StoryEditor
Rynek i trendy
01.06.2020 00:00

Efekt szminki działa. Wyraźny wzrost sprzedaży kosmetyków do makijażu

Wartość sprzedaży koszyka rok do roku oraz w zestawieniu tydzień 21 (18-24.05.2020) w stosunku do tygodnia 20 w 2020 r. nieznacznie spadła (-0,3 proc.). Wartość sprzedaży online w tygodniu 21 (wobec poprzedniego tygodnia) również odnotowała spadki (-16 proc.). Kategorie o wysokim wzroście wartości sprzedaży to m.in.: kosmetyki do makijażu twarzy (+169 proc.), kosmetyki do makijażu oczu (+160 proc.), szminki (+95 proc.).  

Zdejmowanie obostrzeń i maseczek zdecydowanie sprzyja sprzedaży całej kategorii kosmetyków. W tygodniu 21. kupowaliśmy już nie tylko kosmetyki do makijażu twarzy +169 proc. i oczu +160 proc., ale również, po raz pierwszy od dawna, szminki +95 proc.

– Trzycyfrowy wzrost sprzedaży kosmetyków przy jednoczesnym spadku wartości sprzedaży koszyka potwierdza, że mamy do czynienia z efektem szminki – mówi Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. współpracy z sieciami handlowymi Nielsen Connect w Polsce.

W dniach od 18 do 24 maja wartość koszyka zakupowego odnotowała nieznaczny spadek (-0,3 proc.) w stosunku do ubiegłego roku.

– Jednak należy uwzględnić fakt, że w ubiegłym roku w tym samym okresie wystąpiły dwie mocne motywacje zakupowe: niedziela handlowa i Dzień Matki. Wskazane okoliczności mogą wyjaśniać wysokie spadki w sprzedaży produktów ogrodowych i roślin (-39 proc.) oraz produktów czekoladowych (-25 proc.). Jednocześnie w tym roku mamy wyjątkowo zimny maj, z tego też względu mieliśmy do czynienia ze spadkiem sprzedaży wody (-17 proc.). – wyjaśnia Ewa Rybołowicz.

Dane sprzedażowe dotyczące wartości sprzedaży na podstawie Panelu Handlu Detalicznego Nielsen (suma sieci współpracujących).

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
09.09.2024 16:23
Pokolenie Alfa, zagrożenia i szanse AI, zielona rewolucja w beauty – wyzwania i cele. Forum Branży Kosmetycznej 2024 już 24 października!
Forum Branży Kosmetycznej organizowane jest od 12 lat. Zdjęcie z edycji 2023fot. Shootit Photography

Już 24 października w Warszawie odbędzie się 12. edycja Forum Branży Kosmetycznej. Przewodnie hasło tegorocznej konferencji brzmi: „Pokolenie JA, generacja Alfa. Beauty konsumenci przyszłości” i zawiera w sobie motywy kluczowych debat, do których zaprosiliśmy znakomitych ekspertów.

„Generacja JA, pokolenie Alfa – kim są beauty konsumenci przyszłości?” – nad tym, jak młode pokolenia odbierają świat, jak go kształtują i czego oczekują od marek kosmetycznych jako konsumenci porozmawiają m.in. Katarzyna Mauduit, Marketing Director Poland & CEE Douglas; Anna Rucińska, Head of Burda Beauty Center & Communites (wizaz.pl); Marcin Mielniczuk, eCommerce Director eZebra oraz Andrew Mc Dougall, Director Beauty & Personal Care Research Mintel Group, który także otworzy całą konferencję wprowadzając uczestników w najbardziej aktualne beauty trendy.

 „AI wróg, czy przyjaciel?” – o tym będą dyskutować m.in. Monika Kolaszyńska, Prezes Zarządu, Super-Pharm Poland; Joanna Orzechowska, East Europe Marketing Manager & Category Lead, Poland, Baltics & Ukraine, Unilever; Adam Nitecki, E-Commerce General Manager, L‘Oréal Poland & Baltic Countries; Krzysztof Kończyk, Dyrektor Strategy& w Polsce, Marcin Lenkiewicz, Wiceprezes Grupy Blix. To będzie spojrzenie na technologię z perspektywy firm, które wykorzystują już AI w szerokim zakresie, ale mają pełną świadomość, że nie można pozostawić tych procesów poza kontrolą.

Forum Branży Kosmetycznej 2024

Kiedy? 24 października 2024 r.

Gdzie? Hotel Arche Krakowska, Warszawa, Aleja Krakowska 237/U1, 02-180 Warszawa

Szczegóły: program i rejestracja

Zielona rewolucja, zrównoważony rozwój, nowe wymagania dotyczące deklaracji środowiskowych. Sektor kosmetyczny jest poddany ogromnej presji zmian w obszarze surowców kosmetycznych, wprowadzania biodegradowalnych opakowań, dostosowania całej swojej działalności do wymogów gospodarki obiegu zamkniętego. Z jednej strony to konieczność, z drugiej w wątpliwość poddawany jest sposób w jaki prowadzona jest zielona rewolucja. Wielu twierdzi, że wyśrubowane normy ekologiczne wprost prowadzą do pozbawienia europejskich firm konkurencyjności. Wśród uczestników debaty „Po pierwsze środowisko. Gdzie jesteśmy, dokąd zmierzamy?” znajdą się przedstawiciele producentów, handlu i logistyki. W debacie zasiądą: dr inż. Justyna Żerańska, Dyrektor Generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego; Monika Suwała, Trade Marketing & Sustainability Manager, Henkel Consumer Brands, Henkel Polska; Katarzyna Gorzyńska, Senior Business Development Director, FM Logistic; Marta Szymborska, Członkini Zarządu, Co-CEO, GS1 Polska oraz Paweł Pietruszka, Managing Director, Europe Distribution Group.

W programie konferencji nie zabraknie wykładów dotyczących potrzeb współczesnych konsumentów, narzędzi ułatwiających prowadzenie biznesu w szybko zmieniającym się świecie oraz analiz uwzględniających otoczenie gospodarcze. „Siła marki czy siła ceny? Polski rynek kosmetyczny, perspektywa jutra” – to tytuł prezentacji, którą przedstawi Barbara Nesterowicz, Client Business Partner w firmie badawczej NielsenIQ.

Wiele uwagi poświęcimy także logistyce. Ten obszar biznesu zmienia się w szybkim tempie i dostosowuje do nowej rzeczywistości rynkowej – zwiększa się udział e-commerce w sprzedaży kosmetyków, konsumenci oczekują profesjonalnych i szybkich dostaw, firmy redukują swoje zespoły handlowe, łączą procesy zakupowe i sprzedażowe. „Czy tylko Gen Z? Logistyczne odpowiedzi na oczekiwania klientów branży kosmetycznej” – to tytuł prelekcji, którą poprowadzi Maciej Szczurek, Business Development Manager, GXO. „Od zamówienia do konsumenta – jak logistyka wpływa na wizerunek Twojej firmy w dobie e-commerce?" – tę perspektywę przedstawi Katarzyna Gorzyńska, Senior Business Development Director, FM Logistic.

image
Uczestnikami Forum Branży Kosmetycznej są wyłącznie przedstawiciele handlu i biznesu. Ekspozycje producentów odwiedzają category managerowie odpowiedzialni za zakupy asortymentu i budowanie kategorii
fot. Shootit Photography

Forum Branży Kosmetycznej tradycyjnie jest wydarzeniem, które gromadzi przedstawicieli firm działających w biznesie kosmetycznym i dla tego sektora. Łączy przemysł z handlem. Jest okazją do bezpośrednich kontaktów i doświadczeń. Konferencji towarzyszy część wystawiennicza z prezentacją innowacyjnych produktów kosmetycznych a także usług, wyposażenia i technologii skierowanych do firm z sektora kosmetycznego.

image
Rozdanie nagród Drogeria Roku edycja 2023. Na zdjęciu, na pierwszym planie, Wojciech Dyja, Dyrektor Operacyjny, Hebe, Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja, z nagrodą Grand Prix dla Hebe w kategorii Sieci Drogeryjne i Perfumeryjne 
fot. Shootit Photography

Zwieńczeniem eventu jest rozdanie nagród w konsumenckim badaniu Drogeria Roku, które na zlecenie Wiadomości Kosmetycznych przeprowadzi firma badawcza Mobile Institute. W wieczornej części konferencji Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute przedstawi także wyniki najnowszego badania pokazującego kanały sprzedaży kosmetyków w Polsce i zwyczaje zakupowe konsumentów. Będzie to premierowa prezentacja badania przygotowanego również specjalnie dla Wiadomości Kosmetycznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
09.09.2024 10:05
UCE Research: Wzrost cen w sierpniu — codzienne zakupy droższe o 4,3 proc. rdr, chemia o 8,7 proc. rdr.
Chemia gospodarcza nadal drożeje, a końca nie widać.Agata Grysiak

Najnowsze dane z raportu UCE RESEARCH i Uniwersytetu WSB Merito wskazują, że 16 z 17 monitorowanych kategorii produktów zanotowało podwyżki, a dynamika wzrostu cen wciąż przyspiesza.

Wzrost cen codziennych zakupów w sierpniu wyniósł średnio 4,3 proc. w porównaniu do analogicznego miesiąca w poprzednim roku. Jest to kontynuacja trendu wzrostowego, który obserwowany jest od kilku miesięcy. W lipcu ceny wzrosły o 3,9 proc., a w czerwcu o 3,1 proc.. Tym samym sierpniowy wzrost jest najwyższy w ostatnich trzech miesiącach, co świadczy o ciągłej presji inflacyjnej na konsumentów.

Analiza ponad 86 tysięcy cen detalicznych wykazała, że 16 z 17 kategorii monitorowanych produktów zanotowało wzrosty cen. Na szczycie listy znalazły się napoje bezalkoholowe, które zdrożały o 10,2 proc. rok do roku. Kolejne miejsca zajmują słodycze i desery ze wzrostem o 9,3 proc., a także owoce i warzywa, które podrożały odpowiednio o 9,1 proc. i 6,3 proc.. Nietypowo wysoka podwyżka cen owoców i warzyw w okresie letnim może zaskakiwać, gdyż zazwyczaj w tym sezonie ceny tych produktów utrzymują się na stabilnym poziomie.

Znaczące wzrosty cen dotknęły także innych kategorii. Chemia gospodarcza, która w lipcu zajmowała czwarte miejsce w rankingu z podwyżką o 8,7 proc., w sierpniu uplasowała się na piątym miejscu z wynikiem 5,3 proc.. Choć nie jest to najwyższy wzrost, kategoria ta wciąż odczuwa efekty podwyżek z poprzednich miesięcy. Warto również zauważyć, że w poprzednich miesiącach na plusie znajdowało się 13 kategorii, a 4 pozostawały na minusie, co wskazuje na wzrastającą liczbę segmentów z podwyżkami.

Eksperci zwracają uwagę, że na wzrosty cen w wielu kategoriach wpływa tzw. efekt bazy. Jak tłumaczy dr inż. Anna Motylska-Kuźma, zeszłoroczne gwałtowne podwyżki cen, spowodowane m.in. przez wzrost kosztów energii, sprawiły, że obecnie wzrosty rdr są relatywnie niższe, mimo że dynamika cen wciąż rośnie. Zmiany cen energii w lipcu mogłyby potencjalnie wpłynąć na dalsze wzrosty cen, jednak na razie ich efekt nie jest jeszcze wyraźnie odczuwalny w codziennych wydatkach.

Z każdym miesiącem nasza siła nabywcza słabnie. Wynika to głównie z powrotu
podstawowej stawki VAT na wybraną żywność. Ponadto kształtowanie się cen w sklepach jest mocno zdeterminowane przez rosnące koszty produkcji, płace oraz ceny energii i paliw

mówi dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito.

Czytaj także: UCE Research: Ceny w sklepach detalicznych w lipcu wzrosły średnio o 3,9 proc. rdr: chemia gospodarcza w czołówce drożyzny

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. wrzesień 2024 23:28