StoryEditor
Rynek i trendy
13.06.2018 00:00

Anna Luks, marketing manager, Eurus: Konsumenci wierzą w kosmetyki naturalne

Na świecie już ponad 30 proc. konsumentów oczekuje, że kosmetyki będą robione tylko ze składników naturalnych. W Polsce boom na kosmetyki naturalne jest równie silny jak na zachodzie Europy, ale jesteśmy na początkowym etapie budowania tej kategorii - mówi Anna Luks, marketing manager w firmie Eurus, w której odpowiada za sektor kosmetyki naturalnej, w tym czołową markę Natura Siberica.

Mamy boom na kosmetyki naturalne, jak skorzystać na tym silnym trendzie konsumenckim? 

Najkrócej mówiąc, trzeba dać konsumentom to, czego szukają, czyli zdrowe i skuteczne produkty, które z jednej strony przyniosą oczekiwany efekt, a z drugiej – będą bezpieczne i zdrowe dla skóry. My, jako dostawcy marek i produktów, powinniśmy również odpowiedzialnie przekazywać odbiorcom wartościowe informacje o tej kategorii. Świadomość, że mamy do czynienia z jedną z bardziej wymagających grup konsumenckich, powinna zobowiązywać. Inspiracją w kategorii kosmetyków naturalnych powinien być segment zdrowej żywności, który w ostatnim czasie w Polsce rozwinął się bardzo dynamicznie. Liczy się dobrze dobrana do potrzeb konsumentów oferta, dobrze oznakowana półka i personel przygotowany do sprzedawania takich produktów. 

Polski rynek kosmetyków naturalnych,  wciąż niemierzony, szacuje się na około 4-6 proc. wartości całej kategorii kosmetycznej.

Podobno rynek kosmetyków naturalnych rośnie szybciej niż cały rynek kosmetyczny. Czy to faktycznie znajduje potwierdzenie w badaniach i w Państwa obserwacjach?

W samych Stanach Zjednoczonych rynek kosmetyków organicznych i naturalnych rośnie czterokrotnie szybciej niż kategoria – 8 proc. vs 2 proc. Przez ostatnich 10 lat (2007 do 2017 r.) wzrósł o 117 proc. W 2018 roku wartość tego rynku ma przekroczyć w USA 13 mld dol. i ponad 21 mld dol. do 2024 roku.

W Azji wzrosty w tej kategorii są już dwucyfrowe, sięgają około 14 proc. Jeżeli chodzi o Europę, rynek kosmetyków naturalnych stanowi też już ok. 10 proc., w Niemczech 13-16 proc. i ciągle rośnie.

A w Polsce na jakim jesteśmy etapie?

Polski rynek, niestety wciąż niemierzony, szacuje się na około 4-6 proc. wartości całej kategorii kosmetycznej, co pokazuje, że względem innych krajów wciąż jesteśmy na początku Europy i wzrost wciąż przed nami. Wchodząc do sklepu drogeryjnego np. w Niemczech, widzimy ścianę kosmetyków naturalnych w segmentach organicznych, naturalnych oraz na różnych poziomach cenowych. W Polsce konsumenci, poza e-commerce oraz sklepami ekologicznymi, zielarskimi czy ze zdrową żywnością, dopiero od zeszłego roku zaczynają mieć dostęp do tej oferty w drogeriach. Zestawiają ją z ofertą tak zwanych kosmetyków masowych czy premium. Dopiero wraz ze sprzedawcami zaczynamy wyjaśniać konsumentom, czym oferta naturalna różni się od standardowej. Na Zachodzie ta kategoria jest więc już na stałe wpisana w krajobraz oferty kosmetycznej, u nas dopiero się tworzy.

Czy naturalność formuł jest już dla konsumentów jednym z kluczowych czynników wyboru kosmetyków?

Według Euromonitora na świecie już ponad 30 proc. konsumentów oczekuje, że kosmetyki będą robione tylko ze składników naturalnych, dotyczy to zwłaszcza produktów pielęgnacyjnych. Zdecydowanie mniej osób, poniżej 10 proc., zwraca uwagę na lokalność produkcji oraz stosowanie przyjaznych środowisku opakowań. Ich odsetek będzie jednak rósł, gdyż znaczenie odpowiedzialnej konsumpcji rośnie. Marki mają tego świadomość i rynek kosmetyki naturalnej, ale i odpowiedzialnej społecznie, produktów, z którymi konsumenci mogą się identyfikować i lojalnie związać, będzie rósł.

W Stanach Zjednoczonych w grupie milenialsów, czyli osób w wieku 22-37 lat, 70 proc. wierzy w sens zakupu produktów naturalnych lub organicznych i jest w stanie za nie zapłacić więcej.

Jak podają agencje badawcze, liczba wyszukań w internecie zawierających słowo „naturalne” czy „ekologiczne” wzrosła w ostatnim roku o 78 proc.

Wynik nie dziwi i trochę odpowiada na poprzednie pytanie, czy badania potwierdzają naturalny trend – Google to źródło statystyk odzwierciedlające potrzeby konsumentów. Tak wysoki wynik nie dziwi też z kilku innych względów. Nastąpiła zmiana w świecie mediów, to właśnie Google stał się głównym źródłem informacji. Przyszła moda na zdrowe, aktywne życie, blisko natury, to dotyczy również kosmetyki. Mamy do czynienia z postępującą alergizacją społeczeństwa i tym samym uwrażliwieniem na skład kosmetyków, również wolnych od chemicznych substancji drażniących. Rośnie świadomość ekologiczna i odpowiedzialność społeczna, szczególnie grupy milenialsów, którzy próbują zwrócić naturze to, co poprzednie pokolenia skonsumowały. W Stanach Zjednoczonych w grupie milenialsów, czyli osób w wieku 22-37 lat, 70 proc. wierzy w sens zakupu produktów naturalnych lub organicznych i jest w stanie za nie zapłacić więcej. Liczą się dla nich składy i wsparcie organizacji pozarządowych. I właśnie w tym kierunku podąża segment kosmetyki naturalnej.

Natura Siberica, jedna z najbardziej znanych marek z portfolio firmy, którą Pani reprezentuje wyrosła właśnie na internecie i w krótkim czasie osiągnęła sukces.

To prawda. Internet to źródło trendów i odzwierciedlenie prawdziwych potrzeb konsumenckich.   Kosmetyki naturalne, certyfikowane, z wykorzystaniem składników organicznych, które Natura Siberica ma w składzie, przekonały konsumentów do siebie. Z pewnością nie bez znaczenia pozostała cała historia powstania formuł produktów, które są oparte na recepturach rdzennych plemion syberyjskich, oraz odpowiedzialność społeczna marki w zakresie ochrony i odbudowy natury Syberii. Ten aspekt marki wszedł w inny trend – manufaktury kosmetycznej, czyli małych zielarskich marek i produktów wytwarzanych na zielarskich recepturach przekazywanych z pokolenia na pokolenie.

Milenialsi próbują zwrócić naturze to, co poprzednie pokolenia skonsumowały. Wierzą w sens zakupu produktów naturalnych lub organicznych i są w stanie za nie zapłacić więcej.

Skąd bierze się ta ogromna dynamika rynku? Dlaczego nagle zapragnęliśmy powrotu do natury?

Jako społeczeństwo wchodzimy na wyższy poziom piramidy Maslowa, mamy co jeść, w co się ubrać, czym się umyć. Stać nas na podstawowe zabezpieczenie codziennego życia. Dlatego zaczynamy dokonywać bardziej jakościowych, a mniej ilościowych wyborów. Jest to też segment aspiracyjny, czyli ja jako konsument myślę: „stać mnie, aby dać sobie, swojej rodzinie coś lepszego, zdrowszego”. Kolejny czynnik to świadomość i samoedukacja, ale i trendy, które również kreują media – presja na zdrowy tryb życia. Więcej biegamy, zdrowiej jemy, kupujemy też zdrowsze, ekologiczne kosmetyki. I niestety jesteśmy też coraz bardziej podatni na podrażnienia skóry, dlatego sięgamy po kosmetyki, które uznajemy za zdrowsze. 

W Polsce na razie jesteśmy na etapie kształtowania oferty naturalnej, jej segmentacja będzie kolejnym krokiem.

Czy konsumenci są gotowi na przyjęcie kosmetyków naturalnych, czy są gotowi płacić więcej za naturalne receptury, certyfikacje? Czy to wierni klienci?

Kosmetyki naturalne podlegają naturalnej segmentacji, tak jak inne rynkowe kategorie. Jest tu miejsce na kosmetyki masowe, premium i profesjonalne na różnych poziomach cenowych. W Polsce na razie jesteśmy na etapie kształtowania oferty naturalnej, segmentacja będzie kolejnym krokiem. Obecnie skupiamy się na edukacji personelu w punktach sprzedaży, dziennikarzy, blogerów oraz konsumentów, którym tłumaczymy, dlaczego warto za naturalny produkt zapłacić więcej. A warto ze względu na skuteczność produktów, pochodzenie składników, czystość formuł, biodegradowalne opakowania, certyfikację.

Czy konsumenci są wierni? Obecnie mamy do czynienia z dwoma rodzajami konsumentów – podejmującymi już świadome wybory i z konsumentami podążającymi za trendami, którzy mają szansę przyjąć kosmetykę naturalną jako część swojej filozofii życiowej związanej ze zdrowymi, świadomymi wyborami konsumpcyjnymi. To, czy konsument będzie lojalny, będzie zależało od samych marek i ich konsekwencji w obranej drodze.

Wydaje się, że kosmetyki naturalne to dziś złoty biznes – tylko w niego wchodzić. Czy faktycznie tak jest? Gdybyśmy mieli spojrzeć na biznes od strony detalisty – czy każdy sklep może wprowadzić tę ofertę?

Zadałabym raczej pytanie nie, czy wprowadzić, ale co wprowadzić. Z mojego punktu widzenia jako marketera, zawsze istotna jest prawda – wiarygodność produktu i marki w oczach konsumenta. To, gdzie kupuje produkt i jak jest on podany, dopełnia tę wiarygodność. Decydując się na budowanie kategorii kosmetyków naturalnych w punkcie sprzedaży, musimy mieć pewność, że personel rozumie tę kategorię i że oferta jest dobrze skomponowana – pamiętajmy, że mamy do czynienia ze świadomym konsumentem.

Jaką przyszłość przewiduje Pani dla rynku kosmetyków naturalnych w Polsce? 

Patrząc na rozwój innych rynków i trendów, jestem przekonana, że produkty wpisujące się w zdrowy styl życia na stałe zagoszczą na drogeryjnych półkach. Tak jak wspominałam, obecnie polski rynek jest na etapie budowy samej kategorii kosmetyki naturalnej, nasza firma, jako jeden z głównych dostawców kosmetyków naturalnych, chce pełnić ważną funkcję w jej rozwoju oraz dalszej segmentacji tego rynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
13.09.2025 14:13
Rozdaliśmy Perły Rynku 2025! Do jakich firm i za jakie nowości produktowe trafiły statuetki? [GALERIA]
Perły Rynku 2025 - gala
Perły Rynku 2025 - gala / Wydawnictwo Gospodarcze mat.pras.
Perły Rynku 2025 - gala
Perły Rynku 2025 - gala / Wydawnictwo Gospodarcze mat.pras.
Perły Rynku 2025 - gala
Laureaci Pereł Rynku Kosmetycznego 2025 / Wydawnictwo Gospodarcze mat.pras.
Perły Rynku 2025 - gala
Laureaci Pereł Rynku FMCG 2025 / Wydawnictwo Gospodarcze mat.pras.
Perły Rynku 2025 - gala
Perły Rynku 2025 - gala
Perły Rynku 2025 - gala
Perły Rynku 2025 - gala
Gallery

W kolejnej edycji badań Perły Rynku eksperckie jury wybrało nowości kosmetyczne oraz FMCG o największym potencjale, by stać się bestsellerami. Menedżerowie, odpowiedzialni za politykę asortymentową ponad 60 wiodących sieci detalicznych, sklepów internetowych oraz platform e-commerce w Polsce, wybrali najbardziej obiecujące nowości roku. Przedstawiamy werdykt tego wyjątkowego jury.

12 września 2025 r. w stołecznym hotele Arche Krakowska odbyła się uroczysta gala wieńcząca tegoroczną edycję badań Perły Rynku FMCG oraz Perły Rynku Kosmetycznego.

Co jest celem badania Perły Rynku?

Celem badań Perły Rynku niezmiennie pozostaje wskazanie nowości produktowych o największym potencjale na sprzedażowy sukces w różnych rodzajach sklepów, od stacjonarnych spożywczych począwszy, przez drogerie, perfumerie, apteki, na e-sklepach i platformach internetowych kończąc. 

O unikalności tego badania decyduje to, kto dokonuje oceny produktów. Jest to grono złożone z praktyków rynku – menedżerów, którzy odpowiadają za politykę asortymentową w najbardziej liczących się firmach detalicznych w kraju. 

Co ocenia jury badania Perły Rynku? 

To oni, wraz ze swoimi zespołami, analizują każdy produkt zgłoszony do badania. Ich ocenie podlegają takie cechy jak: jakość, skład, innowacyjność funkcjonalność, a także smak czy zapach danego wyrobu.

Jurorzy badania Perły Rynku analizują też każdy wyrób, który bierze w nim udział pod kątem rekomendowanej dla niego ceny detalicznej, opakowania, działań marketingowych mających wspierać jego sprzedaż, a także tego czy wpisuje się on w trendy konsumenckie. 

Dzięki tak dogłębnej i profesjonalnej analizie firmy zgłaszające swoje produkty do badania Perły Rynku mogą dowiedzieć się jak są one odbierane przez retailerów reprezentujących różne kanały sprzedaży i czy widzą oni dla tych wyrobów miejsce w swojej ofercie.

W tym miejscu serdecznie dziękujemy wszystkim jurorom za zaangażowanie w ten projekt. 

Badanie Perły Rynku jest organizowane cyklicznie od kilkunastu lat przez Wydawnictwo Gospodarcze, które wydaje biznesowe portale wiadomościhandlowe.pl, wiadomoscikosmetyczne.pl, franczyzawhandlu.pl oraz magazyn „Wiadomości Handlowe”.

Organizuje również znane branżowe konferencje: Retail Trends i Forum Branży Kosmetycznej.

Poniżej przedstawiamy listę produktów zakwalifikowanych do tegorocznej edycji badań Perły Rynku FMCG oraz Perły Rynku Kosmetycznego, wraz z tytułami: “złoto”, “srebro”, “brąz”, wynikającymi ze średniej liczby punktów przyznanych im przez jurorów. 

Perły Rynku Kosmetycznego 2025: 
image
Laureaci Pereł Rynku Kosmetycznego 2025
Wydawnictwo Gospodarcze mat.pras.

  • Linia żeli i balsamów do ciała Lactourea, Lactovit, 3 produkty, AC Marca Poland -  SREBRO;
  • Krem modelujący owal twarzy Face Contour Architect, Arkana Cosmetics - BRĄZ;
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy Mikrobiom, 4 produkty, Awesome Cosmetics - SREBRO;
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji włosów Hery by Berry, 6 produktów, Chantal - SREBRO;
  • Olejek chroniący zarost przed siwieniem Silverfree, Roomcays, Coloris - SREBRO;
  • Naturalny antyperspirant w sztyfcie Roomcays, Coloris - BRĄZ;
  • Naturalny dezodorant w sztyfcie bez sody Ecosoft, Coloris - BRĄZ;
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy w sztyfcie Food4Face, Ecosoft, 4 produkty, Coloris - BRĄZ;
  • Linia żeli pod prysznic i płynów do kąpieli Tesori d‘Oriente, 2 warianty, Corri - SREBRO;
  • Kolorowa pianka do mycia i zabawy Bobini Fun, 2 warianty, Dr. Miele Cosmed Group - SREBRO;
  • Linia żeli pod prysznic Mood Care, Apart, 3 warianty, Dr. Miele Cosmed Group - BRĄZ;
  • Linia serum do twarzy Green Pharmacy, 4 warianty, Elfa Pharm - SREBRO;
  • Linia kosmetyków do stóp Green Pharmacy, 7 produktów, Elfa Pharm - SREBRO;
  • Linia kosmetyków dla dzieci Jelp Baby 0+, 5 produktów, Europe Distribution Group -ZŁOTO;
  • Multifunkcyjne mleczko do ciała Essential Care, Mustela Maternite Expanscience Laboratoires - SREBRO;
  • Krem do ciała uzupełniający lipidy Stelatopia+, Mustela Expanscience Laboratoires - SREBRO;
  • Linia kosmetyków do włosów Intensywne Nawilżenie, Eva Natura, 6 produktów, Fabryka Kosmetyków Pollena-Ewa - BRĄZ;
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy Cica Care, 3 produkty, Floslek - SREBRO + WYBÓR REDAKCJI;
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji ust Lip Care, 5 wariantów, Floslek - SREBRO;
  • Linia olejków do ust z efektem błyszczyku Sweet Kiss Lip Oil Gloss, 8 wariantów, Golden Rose - SREBRO;
  • Linia hydrożelowych maseczek do twarzy The Real Mask, Holika Holika, 4 warianty, MyAsia A&K Beauty Krzysztof Chwesiuk - SREBRO;
  • Innowacyjny program do pielęgnacji twarzy, Natural Face Box, Naturéa - BRĄZ;
  • Suchy bezzapachowy szampon do włosów Sensitive Scalp, Batiste, Ocean Trade -  SREBRO;
  • Mazidło Opatrunkowe z nagietkiem do regeneracji skóry suchej i popękanej, Opcja Natura - SREBRO;
  • Serum przeciwzmarszczkowe Koktajl pod oczy Kofeina Opuncja, Opcja Natura -  SREBRO;
  • Skoncentrowany krem na suche i popękane pięty z mocznikiem Anty Tarka, Opcja Natura - SREBRO;
  • Balsam do ciała z biofermentem Atop Stop, Opcja Natura - SREBRO;
  • Biożel do higieny intymnej z biofermentem, Opcja Natura - SREBRO;
  • Woda perfumowana dla kobiet Halloween My Wish, Polkospa Anna Rakocińska - BRĄZ;
  • Zestaw kosmetyków pielęgnacyjnych dla mężczyzn Sigma Men, 3 produkty, Sigma Men - SREBRO;
  • Linia kremów z filtrem SPF Lebelage Sun, 9 wariantów, Sonia - SREBRO;
  • Linia szczoteczek do zębów Gum Soft-Picks, 9 wariantów, Sunstar Europe - SREBRO;
  • Linia kosmetyków wspomagających walkę z katarem dla dzieci i całej rodziny Sio Gilu, 3 produkty, TRM - SREBRO;
  • Linia kosmetyków do włosów Trychologiczna Pielęgnacja, 7 produktów, Venita Fabryka Kosmetyków - SREBRO;
  • Linia kosmetyków do wybielania zębów Alpine White, 3 produkty, Volt Baltija Polska - BRĄZ;
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy dla mężczyzn Men Rock, 4 produkty, Volt Baltija - BRĄZ.

Redakcja "Wiadomości Kosmetycznych" przyznała również własne nagrody i tytuł "Wybór Redakcji" jednemu produktowi i dwom liniom zgłoszonym do badania Perły Rynku Kosmetycznego. Otrzymały je:

  • Linia kosmetyków do pielęgnacji włosów Hery by Berry, 6 produktów, Chantal
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy Cica Care, 3 produkty, Floslek
  • Serum przeciwzmarszczkowe Koktajl pod oczy Kofeina Opuncja, Opcja Natura  

Perły Rynku FMCG 2025:
image
Laureaci Pereł Rynku FMCG 2025
Wydawnictwo Gospodarcze mat.pras.

  • Linia napojów Ice tea z nata de coco Hello Day! Magico, 3 warianty, Agus - SREBRO;
  • Linia napojów owocowych z nata de coco Hello Day! Magico, 6 wariantów, Agus - SREBRO;
  • Linia przysmaków dla kotów Ciao Churu, 8 wariantów, Azan - SREBRO;
  • Linia skyrów z tapioką lub chia Bakoma, 4 warianty, Bakoma - ZŁOTO;
  • Linia skyrów pitnych Bakoma Men, 4 warianty, Bakoma - ZŁOTO;
  • Linia jogurtów mochi Bakoma, 3 warianty, Bakoma - SREBRO;
  • Linia ciastek Delisana Mini Family, 7 wariantów, Biscuit International - SREBRO;
  • Napoje bezalkoholowe Blitzbee, 2 warianty, Blitz Natural Power - SREBRO;
  • Taśma naprawcza Python, Bripox - BRĄZ;
  • Klej do obuwia Tadam, Bripox - SREBRO;
  • Hamburgery Duda High Protein, Cedrob Foods - SREBRO;
  • Kabanosy Duda High Protein, Cedrob Foods - SREBRO;
  • Kurczak gotowany Duda, Cedrob Foods - SREBRO;
  • Pierś w galarecie Duda, Cedrob Foods - BRĄZ
  • Płyny do płukania tkanin Tesori d‘Oriente, 2 warianty, Corri - SREBRO;
  • Wiejska przekąskowa z Wadowic Bracia Dobrowolscy (150 g), Dobrowolscy - SREBRO;
  • Linia batonów czekoladowych Dare, 3 warianty, ETi European Food Industries - SREBRO;
  • Chipsy ziemniaczane Moonsy, 2 warianty, Eurowafel - SREBRO;
  • Papier toaletowy Naturesse, 2 warianty, Firma W.Lewandowski - SREBRO;
  • Ryż Akitakomachi Sen Soy (1 kg), Flavor Hub - SREBRO;
  • Linia chipsów nori Sen Soy, 4 warianty, Flavor Hub - SREBRO;
  • Płatki nori Sen Soy, 2 warianty, Flavor Hub - BRĄZ;
  • Chleb królewski premium Balviten (250 g), 2 warianty, Glutenfree24 - SREBRO;
  • Płyny do mycia naczyń Ludwik Maxx Power, 2 warianty, Grupa Inco - SREBRO;
  • Kapsułki do zmywarek Ludwik Maxx Power Plus, Grupa Inco - SREBRO;
  • Linia przekąsek Helio Tropical Bites, 5 produktów, Helio - SREBRO;
  • Przekąska z suszonych jabłek Helio Stixy, Helio - SREBRO;
  • Olej Polski, Komagra - SREBRO;
  • Ahmad Tea English Tea No.1 (20 torebek), Levant Foods - SREBRO;
  • 5-cio komorowe kapsułki do prania z perełkami zmiękczającymi Mill, 2 warianty, Madonis - SREBRO;
  • Musztardy premium Mosso, 2 warianty, Mosso Kewpie Poland - SREBRO;
  • Sery żółte keto i protein OSM Sierpc Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Sierpcu - SREBRO;
  • Preparaty do czyszczenia Dasty Degreaser (1000 ml) 2 warianty, Optymer Trade - BRĄZ;
  • Wino Carrousel Bordeaux Maison Bouey, PH Bordopol - BRĄZ;
  • Linia bułek do burgerów i hot-dogów Oskroba, 4 warianty, Piekarnia Oskroba - SREBRO;
  • Linia czekolad i wafli Nestlé Damak, 7 wariantów, Pilot International - SREBRO;
  • Linia posypek do popcornu Planteon, 3 warianty Planteon - SREBRO;
  • LInia bezalkoholowych win JP. Chenet 0.0%, 3 warianty, Platinum Wines - SREBRO;
  • Linia przetworów warzywnych i owocowych Polan, 6 produktów, Polan - SREBRO;
  • Linia dań gotowych Prawie Gotowe, 6 produktów, Polan - BRĄZ;
  • Naturalne mieszanki ziołowe Pripravka, 3 produkty, Pripravka - SREBRO;
  • Linia azjatyckich sosów Wok Sauces, 5 produktów, Pripravka - SREBRO;
  • Mokra karma dla psów dorosłych Natural, jagnięcina z gęsiną i marchewką (400 g), Pupil Foods - SREBRO;
  • Linia wód mineralnych Rodowita (1 l), 4 warianty, Rodowita z Roztocza - ZŁOTO;
  • Sery żółte Serdeczny, 2 warianty, Sertop - SREBRO;
  • Linia chrupek kukurydzianych Nomz, 5 wariantów, Snacklab - SREBRO;
  • Linia przekąsek owocowych Fruit Mood, 6 wariantów, Sofio - SREBRO;
  • Linia obwarzanków Bublini, 3 warianty, Sofio - BRĄZ;
  • Linia konserw Żelazna Rezerwa, Sokołów, 3 warianty, Sokołów - SREBRO;
  • Onigiri Sushi4You, 3 warianty Sushi & Food Factor - SREBRO;
  • Zestawy sushi Sushi4You, 3 warianty, Sushi & Food Factor - SREBRO;
  • Wina Villa Armira, 2 warianty, TiM - BRĄZ;
  • Linia kostek do toalet Toilet Tapes, 9 wariantów, Toilet Tapes - SREBRO;
  • Owoce liofilizowane Kresto, 2 warianty, Vog Polska SREBRO;
  • Linia napojów energetyzujących Energy Blast, 5 wariantów, XL Energy Marketing - BRĄZ;
  • Linia napojów bezalkoholowych Groove Mocktail, 5 wariantów, XL Energy Marketing -  BRĄZ;
  • Zestaw do sprzątania Circular Rubi, Eco Ego, York PL - BRĄZ;
  • Linia wędlin Wędzarz, 4 produkty, Zakład Przetwórstwa Mięsa Matthias - SREBRO.

Dodatkowo redakcja "Wiadomości Handlowych" przyznała własne nagrody i tytuł "Wybór Redakcji" trzem liniom produktowym zgłoszonym do badania Perły Rynku FMCG. Otrzymały je:

  • Linia przysmaków dla kotów Ciao Churu, 8 wariantów, Azan;
  • Płyny do płukania tkanin Tesori d‘Oriente, 2 warianty, Corri;
  • Linia chipsów nori Sen Soy, 4 warianty, Flavor Hub.

W gali podsumowującej tegoroczną edycję badań Perły Rynku uczestniczyli dostawcy, którzy zgłosili swoje nowości do oceny oraz jurorzy, którzy je oceniali. Uroczystość poprowadzili Bartosz Tesławski, prezes Wydawnictwa Gospodarczego, które jest organizatorem badania oraz Bożena Graczyk, kierownik projektu Perły Rynku.

Partnerem wydarzenia był Amazon – globalna platforma e-commerce.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
11.09.2025 13:37
Jak zmywamy naczynia? Zależnie od kraju: w Katarze krótko, w Niemczech wybieramy tabletki do zmywarki.
Tabletki do zmywarki to ulubiona forma detergentów Niemców i Niemek.DM drogerie

Zmywanie naczyń to czynność codzienna, która jednak w różnych częściach świata wygląda zupełnie inaczej. Z raportów International Flavors & Fragrances Dishwashing Habits Reports 2022 i 2024 wynika, że preferencje dotyczące metod czyszczenia naczyń oraz wybór detergentów są silnie związane z tradycją, kulturą i stylem życia. W Europie aż 48 proc. osób korzysta przede wszystkim ze zmywarek automatycznych, co czyni ten region liderem w tym zakresie. To wyraźny kontrast wobec wielu innych części świata, gdzie dominuje ręczne mycie.

W Azji aż 90 proc. respondentów deklaruje, że przynajmniej raz dziennie zmywa naczynia ręcznie. Jeszcze większą intensywność mycia obserwuje się na Bliskim Wschodzie i w Afryce (MEA), gdzie 60 proc. osób wykonuje tę czynność ręcznie co najmniej dwa razy dziennie. Tak wysoka częstotliwość wskazuje na istotne znaczenie kulturowe oraz religijne czystości w tych regionach.

Wybór konkretnych programów i cykli w zmywarkach również różni się w zależności od kraju. We Francji 45 proc. użytkowników zmywarek korzysta najczęściej z trybu Eco, podczas gdy w Katarze 72 proc. wybiera cykl krótki. Te dane odzwierciedlają lokalne priorytety – we Francji nacisk na oszczędność energii i wody, a w Katarze na szybkość i wygodę.

Preferencje konsumentów dotyczą również form detergentów. W Niemczech aż 67 proc. kupujących wybiera tabletki do zmywarek, co wskazuje na ich praktyczność i popularność na tamtejszym rynku. Z kolei w Stanach Zjednoczonych 30 proc. konsumentów sięga najczęściej po żele, które umożliwiają bardziej elastyczne dozowanie produktu.

Specyficzne zwyczaje związane ze wstępnym przygotowaniem naczyń widoczne są w Ameryce Łacińskiej i Australii. W krajach Ameryki Łacińskiej 51 proc. osób regularnie namacza naczynia kilka razy w tygodniu, a w Australii aż 78 proc. badanych płucze lub wstępnie myje naczynia przed umieszczeniem ich w zmywarce. Te nawyki pokazują, że w wielu kulturach czystość naczyń nie zaczyna się dopiero w zmywarce, ale już na etapie wstępnej pielęgnacji.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
15. wrzesień 2025 20:33