StoryEditor
Rynek i trendy
23.06.2025 14:54

Amazon w USA broni się przed skutkami “ceł Trumpa” kosmetykami z segmentu premium

Od marca 2024 Estee Lauder wprowadziło 11 marek na amerykańską platformę Amazon Premium Beauty / IG Estee lauder

Czy kosmetyki luksusowe i premium staną się dla platformy Amazon ratunkiem przed skutkami ceł, nałożonych przez prezydenta USA, w czasie nadchodzącej akcji Prime Day? Cła Trumpa skłoniły niektórych ze sprzedawców Amazon, sprowadzających produkty z Chin oraz innych krajów objętych wysokimi cłami, do wycofania się z Prime Day, aby uratować swoje marże.

Amerykański gigant e-commerce ma nadzieję, że mający ostatnio miejsce wzrost sprzedaży kosmetyków o wysokiej marży w kategorii Amazon Premium Beauty złagodzi wpływ taryf na przychody ze sprzedaży podczas Prime Day i poprawi nastroje konsumentów – informuje Reuters.

Uroda stała się w ciągu ostatnich kilku lat bardzo istotną sprawą w świadomości konsumentów, nawet w trudnych finansowo czasach – komentuje Anna Mayo, wiceprezes działu Beauty Vertical w NielsenIQ.

Amazon Premium Beauty początkowo był lekceważony przez graczy z branży luksusowych kosmetyków, obawiających się, że obecność na popularnej platformie zaszkodzi ich wizerunkowi. Ale te czasy minęły, a w ofercie Amazon klienci znajdą produkty marek kosmetycznych i do pielęgnacji włosów takich firm, jak np. Estee Lauder, Clinique, Olaplex czy Urban Decay, należącej do L’Oreal.

Podczas ubiegłorocznego Prime Day amerykańscy konsumenci wydali 14,2 mld dolarów, co stanowi wzrost o 11 proc. rok do roku – wynika z danych Adobe Analytics. Prestiżowe marki kosmetyczne zwykle ustanawiały zwykle wysokie ceny, nie oferując przy tym dużych rabatów podczas  Prime Day w porównaniu z takimi kategoriami, jak elektronika, odzież czy AGD.  

Amazon Prime Day jest to trwająca cztery dni akcja zakupowa, przeznaczona dla członków Amazon Prime, odbywająca się w tym roku w dniach 8-11 lipca. 

W tym roku, zdaniem Adobe Analytics, można spodziewać się. że rabaty na produkty kosmetyczne będą kształtowały się na poziomie 10-17 proc., podczas gdy dla elektroniki wyniosą one 14-22 proc. To, w zestawieniu z łatwością wysyłki małych paczek z kosmetykami oznacza, że produkty z segmentu Amazon Premium Beauty będą miały wyższe marże, niż inne produkty sprzedawane w trakcie Prime Day.

Amazon nie osiąga ogromnej marży w większości kategorii produktów, które sprzedaje online – potwierdza Renee Parker, współzałożycielka firmy konsultingowej Invinci i była dyrektor w Amazon. – Zarabia się dużo pieniędzy na produktach kosmetycznych premium, ponieważ... są one małe i drogie, a można wysłać ich mnóstwo – dodaje.

Z podobnych powodów dobre wyniki daje sprzedaż witamin i suplementów. 

Sprzedaż na Amazon Premium Beauty nabrała rozpędu po tym, jak amerykański gigant e-commerce zaczął zwalczać podróbki, a czołowe firmy kosmetyczne potrzebowały nowych sposobów dotarcia do klientów – wyjaśnia Alfonso Emanuele de Leon, ekspert branży kosmetycznej, partner w FA Hong Kong Consultancy. – Dodatkowo Amazon był wcześniej źle postrzegany przez luksusowe marki kosmetyczne ze względu na tanie towary na platformie internetowej. Teraz to postrzeganie się zmieniło – podkreśla de Leon.

Sprzedaż w Amazon Premium Beauty wzrosła o prawie 20 proc. (do 15 mld dolarów) w okresie pomiędzy kwietniem 2024 a kwietniem 2025, przewyższając 14-procentowy wzrost produktów kosmetycznych poza tą specjalistyczną platformą e-commerce – wynika z danych NielsenIQ. Przewyższyła również wzrost rok do roku o 5 proc., biorąc pod uwagę sprzedaż online w pierwszym kwartale.

Tendencję taką potwierdził w kwietniu prezes L‘Oreal, Nicolas Hieronimus, wskazując, że obecność produktów na Amazonie przyczyniła się do „ogromnego przyspieszenia” w zwiększaniu udziału koncernu w rynku amerykańskim.

Od marca 2024 Estee Lauder wprowadziło 11 marek na amerykańską stronę Amazon. Ponad 75 proc. gotowych produktów Estee Lauder sprzedawanych w USA pochodzi ze Stanów Zjednoczonych lub Kanady, zatem są one chronione przez istniejące umowy handlowe – wskazuje Roberto Canevari, wiceprezes ds. globalnego łańcucha dostaw Estee Lauder.

Melis del Rey, dyrektor generalna ds. zdrowia i urody w sklepach Amazon w USA, powiedziała, że ​​jej zespół był „bardzo proaktywny” we współpracy z markami premium w celu określenia wpływu taryf.

W ofercie Amazon Premium Beauty jest obecnie ponad 10 tys. produktów. Marki uczestniczące w programie ustalają warunki współpracy (w tym wysokość prowizji od sprzedaży). Dodanie prestiżowych marek takich jak Dermalogica (należąca do Unilever) pomaga Amazonowi konkurować z sieciami detalicznymi – takimi jak drogerie Ulta Beauty czy perfumerie Sephora (własność koncernu LVMH). Daje to też Amazonowi możliwość przyciągnięcia starszych klientów o wyższych dochodach w czasie, gdy TikTok Shop przejmuje klientów młodszych – podkreśla Reuters.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
23.06.2025 12:32
Superdrug inwestuje 20 mln funtów w kosmetyki private label – chce konkurować z prestiżowymi markami
Superdrug chce stworzyć innowacyjne kosmetyki dla konsumentów świadomych, poszukujących mniej kosztownych alternatyw wobec marek prestiżowychShutterstock

Superdrug zwiększa nakłady finansowe na swoje marki własne – cel to stworzenie innowacyjnych kosmetyków przystępnych cenowo, ale mogących konkurować z luksusowymi i prestiżowymi markami. Brytyjska sieć przeznacza na ten cel 20 mln funtów.

Celem kosmetyczno-aptecznej sieci jest stworzenie produktów, wyróżniających się formułami najwyższej jakości, składnikami zgodnymi z aktualnymi trendami, przetestowanych klinicznie, ale oferowanych za część ceny, jaką proponują za porównywalne produkty marki prestiżowe.

Superdrug chce stworzyć kosmetyki dla konsumentów świadomych, poszukujących mniej kosztownych alternatyw – i uważa, że da się uzyskać ten cel (jakość, ale bez kompromisów) dzięki własnemu portfolio marek własnych.

Ostatnie pięciolecie to rozwój private labels Superdrug: B., Artiscent, M+ i Studio London. Aby lepiej poznać preferencje kosmetyczne swoich konsumentów, Superdrug zorganizował wydarzenie SuperSwaps, gdzie klienci mogli wymienić 10 produktów premium na odpowiadające im produkty alternatywne marek własnych. Mogli w ten sposób zaoszczędzić nawet 500 funtów za koszyk.

Jak ocenia Simon Comins, dyrektor ds. handlowych w Superdrug, kupujący są obecnie bardziej świadomi cen, niż kiedykolwiek wcześniej. Dzięki tej akcji miłośnicy piękna mogli przyjść i zapoznać się z najnowszymi kolekcjami, które są trendy, zapewniają wysoką jakość, składniki i wydajność – ale ceny produktów nie są nadmiernie wysokie.

Akcja ta, zdaniem Cominsa, pokazuje ciągłe zaangażowanie Superdrug w redefiniowanie wartości w handlu detalicznym kosmetykami i oferowanie klientom “niesamowitych produktów marek własnych”. – Widzimy, że konsumenci chcą prawdziwych rezultatów, inteligentnych formuł i produktów zgodnych z ich stylem życia i wartościami. To właśnie zapewniają innowacje naszej marki własnej – dodaje. 

SuperSwaps to coś więcej niż kampania marketingowa. To sygnał strategicznego zwrotu w sposobie, w jaki Superdrug konkuruje z luksusowymi i prestiżowymi markami – wskazuje Comins.

Nasi klienci robią rozeznania, śledzą ekspertów beauty w mediach społecznościowych i dokładnie wiedzą, jakich składników poszukiwać. Od kwasu hialuronowego po niacynamid – chcą formuł wysokiej jakości, które przynoszą realne rezultaty. Nasz przekaz do nich jest prosty: wydawaj mniej i oczekuj więcej – podkreśla Jamie Archer, dyrektor ds. marek własnych w Superdrug.

Zobacz też: Jeansy i buty sportowe w drogerii? Superdrug rozszerza ofertę marketplace o 60 marek fashion

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
23.06.2025 11:26
KANTAR: Rynek kosmetyczny w Indonezji rośnie szybciej, niż kiedykolwiek. Co wpływa na ten wzrost?
Branża kosmetyczna w Indonezji przetrwała pandemię i zawirowania gospodarcze, nadal się rozwija i świetnie prosperuje - wynika z raportu KantarShutterstock

Rynek kosmetyczny w Indonezji odnotował niezwykle dynamiczny wzrost w ciągu ostatnich pięciu lat, wyprzedzając resztę rynku FMCG. Roczny wzrost wartości rynku kosmetycznego osiągnął poziom 16 proc. – cztery razy szybszy, niż cały rynek dóbr codziennego użytku. To sprawia, że branża kosmetyczna jest aktualnie jedną z najmocniejszych branż w tym kraju – wynika z raportu Kantar “Indonesia Beauty Kaleidoscope 2024”.

Nawet wobec tak poważnych wyzwań, jak skutki pandemii, niepewność gospodarcza i rosnące ceny, branża kosmetyczna w Indonezji nie tylko przetrwała, ale także nadal się rozwija i świetnie prosperuje. Zmieniające się trendy oraz preferencje konsumentów w zakresie pielęgnacji skóry, makijażu i pielęgnacji włosów stwarzają nowe możliwości rozwoju dla marek i rozwoju więzi z konsumentami – informuje portal premiumbeautynews.com

Zobacz też: Kolejna zachodnia firma kosmetyczna planuje podbój rynku w Indiach

Branża beauty: osiągnięcia i wyniki 

Najnowsze dane potwierdzają, że wyniki branży kosmetycznej wyróżniają się na tle FMCG. Wzrost wartościowy wzrósł do 16 proc. rocznie, co stanowi znaczący skok z 12 proc. Jeśli chodzi o wzrost jednostkowy, to urósł on do 8 proc., co zdaniem ekspertów wskazuje na silny popyt konsumencki.

Wzrost ten był napędzany rosnącym popytem konsumentów, łatwiejszym dostępem do produktów i szybkim wzrostem zakupów online. Kluczową rolę w utrzymaniu ekspansji rynku odegrały także ulepszone systemy dostaw.

Indonezyjski przemysł kosmetyczny pozostał silny, szybko odrabiając straty po niewielkim spadku w 2021 roku, spowodowanym skutkami pandemii. Wzrost ten był napędzany przez rosnący popyt konsumentów, łatwiejszy dostęp do produktów i szybki wzrost zakupów online. Ulepszone systemy dostaw również odegrały kluczową rolę w utrzymaniu ekspansji rynku.

Preferencje konsumentów ulegają zmianom

Pandemia przyspieszyła trendy w zakresie zajmowania się sobą i swoim samopoczuciem (self-care). Coraz więcej konsumentów priorytetowo traktuje pielęgnację skóry, zabiegi wykonywane w domach i self-care. Miejsce ma duży rozwój zakupów przez internet, gdzie dużą popularnością cieszą się marki lokalne – co wpływa na umacnianie stabilności rynku. 

Konsumenci coraz bardziej interesują się wielostopniowymi, bardziej zaawansowanymi rutynami pielęgnacyjnymi, a także innowacyjnymi produktami kosmetycznymi.

Kremy przeciwsłoneczne są aktualnie najszybciej rozwijającą się częścią pielęgnacji skóry (aż 70-procentowy wzrost wartości). Jeśli chodzi o trendy w makijażu, dominują produkty świecące w ciemności (glow-in-the-dark). Zabiegi na włosy (m.in. witaminy i toniki) odnotowały wzrost udziałów rynkowych o ponad 40 proc. 

image
Kantar

Trendy, które dominują w branży kosmetycznej w Indonezji

Obecnie eksperci z Kantar typują pięć trendów, które będą wpływać na kształt branży kosmetycznej w Indonezji: 

1. Branie pod uwagę aspiracji wszystkich klas społecznych. Wyższa klasa średnia stanowi prawie połowę całej kategorii kosmetycznej, ale grupy o średnich i niższych dochodach również zwiększają swoje zakupy kosmetyczne. Oznacza to, że ​​konsumenci ze wszystkich poziomów (pod względem ekonomicznym) są zaangażowani – co sprawia, że kluczowa staje się inkluzywność.

2. Coraz młodszy wiek konsumentów. Świadomość dbania o urodę zaczyna się teraz w coraz młodszym wieku, szczególnie wśród generacji Z i generacji Alfa. Marki z tego powodu koncentrują się na produktach dla młodych i na współpracy z influencerami. To wczesne zaangażowanie pomaga budować długofalową lojalność poprzez kształtowanie nawyków kosmetycznych i preferencji marki – od najmłodszych lat.

3. Wzrost dostępności kosmetyków poza główne ośrodki miejskie. Rozszerzanie się branży kosmetycznej przyspiesza poza największymi miastami, zatem marki muszą dbać nie tylko o utrzymanie widoczności w dużych miastach, ale też jednocześnie starają się rozszerzać i dostosowywać swoje strategie na pozostałe regiony, aby docierać do nowych grup konsumentów.

4. Zrównoważenie obecności online i offline. Podczas gdy handel tradycyjny nadal przoduje pod względem udziału w rynku, dokonała się zmiana w zwyczajach konsumentów w ciągu ostatnich dwóch lat. Nastąpił wzrost sprzedaży na platformach internetowych oraz w sklepach stacjonarnych, jeśli chodzi o kategorie zdrowia i urody. 

5. Kapitalizowanie tendencji wzrostowych w okresach świątecznych. Kupujący wydają więcej na produkty kosmetyczne i pielęgnacyjne w okresie przed Ramadanem. Ten trend jest również wspierany dzięki rozwojowi social mediów.

Zobacz też: Raport Zalando: Kluczowe trendy w dziedzinie urody, inspirujące w 2025 roku. Które kosmetyki są na topie?

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. czerwiec 2025 15:02