nadzorczej Polskiej Grupy Farmaceutycznej. 

Do maja 2019 roku był prezesem, a obecnie jest członkiem Polskiej Rady Biznesu, organizacji zrzeszającej właścicieli i kluczowych menedżerów największych polskich przedsiębiorstw oraz firm działających w Polsce. Jacek Szwajcowski ukończył studia na Politechnice Łódzkiej, a w ramach studiów podyplomowych uczestniczył w programach organizowanych przez Harvard Kennedy School, George Mason University w Waszyngtonie, Said Business School - University of Oxford oraz Jackson Institute for Global Affairs - Yale University.Od 2000 roku jest uczestnikiem corocznych spotkań World Economic Forum w Davos, a w 2005 roku został członkiem międzynarodowej organizacji Forum of Young Global Leaders.

Pelion jest największą firmą sektora ochrony zdrowia w Polsce, osiągającą blisko 10 mld zł obrotów rocznie i zatrudniającą niemal 10 tys. pracowników. To spółka holdingowa, w ramach której działa szereg innych prowadzących sprzedaż hurtową i detaliczną, m.in. sieci aptek DOZ (około 1000 placówek) i Drogerie Natura (ok. 300 drogerii w Polsce) i ich internetowe e-sklepy, a także logistycznych i zaopatrujących szpitale.

Niedawno spółka Natura prowadząca drogerie poinformowała, że jej uwaga skupi się przede wszystkim na rozwoju biznesu e-commerce.

Czytaj: Drogerie Natura wycofują się z rozwoju franczyzy i skupiają się na e-commerce

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 14:39
Nivea zmaga się z kryzysem, Beiersdorf szuka rozwiązań

Przez lata marka Nivea funkcjonowała jak szwajcarski zegarek – sprawnie i bezbłędnie. W tym roku sprzedaż zauważalnie spada. Powód? Podwyżki cen produktów i walka ze szwajcarskim detalistą Migrosem, która jeszcze przed wakacjami oparła się o dochodzenie w COMCO – szwajcarskim urzędzie ds. konkurencji. Detalista zarzucił niemieckiemu producentowi, firmie Beiersdorf, narzucanie niewspółmiernie wysokich cen kosmetyków w porównaniu do innych rynków.

Niemiecko-szwajcarski spór o Niveę rozpoczął się wiosną, kiedy to menedżerowie szwajcarskiej sieci supermarketów Migros zaprotestowali przeciwko zbyt wysokim cenom, jakie Grupa Beiersdorf wyznaczyła dla rynku szwajcarskiego. Jak wskazywały media, klient sieci Migros musiał zapłacić za dezodorant w sztyfcie równowartość 2,62 euro za dezodorant w sztyfcie – czyli więcej niż konsumenci w Niemczech, gdzie analogiczny kosmetyk kosztował 2,25 euro. Wobec braku odzewu z centrali Beiersdorf, Migros pozwał niemieckiego producenta i wszczęto dochodzenie przed COMCO.

“Sprawa ta jest przykładem zarzutów, z jakim spotykają się producenci markowych produktów, w szczególności Beiersdorf: że wykorzystali inflację ostatnich lat do nadmiernych podwyżek cen i kontynuują tę strategię również teraz, gdy inflacja już dawno spadła do zwykłego poziomu” – komentuje dziennik biznesowy “Wirtschaftswoche”.

image

Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea

Przedstawiciele Beiersdorf, którzy do tej pory udawali, że nie widzą problemu, teraz zaczynają przyznawać, że powinni jednak uważać na to, by nie zepsuć swojej renomy marki, która gwarantuje dobry stosunek jakości do ceny. Bo to właśnie ta przystępność cenowa zawsze była jedną z mocnych stron marki, budując jej wizerunek.  

Powodem tej reakcji są prawdopodobnie najnowsze dane biznesowe Beiersdorf. Po latach szybkiego wzrostu, generowanego przez kluczową markę jaką jest dla koncernu Nivea, trend ten odwrócił się w tym roku. 

– W trzecim kwartale 2025 roku zaobserwowaliśmy dalsze osłabienie rynku pielęgnacji skóry, zwłaszcza na rynkach wschodzących – poinformował w październiku prezes Beiersdorfa, Vincent Warnery. – W związku z tym oczekujemy obecnie organicznego wzrostu sprzedaży o około 2,5 proc. w naszym segmencie konsumenckim w całym roku”.

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Już w sierpniu Beiersdorf obniżył swoją prognozę, wciąż prognozując wzrost o 3-4 proc. dla tego działu. Marka Nivea, która sama odpowiada za ponad połowę sprzedaży grupy, wynoszącej blisko 10 mld euro, osiągnęła wzrost na poziomie zaledwie 0,6 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025.

Dla porównania: jeszcze w 2024 roku Beiersdorf odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży, a w 2023 roku – 15-procentowy. Jednak obecnie tłuste lata zdają się dobiegać końca – i to w momencie, kiedy firma z wielką pompą świętowała setną rocznicę niebieskiej puszki z kremem Nivea. Beiersdorf spodziewa się poprawy sytuacji przez wprowadzenie na rynek kilku nowych produktów do pielęgnacji skóry pod marką Nivea, a także rozbudowanie kategorii poza pielęgnacją twarzy, jak np. dezodoranty.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. listopad 2025 10:04