StoryEditor
Rynek i trendy
14.04.2023 00:00

Dziedziczka L‘Oréal, Françoise Bettencourt Meyers, trzeci rok z rzędu najbogatszą kobietą na świecie

Françoise Bettencourt Meyers od 3. lat króluje na liście najbogatszych kobiet świata. / A Day In The Life Of
Françoise Bettencourt Meyers trzeci rok z rzędu została najbogatszą kobietą świata według magazynu Forbes. Fortuna spadkobierczyni L’Oréal, warta 80,5 miliarda dolarów, wzrosła w ciągu ostatniego roku o około 5 miliardów dolarów. Córka współzałożyciela sieci Walmart, Alice Walton, zajęła trzecie miejsce. Pierwsze miejsce przypadło Bernardowi Arnaultowi, który nadzoruje imperium LVMH obejmujące 75 marek modowych i kosmetycznych, w tym Louis Vuitton i Sephora.

Magazyn Forbes opublikował coroczny ranking miliarderów według zasobów finansowych. Françoise Bettencourt Meyers, dziedziczka koncernu L’Oréal, plasuje się na 11. miejscu wśród najbogatszych osób na świecie, w porównaniu z 14. miejscem w zeszłym roku. Jest jedną z zaledwie 337 kobiet na liście światowych miliarderów magazynu Forbes 2023, które stanowią zaledwie 13 proc. z 2640 miliarderów na ziemi.

Inne kobiety pracujące w branży beauty, które znalazły się na liście Miliarderów 2023, to Rihanna, której odnosząca sukcesy seria kosmetyków do makijażu Fenty przyniosła jej majątek do 1,4 miliarda dolarów, oraz Kim Kardashian West z 1,2 miliarda dolarów. Françoise Bettencourt Meyers prowadzi ze znaczną przewagą, a ponieważ akcje L’Oréal wzrosły o 12 procent tylko w ciągu ostatniego roku, nie wygląda na to, żeby przez jakiś czas spadła z pierwszego miejsca.

Jej matka była dziedziczką kosmetycznego imperium L‘Oréal, a jej ojciec był politykiem, naukowcem i pisarzem. Françoise Bettencourt-Meyers studiowała w École des Sciences Politiques w Paryżu oraz w Uniwersytecie w Nanterre. Po ukończeniu studiów rozpoczęła karierę biznesową jako analityczka finansowa w L‘Oréal. W 1987 roku została mianowana dyrektorką ds. rozwoju produktów w firmie. W 1997 roku Bettencourt-Meyers została przewodniczącą holdingu rodzinnego, Gesparal, który zarządza udziałami rodziny w L‘Oréal.

Po śmierci jej matki w 2017 roku, Françoise Bettencourt-Meyers odziedziczyła 33 proc. udziałów w L‘Oréal. Jej majątek został wówczas oszacowany na 42,2 miliarda dolarów, co uczyniło ją najbogatszą kobietą we Francji i drugą najbogatszą kobietą na świecie. Jest również autorką kilku książek, w tym biografii swojego dziadka, Eugène‘a Schuellera, założyciela L‘Oréal. Jest członkiem Akademii Moralnej i Politycznej we Francji oraz przewodniczącą Fundacji Bettencourt Schueller, organizacji filantropijnej założonej przez jej rodziców.

W swojej działalności filantropijnej Bettencourt-Meyers skupia się na wsparciu działań związanych z ochroną środowiska, sztuką i kulturą, edukacją oraz badaniami naukowymi. W 2020 roku ogłosiła, że przekaże 500 milionów euro z osobistych funduszy na walkę z zmianami klimatu. Po pożarze, który poważnie uszkodził Notre-Dame de Paris, Bettencourt Meyers i L‘Oréal zobowiązały się do naprawy katedry w wysokości 226 milionów dolarów.

Całość raportu znajduje się na stronie Forbes.

Czytaj także: Bernard Arnault z LVMH wyprzedza Elona Muska jako najbogatszy człowiek na świecie

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 13:40