StoryEditor
Rynek i trendy
18.05.2018 00:00

Handel ucieka od wojny cenowej. Sektor FMCG wkracza w erę konsumpcjonizmu hybrydowego

Przygotowując strategie sprzedażowe, firmy często stosują segmentowanie swoich klientów, m.in. pod kątem zasobności portfela. Tymczasem patrząc na współczesne trendy i analizując czynniki wpływające na decyzje zakupowe Polaków, można zauważyć, że coraz trudniej jest ich jednoznacznie skategoryzować i połączyć w jednorodne grupy o standardowych zrachowaniach. Na światło dzienne wychodzi pojęcie konsumenta hybrydowego, czyli osoby, która kupuje produkty z różnych półek cenowych w zależności od specyficznych potrzeb i priorytetów, bez względu na zasobność portfela. Nielsen wraz z Payback wyróżnili cztery powody hybrydyzacji konsumpcji wśród konsumentów.

Lubię się pokazać!

Bardzo ciekawych obserwacji dostarcza spojrzenie w koszyki zakupowe młodych mężczyzn, średnio zarabiających i nieposiadających jeszcze rodziny. Hybrydyzacja konsumpcji w ich wykonaniu polega na wyborze artykułów premium z kategorii, które są widoczne dla innych, np. gości, znajomych. W koszyku znajdziemy markowe alkohole oraz napoje gazowane, które wystawiamy na stół.

Z drugiej strony paluszki, orzeszki, chipsy lub nawet soki mogą być już marki własnej. Te i tak podajemy na talerzach, w miskach lub dzbankach, więc marka nie jest widoczna, a jednocześnie różnica w smaku niewielka. Również produkty używane na własne potrzeby, np. do gotowania codziennych posiłków dla siebie, będą wyróżniały się niskimi cenami.

Po co przepłacać!

Duża grupa konsumentów nie lubi przepłacać. Jeśli chcemy zjeść dobrej jakości rybę lub mięso, to cena będzie miała dla nas drugorzędne znaczenie, ponieważ np. halibut smakuje nam bardziej niż makrela. Tak samo szynkę z mniejszą ilością dodatków chętniej kładziemy na kanapki. Natomiast dla artykułów typu ręczniki papierowe czy worki na śmieci, jeśli konsument znajdzie produkty dobrej jakości, to nie widzi sensu przepłacania. W końcu lepiej zainwestować zaoszczędzone pieniądze właśnie w tę kategorię, gdzie różnica jest odczuwalna.

– Aż 46 proc. spośród badanych deklaruje dużą gotowość do płacenia więcej za produkty wyższej jakości w kategoriach spożywczych. Produkty premium to te, które oferują m.in. dodatkową funkcję (a to może być choćby zaadresowanie nietolerancji pokarmowych albo spełnienie potrzeby wygodnego i szybkiego użycia). Deklaracje konsumentów znajdują potwierdzenie w danych sprzedażowych. Na przykład, w sklepach chemicznych, w kategorii szamponów do włosów oraz kremów do twarzy, wartość sprzedaży produktów, których cena jest dwa razy większa, rośnie szybciej lub też przynajmniej w tym samym tempie jak sprzedaż produktów z tzw. „średniej półki” - mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający Nielsen Polska.

I dodaje: - Mówiąc o rozwoju segmentu produktów premium, warto wspomnieć o tym, że nawet w kontekście marek własnych prawie co trzeci konsument (31%) twierdzi, że wybiera marki lepszej jakości niż wcześniej. Oczywiście, nie można lekceważyć znaczenia ceny. Na pytanie, jakie produkty są poszukiwane, blisko połowa kupujących odpowiada „produkty w dostępnych cenach – komentuje Szymon Mordasiewicz.

Na zdrowiu nie oszczędzam!

Prywatna wizyta u lekarza kosztuje dużo. Dlatego dbam o siebie i swoich bliskich. Jestem świadomym konsumentem, który wie, że produkty BIO zawierają mniej szkodliwych substancji dla mojego organizmu. Co za tym idzie – jestem skłonny płacić za nie więcej. Z drugiej strony w kategoriach, które nie maja wpływu na moje zdrowie kieruję się ceną.

– Widać to na przykładzie wyboru paliw pomiędzy tymi zwykłymi a „wzbogaconymi”, czyli zazwyczaj droższymi o 20-30 groszy na litrze. Okazuje się, że klient zamożny, korzystający z samochodów klasy premium, niekoniecznie będzie kupował droższe paliwo – mówi Dawid Ledziński, New Business Director w Payback Polska.

Sieci detaliczne, komunikując niskie ceny, walczą o konsumentów, natomiast mając świadomość tego, że permanentne obniżki cenowe w dłuższej perspektywie nie są najlepszym rozwiązaniem, szukają też innych możliwości przyciągnięcia kupujących. Taką szansę daje między innymi, umieszczenie na półce produktów, które odpowiedzą na specyficzne potrzeby Polaków i wpiszą się w panujące trendy. Obecnie bardzo istotny jest trend prozdrowotny.

– Jak wykazał ostatni raport Nielsena „Make it Healthy”, w Polsce 28 proc. ankietowanych deklaruje, że największą obawą jest dla nich ich stan zdrowia. Co drugi kupujący zwraca dużą uwagę na skład oraz pochodzenie produktu. 62 proc. respondentów zadeklarowało gotowość zapłacić więcej za produkty, które nie zawierają szkodliwych substancji. Dla co czwartego kupującego bardzo ważne jest, żeby produkt był BIO, ekologiczny albo organiczny – dodaje Szymon Mordasiewicz.

Szansa na bycie smart!

Duży wydatek możemy rozpatrywać w dwóch kategoriach – wydatku jednorazowego lub powtarzających się regularnie kosztów produktów codziennego użytku, które po zsumowaniu również stanowią dużą kwotę. W takich przypadkach nawet zamożni konsumenci chcą postępować mądrze.

Przy zakupie telewizora za 5 000 złotych najpierw znajdujemy model, który nam odpowiada a dopiero później szukamy miejsca, w którym możemy kupić go najtaniej lub z dodatkowym benefitem. Prowadzimy research zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych. Zakup takiego samego modelu telewizora, ale z rabatem lub dodatkowym benefitem jest ważny dla większości konsumentów. Takie same zachowania obserwujemy w kategoriach odzieżowych, nawet przy zakupie lepszych marek.

Przykładem produktu z kategorii wielokrotnych wydatków, stanowiących dużą część domowego budżetu, są pieluchy. Cena jednostkowa jest relatywnie wysoka i jednocześnie kupujemy je często.

– Tutaj przykładem zachowania hybrydowego będzie np. kupowanie na zapas – jest świetna promocja, więc wezmę więcej – stać mnie, żeby teraz jednorazowo zapłacić ponadprzeciętny rachunek, a wiem, że w długim terminie wyjdę na tym lepiej. Przy produktach o niższych cenach jednostkowych, wśród konsumentów premium nie widać takich zachowań. Mam nawet silną hipotezę, że ich znajomość przeciętnej ceny ryżu, mleka czy warzyw i owoców jest bardzo słaba. Temat wymaga jednak dalszych badań – dodaje Dawid Ledziński, New Business Director w Payback Polska.

Kim jest hybrydowy konsument?

Zdecydowana większość z nas to konsumenci hybrydowi, czyli smart-shopperzy, którzy w zależności od swoich potrzeb obierają optymalną strategię robienia zakupów.

Wiadomo, że cena i dodatkowe benefity odgrywają dużą rolę przy podejmowaniu decyzji o zakupie produktów i wyborze sklepu. Można wnioskować, że dotyczy to nie tylko konsumentów z niskim i średnim poziomem dochodów, ale też i tych zarabiających znacznie więcej.

– Potwierdza to chociażby fakt, iż osoby z wyższym dochodem tak samo często, jak i ci zarabiający mniej, nabywają marki własne, a główną motywacją przy wyborze marek własnych jest niechęć do przepłacania także dla osób zamożnych – uzupełnia dyrektor zarządzający Nielsen Polska..

– Dlatego tak ważne jest poznanie potrzeb i zachowań naszych klientów: analiza historii zakupowej (np. z paragonów) i bazujące na tym dopasowanie metod dotarcia i komunikacji. Taką możliwość daje dobrze zrobiony program lojalnościowy, który pomaga zbierać nam te dane. Dzięki temu nasze zrozumienie efektów promocji, którą przeprowadziliśmy dla klientów, może być jeszcze lepsze. Oprócz tego, że zaobserwujemy wzrost sprzedaży, będziemy w stanie stwierdzić, które segmenty konsumentów i w jaki sposób zareagowały na promocje. To w kolejnych krokach pozwoli nam lepiej dopasować ofertę do klientów i jeszcze bardziej zwiększyć efektywność naszych działań – podsumowuje Dawid Ledziński.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
18.12.2025 13:27
NielsenIQ dla WK: Rynek beauty na rozdrożu [analiza]
Shutterstock

Można śmiało stwierdzić, że ostatnie lata były burzliwe. Pandemia, wojna w Ukrainie, inflacja oraz rosnące koszty życia odcisnęły piętno na nastrojach konsumenckich i wpłynęły na zmianę naszych zachowań zakupowych – piszą w analizie przygotowanej dla Rocznika Wiadomości Kosmetycznych ekspertki z NielsenIQ: Katarzyna Waszek, analytics team leader oraz Katarzyna Reizer, client business partner.

Konsumenci chcą oszczędzać

Polscy konsumenci są obecnie bardziej optymistyczni niż w latach 2020-2023, ale na podstawie raportu Retail Pulse 2025 opublikowanego przez NielsenIQ, wiemy że w pierwszym kwartale 2025 roku 46 proc. Polaków określiło swoją sytuację finansową jako osłabioną. Pomimo, że jest to niższy odsetek w porównaniu z poprzednimi latami (w Q1 2023 było to aż 75 proc.), to nadal jest to prawie połowa polskich kupujących. 

W związku z tym nie powinno nas dziwić, że kupujący starają się oszczędzać. Deklarują, że robią to przede wszystkim poprzez kontrolowanie wydatków na cały koszyk, wybieranie tańszych produktów i kupowanie marek na promocji. 

Koszyk z kosmetykami

A jak na tym tle radzi sobie branża beauty? Do tej pory kosmetyki pozostawały odporne na kryzysy, będąc kategorią, która notowała wzrosty wolumenowe, gdy reszta rynku FMCG spowalniała. 

Najnowsze dane z Panelu Handlu Detalicznego potwierdzają trend wzrostowy: w ciągu ostatnich 12 miesięcy wartość koszyka kosmetyczno-chemicznego wzrosła o 2,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, podczas gdy kosmetyki zanotowały wzrost aż o 5,8 proc. i jako jedyne w koszyku odnotowały wzrost wolumenu. Warto jednak zwrócić uwagę, że jest to również znacznie niższy poziom wzrostu, zarówno wartościowego (5,8 proc. vs 12,1 proc.), jak i wolumenowego (3,0 proc. vs 7,7 proc.), niż obserwowany jeszcze rok wcześniej.

image
Katarzyna Reizer, client business partner, NielsenIQ - prezentacja "Rynek beauty pod lupą. Kupujący i trendy w pielęgnacji" podczas Forum Branży Kosmetycznej 2025
FBK 2025

Zapachy odporne na spadki

Na poziomie poszczególnych kategorii również widzimy spowolnienie – większość z 20 topowych kategorii kosmetycznych zanotowało niższy wzrost wolumenowy, niż rok wcześniej. Wyjątkiem są zapachy, do wzrostu których przyczyniły się m.in zapachy arabskie. 

W ujęciu wartościowym największą kategorią kosmetyczną niezmiennie jest pielęgnacja twarzy, choć jej tempo wzrostu spadło w obu ujęciach. Drugie co do wielkości dezodoranty zanotowały w tym roku niewielki spadek wolumenowy i wartościowy, a kolejne trzy kategorie (szampony, żele pod prysznic, pasty do zębów) wrosły co prawda wartościowo, ale ich wolumen spadł. 

Drogerie, omnichannel i social media

W kształtowaniu rynku kosmetycznego kluczową rolę odgrywają także kanały sprzedaży. Drogerie pozostają najważniejszym kanałem i głównym motorem wzrostu - to jedyny spośród kanałów offline, w którym sprzedaż kosmetyków rośnie zarówno wartościowo (+8.4%) jak i wolumenowo (5.4%). 

Istotnym kanałem z perspektywy sprzedaży kosmetyków jest również e-commerce, który notuje dwucyfrowe wzrosty wolumenowe i wartościowe. Klienci oczekują wygody, personalizacji i szybkiej dostawy, a coraz większe znaczenie mają doświadczenia omnichannelowe. 

W tym miejscu trzeba pamiętać również o nieustannie rosnącej roli social mediów jako punktu styku i źródła inspiracji. TikTok stał się inkubatorem mikrotrendów, które pojawiają się i znikają w ciągu tygodni, co szczególnie widzimy w makijażu. Viralowe produkty potrafią błyskawicznie znikać z półek, pokazując, jak silny wpływ mają platformy na decyzje zakupowe.

image
Katarzyna Waszek, analytics team leader, NielsenIQ - prezentacja "Rynek beauty pod lupą. Kupujący i trendy w pielęgnacji" podczas Forum Branży Kosmetycznej 2025
FBK 2025

Trendy konsumenckie: w poszukiwaniu potencjału

W obliczu niższych wzrostów sprzedaży nasuwa także pytanie: czy gdzieś jeszcze leży niewykorzystany potencjał? Z pomocą w poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie może przyjść analiza aktualnych trendów konsumenckich. [...] 

Beauty stało się częścią naszego stylu życia, a sposób, w jaki je definiujemy, zależy od sytuacji, czy mówimy o pielęgnacji w trakcie snu, podróży, czy podczas wyjścia z przyjaciółmi. W każdym z tych obszarów mamy inne potrzeby, które branża ma możliwość zaadresować. Co więcej, myśląc o branży beauty nie mówimy już tylko o wyglądzie zewnętrznym – coraz większe znaczenie ma ogólne dobre samopoczucie i zdrowie, a kategorie beauty i wellness coraz bardziej się przenikają, tworząc przestrzeń na dalszy rozwój innowacji.  [...] 

Rynek beauty stoi dziś na rozdrożu – z jednej strony obserwujemy spowolnienie dynamiki, z drugiej wciąż ogromny potencjał innowacji i nowych obszarów wzrostu. To moment, w którym marki muszą zdecydować, czy będą biernie reagować na zmiany, czy aktywnie je kreować. 

Powyższy materiał jest fragmentem analizy, opublikowanej w roczniku Wiadomości Kosmetycznych 2025/26, który właśnie ukazał się na rynku.

Ten 160-stronicowy magazyn z okładką autorstwa uznanej graficzki Oli Niepsuj można można nabyć tutaj 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
16.12.2025 11:10
Rocznik „Wiadomości Kosmetycznych” – kompendium wiedzy o rynku beauty na 2025 i dalej
Rocznik „Wiadomości Kosmetycznych” – kompendium wiedzy o rynku beauty na 2025 i dalejwiadomoscikosmetyczne.pl

Rynek kosmetyczny wchodzi w kolejny etap transformacji. Zmiany regulacyjne, nowe modele konsumpcji, rosnąca rola e-commerce i mediów społecznościowych, a także redefinicja pojęcia piękna sprawiają, że prowadzenie biznesu w branży kosmetycznej wymaga dziś znacznie więcej niż intuicji i obserwacji trendów. Właśnie w tym momencie szczególnego znaczenia nabierają rzetelne, pogłębione analizy – takie, jakie oferuje Rocznik „Wiadomości Kosmetycznych” 2025-2026.

Jest to już drugie wydanie tej publikacji w formie papierowej. 160 stron treści, opartych na danych, badaniach i doświadczeniu ekspertów rynku, tworzy spójny obraz kondycji branży beauty w 2025 roku oraz jej perspektyw na kolejne lata. Całość dopełnia dopracowana szata graficzna, inspirowana najlepszymi tradycjami polskiego designu – autorką grafiki zdobiącej okładkę jest Ola Niepsuj.

Rynek beauty okiem ekspertów

Rocznik oferuje kompleksowy przegląd rynku kosmetycznego – czytelnik znajdzie tu zarówno analizy rynku krajowego, jak i globalne spojrzenie na ewolucję branży, zmiany w zachowaniach konsumentów oraz nowe wektory wzrostu.

Szczególne miejsce zajmują analizy trendów i regulacji: realne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, nowe wymagania dotyczące składników i opakowań oraz konsekwencje transformacji europejskiego prawa dla producentów i dystrybutorów. To wiedza, która pozwala przygotować firmę na nadchodzące zmiany.

Kanały sprzedaży i konsument w centrum uwagi

Wiele miejsca w roczniku poświęcamy też kanałom sprzedaży – od rynku drogeryjnego i perfumeryjnego przez apteki, travel retail, po e-commerce, marketplace’y i strategie omnichannel. Analizy pokazują, które modele działają dziś najlepiej, gdzie kryje się potencjał wzrostu i jak zmieniają się ścieżki zakupowe konsumentów branży beauty.

Istotnym elementem publikacji są raporty poświęcone zachowaniom zakupowym Polaków, etyce konsumpcji, roli influencerów oraz social mediów w decyzjach beauty. Zrozumienie konsumenta staje się kluczowe w świecie, w którym trendy powstają i znikają szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.

Strategie, wywiady i scenariusze rozwoju

Na wartość rocznika składają się również rozmowy z liderami branży oraz analizy strategiczne dotyczące fuzji i przejęć, demografii, logistyki, stabilności cen i innowacyjności. To praktyczne spojrzenie na to, jak rozwijać biznes w coraz bardziej konkurencyjnym i wymagającym otoczeniu.

Wśród autorów znaleźli się przedstawiciele renomowanych firm badawczych (m.in. Ipsos, NielsenIQ, PMR Market Experts, Inquiry), platform sprzedażowych, sieci handlowych, producentów oraz niezależni eksperci – co gwarantuje wysoki poziom merytoryczny i różnorodność perspektyw.

Dlaczego warto mieć własny egzemplarz?

Rocznik „Wiadomości Kosmetycznych” ukazuje się w ograniczonym nakładzie i dostępny jest wyłącznie w wersji papierowej. To nie tylko prestiżowy element branżowej biblioteczki, ale przede wszystkim narzędzie pracy dla menedżerów, producentów, dystrybutorów, detalistów i marketerów. Publikacja pomoże  podejmować lepsze decyzje biznesowe: planować wejście nowej marki, optymalizować strategię sprzedaży, dostosowywać portfolio produktów do oczekiwań rynku i budować przewagę konkurencyjną.

Rocznik „Wiadomości Kosmetycznych” to mapa drogowa dla branży beauty – dla tych, którzy chcą nie tylko nadążać za zmianami, ale świadomie je wykorzystywać.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. grudzień 2025 23:29