StoryEditor
Rynek i trendy
26.01.2024 16:35

Gdzie kobiety poszukują informacji na temat trendów w pielęgnacji włosów i co wpływa na decyzję o zakupie danego produktu?

Tylko 10 proc. kobiet jest bardzo zadowolona ze swoich włosów  / envato elements
Blisko połowa konumentek nie jest zadowolona z kondycji swoich włosów. Gdzie zatem szukają rozwiązania swoich problemów, do których najczęściej należą niewystarczająca grubość włosów, puszenie się, suchość lub łamliwość? I na co warto zwrócić uwagę, przygotowując przekaz zachęcający do zakupu produktu?

Ponad 46,6 proc. ankietowanych w badaniu zorganizowanym przez markę Mudii nie jest zadowolona z kondycji swoich włosów. 43,1 proc. respondentek odpowiedziało, że jest zadowolona, ale mogłoby być lepiej. Jedynie 10,3 proc. jest bardzo zadowolona.

W badaniu zorganizowanym przez markę Mudii najczęściej wymienianym problemem odnoszącym się do włosów jest ich niewystarczająca grubość. Taką odpowiedź zaznaczyło 44,9 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu kobiety wskazały puszenie się włosów – 39,7 proc. 39,2 proc. kobiet poskarżyło się natomiast na to, że ich włosy są zniszczone. Kolejne miejsca zajmuje problem suchości włosów – 37,9 proc., łamliwości – 35,6 proc., przetłuszczania się – 30,8 proc.. Tylko 6 proc. respondentek deklaruje, że nie ma problemu z włosami.

image
Mudii

Jakich więc kosmetyków do pielęgnacji włosów używają Polki aby poprawić stan swoich włosów lub zminimalizowac problemy? Z badania Mudii wynika, że na podium znajduje się szampon do włosów – 97,1 proc., a na drugim miejscu odżywka z wynikiem 84,6 proc. Trzecie miejsce zajmuje maska do włosów i wcierka – obie z nich uzyskły po 57,9 proc. wskazań. Czwarte miejsce zajął olejek do włosów – 50,4 proc., a po nim peeling do włosów – 25,4 proc., serum – 21,6 proc. Na samym końcu znalazła się ampułka z wynikiem 8,2 proc.

Marka Mudii spytała też, czy kobiety zaintersowane są trendami związanymi z pielęgnacją włosów i z jakich źródeł korzystają, aby byc na bieżaco. Okazało się, że 30 proc. konsumentek śledzi trendy w pielęgnacji włosów w mediach społecznościowych, a 21,5 proc. korzysta z wielu źródeł przekazu. 13,6 proc. swoją wiedzę pozyskuje z artykułów eksperckich. 8,7 proc. rozmawia na ten temat ze swoim fryzjerem, a 6,4 proc. z koleżankami. Natomiast 19,7 proc. deklaruje, że nie śledzi żadnych trendów.

 

Czytaj też: Co piąty młody Polak często kupuje produkty polecone w mediach społecznościowych

 

Według badania trendów pielęgnacyjnych nie śledzą kobiety rozwiedzione z dziećmi – 35,3 proc., żonate – 20,5 proc. oraz żonate z dziećmi – 19,2 proc. Patrząc na dochody, najwięcej osób, które nie śledzą trendów w pielęgnacji włosów stanowią kobiety zarabiające od 0-3500 zł – 24,5 proc.

Największy odsetek osób pozyskujących informację o trendach z mediów społecznościowych stanowią: kobiety niezamężne – 39,6 proc., kobiety niezamężne z dziećmi 31,6 proc. i kobiety zamężne – 28,1 proc. Biorąc pod uwage kryterium dochodowe, największą grupę stanowią kobiety zarabiające między 3501-5000 zł (36 proc.) oraz konsumentki, u których dochody przekraczają 8000 zł miesięcznie (32,5 proc.).

image
Mudii

Badanie pokazało też, co według konumentek decyduje o zakupie produktu do włosów. Najwięcej kobiet wskazało na cenę (79,3 proc.), ale już na drugim miejscu znalazły się składniki odżywcze z wynikiem 56,9 proc. Kolejnym kryterium jest efekt końcowy – 39,1 proc. Na kolejnych pozycjach znalazła się marka – 31,8 proc., polecenie eksperta – 30,5 proc., wydajność – 23,9 proc., zapach – 18,9 proc., badania – 17,6 proc., opinia koleżanki 13,8 proc., opinia influencera – 12,9 proc., ekologia – 10,7 proc., opakowanie – 4,9 proc.

 

Czytaj też: Drogeryjne, ekologiczne, premium? Jakie kosmetyki do pielęgnacji włosów najczęściej wybierają kobiety w Polsce?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.11.2025 13:25
Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]
Szokujące wyniki dotyczą aptek zlokalizowanych pod Warszawą. W tej okolicy apteki będące jedynymi placówkami w gminie oferowały znacznie wyższe ceny, niż apteki zlokalizowane w stolicyAdobeStock

Dlaczego pacjenci w małych miasteczkach płacą za leki ponad 30 proc. więcej, niż w metropoliach? Gdzie można dostać najtańsze leki i czy warto kupować je online? Na te i wiele innych pytań, dotyczących rynku aptecznego, odpowiada nowy raport Forum Konsumentów.

Apteki są jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc związanych z ochroną zdrowia. Codziennie korzysta z nich ok. 2 mln osób, a w okresach zwiększonej zachorowalności – nawet dwukrotnie więcej. Farmaceuci są często pierwszym kontaktem pacjentów z systemem ochrony zdrowia. W wielu aptekach mogą skorzystać nie tylko z możliwości realizacji recepty, ale też z coraz popularniejszych usług opieki farmaceuty.

Coraz częściej docierały do nas głosy pacjentów, którzy krytykują znaczne różnice w cenach leków oraz sygnalizują problemy z dostępnością leków w aptekach. Najgorsza jest sytuacja w małych miastach oraz na wsi, tam leki są najdroższe i coraz rzadziej dostępne od ręki. Forum Konsumentów postanowiło zbadać tę sytuację, a wnioski przekaże do kluczowych instytucji – wyjaśnia dr Tomasz Sińczak, Prezes Forum Konsumentów.

Forum Konsumentów zleciło przeprowadzenie badania, które miało sprawdzić, jak kształtują się ceny leków w zależności od rodzaju apteki, która je sprzedaje i jej lokalizacji. Eksperci sprawdzili też, czy kilka popularniejszych leków jest dostępnych w każdej badanej aptece. Z zebranych w ten sposób informacji udało się wyciągnąć kilka najważniejszych wniosków dotyczących sytuacji na rynku aptecznym, istotnych z perspektywy konsumenckiej.

Pacjent to szczególny rodzaj konsumenta: przychodzi do apteki nie tylko po to, aby zakupić niezbędny lek, ale także uzyskać pomoc czy poradę w zakresie swojego zdrowia. Mamy do czynienia z aptekami na co dzień, dlatego zweryfikowaliśmy z perspektywy pacjenta, co oferują. Ich jakość bezpośrednio przekłada się na zdrowie Polaków – zaznacza prezes.

Lokalne monopole droższe niż stolica? Różnice w cenach przekraczają 50 proc.

Okazuje się, że apteki sieciowe oferują bardziej konkurencyjne ceny. Średnia wartość koszyka w aptekach sieciowych była o 23,83 zł niższa niż w indywidualnych. Jednak apteki stacjonarne są wciąż droższe niż internetowe. Średnia wartość całego koszyka leków w aptece stacjonarnej była o 31 proc. wyższa, niż w internetowej. Największą różnicę cenową (57 proc.) odnotowano dla leku Zyrtec UCB.

Szokujące wyniki dotyczą aptek zlokalizowanych pod Warszawą. W tej okolicy apteki będące jedynymi placówkami w gminie oferowały znacznie wyższe ceny, niż apteki zlokalizowane w stolicy. Średnia wartość koszyka w tych gminach była o 31 proc. wyższa, a średnie ceny poszczególnych leków były wyższe o 26-43 proc. Różnice między najtańszymi a najdroższymi lekami dochodziły nawet do 120 proc.

Problem z dostępnością poszukiwanych leków również dotyczył aptek, które były jedynymi placówkami w gminie, ale nie tylko. W skrajnym przypadku, w aptece indywidualnej w Olsztynie, nie było żadnego z badanych leków.

Profesjonalna obsługa i usługi farmaceutyczne

W badaniu sprawdzono, czy we wszystkich aptekach byli obecni magistrowie farmacji, którzy zapewniają najwyższy poziom obsługi pacjentów. Okazuje się, że magistrowie byli obecni we wszystkich aptekach sieciowych, a w indywidualnych w 66 proc. placówek. Również personel aptek sieciowych znacznie częściej posiadał identyfikatory (62 proc. vs 34 proc. w indywidualnych).

Z perspektywy pacjentów istotne jest uzyskanie niezbędnych leków w sytuacji zagrożenia zdrowia – dlatego w badaniu zweryfikowano, jak wygląda możliwość uzyskania recepty farmaceutycznej. Zaledwie 30 proc. badanych aptek oferowało możliwość wystawienia recepty, z czego apteki sieciowe deklarowały taką możliwość częściej (38 vs 24 proc. w indywidualnych). 

Sprawdzono również, czy w każdej aptece można sporządzić tzw. lek recepturowy. Niestety, tylko 18 proc. badanych placówek oferowało taką usługę. Były to przede wszystkim apteki sieciowe.

W badaniu oceniano jakość obsługi w aptece – profesjonalizm, chęć pomocy, uprzejmość personelu, a nawet estetykę wnętrza. We wszystkich kategoriach apteki sieciowe wypadły lepiej niż indywidualne, a największa różnica dotyczyła wyglądu apteki.

Konsument, czyli pacjent, nie tylko płaci za leki, ale oczekuje również obsługi na najwyższym poziomie i otoczenia go opieką. Wyniki badania pokazują, że apteki sieciowe są lepiej wyposażone, zawsze jest w nich obecny magister farmacji i częściej oferują przygotowanie bardzo specjalistycznych preparatów – podsumowuje dr Tomasz Sińczak.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
05.11.2025 13:00
Marks&Spencer wkracza z kosmetykami do TikTok Shop
Platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej - przekonuje Marks&SpencerM&S mat.pras.

Marks&Spencer, brytyjski gigant handlu detalicznego, mocno przeobraża się w ostatnim czasie, dążąc do optymalnego wykorzystania możliwości, płynących ze zmieniającego się krajobrazu handlu detalicznego. Z tego też powodu firma poinformowała o rozpoczęciu współpracy z TikTok Shop, zaczynając od gamy produktów kosmetycznych.

Jak przyznaje M&S, celem sieci jest dostarczenie klientom ich ulubionych produktów poprzez najszybciej rozwijającą się platformę zakupową w Wielkiej Brytanii, gdzie “co sekundę sprzedaje się jeden produkt kosmetyczny”.

Oficjalny TikTok Shop, uruchomiony początkowo jako program pilotażowy, będzie oferował wyselekcjonowany wybór produktów kosmetycznych – w tym kosmetyki do pielęgnacji skóry oraz zapachy do domu. 

Łącząc jakość i wartość M&S z energią i wpływem TikToka, platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej, ponieważ jako detalista dążymy do stania się miejscem, w którym można znaleźć starannie wyselekcjonowane kosmetyki i zwiększyć udział w rynku w tej kategorii  – wyjaśniają przedstawiciele brytyjskiej firmy.

M&S potwierdził też, że wiele z produktów zyskało popularność na TikToku, w tym tegoroczna kolekcja ozdób świątecznych. Niektóre z produktów sieci stało się viralami.  

image

Jakub Soska, TikTok: #beautytok to siła napędowa naszej platformy [FBK 2025]

Firma poinformowała, że ​​wykorzysta program pilotażowy, aby zbadać różne sposoby na poszerzenie zainteresowania siecią oraz dotarcie do młodszych odbiorców, którzy coraz częściej odkrywają marki za pośrednictwem twórców internetowych i ich krótkich filmów.

Sieć planuje też współpracę z twórcami TikToka i dzielenie się np. treściami zza kulis, ożywiając historie produktów poprzez dodatkowe informacje, recenzje i inspiracje. W tiktokowym sklepie M&S dostępne będą również ekskluzywne zestawy i dodatkowe promocje, planowane są także sesje zakupowe na żywo, pokazy urody i sesje stylizacyjne.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
06. listopad 2025 20:44