StoryEditor
Rynek i trendy
05.11.2018 00:00

Jak będziemy kupować i dlaczego? Nowe trendy na rynku konsumenckim

Troska o totalne dobre samopoczucie, podejmowanie wyzwań, odrzucenie plastiku, wystawienie się na ocenę w sieci, społeczna izolacja i ponowne określenie dorosłości to najważniejsze zjawiska, które ujawniły najnowsze badania zachowań konsumentów. Doskonale widać je również na rynku kosmetycznym.

Zdaniem Mintela, globalny rynek konsumencki będzie intensywnie ewoluował w roku 2019 i w latach kolejnych. Zmiany będą zachodzić szybciej niż kiedykolwiek i zdominują je potrzeba prywatności, indywidualności, dobrego samopoczucia, wygody i możliwości połączenia.

Oto najważniejsze trendy, które wpłyną na potrzeby zakupowe i będą odgrywać coraz większą rolę w konsumenckim krajobrazie. 

Konsumenci traktują swoje ciało jako ekosystem - całość, która musi doskonale razem funkcjonować. Dlatego tak ważne będzie zadbanie o każdy aspekt ich dobrego samopoczucia i rozwiązania, które uzupełnią ich troskę o zdrowie i zmieniające się potrzeby.

Wyzwanie przyjęte! To popularne hasło odzwierciedla, szczególnie wśród młodych konsumentów, potrzebę robienia nowych rzeczy, podejmowania się wyzwań, rozwijania pasji, otwarcie na nowości.

Plastik to samo zło - coraz częściej przekonują się konsumenci i chcą uniknąć zanieczyszczenia środowiska tym materiałem. Widzą potrzebę ograniczenia użycia plastiku, ale nie wiedzą jeszcze jak ją zrealizować i liczą, że marki im w tym pomogą.

Wystawienie na ocenę. W dobie powszechnego dostępu do mediów cyfrowych w sieci szybko pojawiają się opinie użytkowników. Marki i ich produkty są ze wszystkich stron analizowane, oceniane i komentowane a zarazem muszą walczyć o uwagę konsumentów. Dlatego wzrasta znaczenie zadbania o ich tożsamość cyfrową.

Społeczna izolacja towarzyszy coraz częściej decyzjom zakupowym. Otoczeni elektroniką ze stałym dostępem do sieci mamy ochotę realizować zakupy we własnym otoczeniu, bez bezpośrednich kontaktów z innymi ludźmi. Takie podejście zwiększa poczucie samotności, izolacji, depresji tworząc potrzebę produktów i usług, które pomogą konsumentom nauczyć się wyjść z wirtualnego świata.

Inaczej postrzegamy dorosłość. Jej koncepcja uległa totalnie zmianie a konsumenci adaptują się do stylu życia, który wymyka się dotychczasowym szablonom związanym z wiekiem. Dłużej starają się zachować młodość, bardziej dbają o to, jak wyglądają w stosunku do swojego wieku, łamią konwencje związane z wiekiem.  

 

Joanna Rokicka
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 16:34
Mintel: „Comfort capital” nowym trendem w branży beauty i personal care
Pumpkin spice doskonale wpisuje się w trend „comfort capital”.DALL-E

W czasach nasilonego niepokoju na rynku pojawiło się pojęcie „comfort capital”, wskazane przez analityków Mintela jako kluczowy trend w branży beauty i personal care (BPC). Oznacza ono tworzenie produktów i kampanii, które budzą poczucie komfortu, znajomości lub eskapizmu – dając konsumentom chwilowe wytchnienie od codziennego stresu. Zjawisko to wykracza poza chwilową modę, odzwierciedlając rosnącą potrzebę bezpieczeństwa emocjonalnego w niestabilnych czasach.

Według prognoz, znaczenie „comfort capital” będzie rosnąć w ciągu najbliższych 18–24 miesięcy zarówno w USA, jak i na rynkach globalnych. Nostalgia okazuje się jednym z głównych motorów tego trendu – pozwala konsumentom powracać do „dobrych, starych czasów”, co daje poczucie stabilności i ulgi emocjonalnej. Coraz więcej marek decyduje się na ponowne wprowadzanie kultowych produktów sprzed lat, które budzą pozytywne skojarzenia i emocje.

Szczególną rolę w budowaniu „comfort capital” odgrywa zapach, który ma unikalną zdolność wywoływania wspomnień i emocji. Produkty inspirowane znanymi aromatami – związanymi z jedzeniem, rodzinnymi sytuacjami czy dziedzictwem kulturowym – trafiają bezpośrednio w potrzeby konsumentów poszukujących zakorzenienia i bliskości. Dla marek oznacza to możliwość opowiadania historii poprzez zmysły i budowania głębszych więzi z odbiorcami.

Na znaczeniu zyskuje również design opakowań, który może przywoływać znajome kształty lub nadawać im kreatywną, czasem surrealistyczną formę. W ten sposób produkty nie tylko dostarczają funkcjonalnych korzyści, ale także inspirują, wywołują radość i przenoszą konsumentów w świat eskapizmu. „Comfort capital” podkreśla rosnącą wartość stabilności i poczucia przynależności – a dla marek staje się sygnałem, by łączyć innowacyjność z empatią i emocjonalnym podejściem na każdym etapie kontaktu z klientem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 13:12
Sierpniowy koszyk zakupowy: żele pod prysznic zdrożały bardziej niż kawa
W sierpniu w ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic Agata Grysiak

W sierpniu ceny codziennych zakupów nieznacznie spadły – wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA. Średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2025 r. była niższa niż przed miesiącem o blisko 2 zł (0,62 proc.). Dodatkowo, w 9 na 13 sieci objętych analizą, ceny badanych produktów również były niższe niż miesiąc temu. W ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.).

Według ostatecznych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2025 w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,9 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca pozostały na niezmienionym poziomie.

Ceny lekko w dół. Koszyk zakupowy tańszy o blisko 2 zł

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w sierpniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 1,98 zł, czyli 0,62 proc. i wyniosła 317,60 zł. Spadek cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były wyższe niż w lipcu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (4,35 proc.), natomiast największy wzrost w sklepach POLOmarket (5,14 proc.). Podobnie jak przed miesiącem w 2 na 13 sieci objętych badaniem średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.

Sierpniowy spadek średniej wartości koszyka zakupowego o niespełna 2 zł wpisuje się w obserwowaną w ostatnich miesiącach stabilizację cen. Dane GUS pokazują, że inflacja w ujęciu rocznym wyniosła 2,9 proc., co oznacza, że dynamika wzrostu cen wyhamowała i pozostaje stosunkowo niska w porównaniu z latami 2022–2023. To właśnie ta stabilizacja na poziomie makroekonomicznym przekłada się na wyraźniejsze uspokojenie cen w handlu detalicznym. Dane ASM SFA pokazują, że wciąż obserwujemy duże wahania cen poszczególnych produktów, a różnice w niektórych kategoriach pozostają znaczące. Wybór odpowiedniej sieci handlowej ma realne znaczenie dla domowych budżetów – szczególnie w sytuacji, gdy wielu Polaków odczuwa rosnące koszty utrzymania, jak np. czynsze czy opłaty za usługi. Widać też, że formaty Cash & Carry i sieci hybrydowe oferują korzystniejsze ceny, podczas gdy zakupy w dark store’ach pozostają najdroższą opcją – komentuje Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Pomidory tanieją, żel pod prysznic i kawa w górę

Badanie ASM SFA wykazało, że w sierpniu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.). Natomiast największa obniżka dotyczyła pomidorów (21,88 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 09:33