StoryEditor
Rynek i trendy
24.12.2024 10:00

Kosmetyki w kostce — rynek wciąż rośnie

Szampon w kostce — kiedyś novum, teraz norma. / Apolonki

Rynek kosmetyków w kostce rozwija się dynamicznie i będzie nadal rosnąć. Analizy globalnych trendów oraz badania oczekiwań konsumentów w Polsce wyraźnie wskazują na dalszy rozwój produktów typu szampon w kostce, mydło czy produkty beauty w stałej formie.

Produkty w kostkach zamiast w płynie to rozwiązanie znane od dawna, oczywiście przede wszystkim jeśli chodzi o mydła. Od kilku lat obserwujemy jednak rosnącą ofertę kosmetyków, które przywykliśmy kupować w formie płynnej — przede wszystkim mowa o szamponach, ale także balsamy do ciała, kremy do rąk, odżywki do włosów i inne. Najważniejszą zaletą ich stałej formy jest przyjazność dla środowiska. Ich produkcja wymaga znacznie mniej wody, zajmują mniej miejsca i nie wymagają plastikowych ani szklanych opakowań, co sprawia, że obciążenie dla środowiska naturalnego jest w oczywisty sposób zmniejszone. Z punktu widzenia producentów, po początkowych inwestycjach w badania i samą produkcję, należy podkreślić zminimalizowanie kosztów pakowania, przechowywania oraz wysyłki.

image
W Polsce pionierami kosmetyków w kostce było między innymi Ministerstwo Dobrego Mydła.
Ministerstwo Dobrego Mydła
Według badania rynku opublikowanego na początku 2024 r. przez Reports and Insights, światowy rynek kosmetyków stałych notuje stały wzrost przychodów, ponieważ konsumenci coraz częściej poszukują zrównoważonych i wygodnych alternatyw kosmetycznych. Skupiając się na redukcji odpadów z tworzyw sztucznych i przyjmując przyjazne dla środowiska praktyki, kosmetyki stałe, takie jak szampony w kostce, dezodoranty i produkty do pielęgnacji skóry, zyskały popularność, co napędza wzrost przychodów rynkowych. Ten wzrost przychodów napędzany jest również przez zmianę postawy osób klienckich w kierunku etycznego i naturalnego piękna. Ten sam raport przewiduje, że do końca 2032 r. globalny rynek kosmetyków stałych będzie wart 592,2 milionów dolarów. Zauważa się też, że Europa ma znaczący udział w tym rynku, napędzany przez takie kraje jak Wielka Brytania, Francja i Niemcy. Rosnąca świadomość wpływu na środowisko i preferencje dla produktów nietestowanych na zwierzętach wspierają wzrost przychodów rynkowych, a współpraca między uznanymi markami kosmetycznymi a powstającymi, ekologicznymi startupami przyczynia się do wzrostu branży.

image
W kostce można dostać także balsamy.
Orientana
W Polsce badanie przeprowadzone w 2024 r. przez wizaz.pl wykazało, że aż 85 proc. konsumentek w mniejszym lub większym stopniu bierze pod uwagę ekologiczność kosmetyku podczas dokonywania wyborów zakupowych, a 34 proc deklaruje, że zawsze zwraca na to uwagę. Sprawia to, że produkty w kostce stają się dobrym wyborem dla tych klientek. Wśród pożądanych cech ekologicznego artykułu kosmetycznego istotne jest opakowanie — 72,8 proc ankietowanych oczekuje, że będzie on sprzedawany w opakowaniu nadającym się do recyklingu. Ponieważ kosmetyki w kostkach mogą być sprzedawane w opakowaniach papierowych, metalowych lub nawet zupełnie bez opakowania (np. w przypadku sprzedaży online), mogą one być dobrym wyborem dla tych klientek. 71,1 proc zwraca uwagę na brak szkodliwych dla środowiska technologii produkcyjnych, co ponownie stawia kosmetyki w formie stałej na pierwszym miejscu w porównaniu do produktów płynnych. Co istotne, konsumenci w Polsce gotowi są zapłacić więcej za produkty ekologiczne — 54,5 proc deklaruje gotowość do poniesienia wyższych kosztów zakupu w przypadku takiego artykułu.

Jak widać, kosmetyki w kostce mają szansę nadal rosnąć w siłę na rynku zarówno światowym, jak i krajowym, a rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów i trend “clean beauty” sprawia, że warto w niego inwestować.

Olga ‘Luca‘ Machuta-Rakowska

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:33
Zakupy online najważniejszym powodem korzystania z internetu – wyniki badania „Internet marzeń”
W tym, jak obecnie funkcjonują e-zakupy, nie widzimy wielu wad. Tylko 11 proc. internautów dostrzega tu pole do poprawy. Tak pozytywna ocena zakupów online jest w dużym kontraście z powodem zajmującym drugie miejsce — czyli z dostępem do aktualnych wiadomości — twierdzi Karol Chilimoniuk z World.Karolina Grabowska Kaboompics

Ponad połowa Polaków korzysta z internetu głównie po to, aby robić zakupy online – wynika z badania „Internet marzeń” przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie World w dniach 8–14 października 2025 r. Dla 53 proc. respondentów e-zakupy są najważniejszym powodem korzystania z sieci. Kolejne miejsca zajmują dostęp do aktualnych wiadomości (47 proc.) oraz narzędzia ułatwiające organizację codziennych obowiązków (43 proc.). Badanie objęło 1020 dorosłych Polaków i zostało zrealizowane metodą CAWI.

Wyniki wskazują, że internet postrzegany jest przede wszystkim jako narzędzie praktyczne, a nie społecznościowe. Tylko 10 proc. badanych deklaruje chęć wyrażania siebie w sieci, przy czym odsetek ten jest wyższy wśród kobiet (10,4 proc.) niż mężczyzn (8,6 proc.). Jeszcze rzadziej internauci wskazują na potrzebę wchodzenia w interakcje z innymi użytkownikami – jedynie 13 proc. respondentów postrzega internet jako przestrzeń relacyjnego kontaktu.

E-zakupy oceniane są przez Polaków wyjątkowo pozytywnie. Jedynie 11 proc. internautów widzi w tym obszarze elementy wymagające pilnej poprawy. Dla porównania, aż 38 proc. dorosłych Polaków wskazuje na konieczność poprawy jakości i wiarygodności informacji w sieci. Do sieci zaglądamy, by zrobić zakupy i nasze doświadczenie jest tu z gruntu pozytywne. Zaglądamy też, by poczytać newsy, ale te oceniamy jako niskiej jakości i niewiarygodne, jak podsumowuje wyniki Karol Chilimoniuk z World.

Pozytywne oceny e-commerce dominują wśród respondentów – 66 proc. deklaruje, że zakupy online działają dobrze lub bardzo dobrze. Lepiej postrzegają je kobiety (69 proc.) niż mężczyźni (61 proc.), a także osoby starsze (70 proc. w grupie 60+ wobec 58 proc. w wieku 18–29 lat). Zidentyfikowane obszary wymagające poprawy dotyczą m.in. przeciwdziałania fałszywym informacjom, które wskazało 18 proc. badanych.

Rosnące zagrożenia dla wiarygodności e-commerce wiążą się przede wszystkim z manipulacją opiniami. Obecnie 98 proc. konsumentów czyta recenzje produktów przed zakupem, a 88 proc. ufa im na poziomie osobistych rekomendacji. Jednocześnie około 40 proc. polskich internautów zetknęło się z fałszywymi recenzjami. Do wyzwań należą również działania zautomatyzowanych systemów wykupujących bilety lub limitowane kolekcje. Rozwiązaniem tych problemów może być wdrażanie technologii proof-of-human, która umożliwia wystawianie opinii i dokonywanie zakupów tylko prawdziwym użytkownikom, jak wskazuje Chilimoniuk.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:08
Pokolenie Z kocha perfumy – a koncerny kosmetyczne idą za tym trendem
Perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusumedia

Zapachy stały się ulubioną kategorią zakupów beauty dla Pokolenia Z – globalnie to ta grupa nabywców rośnie najdynamiczniej. Na tym trendzie chcą skorzystać koncerny Estee Lauder, L‘Oréal i Coty – właściciele takich marek perfum jak Le Labo, Tom Ford, Valentino, Yves Saint Laurent, Emporio Armani. Firmy te zgodnie deklarują, że planują większe inwestycje w kategorię perfum, które stały się głównym motorem napędowym ich sprzedaży.

Perfumy, mgiełki zapachowe, perfumy do włosów – kiedyś kategoria zapachów była traktowana jako luksusowa przyjemność, jednak obecnie zapachy stały się priorytetem dla młodych konsumentów, którzy chcą w ten sposób wyrazić swój styl oraz poprawić sobie nastrój w obliczu niepewności ekonomicznej. Analitycy twierdzą, że perfumy to „efekt czerwonej szminki” w nowym wydaniu – odnosząc się do teorii ekonomicznej, sugerującej, że konsumenci kupują drobne luksusowe przedmioty zamiast drogich w sytuacji, gdy gospodarka nie ma się najlepiej.

Na sytuacji tej korzystają Estee Lauder, L‘Oréal i Coty, które w ostatnim czasie zadeklarowały, że chcą dokonać większych inwestycji w sprzedawane przez siebie perfumy, które są obecnie największym motorem ich sprzedaży. 

Coty przedstawiło w ubiegłym tygodniu optymistyczne prognozy, licząc na dalszy wzrost popytu na perfumy marek ze swojego portfolio (m.in. Calvin Klein i Hugo Boss).

Z danych Circana wynika, że około 38 proc. całkowitych wydatków na perfumy w ciągu pierwszego półrocza 2025 pochodziło z gospodarstw domowych, w których jest przedstawiciel Pokolenia Z.

Estee Lauder, właściciel marki Jo Malone, również potwierdziło wzrost w swoim segmencie perfum, co pomogło zrównoważyć koncernowi słabszy popyt na kosmetyki do makijażu. W kwartale zakończonym we wrześniu segment perfum zwiększył się o 14 proc. Analitycy wskazują, że duże firmy kosmetyczne zwiększają swoje portfolio zapachów – najczęściej poprzez przejęcia lub likwidację słabszych jednostek biznesowych, aby zwolnić przepływy pieniężne na inwestycje w perfumy.

Zapachy przeżywają swój kulturowy moment – powiedziała w rozmowie z Reutersem Kendal Ascher z zarządu Estee Lauder. – Rosnący dochód rozporządzalny i ekspansja klasy średniej w Chinach, Indiach i na Bliskim Wschodzie napędzają stały wzrost w tej kategorii – potwierdziła.

W tym roku Estee Lauder otworzyło około 40 nowych, niezależnych butików z perfumami na całym świecie, w tym nowe flagowe sklepy w Nowym Jorku i Paryżu. Ascher podkreśliła, że firma zainwestowała w narzędzia oparte na AI, które tłumaczą, jak konsumenci mówią o zapachach. Na podstawie tych danych tworzony jest content na TikToku, który przyciąga klientów z pokolenia Z.

W ubiegłym roku globalny wzrost sprzedaży perfum przewyższył wzrost sprzedaży kosmetyków do makijażu i pielęgnacji skóry – wynika z danych Circana. Sprzedaż perfum premium wzrosła o 6 proc. do 3,9 mld dolarów w pierwszej połowie 2025 roku, podczas gdy sprzedaż kosmetyków premium wzrosła o 1 proc., a sprzedaż produktów premium do pielęgnacji skóry spadła o 1 proc. w tym samym okresie.

W opinii ekspertów perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusu – bez konieczności wydawania dużych pieniędzy na “pełnoprawne” dobra premium i luksusowe.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. listopad 2025 18:57