StoryEditor
Rynek i trendy
29.10.2019 00:00

Dyskonty umacniają się dzięki produktom markowym [RAPORT]

W 2015 r. w Europie działało ponad 44 tys. dyskontów. W kolejnych latach nastąpiła stagnacja – w 2017 r. na europejskim rynku funkcjonowało 42 432 sklepów tego formatu – hard i soft. Jednak udziały rynkowe tego kanału sprzedaży od 2001 r. stale rosną – sięgały wówczas 15 proc., a w 2017 r. było to już 23 proc. – wynika z raportu Nielsena.

Dyskonty stosowały początkowo prosty model biznesowy oparty na niskiej cenie i produktach marki własnej. Jednak w ostatniej dekadzie twarde dyskonty zaczęły znacznie śmielej eksperymentować, testując nowe taktyki wzrostu i adresując ofertę do znacznie szerszej bazy klientów.

Zakupy w dyskontach przypominają obecnie doświadczenie zakupowe z supermarketów i hipermarketów. Sklepy dyskontowe znacznie rozszerzyły ofertę produktów markowych, wydłużyły godziny pracy, oferują programy lojalnościowe i inwestują w reklamę.

Eksperci Nielsena są zdania, że to dopiero początek. Twarde dyskonty wciąż rozwijają znacznie bardziej wyszukane modele biznesowe – wprowadzają do stałej oferty coraz liczniejsze produkty markowe, stosują liczne promocje cenowe, znacznie staranniej dobierają asortyment, koncentrują się na zrównoważonym wzroście, modernizują marki własne, a także przykładają wiele starań do przemodelowania swoich placówek.

Historycznie, twarde dyskonty rosły głównie dzięki ekspansji sieci placówek. W 1990 r. w Europie było ok. 15 tys. dyskontów, w 2015 r. liczba ta urosła do 44 tys., a w 2017 r. zmniejszyła się do niespełna 42,5 tys. Eksperci Nielsena są zdania, że w skali kontynentu ten kanał osiągnął już granice wzrostu liczebności placówek.

Jednak mimo zatrzymania rozwoju sieci dyskontów, wciąż zwiększają one swoje udziały w rynku. W 1991 r. udziały rynkowe całego kanału wynosiły 9,7 proc., z czego na twarde dyskonty przypadało 4,8 proc. W 2017 r. dyskonty miały już 23-proc. udziały rynkowe, z czego 13,9 proc. przypadało na twarde dyskonty, a 9,1 proc. na miękkie formaty.

Twarde dyskonty, które są motorem wzrostu całego kanału, zwiększają sprzedaż dzięki produktom markowym. Odpowiadają one za połowę z 8,8 proc. wzrostu przychodów całego kanału, podczas gdy stanowią wartościowo tylko 30 proc. łącznej sprzedaży. W porównaniu do produktów marki własnej radzą sobie zatem znacznie lepiej. Co więcej, produkty markowe generują dyskontom dodatkowy popyt netto, ponieważ przyczyniają się do rozszerzenia asortymentu, co nie ma miejsca w przypadku marek własnych.

Źródło: Nielsen: The Evolution of Discounters in Europe

Konrad Kaszuba
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
04.09.2025 14:33
UCE Research: Młodzi Polacy coraz częściej kupują w promocjach
Młodzi polują na promocję m.in. w drogeriach.Grupa Rossmann - błędy cenowe, tajemnicze promocje 99gr

Jak wynika z raportu UCE RESEARCH i Shopfully „Młodzi Polacy na zakupach. Edycja IV”, aż 32,5 proc. osób w wieku 18–25 lat deklaruje, że od 20 proc. do 40 proc. ich codziennych zakupów stanowią produkty kupione w promocjach. Najczęściej są to konsumenci z dochodami w przedziale 3000–4999 zł, ze średnim wykształceniem i mieszkający w mniejszych miejscowościach liczących od 5 do 19 tys. mieszkańców. Badani wskazują, że promocje pomagają im racjonalnie gospodarować budżetem, choć nie są jedynym wyznacznikiem decyzji zakupowych.

Drugą najliczniejszą grupą są młodzi konsumenci, którzy deklarują, że 40–60 proc. ich podstawowych zakupów odbywa się w promocjach – taką odpowiedź wskazało 26,5 proc. ankietowanych. Eksperci zwracają uwagę, że dla tej części młodych promocje nie są już dodatkiem, lecz naturalnym elementem codziennego koszyka. Często są to osoby na początku kariery zawodowej lub studenci, którzy dysponują ograniczonymi środkami i dzięki rabatom mogą kupować więcej lub produkty lepszej jakości.

Zdecydowanie mniej respondentów wskazuje skrajne wartości. Zakupy w promocjach w zakresie 60–80 proc. deklaruje 10,7 proc. badanych, a aż 80–100 proc. jedynie 4,1 proc. uczestników sondażu. Z kolei 12,6 proc. młodych konsumentów kupuje w promocji mniej niż 20 proc. produktów. 13,6 proc. respondentów nie potrafiło jednoznacznie określić, jaki odsetek ich codziennych zakupów stanowią przeceny.

Eksperci podkreślają, że wyniki odzwierciedlają specyfikę polskiego rynku, gdzie znacząca część asortymentu – m.in. żywność, kosmetyki i środki czystości – regularnie trafia na promocje. Młodzi konsumenci, choć wyczuleni na ceny i ostrożni w wydatkach, nie zawsze mogą pozwolić sobie na czekanie na rabaty. Dlatego dominują umiarkowane wskazania w przedziale 20–40 proc., które pokazują racjonalne podejście do zakupów i oszczędzania w grupie osób o średnich dochodach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
02.09.2025 12:54
„Tired Girl” – nowy trend makijażowy pokolenia Z
Od lewej; Gabbriette, Jenna Ortega, Hypnotique.Getty Images/Netflix/instagram.com/hypnotique

Przez dekady wizerunek zmęczenia był w kulturze piękna czymś, czego należało unikać. Korektory, kremy pod oczy czy rozświetlacze miały niwelować cienie i sprawiać, by twarz wyglądała świeżo oraz promiennie. Trend „Tired Girl”, który wywodzi się z TikToka, odwraca tę logikę – zamiast maskowania oznak braku snu, celebruje on ich widoczność. Cienie pod oczami, blada cera i nieco „niedokończony” makijaż stają się estetycznym wyborem, a nie defektem do ukrycia.

Wizerunkową twarzą nurtu jest Wednesday Addams, bohaterka serialu Tima Burtona na Netfliksie, grana przez Jennę Ortegę. Na czerwonym dywanie aktorka odtwarza makijaż z wyraźnymi cieniami pod oczami, co stanowi kontrast wobec dotychczasowych standardów. Podobne inspiracje można odnaleźć w popkulturze – od Angeliny Jolie w filmie Przerwana lekcja muzyki po Natalie Portman w Leonie Zawodowcu. Wśród współczesnych ambasadorek stylu wymienia się Lily Rose-Depp czy influencerkę Emmę Chamberlain.

Popularność „Tired Girl” w dużej mierze napędza TikTok. Od lipca 2025 r. trend funkcjonuje tam jako osobna kategoria, a instruktaże pokazujące, jak uzyskać efekt niewyspania, osiągają ponad 300 tys. wyświetleń każdy. Influencerka Lara Violetta określa tę estetykę mianem „moldy makeup” i podkreśla, że „worki pod oczami są chic, bo trzeba sobie na nie zapracować”. Makijażyści opisują ten styl jako niedbały, zadziorny i autentyczny – alternatywę dla perfekcyjnych wizerunków z Instagrama.

image

Trend makijażowy na Wednesday Addams napędza sprzedaż MAC

Eksperci trendów wskazują jednak, że „Tired Girl” nie ma tak głębokiego zakorzenienia jak subkultury lat 90. Grunge był powiązany z ruchem antysystemowym i wspólnotą, podczas gdy „Tired Girl” należy do tzw. zjawisk „core”, czyli internetowych mikroestetyk takich jak „cottagecore” czy „Barbiecore”. Są one szybkim sposobem komunikowania nastroju lub tożsamości, lecz charakteryzuje je ulotność i podatność na zastąpienie kolejnym wiralowym trendem.

Fenomen „Tired Girl” można również odczytywać jako odpowiedź na presję, z jaką mierzy się pokolenie Z. Badacze wskazują, że młodzi dorośli funkcjonują w realiach niepewnego rynku pracy, zadłużenia studenckiego czy odpowiedzialności ekologicznej, przy jednoczesnej potrzebie realizacji własnych ambicji. Publiczne eksponowanie zmęczenia i autoironiczny humor stają się strategią radzenia sobie z tym ciężarem – manifestem: „jestem wyczerpany, ale żartuję z tego i nie udaję perfekcji”.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
05. wrzesień 2025 02:04