StoryEditor
Rynek i trendy
28.08.2023 12:58

Co Polki kupują na Vinted? Dużo kosmetyków, a platforma ściga sprzedawców profesjonalnych.

Jako jedna z największych platform handlowych tego typu, Vinted odegrało znaczącą rolę w zmianie podejścia do mody i konsumpcji. Przyczyniło się do propagowania idei recyklingu odzieży, minimalizmu i zrównoważonego rozwoju, stanowiąc zarazem dynamiczne środowisko dla osób o różnych stylach i preferencjach modowych. / Canva/Vinted
Vinted wykorzystuje model gospodarki współdzielenia, co oznacza, że użytkownicy mogą tworzyć swoje profile, dodawać zdjęcia i opisy produktów, a następnie wystawiać je na sprzedaż. Ta forma handlu umożliwia zaoszczędzenie pieniędzy na nowej odzieży oraz przyczynia się do zrównoważonego stylu życia poprzez wydłużanie cyklu życia ubrań — oraz kosmetyków, pod pewnym wszakże warunkami.

Vinted to internetowa platforma handlowa, która umożliwia użytkownikom kupowanie, sprzedawanie i wymienianie odzieży oraz akcesoriów. Założone w 2008 roku przez Litwinów Justasa Janauskasa i Mildę Mitkute, Vinted wyrosło z początkowego pomysłu stworzenia przestrzeni online, w której ludzie mogliby łatwo pozbywać się nieużywanych ubrań i równocześnie znajdować unikalne, vintage‘owe lub używane elementy garderoby. Serwis rozpoczął swoją działalność w Europie i szybko zdobył popularność, dzięki czemu rozszerzył swoje usługi na wiele krajów.

Czytaj także: Weszły nowe obowiązki dla platform e-commerce, a fiskus idzie po wszystkich sprzedających online

Dostępny jako aplikacja na iOS i Androida oraz jako strona internetowa dla przeglądarek komputerowych, Vinted zapewnia użytkownikom platformę do sprzedaży odzieży i akcesoriów, kupowania lub wymiany od innych użytkowników oraz komunikowania się z członkami za pomocą forów. Od momentu powstania Vinted rozszerzył swoją działalność na odzież męską i dziecięcą. Od 2022 roku Vinted jest dostępny w 19 krajach: Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Francji, Litwie, Polsce, Czechach, Słowacji, Holandii, Belgii, Luksemburgu, Hiszpanii, Włoszech, Portugalii, Węgrzech, Szwecji i Rumunii.

 

Co można sprzedawać na Vinted?

Polscy użytkownicy i użytkowniczki mają możliwość kupowania przedmiotów wystawionych w Polsce, ale także na Litwie, w Szwecji, w Rumunii, na Słowacji i w Czechach. W regulaminie strony znajduje się zapis, że do katalogu wstawiać można nowe, nieotwarte kosmetyki i produkty do makijażu oraz urządzenia i przyrządy kosmetyczne, natomiast zabronione są wszystkie kosmetyki (w tym perfumy, produkty do makijażu, kremy, balsamy i produkty do włosów), akcesoria kosmetyczne (np. gąbki do makijażu, ściereczki, pędzle i aplikatory) i przybory, które zostały użyte lub wyjęte ze swojego oryginalnego, zamkniętego opakowania i ręcznie robione kosmetyki bez etykiety ze składem.

Jak wynika z danych udostępnionych przez platformę, Polki najczęściej robią zakupy kosmetyków na Vinted w kategoriach Makijaż, Perfumy i Pielęgnacja Twarzy. Biorąc pod uwagę obfitość ofert, Vinted może w pewnych kwestiach śmiało konkurować z drogeriami online, zwłaszcza w wypadku marek, które swoim pracownikom oferują tzw. deputaty.

image

Przykładowa oferta sprzedaży kosmetyku na Vinted.

Wiadomości Kosmetyczne

Deputat to możliwość uzyskania produktów danej firmy w ramach określonej z góry wartości za darmo — w skrócie, pracownik czy pracownica dostaje, najczęściej co miesiąc, konkretną kwotę na wydanie na kosmetyki swojego pracodawcy. Takie produkty często trafiają właśnie na Vinted, okraszone informacją o “beneficie pracowniczym”. W Polsce tego typu praktyki przewiduje np. Oriflame i Baltona.

Vinted ściga jednak sprzedawców, którzy na swoich profilach zakładają wręcz butiki online. W formularzu wystawiania oferty znajduje się ostrzeżenie:

Profesjonalny sprzedający podający się na Vinted za konsumenta lub nieprofesjonalistę naraża się na odpowiedzialność przewidzianą w artykule 12 polskiej ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Dodatkowo takie zachowanie może być zakwalifikowane jako naruszenie zbiorowych interesów konsumentów i podlegać karom przewidzianym w art. 106 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Czytaj także: Limit przychodów dla działalności nieewidencjonowanej wzrośnie; konsultantki zacierają ręce

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:33
Zakupy online najważniejszym powodem korzystania z internetu – wyniki badania „Internet marzeń”
W tym, jak obecnie funkcjonują e-zakupy, nie widzimy wielu wad. Tylko 11 proc. internautów dostrzega tu pole do poprawy. Tak pozytywna ocena zakupów online jest w dużym kontraście z powodem zajmującym drugie miejsce — czyli z dostępem do aktualnych wiadomości — twierdzi Karol Chilimoniuk z World.Karolina Grabowska Kaboompics

Ponad połowa Polaków korzysta z internetu głównie po to, aby robić zakupy online – wynika z badania „Internet marzeń” przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie World w dniach 8–14 października 2025 r. Dla 53 proc. respondentów e-zakupy są najważniejszym powodem korzystania z sieci. Kolejne miejsca zajmują dostęp do aktualnych wiadomości (47 proc.) oraz narzędzia ułatwiające organizację codziennych obowiązków (43 proc.). Badanie objęło 1020 dorosłych Polaków i zostało zrealizowane metodą CAWI.

Wyniki wskazują, że internet postrzegany jest przede wszystkim jako narzędzie praktyczne, a nie społecznościowe. Tylko 10 proc. badanych deklaruje chęć wyrażania siebie w sieci, przy czym odsetek ten jest wyższy wśród kobiet (10,4 proc.) niż mężczyzn (8,6 proc.). Jeszcze rzadziej internauci wskazują na potrzebę wchodzenia w interakcje z innymi użytkownikami – jedynie 13 proc. respondentów postrzega internet jako przestrzeń relacyjnego kontaktu.

E-zakupy oceniane są przez Polaków wyjątkowo pozytywnie. Jedynie 11 proc. internautów widzi w tym obszarze elementy wymagające pilnej poprawy. Dla porównania, aż 38 proc. dorosłych Polaków wskazuje na konieczność poprawy jakości i wiarygodności informacji w sieci. Do sieci zaglądamy, by zrobić zakupy i nasze doświadczenie jest tu z gruntu pozytywne. Zaglądamy też, by poczytać newsy, ale te oceniamy jako niskiej jakości i niewiarygodne, jak podsumowuje wyniki Karol Chilimoniuk z World.

Pozytywne oceny e-commerce dominują wśród respondentów – 66 proc. deklaruje, że zakupy online działają dobrze lub bardzo dobrze. Lepiej postrzegają je kobiety (69 proc.) niż mężczyźni (61 proc.), a także osoby starsze (70 proc. w grupie 60+ wobec 58 proc. w wieku 18–29 lat). Zidentyfikowane obszary wymagające poprawy dotyczą m.in. przeciwdziałania fałszywym informacjom, które wskazało 18 proc. badanych.

Rosnące zagrożenia dla wiarygodności e-commerce wiążą się przede wszystkim z manipulacją opiniami. Obecnie 98 proc. konsumentów czyta recenzje produktów przed zakupem, a 88 proc. ufa im na poziomie osobistych rekomendacji. Jednocześnie około 40 proc. polskich internautów zetknęło się z fałszywymi recenzjami. Do wyzwań należą również działania zautomatyzowanych systemów wykupujących bilety lub limitowane kolekcje. Rozwiązaniem tych problemów może być wdrażanie technologii proof-of-human, która umożliwia wystawianie opinii i dokonywanie zakupów tylko prawdziwym użytkownikom, jak wskazuje Chilimoniuk.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:08
Pokolenie Z kocha perfumy – a koncerny kosmetyczne idą za tym trendem
Perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusumedia

Zapachy stały się ulubioną kategorią zakupów beauty dla Pokolenia Z – globalnie to ta grupa nabywców rośnie najdynamiczniej. Na tym trendzie chcą skorzystać koncerny Estee Lauder, L‘Oréal i Coty – właściciele takich marek perfum jak Le Labo, Tom Ford, Valentino, Yves Saint Laurent, Emporio Armani. Firmy te zgodnie deklarują, że planują większe inwestycje w kategorię perfum, które stały się głównym motorem napędowym ich sprzedaży.

Perfumy, mgiełki zapachowe, perfumy do włosów – kiedyś kategoria zapachów była traktowana jako luksusowa przyjemność, jednak obecnie zapachy stały się priorytetem dla młodych konsumentów, którzy chcą w ten sposób wyrazić swój styl oraz poprawić sobie nastrój w obliczu niepewności ekonomicznej. Analitycy twierdzą, że perfumy to „efekt czerwonej szminki” w nowym wydaniu – odnosząc się do teorii ekonomicznej, sugerującej, że konsumenci kupują drobne luksusowe przedmioty zamiast drogich w sytuacji, gdy gospodarka nie ma się najlepiej.

Na sytuacji tej korzystają Estee Lauder, L‘Oréal i Coty, które w ostatnim czasie zadeklarowały, że chcą dokonać większych inwestycji w sprzedawane przez siebie perfumy, które są obecnie największym motorem ich sprzedaży. 

Coty przedstawiło w ubiegłym tygodniu optymistyczne prognozy, licząc na dalszy wzrost popytu na perfumy marek ze swojego portfolio (m.in. Calvin Klein i Hugo Boss).

Z danych Circana wynika, że około 38 proc. całkowitych wydatków na perfumy w ciągu pierwszego półrocza 2025 pochodziło z gospodarstw domowych, w których jest przedstawiciel Pokolenia Z.

Estee Lauder, właściciel marki Jo Malone, również potwierdziło wzrost w swoim segmencie perfum, co pomogło zrównoważyć koncernowi słabszy popyt na kosmetyki do makijażu. W kwartale zakończonym we wrześniu segment perfum zwiększył się o 14 proc. Analitycy wskazują, że duże firmy kosmetyczne zwiększają swoje portfolio zapachów – najczęściej poprzez przejęcia lub likwidację słabszych jednostek biznesowych, aby zwolnić przepływy pieniężne na inwestycje w perfumy.

Zapachy przeżywają swój kulturowy moment – powiedziała w rozmowie z Reutersem Kendal Ascher z zarządu Estee Lauder. – Rosnący dochód rozporządzalny i ekspansja klasy średniej w Chinach, Indiach i na Bliskim Wschodzie napędzają stały wzrost w tej kategorii – potwierdziła.

W tym roku Estee Lauder otworzyło około 40 nowych, niezależnych butików z perfumami na całym świecie, w tym nowe flagowe sklepy w Nowym Jorku i Paryżu. Ascher podkreśliła, że firma zainwestowała w narzędzia oparte na AI, które tłumaczą, jak konsumenci mówią o zapachach. Na podstawie tych danych tworzony jest content na TikToku, który przyciąga klientów z pokolenia Z.

W ubiegłym roku globalny wzrost sprzedaży perfum przewyższył wzrost sprzedaży kosmetyków do makijażu i pielęgnacji skóry – wynika z danych Circana. Sprzedaż perfum premium wzrosła o 6 proc. do 3,9 mld dolarów w pierwszej połowie 2025 roku, podczas gdy sprzedaż kosmetyków premium wzrosła o 1 proc., a sprzedaż produktów premium do pielęgnacji skóry spadła o 1 proc. w tym samym okresie.

W opinii ekspertów perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusu – bez konieczności wydawania dużych pieniędzy na “pełnoprawne” dobra premium i luksusowe.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. listopad 2025 16:06