StoryEditor
Rynek i trendy
28.05.2021 00:00

Krzysztof Duda, Błysk, o kategorii pielęgnacji ciała: Klienci nie uciekają do marek ekonomicznych

– Ceny kosmetyków do pielęgnacji ciała topowych marek są niższe niż w ubiegłym roku. Konsumenci odchodzą od małych opakowań – mówi Krzysztof Duda, dyrektor handlowy hurtowni Błysk z Jastrzębia-Zdroju – analizując kategorię kosmetyków do pielęgnacji ciała. 

– Konsumenci odchodzą od małych pojemności. Szczególnie widać to w żelach do mycia ciała. Małe opakowania to niewielki odsetek sprzedaży – mówi Krzysztof Duda, dyrektor handlowy hurtowni Błysk z Jastrzębia-Zdroju.

Jego zdaniem klienci nie przenoszą swojego zainteresowania na tańsze produkty.

Nie widzę, aby w tej kategorii klient uciekał do marek ekonomicznych. Cena ma znaczenie, ale nie widzimy przechylenia szali w stronę najtańszych produktów. Konsumenci chętnie sięgają po znane marki, jak i nowości z szeroko rozumianej grupy produktów naturalnych. Ciekawym zjawiskiem jest jednak to, że gdy spojrzymy na topowych graczy, np. w kategorii produktów do mycia ciała – ceny są niższe niż w ubiegłym roku. Być może wiąże się to z tym, że firmy próbują odbić, nadrobić straty z ubiegłego roku i obierają taką a nie inną politykę cenową – komentuje.   

Jak podkreśla, analizując rynek kosmetyków, należy cofnąć się do roku 2019, ponieważ 2020 był zupełnie inny – obraz rynku jest w tym okresie zniekształcony i dane są niemiarodajne. Jedynie porównując obecny rok z 2019 możemy zorientować się w jakiej sytuacji jesteśmy.

Trzeba pamiętać, że w ubiegłym roku niektóre kategorie zupełnie zamarły, ale były też takie, które szaleńczo poszły w górę, jak np. mydła – u nas wzrost sprzedaży sięgnął kilkuset procent w 2020 r. w porównaniu do 2019. Zarówno dotyczy to mydeł w płynie, jak i tradycyjnych kostek, choć kostki powoli tracą w rynku – stwierdza Krzysztof Duda.

Jak kategoria pielęgnacji ciała wygląda na podstawie danych hurtowni Błysk – więcej w majowym wydaniu „Wiadomości Kosmetycznych”.  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
29.07.2025 10:39
Wielka Brytania: sprzedaż luksusowych kosmetyków do ust znacząco wzrasta, tym razem nie tylko czerwonych szminek
Eksperci zauważają, że tym razem z “efektu szminki” korzystają też inne produkty do ustRawpixel, CC0 1.0 Universal

Intensywna kampania marketingowa, towarzysząca niedawnej premierze najnowszego balsamu do ust w sztyfcie Prady nie powinna zaskakiwać. Nowe badanie firmy Circana pokazuje, że sprzedaż kosmetyków do ust rośnie, ponieważ Brytyjczycy szukają luksusu w dostępnej cenie. Słowem: efekt czerwonej szminki ma się nadal dobrze.

Z badania Circana wynika, że ogólna sprzedaż luksusowych produktów do ust w Wielkiej Brytanii wzrosła w pierwszej połowie tego roku o 16 proc. – do 80,4 mln funtów. Wyniki te opisał „The Times”, komentując, że Brytyjczycy używają takich produktów jak balsamy i konturówki do ust, aby poprawić sobie nastrój – pomimo utrzymującego się wzrostu kosztów utrzymania. 

Co ciekawe, ten 16-procentowy wzrost sprzedaży na brytyjskim rynku luksusowych produktów do ust był prawie dwukrotnie wyższy, niż tempo wzrostu całej kategorii makijażu. Był również trzykrotnie wyższy, niż wzrost w kategorii makijażu oczu.

Jest to wyraźny przykład działania tzw. efektu szminki, kiedy konsumenci kupują drobne luksusowe i markowe produkty w trudniejszych ekonomicznie czasach. Chociaż termin ten pierwotnie odnosił się dosłownie do sprzedaży szminek, obecnie jest używany do zilustrowania skoków sprzedaży w wielu innych przystępnych kategoriach.

Eksperci zauważają, że tym razem z “efektu szminki” korzystają też inne produkty do ust. W przeszłości klientki szukały czegoś, co nada ich ustom intensywnego koloru – obecnie zależy im bardziej na korzyściach pielęgnacyjnych z kosmetyku. Sprzedaż balsamów i olejków nawilżających wzrosła o 21 proc. rok do roku, napędzana przez media społecznościowe i influencer marketing. 

Rok 2025 był pełen wyzwań, a wielu konsumentów z większą ostrożnością zaczęło podchodzić do wydatków. Wciąż jednak wydają pieniądze na niedrogie luksusy, takie jak szminki i inne kosmetyki, aby poprawić sobie nastrój – komentuje June Jensen, wiceprezes brytyjskiego zespołu ds. luksusowych kosmetyków Circana. Jej zdaniem uzasadnieniem tego trendu jest chęć konsumentów, by móc sobie pozwolić chociaż na chwilę przyjemności i wytchnienia od niepokojów na świecie.

Zobacz też: Kosmetyki i szampan – luksus w przystępnej cenie przyciąga klientów w czasach kryzysu

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
28.07.2025 13:37
Circana: Kosmetyki wśród priorytetów zakupowych — konsumenci wydają więcej na to, co kochają
Kosmetyki nadal są ‘pocieszeniem‘ dla konsumentów w okresach niepewności finansowej.Agata Grysiak

Mimo ostrożnego podejścia do wydatków w warunkach utrzymującej się wysokiej inflacji, konsumenci wciąż są skłonni sięgać głębiej do portfela, gdy chodzi o produkty, które budzą silne emocje. Według Marshala Cohena, głównego doradcy ds. handlu detalicznego w firmie Circana, w ostatnich tygodniach na takim trendzie skorzystały m.in. branże gier wideo, zabawek i kosmetyków. W szczególności widoczny był wzrost sprzedaży produktów z segmentu beauty związanych z premierami, limitowanymi edycjami i zakupami „dla siebie”.

Cohen podkreśla, że konsumenci nie tylko kontynuują zakupy produktów pierwszej potrzeby, takich jak żywność, ale także świadomie wybierają dobra, które sprawiają im przyjemność. W branży kosmetycznej oznacza to wzrost zainteresowania prestiżowymi markami oraz produktami pielęgnacyjnymi i zapachowymi o wyższej wartości. Wydatki na tego typu towary traktowane są jako forma nagrody lub wyraz osobistego stylu, co potwierdza rosnącą lojalność wobec marek oferujących produkty wysokiej jakości.

Oprócz „zakupów z pasji” konsumenci reagują również na atrakcyjne ceny. Oczekiwanie na promocje planowane przez detalistów w lipcu spowodowało spadek zakupów pod koniec czerwca, ale w dwóch tygodniach kończących się 12 lipca 2025 r. wartość sprzedaży w dolarach wzrosła aż o 9 proc. w porównaniu z poprzednimi dwoma tygodniami. Największe wzrosty odnotowano ponownie w kategorii kosmetyków prestiżowych, zabawek oraz wybranych produktów technologicznych

Warto jednak zaznaczyć, że ogólna sprzedaż towarów niebędących artykułami pierwszej potrzeby była w tym roku o prawie 3 proc. niższa w porównaniu z analogicznym okresem promocyjnym w 2024 r. Oznacza to, że konsumenci coraz uważniej planują zakupy, czekając na konkretne oferty. Zdaniem Cohena, marki kosmetyczne i detaliści muszą w najbliższych miesiącach — w szczególności przed sezonem powrotu do szkoły i okresem świątecznym — intensywniej zabiegać o uwagę klientów, oferując im produkty, które trafią nie tylko w potrzeby, ale i emocje.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
29. lipiec 2025 17:53