StoryEditor
Rynek i trendy
15.03.2021 00:00

Edyta Pietrzak, LK Dr Irena Eris: W handlu tradycyjnym zyskują odważni

Nie wszystkie sklepy tradycyjne wykorzystały w ubiegłym roku możliwości wynikające z tego, że część klientów zaczęła robić zakupy blisko domu – uważa Edyta Pietrzak, dyrektor sprzedaży w Laboratorium Kosmetycznym Dr Irena Eris.  – Zyskali odważni właściciele sklepów, z dobrym podejściem do klienta – mówi.  

Jak podaje Nielsen, w 2020 r. przed pandemią obroniły się sklepy spożywcze tzw. tradycyjne, osiedlowe, których największą zaletą jest to, że znajdują się blisko domu. Menedżerów z firm kosmetycznych zapytaliśmy, czy podobnie było w przypadku drogerii, jak lokalne sklepy kosmetyczne poradziły sobie w ubiegłym roku oraz czy i jakie znaczenie dla ich firm ma tzw. tradycyjny kanał sprzedaży.

Czytaj także: Nielsen: dyskonty gonią drogerie

Edyta Pietrzak, dyrektor sprzedaży w Laboratorium Kosmetycznym Dr Irena Eris, podkreśla, że firma działa na rynku tradycyjnym od wielu lat. –  Nasz system dystrybucji współpracuje zarówno z prywatnymi sklepami, jak i z polskimi sieciami. Pomimo zmian, które wystąpiły w ostatnim czasie, rynek tradycyjny to niezmiennie bardzo ważny obszar dystrybucji – mówi.

Pytana, czy 2020 rok był szansą dla lokalnych drogerii odpowiada, że nie dla wszystkich: – Mam wrażenie, że w 2020 r. nie wszystkie sklepy wykorzystały możliwości, jakie wymusiły na konsumentach wprowadzane restrykcje i obostrzenia, takie jak np. zamknięcie galerii handlowych, co spowodowało, że woleli robić zakupy blisko domu. Dla części właścicieli sklepów pandemia była też argumentem, czy też wymówką, do ograniczania asortymentu i rezygnacji z zakupu nowości. A wiemy, że konsument nowości szukał pomimo pandemii – podkreśla. Były też obiektywne trudności. – Część konsumentów przeniosła się z galerii handlowych do dyskontów, w których mogli jednocześnie zrealizować zakupy spożywczo-chemiczne, co oczywiście wpłynęło też na zmniejszenie zakupów w lokalnych sklepach – mówi Edyta Pietrzak.

Czytaj także: Drogerie stacjonarne sprzedają więcej kosmetyków niż dyskonty i drogerie razem wzięte 

Przyznaje jednak, że jest też grupa sklepów, które wykorzystały ubiegły rok na przemodelowanie swojej działalności, właściciele placówek starali się szybko dopasować do zmiennych warunków i do tego, jak kupuje konsument.

Mimo zmian na rynku wywołanych epidemią część sklepów, z którymi współpracowaliśmy na rynku tradycyjnym finalnie decydowała się na większe zakupy. Zdecydowanie zyskał na znaczeniu e-commerce w każdej z marek Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris. Część naszych klientów rozszerzyła swoją działalność o sprzedaż na platformach internetowych. Można zaryzykować opinię, że sklepy odważne i z dobrym podejściem do konsumenta zyskały – podsumowuje Edyta Pietrzak.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 15:36
Mleczne perfumy podbijają TikToka. Nowy zapachowy trend rośnie w siłę
Od lewej: Cry Baby Perfume Milk Melanie Martinez, Condensed Milk Demeter Fragrance, Coastal Bliss Victoria‘s Secret, The First Yanina Yakusheva.Wiadomości Kosmetyczne

Analizy wskazują, że rozmowa o perfumach w mediach społecznościowych jest w dużej mierze napędzana przez marki, które aktywnie promują swoje produkty i budują narrację wokół zapachowych trendów. Równocześnie użytkownicy coraz chętniej szukają konkretnych informacji, co potwierdza przewaga Google w przypadku mlecznych perfum. Przenikanie się mediów społecznościowych z wyszukiwarkami pokazuje, jak silnie estetyka, zapach i internetowa narracja łączą się w świecie współczesnych konsumentów.

Zainteresowanie tzw. mlecznymi perfumami notuje obecnie gwałtowny wzrost. Jak wskazują analizy, w porównaniu z ubiegłym rokiem trend ten urósł aż o 113,4 proc. w ujęciu ogólnym, obejmując zarówno wyszukiwarki internetowe, jak i media społecznościowe. Na platformach typu Google liczba wyszukiwań wzrosła o 96,3 proc., a na TikToku aż o 320,3 proc.. Według danych, aż 85 proc. udziału w popularności tego zjawiska przypada na wyszukiwarkę Google, co sugeruje, że użytkownicy aktywnie poszukują informacji o mlecznych zapachach, zamiast trafiać na nie przypadkiem w mediach społecznościowych. Średnio miesięcznie fraza „milk perfume” generuje 9,5 tys. wyszukiwań w Google oraz 167,8 tys. tygodniowych wyświetleń na TikToku.

Eksperci wskazują, że trend ten wpisuje się w szerszy nurt popularności tzw. zapachów gourmand, czyli inspirowanych deserami, słodyczami i kremowymi nutami. W tej kategorii ogólna popularność wzrosła o 172,4 proc. r/r. Wyszukiwania w Google zwiększyły się o 85,9 proc., a na TikToku obserwujemy wzrost aż o 179,1 proc.. W tym przypadku to TikTok wiedzie prym – odpowiada za 95,1 proc. popularności w tej przestrzeni. Hasło związane z tym trendem jest wyszukiwane w Google średnio 4,9 tys. razy miesięcznie, natomiast na TikToku osiąga imponujące 17,6 mln tygodniowych wyświetleń.

Choć zapachów nie da się poczuć przez ekran, TikTok stał się jednym z głównych ośrodków dyskusji na temat perfum. Hashtag #perfumetok przyciąga 3,3 mln wyświetleń tygodniowo, tworząc wokół zapachów aktywną społeczność. Wśród najczęściej pojawiających się nut zapachowych prym wiedzie #vanilla (2,8 mln wyświetleń tygodniowo), a tuż za nią plasują się mleczne skojarzenia, takie jak #heavycream (814,8 tys.), #strawberry (542,8 tys.) i #coconut (200,3 tys.). Szczególną rolę w popularyzacji nuty „heavy cream” odegrała marka Phlur.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 13:45
Wypadanie włosów jako strach blady konsumentów: „bromeopatia” rusza na odsiecz mężczyznom
Wypadanie włosów to alarmująco częsty problem.Towfiqu barbhuiya

Według firmy badawczej Euromonitor International, światowy rynek męskiej pielęgnacji osiągnął wartość 61,3 miliarda dolarów, a w 2024 roku ma wzrosnąć o kolejne 6,4 proc. Rośnie popyt na kosmetyki i produkty do pielęgnacji dla mężczyzn, co potwierdzają dane największych detalistów – Amazon, uznany przez NielsenIQ za najpopularniejszą platformę beauty w USA, odnotowuje coraz więcej klientów kupujących produkty z segmentu męskiego grooming. Wzrost ten dotyczy zwłaszcza obszaru zdrowia skóry głowy i problemu wypadania włosów.

W kwietniu 2025 roku dane Google Trends wskazały wypadanie włosów jako najczęściej wyszukiwany problem kosmetyczny na świecie. Badania brytyjskiej sieci Superdrug ujawniły, że aż 58 proc. mężczyzn i 51 proc. kobiet doświadcza utraty włosów, a największe nasilenie tego zjawiska dotyczy osób w wieku 25–34 lata – aż 61 proc. tej grupy zgłasza objawy przerzedzenia lub nadmiernego wypadania włosów. Według ekspertów główne przyczyny takiego stanu rzeczy to stres, nieprawidłowa dieta i szkodliwe nawyki urodowe, często podsycane przez media społecznościowe.

Nowym źródłem porad stał się TikTok – aż 1 na 3 Brytyjczyków korzysta z tej platformy, by szukać informacji na temat pielęgnacji włosów. W grupie wiekowej 16–34 lata połowa użytkowników deklaruje, że TikTok jest ich głównym źródłem wiedzy o pielęgnacji. Eksperci ostrzegają jednak przed popularnymi trendami – aż 60 proc. z nich może być potencjalnie szkodliwych. Przykładem jest „hair cycling”, czyli rotacyjne stosowanie różnych produktów z przerwami – trend, który uzyskał ponad 22 miliony wyświetleń i został wypróbowany przez osiem milionów Brytyjczyków. Zdaniem ekspertów, niestety, brak jest dowodów na skuteczność tej metody, a częsta zmiana kosmetyków może prowadzić do podrażnień i uszkodzenia mieszków włosowych. Olivia Houghton z The Future Laboratory określiła taki stan rzeczy w rozmowie z Cosmetics Design Europe jako bromeopatię (gra słów — bro, brachu, i homeopatia).

Wśród najczęściej wymienianych przyczyn wypadania włosów znajdują się nie tylko genetyka i stres, ale także nadmierne spożycie napojów energetycznych oraz zanieczyszczenie środowiska. Choć rynek innowacji koncentrował się dotąd głównie na nutraceutykach, coraz większą popularność zdobywają także produkty do stosowania miejscowego. Dynamiczny rozwój tego segmentu sugeruje, że pielęgnacja skóry głowy i przeciwdziałanie łysieniu mogą stać się jednym z kluczowych filarów wzrostu branży męskiego grooming w najbliższych latach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 15:18