StoryEditor
Rynek i trendy
06.07.2018 00:00

Kobiety i mężczyźni na rynku beauty

Podejście do pielęgnacji urody, emocje, jakie towarzyszą zakupowi kosmetyków oraz miejsca, w których je kupujemy – to czynniki które, jak wynika z badań NeedforBeauty, zrealizowanych przez agencję badawczą IQS, różnicują zachowania kobiet i mężczyzn na rynku beauty.

W badaniu NeedforBeauty wyodrębniono sześć segmentów, które odzwierciedlają podejście do pielęgnacji i kosmetyków w Polsce. Są to: naturalnie piękni, premium, wielbiciele kosmetyków, Matki Polki, dbam o siebie oraz najliczniejszy – segment niezaangażowanych.

Prócz niezaangażowanych, najliczniejsza reprezentacja mężczyzn, w porównaniu z liczebnością każdego segmentu, znajduje się w kategorii premium, naturalnie piękni oraz dbam o siebie. Na uwagę zasługuje również fakt, że w segmencie „wielbiciele kosmetyków” (8 proc. ogółem) mężczyźni stanowią aż 14 proc.

Zadbana głowa na karku

Mężczyźni dbają przede wszystkim o głowę, przy czym szczególne miejsce w ich sercach i portfelach zajmują włosy. Jednym z podstawowych produktów, z największym udziałem mężczyzn jako nabywców, jest żel do włosów (69 proc.). Pozostałe kategorie kosmetyczne, w których udział panów w zakupach jest stosunkowo duży to woda termalna, krem do twarzy CC, a także szampon i odżywka (2w1).

Męskie decyzje

To, co w męskim świecie pełni rolę kosmetycznego drivera zakupowego, to zapach i ciekawa ekspozycja na półce oraz – co ciekawe – reklama w telewizji i w internecie. Mniejszy wpływ na zakup ma dla nich dobra, zaufana marka oraz atrakcyjna cena. Na te walory kosmetyków o wiele bardziej zwracają uwagę kobiety, przypisując im wiodące role w grze o zdjęcie z półki. Panie częściej oceniają kosmetyki wprawnym okiem eksperta patrząc na dostosowanie do rodzaju skóry i włosów, konsystencję produktu oraz wygodne w użyciu opakowanie.

Zakupy z wdziękiem

Kupowanie kosmetyków sprawia przyjemność zarówno paniom, jak i panom, jednak to kobiety oceniają tą czynność jako bardziej przyjemną i ekscytującą. Dla 18 proc. mężczyzn kupno kosmetyków to nic szczególnego (u kobiet jedynie 13 proc.). Panowie jednak zdecydowanie częściej niż Panie mówią o kosmetykach jako o prawdziwym luksusie, odkryciu czy niespodziance.

Numerem jeden jeśli chodzi o miejsce zakupu kosmetyków – wskazywanym zarówno przez kobiety, jak i przez mężczyzn – jest drogeria Rossmann. Panie znacznie częściej kupują kosmetyki u konsultantek; panowie natomiast – prawdopodobnie na swój nieco uboższy koszyk kosmetyczny – częściej dokonują zakupów w dyskontach, hipermarketach oraz online.

Różnice pomiędzy obojgiem płci są widoczne także w przeznaczeniu kupowanych produktów. Aż 86 proc. kobiet deklaruje, że kosmetyki kupuje wyłącznie dla siebie, podczas gdy tego rodzaju deklaracje składa tylko 60 proc. mężczyzn. Interesujące jest również to, że panowie częściej niż kobiety kupują kosmetyki dla swoich bliskich: żony, partnerki oraz z myślą o całej rodzinie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
22.10.2025 14:48
L‘Oreal nie zrealizował prognoz sprzedaży, akcje firmy spadły o 7 proc.
L‘Oréal odnotował wolniejszy wzrost sprzedaży w ostatnich kwartałach głównie w wyniku spadku inflacji i ograniczeniu wydatków przez konsumentów w Chinachmat.pras.

Francuski L‘Oreal, największy na świecie producent kosmetyków i kosmetyków, odnotował wzrost sprzedaży w trzecim kwartale o 4,2 proc. To poprawa w porównaniu z poprzednim kwartałem, jednak nie zrealizowano prognoz. Słaba sprzedaż miała miejsce w Ameryce Północnej i Południowej.

Grupa  L‘Oreal, będąca producentem kosmetyków CeraVe i perfum Valentino, poinformowała, że ​​sprzedaż od lipca do września wyniosła 10,3 mld euro, co stanowi wzrost o 4,2 proc. w ujęciu rok do roku. Wynik ten jest słabszy niż zakładane prognozy wzrostu (4,9 proc.).

L‘Oréal odnotował wolniejszy wzrost sprzedaży w ostatnich kwartałach głównie w wyniku spadku inflacji na zachodnich rynkach, a także ograniczeniu wydatków przez konsumentów w Chinach i przeniesieniu ich na rynek lokalny.

Francuski koncern poinformował o przyspieszeniu wzrostu we wszystkich działach, zaznaczając, że Chiny po raz pierwszy od dwóch lat odnotowały jednocyfrowy wzrost, czemu sprzyjało ożywienie w segmencie luksusowych kosmetyków.

Sprzedaż w Ameryce Północnej wzrosła w ostatnim kwartale o 1,4 proc., co jest wynikiem niższym od oczekiwanego. Przy tym ogólna sprzedaż była niższa, niż wzrost globalnego rynku kosmetycznego, szacowanego przez analityków na ok. 5 proc.

Prezes L‘Oréal Nicolas Hieronimus wyraził przekonanie, że firma nadal będzie osiągać lepsze wyniki, niż rynek globalny. Grupa podkreśliła, że ​​zwiększa nacisk na innowacje i akwizycje, aby napędzać sprzedaż w najszybciej rozwijających się kategoriach kosmetycznych. 

Zobacz teżKering i L’Oréal łączą siły; historyczne partnerstwo strategiczne luxe/wellness

Po podaniu informacji o wynikach L‘Oreal za trzeci kwartał akcje firmy w Paryżu znacząco  spadły. Akcje w ciągu jednego dnia spadły o ok. 7 proc., zbliżając się do największego jednodniowego spadku (miał on miejsce w lutym 2024). 

Zdaniem analityków Deutsche Bank spadek taki był spodziewany z uwagi na kwartalne wyniki firmy, a także ryzyko spowolnienia wzrostu w Chinach. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
21.10.2025 14:01
Genaura: 33 proc. Brytyjczyków i Brytyjek uznaje skórę za najważniejszy element swojego wyglądu
Skóra jest przez 1/3 Brytyjek i Brytyjczyków uznawana za najbardziej istotną część ich wyglądu.envato elements

Rosnący wpływ trendów takich jak SkinTok napędza presję na konsumentów, by zmieniali swój wygląd – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii na zlecenie marki pielęgnacyjnej Genaura. Według raportu aż 39 proc. ankietowanych przyznaje, że media społecznościowe wpływają na ich decyzje dotyczące wyglądu, a co piąta osoba stosuje kosmetyki zbyt silne dla swojej skóry. Internetowe porady beauty prowadzą też do rosnącej popularności zabiegów estetycznych: 16 proc. badanych rozważa lub korzysta z botoksu, a 13 proc. z wypełniaczy.

Zdrowa skóra stała się dla Brytyjczyków najważniejszym elementem wizerunku. Dla 33 proc. respondentów to właśnie cera, a nie figura (23 proc.), włosy (21 proc.), zęby (7 proc.), ubrania (8 proc.) czy makijaż (6 proc.), jest kluczowym aspektem wyglądu. Jednocześnie 25 proc. ankietowanych nie czuje się pewnie bez makijażu, a niemal co czwarta osoba (23 proc.) przyznaje, że rzadko lub nigdy nie pokazuje się bez niego.

Dążenie do „idealnej skóry” wpływa również na wydatki konsumentów. Ponad jedna trzecia badanych (34 proc.) ograniczyła zakupy odzieży, 29 proc. zmniejszyło wydatki na posiłki poza domem, 28 proc. obniżyło budżet na alkohol, a 21 proc. zrezygnowało z codziennej kawy, by móc inwestować w pielęgnację. Dla 61 proc. badanych promienna cera jest głównym celem pielęgnacyjnym, a niemal połowa (47 proc.) uważa, że osiągnięcie go dałoby im pewność siebie i pozwoliło zrezygnować z makijażu.

Mimo rosnącego zainteresowania pielęgnacją, wielu Brytyjczyków zaczyna dbać o skórę stosunkowo późno – 20 proc. dopiero po trzydziestce. Tymczasem ponad połowa respondentów (54 proc.) twierdzi, że powinna była rozpocząć pielęgnację już w wieku nastoletnim. Dane te pokazują, że świadomość potrzeb skóry rośnie, ale często dopiero z wiekiem.

Badanie Genaura ujawnia również silny związek między pielęgnacją skóry a dobrostanem psychicznym. Prawie trzy czwarte ankietowanych (73 proc.) czuje się bardziej pewnie, gdy utrzymuje codzienną rutynę pielęgnacyjną, a 37 proc. zauważa poprawę zdrowia psychicznego. Dla 45 proc. dbanie o skórę stało się impulsem do szerszej troski o zdrowie i styl życia – głównie z chęci spowolnienia widocznych oznak starzenia.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. październik 2025 22:14