StoryEditor
Rynek i trendy
17.03.2023 00:00

Konsumenci trzymają się zrównoważonego rozwoju, mimo rosnącej inflacji

Zrównoważony rozwój zaczyna być dla konsumentek i konsumentów taką samą oczywistością, jak nieprzeciekające opakowanie czy brak szkodliwych substancji. / Towfiqu Barbhuiya via Unsplash
Według niedawnego badania, przeprowadzonego przez firmę konsultingową Simon-Kucher, inflacja nie ma prawie żadnego wpływu na trend zrównoważonego rozwoju w kosmetykach i środkach higieny osobistej. 74 proc. ankietowanych konsumentów w regionie DACH (krajów niemieckojęzycznych) stwierdziło, że mimo wyższej ceny nadal kupuje ekologiczne kosmetyki i produkty pielęgnacyjne.
Reprezentatywne badanie Global Sustainability Study 2022 zostało przeprowadzone w okresie od lipca do sierpnia 2022 roku przez firmę Simon-Kucher & Partners we współpracy z niezależnym instytutem badań rynku Dynata. Ponad 11 000 konsumentów w 19 krajach na całym świecie zostało zapytanych między innymi o ich zachowania zakupowe i gotowość do płacenia za produkty z deklaracją zrównoważonego rozwoju.

Jeśli chodzi o gotowość do akceptowania podwyżek produktów deklarujących zrównoważony rozwój, udział tej grupy konsumentów wzrósł nawet do 37 proc. W 2021 roku było to zaledwie 35 proc. Dlaczego klienci pozostają lojalni? Lojalność wobec marki jest znacznie wyższa w przypadku produktów kosmetycznych niż w przypadku innych towarów codziennego użytku. Klienci wolniej przestawiają się na tańsze marki i marki własne — mówi Tim Brzoska, starszy partner w Simon-Kucher Consumer Goods & Retail Practice. Według badania respondenci nadal postrzegają opakowanie jako najważniejszy czynnik komunikujący zrównoważony rozwój, czy to przez symbole, czy loga informujące o korzystaniu z materiałów z odzysku, czy to na tekst mówiący o pozyskiwaniu surowców bez szkody dla środowiska.

Gotowość do płacenia za zrównoważone kosmetyki i produkty pielęgnacyjne nie tylko pozostaje stała pomimo inflacji, ale nawet nieznacznie wzrasta w regionie DACH (Niemcy, Austra, Lichtenstein i Szwajcaria) ogólnie. Z drugiej strony w Niemczech spada gotowość do płacenia za produkty z podwyższonymi cenami. Zamiast 42 procent (2021), tylko 36 procent jest teraz skłonnych uiścić dopłaty. Coraz więcej konsumentów oczekuje zrównoważonego rozwoju [jako oczywistości]. Przez to coraz trudniej uzasadnić podwyżki cen – tłumaczy Brzoska.

Czytaj także: Przyszłość sektora dóbr luksusowych to ekologia, zrównoważony rozwój i inkluzywność [RAPORT]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
01.03.2024 16:33
TOP 10 artykułów lutego 2024: perfumy Dody, prezes Hub.Tech zatrzymany, Bielena przejmuje Miya Cosmetics
Wiadomości Kosmetyczne
W lutym pożegnaliśmy Wiolettę Rosołowską, prezeskę L’Oréal Polska. Poza tym jednak wydarzyły się inne, istotne dla branży wydarzenia; Doda wypuściła sygnowane przez siebie perfumy, zatrzymany został Artur B., prezes Hub.Tech, zadłużenie Oriflame rosło lawinowo, a Bielenda przejęła Miya Cosmetics.
  1. Nie żyje Wioletta Rosołowska, była prezeska L’ Oréal Polska

    9 lutego 2024 r. odeszła Wioletta Rosołowska, która pełniła funkcję prezeski L’Oréal Polska i regionu krajów bałtyckich. Od 2014 roku zarządzała ona polskim rynkiem, a w 2017 roku rozszerzyła swoje obowiązki, obejmując także stanowisko Prezeski Zarządu L’Oréal dla Polski i krajów bałtyckich. Była współodpowiedzialna za operacje w fabryce L’Oréal Warsaw Plant, która jest największą fabryką koncernu na świecie, biorąc pod uwagę ilość produkowanych jednostek.
     
  2. Prezes firmy Hub.Tech produkującej znane marki kosmetyczne trafił do aresztu

    Artur B., prezes Hub.Tech, który także pełni funkcję w zarządach spółek córek Onlylife.Bio i InnventionBio, został aresztowany 17 stycznia 2024 r. przez agentów białostockiego oddziału Centralnego Biura Śledczego Policji, działających na zlecenie Prokuratury Regionalnej w Białymstoku. Aresztowanie to część śledztwa dotyczącego oszustw mających na celu wyłudzenie środków finansowych z budżetu państwowego oraz Unii Europejskiej.
     
  3. Perfumy Dody: jak pachną, ile kosztują, jakie reakcje zbierają z rynku?

    W dniu 40. urodzin artystki, w czwartek 15 lutego, na rynek zostały wprowadzone perfumy Doda D‘eau Luna. Zapach, oferowany w butelce o kształcie księżyca, został zaprojektowany dla Queen Records, marki założonej przez Dorotę Rabczewską. Za produkcję odpowiedzialna jest Grupa Beautica z Łodzi.
     
  4. Bloomberg: Zadłużenie Oriflame rośnie

    Dług Oriflame Holding AG pogłębia się w obliczu kryzysu po ogłoszeniu przez firmę kosmetyczną spadku przychodów i zysków. W odpowiedzi na rosnące obawy o finanse firmy, wierzyciele konsultują się z firmą doradczą Moelis & Co., aby rozważyć możliwe opcje. Fundusze, takie jak Blantyre Capital Ltd., okazują zainteresowanie zakupem obligacji o podwyższonym ryzyku.
     
  5. Zatrzymanie prezesa Hub.Tech nie ma wpływu na działalność Only Bio i Stars from the Stars

    Hub.Tech ogłosiła, że niedawne zatrzymanie jej prezesa oraz dwóch innych osób, wcześniej powiązanych z firmą – temat szeroko komentowany w mediach, w tym na stronie wiadomoscikosmetyczne.pl – nie wpływa na bieżącą działalność grupy, w tym na przedsiębiorstwa Only Bio i Stars from the Stars. Zapewnienie ciągłości operacyjnej tych podmiotów umożliwia mianowanie prokurentów.
     
  6. Które polskie marki są najpopularniejsze na Instagramie?
     

    Znalezienie swojego miejsca na platformach mediów społecznościowych może być wyzwaniem, jednak niektóre marki kosmetyczne odnoszą w tym sukces zauważalnie dobrze. NapoleonCat, firma analityczna, opracowała klasyfikację polskich producentów kosmetyków, którzy najskuteczniej wykorzystują Instagram. Do analizy wzięto pod uwagę profile 177 firm, wyłaniając przy tym liderów w trzech różnych kategoriach.
     

  7. Puls Biznesu: 4MASS podwoił zysk i przekroczył 100 mln zł rocznych przychodów

    4Mass, notowana na NewConnect producent kosmetyków, zamierza osiągnąć kapitalizację 200 mln zł i przychody powyżej 120 mln zł, zachowując stabilną marżę EBITDA, w strategii na lata 2020-2023. Firma, warta ok. 120 mln zł przy ogłoszeniu planów, odnotowała sprzedaż 26,9 mln zł rocznie i podwoiła zysk, przekraczając 100 mln zł rocznych przychodów.
     
  8. Bielenda przejmuje Miya Cosmetics, a TDJ dołącza do akcjonariatu Grupy Bielenda

    Bielenda Kosmetyki Naturalne wspólnie z Innova Capital dokonają nabycia wszystkich udziałów w Kanani Europe, firmie produkującej kosmetyki Miya Cosmetics. W wyniku tej transakcji, TDJ, poprzedni właściciel, zostanie włączony do grona akcjonariuszy Grupy Bielenda. Finalizacja przejęcia odbędzie się po otrzymaniu aprobaty od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
     
  9. Drogerie DM zmieniają wystrój swoich sklepów

    Drogeria Dm zlokalizowana w centrum handlowym Durlach Center w Karlsruhe otworzyła swój pierwszy punkt sprzedaży z odnowioną aranżacją wnętrza. Firma ogłosiła również plany, by do końca 2029 roku wszystkie jej sklepy w Niemczech prezentowały się w tej nowej estetyce.
     
  10. Jędrzej Karasek, Primavera Parfum: Koszty działalności zabiją e-commerce w kategorii health & beauty

    Jędrzej Karasek, dyrektor generalny w Primavera Parfum Group, twierdzi, że strategia obniżania cen i marż jest pułapką dla firm e-commerce. Problemy w sektorze zdrowia i urody w e-biznesie wynikają również z wysokich kosztów zatrudnienia, utrzymania magazynów i braku unikalnych strategii biznesowych. Kluczem do sukcesu w handlu elektronicznym jest efektywne wykorzystanie sztucznej inteligencji.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
29.02.2024 11:02
Bain & Company: 8 na 10 producentów dóbr konsumpcyjnych dotknęła negatywnie inflacja
Obecnie, dla połowy nabywców, aspekty związane ze zrównoważonym rozwojem stanowią jedno z głównych kryteriów wyboru produktów.Agata Grysiak
W 2023 roku, wysoka inflacja negatywnie wpłynęła na aktywność biznesową ośmiu na dziesięć przedsiębiorstw produkujących towary konsumpcyjne, przy czym ponad połowa z nich zaznała konsekwencji związanych z redukcją wydatków przez konsumentów, jak pokazują badania przeprowadzone przez Bain & Company. Dla przedsiębiorstw kluczowe stało się obecnie zwiększanie obrotów i redukcja kosztów operacyjnych. Digitalizacja i zrównoważony rozwój są uznawane za główne elementy, które mogą przyczynić się do zwiększenia efektywności działania firm.

W 2023 roku globalny sektor dóbr konsumpcyjnych odnotował kolejny rok solidnego wzrostu sprzedaży, sięgającego niemal 10 proc., z czego większość tego wzrostu wynikała z podniesienia cen produktów, a nie zwiększenia ich ilości sprzedanych. Badanie przeprowadzone przez Bain & Company wśród globalnych menedżerów firm z branży towarów konsumpcyjnych wykazało, że wysoka inflacja wpłynęła na działalność 82 proc. przedsiębiorstw, a 54 proc. zauważyło spadek zapotrzebowania na ich produkty. W obliczu rosnących cen konsumenci skłaniali się ku zakupowi marek własnych lub innowacyjnych produktów premium, które percepcyjnie oferowały lepszy stosunek jakości do ceny. Nabywcy częściej również wstrzymywali się z zakupami, oczekując na promocje.

Eksperci z Bain podkreślają, że kryzys pogłębił różnicę między firmami inwestującymi w digitalizację a tymi, które opóźniały takie działania. Producenci wykorzystujący narzędzia AI do analizy danych i optymalizacji procesów produkcyjnych zyskali przewagę dzięki wcześniejszemu przyjęciu takich technologii, z potencjałem zwiększenia efektywności do 40 proc. w obszarach takich jak tworzenie treści marketingowych. Niemniej, digitalizacja stanowi priorytet dla jedynie 35 proc. firm na rok 2024. Na dalszych miejscach w priorytetach znalazły się cele związane ze zrównoważonym rozwojem, z dwiema trzecimi firm dążących do spełnienia długoterminowych zobowiązań w tym zakresie, ale tylko 20 proc. uznaje działania ESG za priorytetowe w 2024 roku.

Analiza przeprowadzona przez Bain & Company ujawnia, że z każdym rokiem wzrasta świadomość ekologiczna konsumentów, co ma bezpośrednie przełożenie na ich wybory zakupowe. Obecnie, dla połowy nabywców, aspekty związane ze zrównoważonym rozwojem stanowią jeden z decydujących czynników podczas dokonywania zakupów. Klienci są skłonni wydać około 10 proc. więcej na towary wyprodukowane w sposób ekologiczny. Również detaliści zwiększają swoje zaangażowanie w oferowanie produktów zrównoważonych, biorąc pod uwagę rosnące wymagania dotyczące raportowania wpływu ich działalności na środowisko oraz poszukują metod na redukcję emisji, zarówno własnych, jak i tych generowanych przez ich dostawców.

Czytaj także: Bain & Company: w kryzysie sprzedaż zapachów rośnie, makijaż i pielęgnacja stabilne

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. marzec 2024 21:13