StoryEditor
Rynek i trendy
21.01.2021 00:00

Czerwona szminka i ciężkie podkłady – anty-trendy na 2021 rok

Z każdym nowym rokiem branża kosmetyczna stara się przewidzieć, co będzie modne przez kolejnych dwanaście miesięcy. Nie inaczej było i teraz. Jednak marka Foreo poszła pod prąd i wskazała anty-trendy na 2021 rok.   

Jako pierwszy trend, który będzie musiał jeszcze poczekać na swój czas marka Foreo wskazała na samodzielnie drukowane maseczki pielęgnacyjne w technologii 3D. Sam pomysł wydawał się wspaniały i znalazł się w wielu zestawieniach top trendów na 2020 rok. Zdobył około 40 tys. nagród i był wydarzeniem ubiegłorocznych targów CES. Wiązał się jednak z zakupem urządzenia, które „zmierzy i rozrysuje” twarz, przeanalizuje typ cery, a następnie wydrukuje indywidualną maskę do pielęgnacji skóry na kompaktowej drukarce 3D. Choć brzmi świetnie to wygląda na to, że świat beauty jeszcze nie jest gotowy na maseczki 3D.

Kolejny anty-tend to produkty nakładane na włosy przed szamponem, tzw. pre-szampon. Choć wydatki na środki do pielęgnacji włosów wciąż rosną, a konsumenci chętnie korzystają z wszelkich nowości, to pre-szamponom jakoś się nie udało zaistnieć na dłużej. Miały pomóc w pielęgnacji,  ale okazało się, że dodanie kolejnego kroku do i tak rozbudowanej rutyny (szampon + odżywka + maseczka + olejki) jest zbyt czasochłonne.

Marka Foreo nie spodziewa się też, aby ten rok należał do rollerów z mikroigłami. Choć urządzenia te znalazły się w ubiegłym roku na liście polecanych narzędzi do zabiegów domowych, to z uwagi  na konieczność umiejętnego się nimi posługiwania raczej nie będą się cieszyć jakimś wyraźnym wzrostem zainteresowania.

Na liście anty-trendów znalazła się też czerwona szminka. Choć wizażyści przepowiadali, że mocno podkreślone usta w kolorach od burgundowych do tych z pomarańczowym tonem będą królowały w makijażach w 2020 roku, to pandemia wywróciła tę wizję do góry nogami. Noszenie masek całkowicie zmieniło sposób, w jaki kobiety podchodzą do makijażu ust. Nie pomógł tu nawet efekt szminki.

Anty-trend numer pięć to mocno kryjący podkład. Żeby dowiedzieć się, czy fluid to nadal produkt, bez którego kobiety nie potrafią się obejść i jak w dobie pandemii postrzegają swoja cerę, jesienią 2020 roku Foreo wraz z OnePoll UK przebadało 2 tys. kobiet w wieku od 18 do 34 lat. Okazało się, że co piąta z nich budziła się wcześniej, aby zadbać o pielęgnację twarzy przed wideokonferencjami, a 40 proc. wyłączało kamerkę, ponieważ nie podobał im się wygląd ich skóry. W erze Zooma i Teamsów kobiety postawiły na zadbaną cerę: od początku pierwszej fali koronawirusa dwukrotnie częściej kupowały kosmetyki pielęgnacyjne, i co ciekawe niemal 60 proc. rzadziej sięgały po produkty do makijażu (w tym ciężkie podkłady). 96,5 proc. respondentek ankiety zadeklarowało, że woli inwestować w produkty do pielęgnacji skóry niż te mające zatuszować wady. Ciężkie podkłady sa natomiast postrzegane jako te, które tylko mogą pogłębić problemy skórne.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 04:23