StoryEditor
Rynek i trendy
23.08.2018 00:00

Etyczny konsumpcjonizm – rosnący trend w sektorze kosmetycznym

Na rynku pojawia się coraz więcej wegańskich produktów kosmetycznych. Ich producenci nie ograniczają ich odbiorców do osób niejedzących mięsa. Wegańskimi kosmetykami zainteresowani są także ci konsumenci, którym bliska jest idea etycznego konsumpcjonizmu. Nowy trend sprawia, że coraz więcej osób z sympatią traktuje produkty, których wytwarzanie w żadnym aspekcie nie przyczynia się do cierpienia czy eksploatacji zwierząt, zatem nie ma w nich jakichkolwiek składników odzwierzęcych.

Weganizm to trend, który rośnie nie tylko w branży spożywczej, ale wyłania się coraz wyraźniej również w innych sektorach produkcji, w szczególności w kategoriach urodowych. Brytyjska sieć sklepów ze zdrową żywnością Holland & Barrett ogłosiła niedawno, że zwiększy liczbę wegańskich produktów spożywczych, ale i kosmetycznych. Zapowiedziała też otwarcia sklepów wyłącznie wegańskich. Takie doświadczenie ma już za sobą brytyjski detalista Superdrug, który na początku tego roku otworzył w Londynie specjalny sklep typu pop-up (tymczasowy), aby zwrócić uwagę na szeroką ofertą wegańskich produktów kosmetycznych, podkręcając równocześnie apetyt na takie produkty wśród klientów.

Rynek kosmetyków wegańskich rozwija się dynamicznie – ocenia Andrew McDougall, analityk Mintel's Global Beauty and Personal Care. – Trend jest wynikiem tego, że coraz więcej osób przechodzi na dietę roślinną. Chcą one, by ich styl życia był spójny we wszystkich aspektach, także tym urodowym. Jednak po kosmetyki wegańskie sięgają nie tylko weganie czy wegetarianie, ale także tzw. świadomi konsumenci, dla których ważny jest etyczny aspekt pozyskiwania składników w sektorze kosmetycznym. Ma to związek nie tylko z obawą o to, czy rzeczywiście żaden ze składników danego produktu nie był testowany na zwierzętach. Jest również wynikiem niezgody na cierpienie i nadmierną eksploatację zwierząt podczas pozyskiwania popularnie wykorzystywanych w kosmetykach składników, takich jak mleko, miód, jedwab, śluz ślimaka, lanolina i wiele innych.

Według globalnej bazy nowych produktów tworzonej przez Mintela, wegańskie artykuły w ciągu ostatnich pięciu lat (od lipca 2013 r. do czerwca 2018 r.) odnotowały wzrost o 175 proc. Wśród nich są kosmetyki do pielęgnacji ciała, twarzy czy włosów, a także produkty i akcesoria makijażowe (np. pędzle).

Etyczny konsumpcjonizm rośnie jako trend w sektorze kosmetycznym. – Marki powinny podkreślać naturalność składników swoich produktów, ale także ich zgodność z wegańskim stylem życia. Nowym firmom pomoże to zbudować grupę sympatyków i lojalnych konsumentów, a te o ustalonej pozycji zyskają nowych użytkowników – zwraca uwagę Andrew McDougall. Warto zatem na opakowaniach komunikować istotne wartości poprzez zwroty: „produkt wegański”, „wytworzony bez okrucieństwa”, „neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla". Warto też pomyśleć o certyfikatach. 

W Polsce darmowe oznaczenie – znak V – od 2011 roku przyznaje Fundacja VIVA! Mogą go otrzymać produkty, które są w 100 proc. roślinne i nie zawierają żadnych składników pochodzenia zwierzęcego (w tym tych pochodzących z uboju) i nie są testowane na zwierzętach na żadnym etapie produkcji. Znak jest przyznawany na 12 miesięcy. Po roku produkty muszą przejść ponownie weryfikację i kontrolę.

Analityk  Mintela ma także radę dla sklepów, by wydzieliły u siebie przestrzeń poświęconą wegańskiej urodzie. Będzie ona atrakcyjna dla kupujących, którzy docenią wygodę zakupów bez konieczności sprawdzania etykiet. I zapewnia, że zainteresowanie może przerosnąć oczekiwania, bowiem na wegańskie kosmetyki nie decydują się wyłącznie weganie czy wegetarianie. Coraz częściej są to po prostu świadomi konsumenci.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.11.2025 10:37
Japońscy pracodawcy łagodzą przepisy: pracownicy mogą już farbować włosy i malować paznokcie
Najnowsze zmiany dotyczące koloru włosów, lakieru do paznokci i dodatków dotyczą głównie mniejszych firm, które borykają się z poważniejszymi niedoborami kadrowymiShutterstock

Coraz więcej japońskich firm łagodzi przepisy w obliczu kryzysu demograficznego na rynku pracy – opisuje Reuters. Sieć dyskontów spożywczo-przemysłowo-drogeryjnych Don Quijote już trzy lata temu złagodziła przepisy, dotyczące zakazu farbowania włosów i zdobienia paznokci przez pracowników. Efekt? Obecnie prawie jedna czwarta pracowników sieci ma już kolorowe włosy, a ponad połowa (55 proc.) ma włosy inne niż czarne.

Inny przykład to sieć drogerii Fuji Yakuhin, która zniosła wiele obostrzeń wobec  pracowników, nie będących farmaceutami. Teraz zezwala ona na dowolny kolor włosów, zdobienie paznokci, mocny makijaż, a także wszelkiego rodzaju pierścionki, podczas gdy wcześniej dozwolone były wyłącznie obrączki ślubne. Podobnie operator supermarketów Tokyu Store złagodził ograniczenia dotyczące kolorów włosów, fryzur, akcesoriów, lakierów do paznokci i piercingu.

Najnowsze zmiany dotyczące koloru włosów, lakieru do paznokci i dodatków dotyczą głównie mniejszych firm, które borykają się z poważniejszymi niedoborami kadrowymi niż większe przedsiębiorstwa i nie mają tak dużego pola manewru w oferowaniu konkurencyjnych wynagrodzeń.

Również niektóre duże firmy giełdowe złagodziły w tym roku zasady ubioru. W zeszłym tygodniu Japan Airlines dołączyły do ​​operatora metra Tokyo Metro i krajowych tanich linii lotniczych Skymark Airlines, zezwalając pracownikom na noszenie obuwia sportowego w pracy.

Z danych OECD wynika, że Japonia – kraj szybko starzejący się, z ograniczoną imigracją – odnotowała spadek liczby ludności w wieku produkcyjnym o 16 proc. od 1995 roku. To wywołało ostrą walkę o pracowników.

Dwie trzecie japońskich firm potwierdziło, że niedobór siły roboczej ma poważny wpływ na funkcjonowanie biznesu – było to głównym powodem bankructw w Japonii w okresie kwiecień-wrzesień, a liczba upadłości w pierwszym półroczu osiągnęła najwyższy poziom od 12 lat (wg danych Tokyo Shoko Research).

To z kolei daje młodym ludziom większą swobodę, szczególnie w odniesieniu do pracy w niepełnym wymiarze godzin. Dwie trzecie studentów uważa, że ​​powinni mieć możliwość decydowania o swoim wyglądzie przy pracy w niepełnym wymiarze godzin. Jedna trzecia natomiast stwierdziła, że ​​wycofała aplikacje o pracę z powodu dress code‘u, obowiązującego u potencjalnych pracodawców.

Mimo częściowego poluzowania dotychczasowych zasad, dotyczących dress code’u pracowników w Japonii, to niektóre aspekty wyglądu, które stały się powszechne na Zachodzie (np. liczne kolczyki, piercing twarzy) wciąż stanowią dla wielu firm zbyt trudny tematy. Pracownicy z tatuażami – sztuką tradycyjnie kojarzoną w Japonii z yakuzą – są zazwyczaj proszeni o ich zakrywanie, aby nie onieśmielać klientów.

Najnowsze zmiany nie dotarły też jeszcze do wielu tradycyjnych, dużych japońskich firm, takich jak banki – mimo że nie ma tam polityki dotyczącej farbowania włosów czy używania lakieru do paznokci, wśród pracowników panuje przekonanie, że ich wygląd nie powinien wzbudzać sensacji i przyciągać uwagi.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:33
Zakupy online najważniejszym powodem korzystania z internetu – wyniki badania „Internet marzeń”
W tym, jak obecnie funkcjonują e-zakupy, nie widzimy wielu wad. Tylko 11 proc. internautów dostrzega tu pole do poprawy. Tak pozytywna ocena zakupów online jest w dużym kontraście z powodem zajmującym drugie miejsce — czyli z dostępem do aktualnych wiadomości — twierdzi Karol Chilimoniuk z World.Karolina Grabowska Kaboompics

Ponad połowa Polaków korzysta z internetu głównie po to, aby robić zakupy online – wynika z badania „Internet marzeń” przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie World w dniach 8–14 października 2025 r. Dla 53 proc. respondentów e-zakupy są najważniejszym powodem korzystania z sieci. Kolejne miejsca zajmują dostęp do aktualnych wiadomości (47 proc.) oraz narzędzia ułatwiające organizację codziennych obowiązków (43 proc.). Badanie objęło 1020 dorosłych Polaków i zostało zrealizowane metodą CAWI.

Wyniki wskazują, że internet postrzegany jest przede wszystkim jako narzędzie praktyczne, a nie społecznościowe. Tylko 10 proc. badanych deklaruje chęć wyrażania siebie w sieci, przy czym odsetek ten jest wyższy wśród kobiet (10,4 proc.) niż mężczyzn (8,6 proc.). Jeszcze rzadziej internauci wskazują na potrzebę wchodzenia w interakcje z innymi użytkownikami – jedynie 13 proc. respondentów postrzega internet jako przestrzeń relacyjnego kontaktu.

E-zakupy oceniane są przez Polaków wyjątkowo pozytywnie. Jedynie 11 proc. internautów widzi w tym obszarze elementy wymagające pilnej poprawy. Dla porównania, aż 38 proc. dorosłych Polaków wskazuje na konieczność poprawy jakości i wiarygodności informacji w sieci. Do sieci zaglądamy, by zrobić zakupy i nasze doświadczenie jest tu z gruntu pozytywne. Zaglądamy też, by poczytać newsy, ale te oceniamy jako niskiej jakości i niewiarygodne, jak podsumowuje wyniki Karol Chilimoniuk z World.

Pozytywne oceny e-commerce dominują wśród respondentów – 66 proc. deklaruje, że zakupy online działają dobrze lub bardzo dobrze. Lepiej postrzegają je kobiety (69 proc.) niż mężczyźni (61 proc.), a także osoby starsze (70 proc. w grupie 60+ wobec 58 proc. w wieku 18–29 lat). Zidentyfikowane obszary wymagające poprawy dotyczą m.in. przeciwdziałania fałszywym informacjom, które wskazało 18 proc. badanych.

Rosnące zagrożenia dla wiarygodności e-commerce wiążą się przede wszystkim z manipulacją opiniami. Obecnie 98 proc. konsumentów czyta recenzje produktów przed zakupem, a 88 proc. ufa im na poziomie osobistych rekomendacji. Jednocześnie około 40 proc. polskich internautów zetknęło się z fałszywymi recenzjami. Do wyzwań należą również działania zautomatyzowanych systemów wykupujących bilety lub limitowane kolekcje. Rozwiązaniem tych problemów może być wdrażanie technologii proof-of-human, która umożliwia wystawianie opinii i dokonywanie zakupów tylko prawdziwym użytkownikom, jak wskazuje Chilimoniuk.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. listopad 2025 07:58