StoryEditor
Rynek i trendy
19.10.2023 13:05

Jak zmieniają się konsumenci produktów kosmetycznych? Cena to nie wszystko [FBK 2023]

Kamila Sondej, digital research executive w firmie Kantar i Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy Blix podczas Forum Branży Kosmetycznej / Shootit Photography
Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy Blix oraz Kamila Sondej, digital research executive w firmie Kantar na Forum Branży Kosmetycznej 2023 mówili o tym, jak zmieniają się konsumenci kosmetyków. Okazuje się, że w kosmetykach cena to nie wyłączny czynnik zakupowy.

Eksperci zwracali uwagę, że Polacy bardzo chętnie szukają promocji. Robi tak już 90 proc. konsumentów. Jeszcze w 2019 roku według danych Nielsena, odsetek ten sięgnął 81 proc. Co jednak istotne, rośnie udział sprzedaży marek własnych. W Europie w ciągu roku ten udział wzrósł z 31 do 33 proc., a w Polsce z 21 do 22 proc.

– Na marki własne wydajemy 21 mld złotych rocznie to ponad 20 proc. wartości rynku. Ten rynek rośnie, chociaż produkty markowe nadal trzymają się mocno – powiedział Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy Blix.

Zwracał również uwagę na brak lojalności konsumentów, co w połączeniu z wysoką chęcią do kupowania na promocjach przekłada się na robienie zakupów w różnych kanałach i sklepach. Konsumenci lubią też porównywać ofertę gazetek poszczególnych sieci. Tę możliwość daje im Blix, aplikacja agregująca gazetki. 84 proc. korzystających z aplikacji Blix sprawdza gazetki zawsze lub prawie zawsze, 86 proc. posiadaczy aplikacji szuka tam promocji i okazji.

– Użytkownicy Blix są bardzo przywiązani do aplikacji. Poszukują głównie promocji, mają wszystko zagregowane w jednym miejscu. Aż 99 proc. użytkowników, po zapoznaniu się z gazetką, idzie do sklepu i szuka produktów – podkreślała Kamila Sondej, digital research executive w firmie Kantar.

Eksperci zwracali również uwagę na poszczególne profile konsumentów. Blix podzielił ich na siedem grup. Największy odsetek (30 proc.), który jednocześnie urósł w ciągu roku najszybciej (8 p.p.) to konsumenci rozważni i pragmatyczni. Spory wzrost (5 p.p.) zanotował też segment świadomych koneserów. O 5 p.p. spadł odsetek tzw. cenoholików, dla których liczy się wyłącznie cena.

– Mówi nam to, że konsumenci odchodzą od czynnika cenowego. Wciąż są zainteresowani promocjami, ale bardziej chcieliby produktu, do którego są przyzwyczajeni – dodała Sondej.

Jak trafić do takich konsumentów? Przedstawiciele Blixa i Kantara wskazali, że  w przypadku świadomych konsumentów ważne jest promowanie produktów znanych i mainstreamowych oraz marek o międzynarodowym charakterze. Należy targetować na nich produkty szeroko reklamowane. Produkty powinny też bardziej podkreślać zdrowie i dobrą kondycję niż ekologię i środowisko.

Z kolei w przypadku świadomych koneserów ważne jest stawianie na kontekst społeczny kupowanego produkty – ekologię, polskość produktu oraz brak testów na zwierzętach.

Lenkiewicz i Sondej pokazali też, w jaki sposób wygląda współoglądanie gazetek. Biedronka ma najpopularniejszą aplikację i chętnie korzystają z niej także klienci innych sieci. 91 proc. oglądających e-gazetki Kauflandu ogląda gazetkę Biedronki.

W przypadku Lidla 89 proc. ogląda e-gazetki Biedronki, a w przypadku Rossmanna aż 95 proc. W przeciwnym kierunku podobnego przepływu nie widać, bo tylko 26 proc. oglądających gazetki Biedronki, ogląda gazetki Rossmanna.

 

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. Forum oganizowane jest przez redakcję Wiadomości Kosmetycznych, wchodzącą w skład Wydawnictwa Gospodarczego, wydawcy biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomościhandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”. Kolejna edycja Forum odbędzie się 24 października 2024 w warszawskim hotelu Arche Krakowska.

image

Partnerzy 11. Forum Branży Kosmetycznej

Wiadomości Kosmetyczne

 

Michał Kokoszkiewicz
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
18.06.2025 12:05
Kolejna zachodnia firma kosmetyczna planuje podbój rynku w Indiach
Cellcosmet ma siedzibę w  Szwajcarii, specjalizuje się w kosmetykach komórkowychIG Cellcosmet

Czy to nowy, globalny trend dla zachodnich marek beauty? Szwajcarska marka kosmetyczna Cellcosmet zdradziła właśnie, że planuje wejście na rynek w Indiach, aby trafić do tamtejszych konsumentów. Firma prowadzi aktualnie rozmowy, dotyczące możliwości dystrybucji.

Dyrektor generalny Cellcosmet, Tancrede Amacker, spotkał się z ministrem handlu Indii Piyushem Goyalem podczas jego niedawnej wizyty w Szwajcarii – dowiedział się portal ET Retail. Firma jest zainteresowana wejściem do Indii, ponieważ branża kosmetyczna w tym kraju nadal się rozwija.

To było wspaniałe spotkanie. Produkujemy kosmetyki wysokiej klasy, sprzedajemy wysokiej jakości produkty do pielęgnacji skóry wyprodukowane w Szwajcarii, a pomysł dotyczy tego, jak moglibyśmy wejść na rynek Indii. To wspaniały kraj pod względem wielkości, a populacja jest ogromna... mamy przyjemność obsługiwać klientów indyjskich w Singapurze, Londynie lub Szwajcarii, ale jeszcze nie w Indiach. A nadszedł już czas, abyśmy weszli na rynek – wyjaśnia — powiedział  Tancrede Amacker w rozmowie z Asian News International. 

Jak potwierdził Amacker, Cellcosmet jest otwarty na współpracę z indyjskim gigantem kosmetycznym Nykaa, podkreślając swoj zainteresowanie tą “wspaniałą platformą”.

Warto podkreślić, że w maju o swojej współpracy z Nykaa poinformowała jedna z najbardziej znanych francuskich marek kosmetycznych: Chanel nawiązuje współpracę z indyjskim detalistą Nykaa

Cellcosmet ma siedzibę w Châtel-Saint-Denis w Szwajcarii i specjalizuje się w kosmetykach komórkowych oraz wiedzą o mikrobiomie. Marka sprzedaje swoje produkty premium za pośrednictwem własnego sklepu internetowego. Kosmetyki Cellcosmet są dostępne również na polskich stronach perfumerii internetowych, ceny produktów wynoszą w granicach 1-4 tys. zł.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
18.06.2025 11:39
Notino w europejskiej czołówce platform e-commerce
Notino trafiło na stałe do grona gigantów e-commerceMarzena Szulc

Szóste miejsce w ujęciu ogólnym w Europie, ale pierwsze w segmencie urody – Notino pochwaliło się wynikami, prezentującymi największych sprzedawców e-commerce „TOP 500 B2C Cross-Border Retail Europe”.

Prestiżowy ranking „TOP 500 B2C Cross-Border Retail Europe” tworzony jest corocznie, prezentując 500 najsilniejszych europejskich sprzedawców internetowych. O miejscu w rankingu decydują ich międzynarodowe (transgraniczne) wyniki.

image
źródło: Notino LinkedIn

Jak podkreśla w swoim wpisie na LinkedIn Bartosz Kliś, Chief Commercial Officer w Notino i członek zarządu, Notino trafiło na stałe do grona gigantów e-commerce. 

Jesteśmy dumni, że znaleźliśmy się obok takich marek jak Ikea, Lidl, H&M i Zalando. Przy wartości rynkowej 275,6 mld euro, to wyróżnienie odzwierciedla coś więcej niż tylko sprzedaż. Chodzi o naszą zdolność do budowania znaczących połączeń ponad granicami, skalowania z celem i nigdy nie spoczywania na laurach – komentuje Bartosz Kliś. – Ten kamień milowy jest wynikiem nieustannej ciężkiej pracy, mądrych decyzji i wspólnej motywacji naszych zespołów do ciągłego rozwoju dzień po dniu, wyzwanie po wyzwaniu. Nic z tego nie dzieje się przypadkowo. A dla reszty Europy dopiero zaczynamy – podkreśla członek zarządu Notino.

Zobaz też: Notino podsumowało wyniki za ostatni kwartał 2024

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. czerwiec 2025 15:22