
Z danych ASM SFA wynika, że w czerwcu 2025 r. średnia cena koszyka zakupowego obejmującego najpopularniejsze produkty codziennego użytku wyniosła 316,43 zł. Oznacza to wzrost o 0,37 zł, czyli 0,12 proc. w porównaniu z majem. W siedmiu z trzynastu analizowanych sieci detalicznych odnotowano wzrost cen, podczas gdy w sześciu sieciach ceny koszyków były niższe. Największy wzrost cen miał miejsce w sieci Netto, gdzie koszyk podrożał o 7,26 proc.. Z kolei największy spadek, wynoszący 6,68 proc., odnotowano w sklepach Biedronka. W dwóch sieciach średnie ceny koszyka spadły poniżej poziomu 300 zł.
Liderem rankingu najtańszych zakupów pozostaje Auchan, gdzie średni koszt koszyka ASM SFA wyniósł 267,45 zł. To wzrost o 5,28 zł, czyli 2,02 proc. w porównaniu z majem. Różnica między Auchan a drugim w zestawieniu Makro Cash & Carry wyniosła 29,60 zł, a między Auchan a trzecią Biedronką – 39,99 zł. Najdroższy koszyk w czerwcu odnotowano w sieci Netto, gdzie za zestaw badanych produktów trzeba było zapłacić 346,78 zł.
Wśród kategorii sieci handlowych najkorzystniejsze ceny oferowały sklepy typu Cash & Carry, gdzie średni koszt koszyka wyniósł 302,42 zł. W podziale na kanały sprzedaży najwyższe ceny zanotowano w tzw. dark store, gdzie średni koszyk kosztował 368,43 zł. Z kolei w sieciach hybrydowych koszt zakupów wyniósł 311,92 zł, co uczyniło je najtańszym kanałem sprzedaży w zestawieniu.
Badanie ASM SFA uwzględniało także zmiany cen poszczególnych produktów o największym znaczeniu dla konsumentów. W czerwcu w ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał szampon do włosów, którego cena wzrosła o 10,10 proc. Wyraźny wzrost cen odnotowano również w przypadku sera żółtego – o 3,01 proc.
Jednocześnie zauważono znaczne obniżki cen niektórych artykułów. Największy spadek cen dotyczył pomidorów, które potaniały aż o 26,64 proc. Niższe ceny zanotowano także w przypadku płynu do mycia naczyń, którego koszt zmniejszył się o 6,98 proc. Wyniki czerwcowego badania ASM SFA pokazują, że choć ogólna dynamika cen jest niewielka, to w obrębie poszczególnych produktów zmiany mogą być bardzo wyraźne.