StoryEditor
Rynek i trendy
25.08.2025 09:53

Bloomberg: Czy Boomersi wrócą do łask firm kosmetycznych, sfokusowanych na najmłodszych klientach?

Największą szansą dla firm konsumenckich może stać się zjawisko living for longevity / Shutterstock

Aby poradzić sobie z kryzysem demograficznym, firmy konsumenckie powinny skupić się na pokoleniu wyżu demograficznego, czyli Boomersach. Spadek wskaźników urodzeń do rekordowo niskiego poziomu, z którym mamy do czynienia w krajach rozwiniętych, w połączeniu z dłuższym życiem ludzi, mocno oddziałuje na globalny rynek produktów – spożywczych, odzieżowych, a także kosmetyczno-pielęgnacyjnych.

Mimo że osoby starsze wciąż posiadają większą siłę nabywczą, świat dóbr konsumpcyjnych wciąż jest znacznie bardziej skupiony na zaspokajaniu potrzeb młodych. To najwyższy czas, aby producenci skupili się na silversach, w przypadku których istnieje szeroki rynek – od żywności poprzez modę po artykuły higieny osobistej.

Przykładem takiego kraju, który stara się od dawna zaspokajać potrzeby starzejącego się społeczeństwa, jest Japonia. To tam powstają chociażby centra handlowe, projektowane z myślą o potrzebach seniorów. 

Ze starzejącymi się społeczeństwami mamy do czynienia także w Europie oraz w Stanach Zjednoczonych. W USA, mimo że liczba dzieci nadal przewyższają liczbę osób starszych, różnica ta ciągle się zmniejsza.

image

Julia Nalepa, Ipsos: Pielęgnacja anti-aging i era pozytywnego starzenia jako efekt wydłużającej się długości życia

Mimo że osoby w wieku dojrzałym wydają więcej na podróże i posiłki na mieście, moda dla seniorów jest często zaniedbywana. “Biorąc pod uwagę, że wiele osób starszych zgromadziło majątek w ciągu swojego życia, stanowią oni lukratywny potencjał rynkowy w czasach, gdy popyt w wielu miejscach jest niewielki” – zauważa Bloomberg.

Największą szansą dla firm konsumenckich może stać się zjawisko, określane przez badaczy trendów z agencji WGSN, “życiem dla długowieczności” (living for longevity). Chodzi tu ni mniej ni więcej, jak o przygotowywania się do wielu kolejnych lat życia.

Oczywistymi beneficjentami tego trendu mogą stać się branże wellness oraz kosmetyczna: w centrum uwagi wielu marek pielęgnacyjnych i producentów suplementów jest kolagen czy kreatyna, składniki powstrzymujące procesy starzenia skóry oraz mięśni.  

Sektor konsumencki jest zafascynowany pokoleniem Z i pokoleniem Alfa. Myślenie o ich późniejszych latach życia w tym samym czasie, gdy sprzedaje im się najnowsze gadżety, nie sprawi, że zmiany demograficzne staną się dziecinnie proste, ale powinno zwiększyć odporność firm.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
29.09.2025 13:13
Karolina Szałas, PMR: Drogerie stacjonarne nadal liderem rynku, mimo dynamiki w kanale online
Dla polskich konsumentów w 2025 roku najważniejszymi kryteriami przy zakupie kosmetyków pozostają atrakcyjne ceny -mówi Karolina Szałas, senior analyst, PMR.PMR mat.prasowe

Udział drogerii stacjonarnych maleje na rzecz internetu i dyskontów, ale dzieje się to na tyle stopniowo, że ich dominująca pozycja wciąż pozostaje niezagrożona – komentuje Karolina Szałas, senior analyst, PMR. Zjawisko to wiąże się między innymi z rozwojem strategii omnichannel, kiedy to własne e-sklepy największych sieci zwiększają zasięg i wygodę zakupów, ale równocześnie częściowo kanibalizują sprzedaż w sklepach fizycznych.

Jak pokazują prognozy PMR wskazują, do 2030 roku wartość sprzedaży kosmetyków w drogeriach w Polsce będzie rosła do ponad 17 mld zł. Jednocześnie spadek udziału tego kanału w rynku wyniesie o około 1 p.p. wobec 2024 roku.

Wartość sprzedaży kosmetyków w drogeriach stacjonarnych w 2024 roku osiągnęła ponad 13,9 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 6 proc. rok do roku. Sklepy drogeryjno-kosmetyczne pozostają największym kanałem detalicznym w branży i odpowiadają za blisko 40 proc. wartości rynku, wyprzedzając sprzedaż internetową, która posiada ponad 19 proc. udziału.

Dane te potwierdzają wyniki naszego badania zrealizowanego w 2025 roku wśród Polaków kupujących kosmetyki, według którego we wszystkich kategoriach produktowych rynku kosmetycznego, najchętniej wybieranym miejscem zakupu kosmetyków są stacjonarne drogerie kosmetyczne. Kupuje w nich 70-90 proc. Polaków kupujących kosmetyki, zależnie od kategorii. W drogeriach kupują istotnie częściej kobiety oraz osoby młodsze. Z kolei perfumerie, jako miejsce zakupu, częściej wybierają osoby młodsze, mieszkańcy większych miast oraz konsumenci z wyższymi dochodami. Kategoriami produktowymi, w których najchętniej kupujemy kosmetyki w perfumeriach stacjonarnych są produkty do makijażu oraz perfumy

 – wyjaśnia Karolina Szałas.

Dla polskich konsumentów w 2025 roku najważniejszymi kryteriami przy zakupie kosmetyków pozostają atrakcyjne ceny, dostępność ulubionych marek i szeroka oferta. To właśnie te potrzeby najmocniej wpływają na wybór miejsca zakupu.

image
Miejsce poszukiwania informaci o produkcie a miejsce zakupu
źródło: badanie PMR

Zdaniem większości (58 proc.) konsumentów potrzeby te najłatwiej zrealizować w sklepach stacjonarnych. Preferują je szczególnie osoby w wieku 55+ (aż 69 proc.). Młodsze pokolenia (18-34 lata) wybierają tę ścieżkę rzadziej (41 proc.).

Dla 13 proc. preferowanym sposobem zakupów kosmetycznych jest wyszukiwanie produktów online i finalizowanie transakcji w sklepach stacjonarnych: na taką strategię decyduje się 24 proc. młodych, ale już tylko 7 proc. osób z grupy 55+.

Natomiast 11 proc. Polaków kupuje kosmetyki wyłącznie online – częściej są to kobiety (13 proc.) niż mężczyźni (7 proc.) – wynika z badania PRM.

image
Gdzie Polacy najczęściej kupują kosmetyki?
źródło: badanie PMR

 

Szerszy raport o polskim rynku drogeryjnym - w październikowym wydaniu magazynu Wiadomości Handlowe.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
26.09.2025 12:20
L‘Oréal Warsaw Plant: tu powstaje 450 mln kosmetyków rocznie
W L‘Oréal Warsaw Plant produkowanych jest 450 mln kosmetyków rocznie.L ‘Oreal mat.pras.

Branża kosmetyczna w Polsce jest rosnącą siłą w Europie, napędzaną przez innowacje i eksport. L‘Oréal, główny gracz na polskim rynku kosmetycznym, od ponad 30. lat przyczynia się do tego wzrostu dzięki warszawskiej fabryce, sieci dystrybucji, centrum logistycznemu i centrum usług wspólnych. Obecnie w L‘Oréal Warsaw Plant produkowanych jest 450 mln kosmetyków rocznie.

L‘Oréal w Polsce napędza wzrost gospodarczy, wzmacnia pozycję małych firm i przyczynia się do postępu społecznego, wpływając na zatrudnienie, eksport, inwestycje i inicjatywy społeczne – podkreśla firma w swoim komunikacie.

Jako lider polskiego sektora kosmetycznego, numer 1 na rynku beauty w Polsce, L‘Oréal przyczynia się nie tylko do tworzenia piękna, ale także do rozwoju polskiej gospodarki. Działalność L‘Oréal generuje 8,1 mld zł całkowitego obrotu i 788 mln zł dochodu podatkowego i socjalnego, wspierając łącznie 17311 miejsc pracy w całym łańcuchu wartości w kraju.

Każda z 1,4 tys.bezpośrednio zatrudnionych osób generuje 12 dodatkowych miejsc pracy.

Fabryka L‘Oréal Warsaw Plant jest największym globalnym centrum produkcyjnym grupy, wytwarzającym rocznie 450 mln sztuk kosmetyków eksportowanych do blisko 30 krajów. Oznacza to, że co druga osoba w Europie używa produktu wyprodukowanego w Warszawie.

Innowacje i zrównoważony rozwój

Od 1997 roku L‘Oréal w Polsce zainwestował ponad 1,2 mld zł w działalność operacyjną, aby usprawnić produkcję, wspierać innowacje i zrównoważony rozwój. Od 2019 roku osiągnięto 26 proc. redukcję zużycia energii dzięki procesowi odzyskiwania ciepła oraz 20 proc. redukcję zużycia wody. 

Od czasu otwarcia Stacji Recyklingu Wody L‘Oréal Warsaw Plant w 2020 roku, wskaźnik ponownego wykorzystania wody osiągnął 98 proc.

Różnorodność jest podstawą działalności L‘Oréal. W Polsce 62 proc. wszystkich zatrudnionych stanowią kobiety, z czego 65 proc. zajmuje stanowiska kierownicze. Średnia wieku zatrudnionych osób wynosi 40,9 lat, a 16 proc. ma ponad 50 lat. 

Poza wpływem na gospodarkę, L‘Oréal jest głęboko zaangażowany we wspieranie społecznego postępu poprzez realizację różnych programów ukierunkowanych na lokalną społeczność:

  • Program L‘Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki – wspiera utalentowane naukowczynie; od 2001 roku przyznano stypendia 129 Polkom.
  • L’Oréal Paris Stand Up Program – szkoli w zakresie przeciwdziałania molestowaniu w przestrzeni publicznej; do tej pory przeszkolono 46 740 Polek i Polaków.
  • Yves Saint Laurent Abuse Is Not Love – program walki z przemocą w relacjach romantycznych; dotarł do 4 milionów osób w Polsce poprzez kampanię cyfrową i outdoorową oraz Antyprzemocową Linię Pomocy.
Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
29. wrzesień 2025 18:42