StoryEditor
Rynek i trendy
17.01.2023 00:00

Mintel: piękno „na receptę” i nowe reguły zaangażowania konsumentów będą kluczowe w 2023 r.

Webinar firmy badawczej Mintel z udziałem Andrew McDougalla, dyrektora beauty & personal care, odbył się dzisiaj i przyniósł wiele wartościowego insightu co do trendów dotyczących branży urodowej. Cztery kluczowe wnioski, jakie specjaliści Mintel wysnuli z prowadzonych przez siebie badań i przedstawili w ramach „2023 Global Beauty & Personal Care Trends”, to nadchodzenie transformacji influencerów, umacniający się trend na „piękno na receptę”, redefinicja selfcare oraz zmiana reguł interakcji z konsumentami i konsumentkami.

Influencerzy-specjaliści

Obecnie influencerzy rekrutują się ze wszystkich możliwych branż, a zawód wyuczony czy wykonywany nie musi łączyć się z tematem, którym dana osoba zajmuje się w obrębie swojej działalności internetowej. Mintel sugeruje, że konsumenci i konsumentki będą coraz chętniej podążać za influencerami, którzy są specjalistami w swojej dziedzinie – w branży beauty będzie zatem chodzić o dermatologów, kosmetologów, fryzjerów, wizażystów itd.

Klienci i klientki chcą także być traktowani jako osoby, którym nieobce są terminy naukowe i biologia czy chemia. Chanel podąża za tym trendem w ramach programu “Po drugiej stronie słoiczka” (“Od niemal stu lat Chanel opracowuje coraz to bardziej innowacyjne produkty do pielęgnacji skóry. Każdy kosmetyk pielęgnacyjny Chanel zawiera kluczowe składniki, które pozyskano w skrupulatny sposób i przeobrażono dzięki specjalistycznej wiedzy. Proces tworzenia rozpoczyna się od surowca i kontynuowany jest w laboratoriach. Beyond the Jar celebruje ten kunszt.”)

 

 

Ta potrzeba bycia postrzeganymi jako osoby z dobrą wiedzą ogólną dotyczącą dyscyplin naukowych przekłada się również na wybory zakupowe dotyczące bardziej zaawansowanych narzędzi pielęgnacyjnych. Zainteresowanie produktami do pielęgnacji czerwonym światłem rośnie, podobnie jak pęd do innowacji technologicznych wśród samych marek; Shiseido proponuje Second Skin, przyrząd służący do pogrubiania skóry pod oczami i walki z tzw. workami, domowe urządzenia do mezoterapii również cieszą się coraz większą popularnością.

Chociaż wg. Andrew McDougalla te trendy najszybciej i najtrwalej przyjmują się na rynku azjatyckim, to oczekujemy podobnych trednów w Europie.

Piękno na receptę

Wraz z akceptacją bardziej skomplikowanych claimów i odnoszenia się do terminów naukowych rośnie zapotrzebowanie na składy wytrzymujące próbę researchu przez konsumentów. Coraz szerszy dostęp do informacji na temat działania poszczególnych składników i tego, jak wchodzą ze sobą w interakcje, zmusza firmy do bardziej precyzyjnego informowania konsumentów i konsumentek na temat swoich wyrobów. Co więcej, technologie takie jak sekwencjonowanie kodu genetycznego, fermentacja mlekowa i alkoholowa, a nawet hodowanie sztucznych biomów będą jeszcze częściej pojawiać się w arsenałach fabryk i laboratoriów kosmetycznych.

 

Rycina z materiałów badawczych Shiseido

 

Według Mintela jedna piąta konsumentów postrzega składniki laboratoryjnie stworzone jako podobne do naturalnych, a jedna trzecia konsumentów jest zainteresowana pielęgnacją spersonalizowaną, co potwierdza ich rosnące przywiązanie i zaufanie do technologizacji i medykalizacji branży kosmetycznej. Lekarze i laboranci są coraz częściej istotnymi decydentami nie tylko na poziomie research&development, ale także jako dyrektorzy kreatywni czy wręcz właściciele, czy założyciele marek, i ich dyplomy stanowią doskonałą zachętę do zaufania firmie. Na przykład, zespół badawczo-rozwojowy firmy Verily i dział kosmetyków aktywnych L‘Oréal rozpoczęły już w zeszłym roku współpracę w celu opracowania nowych technologii cyfrowych i produktów diagnostycznych do pielęgnacji skóry – czujniki sterowane sztuczną inteligencją. Jak niedawno pisałyśmy na łamach Wiadomości Kosmetycznych, Shiseido i Norweski Uniwersytet Nauki i Technologii opracowali innowacyjny system pomiarowy, który może analizować trójwymiarowy kształt twarzy, a także właściwości optyczne skóry twarzy, takie jak rozpraszanie światła podpowierzchniowego.

Self-care wielopoziomowy

Zdaniem Andrew McDougalla self-care nadal przechodzi postpandemiczny boom. Powód jest następujący; zwielokrotnienie znaczenia tej frazy. Obecnie w ramach self-care można mówić o zdrowiu psychicznym, seksualnym, ciałopozytywności, a nawet zdrowiu endokrynologicznym. Multisensoryczność staje się coraz bardziej kluczowa – kosmetyki i akcesoria mają być nie tylko skuteczne i ergonomiczne, ale również estetyczne i pozwalające na obcowanie z czymś przyjemnym w każdym tego słowa znaczeniu.

Jak ostatnio wspominałyśmy, sexual wellness to rosnąca kategoria rynkowa, której wróży się  coraz większą ekspansję, a troska o niewizualne aspekty doświadczenia klienta z danym produktem umacnia się. Do drogerii i perfumerii wchodzi coraz więcej brandów zajmujących się np. zdrowiem wulwy, np. Your Kaya.

 

Bijoux Indiscrets

W związku z kryzysem ekonomicznym jedna piąta konsumentów poniżej 35 r.ż zubaża swój styl życia, tnąc koszty na wielu poziomach swojej codzienności, ale rutyny pielęgnacyjne stają się coraz bardziej skomplikowane. Efekt szminki dalej działa zgodnie ze swoją zasadą, badania wskazują jedynie, że przesuwa się jego fokus – produkty nim objęte to coraz częściej kosmetyki pozwalające na przyjemne doznania (kule do kąpieli, balsamy, lubrykanty) niż na przyjemne widoki (makijaż).

Elementem boomu self-care jest również suplementacja, coraz bardziej skomplikowana i coraz częściej spersonalizowana. Przykładem może być Neutrogena. Na stronie internetowej SkinStacks konsumenci korzystają z cyfrowej oceny skóry, a następnie Skin360 rekomenduje spersonalizowane zestawy suplementacyjne z siedmioma warstwami witamin i składników odżywczych, w oparciu o indywidualny cel zdrowia skóry konsumenta.

 

Nourished x Neutrogena Skin360

 

Nowe reguły zaangażowania konsumenta

Klienci i klientki oczekują holistycznego angażowania ich w doświadczenie zakupowe; chodzi o 360° interakcji. Wariant sklepu online i offline to nie wszystko, kiedy konsumenci mogą oczekiwać ecommerce (z kuponami, gamifikacją i połączeniem z social mediami), sklepu stacjonarnego w formie salonu lub pop-upu (lub klasycznego, ale z przyciągającymi wzrok displayami), aplikacji mobilnej, wejścia w Metaverse, filtrów na Instagramie czy TikToku itd. Jak mówi McDougall, klienci chcą doświadczenia i zabawy, a nie tylko regałów z kosmetykami. Ważne są płynne interakcje między sklepem, aplikacją, komputerem i obsługą ludzką i „podawanie” sobie klienta z rąk do rąk.

Niezrozumiany jeszcze przez wielu Metaverse, zdaniem McDougalla, będzie rosnąć w siłę. Marki takie jak Olaplex, L’Oreal, Nyx, czy Dove znalazły już swoje miejsce w wirtualnej rzeczywistości, i spodziewać się można wyłącznie powiększania tej grupy.

Jedna trzecia konusmentów badanych przez Mintela wierzy, że Metaverse może zmienić w namacalny sposób relacje społeczne w życiu rzeczywistym, więc warto mieć ten aspekt marketingu cyfrowego na uwadze. Istotne jest także to, że klienci mają tendencję do próbowania w życiu wirtualnym rzeczy, które w świecie rzeczywistym mogłyby być zbyt kosztowne lub ryzykowne, np. drastyczna zmiana fryzury.

Czytaj także: Mintel: Eksperckie opinie, self-care, zdrowie seksualne i inteligentne sklepy to ogromne możliwości w 2023 r.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
01.03.2024 16:33
TOP 10 artykułów lutego 2024: perfumy Dody, prezes Hub.Tech zatrzymany, Bielena przejmuje Miya Cosmetics
Wiadomości Kosmetyczne
W lutym pożegnaliśmy Wiolettę Rosołowską, prezeskę L’Oréal Polska. Poza tym jednak wydarzyły się inne, istotne dla branży wydarzenia; Doda wypuściła sygnowane przez siebie perfumy, zatrzymany został Artur B., prezes Hub.Tech, zadłużenie Oriflame rosło lawinowo, a Bielenda przejęła Miya Cosmetics.
  1. Nie żyje Wioletta Rosołowska, była prezeska L’ Oréal Polska

    9 lutego 2024 r. odeszła Wioletta Rosołowska, która pełniła funkcję prezeski L’Oréal Polska i regionu krajów bałtyckich. Od 2014 roku zarządzała ona polskim rynkiem, a w 2017 roku rozszerzyła swoje obowiązki, obejmując także stanowisko Prezeski Zarządu L’Oréal dla Polski i krajów bałtyckich. Była współodpowiedzialna za operacje w fabryce L’Oréal Warsaw Plant, która jest największą fabryką koncernu na świecie, biorąc pod uwagę ilość produkowanych jednostek.
     
  2. Prezes firmy Hub.Tech produkującej znane marki kosmetyczne trafił do aresztu

    Artur B., prezes Hub.Tech, który także pełni funkcję w zarządach spółek córek Onlylife.Bio i InnventionBio, został aresztowany 17 stycznia 2024 r. przez agentów białostockiego oddziału Centralnego Biura Śledczego Policji, działających na zlecenie Prokuratury Regionalnej w Białymstoku. Aresztowanie to część śledztwa dotyczącego oszustw mających na celu wyłudzenie środków finansowych z budżetu państwowego oraz Unii Europejskiej.
     
  3. Perfumy Dody: jak pachną, ile kosztują, jakie reakcje zbierają z rynku?

    W dniu 40. urodzin artystki, w czwartek 15 lutego, na rynek zostały wprowadzone perfumy Doda D‘eau Luna. Zapach, oferowany w butelce o kształcie księżyca, został zaprojektowany dla Queen Records, marki założonej przez Dorotę Rabczewską. Za produkcję odpowiedzialna jest Grupa Beautica z Łodzi.
     
  4. Bloomberg: Zadłużenie Oriflame rośnie

    Dług Oriflame Holding AG pogłębia się w obliczu kryzysu po ogłoszeniu przez firmę kosmetyczną spadku przychodów i zysków. W odpowiedzi na rosnące obawy o finanse firmy, wierzyciele konsultują się z firmą doradczą Moelis & Co., aby rozważyć możliwe opcje. Fundusze, takie jak Blantyre Capital Ltd., okazują zainteresowanie zakupem obligacji o podwyższonym ryzyku.
     
  5. Zatrzymanie prezesa Hub.Tech nie ma wpływu na działalność Only Bio i Stars from the Stars

    Hub.Tech ogłosiła, że niedawne zatrzymanie jej prezesa oraz dwóch innych osób, wcześniej powiązanych z firmą – temat szeroko komentowany w mediach, w tym na stronie wiadomoscikosmetyczne.pl – nie wpływa na bieżącą działalność grupy, w tym na przedsiębiorstwa Only Bio i Stars from the Stars. Zapewnienie ciągłości operacyjnej tych podmiotów umożliwia mianowanie prokurentów.
     
  6. Które polskie marki są najpopularniejsze na Instagramie?
     

    Znalezienie swojego miejsca na platformach mediów społecznościowych może być wyzwaniem, jednak niektóre marki kosmetyczne odnoszą w tym sukces zauważalnie dobrze. NapoleonCat, firma analityczna, opracowała klasyfikację polskich producentów kosmetyków, którzy najskuteczniej wykorzystują Instagram. Do analizy wzięto pod uwagę profile 177 firm, wyłaniając przy tym liderów w trzech różnych kategoriach.
     

  7. Puls Biznesu: 4MASS podwoił zysk i przekroczył 100 mln zł rocznych przychodów

    4Mass, notowana na NewConnect producent kosmetyków, zamierza osiągnąć kapitalizację 200 mln zł i przychody powyżej 120 mln zł, zachowując stabilną marżę EBITDA, w strategii na lata 2020-2023. Firma, warta ok. 120 mln zł przy ogłoszeniu planów, odnotowała sprzedaż 26,9 mln zł rocznie i podwoiła zysk, przekraczając 100 mln zł rocznych przychodów.
     
  8. Bielenda przejmuje Miya Cosmetics, a TDJ dołącza do akcjonariatu Grupy Bielenda

    Bielenda Kosmetyki Naturalne wspólnie z Innova Capital dokonają nabycia wszystkich udziałów w Kanani Europe, firmie produkującej kosmetyki Miya Cosmetics. W wyniku tej transakcji, TDJ, poprzedni właściciel, zostanie włączony do grona akcjonariuszy Grupy Bielenda. Finalizacja przejęcia odbędzie się po otrzymaniu aprobaty od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
     
  9. Drogerie DM zmieniają wystrój swoich sklepów

    Drogeria Dm zlokalizowana w centrum handlowym Durlach Center w Karlsruhe otworzyła swój pierwszy punkt sprzedaży z odnowioną aranżacją wnętrza. Firma ogłosiła również plany, by do końca 2029 roku wszystkie jej sklepy w Niemczech prezentowały się w tej nowej estetyce.
     
  10. Jędrzej Karasek, Primavera Parfum: Koszty działalności zabiją e-commerce w kategorii health & beauty

    Jędrzej Karasek, dyrektor generalny w Primavera Parfum Group, twierdzi, że strategia obniżania cen i marż jest pułapką dla firm e-commerce. Problemy w sektorze zdrowia i urody w e-biznesie wynikają również z wysokich kosztów zatrudnienia, utrzymania magazynów i braku unikalnych strategii biznesowych. Kluczem do sukcesu w handlu elektronicznym jest efektywne wykorzystanie sztucznej inteligencji.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
29.02.2024 11:02
Bain & Company: 8 na 10 producentów dóbr konsumpcyjnych dotknęła negatywnie inflacja
Obecnie, dla połowy nabywców, aspekty związane ze zrównoważonym rozwojem stanowią jedno z głównych kryteriów wyboru produktów.Agata Grysiak
W 2023 roku, wysoka inflacja negatywnie wpłynęła na aktywność biznesową ośmiu na dziesięć przedsiębiorstw produkujących towary konsumpcyjne, przy czym ponad połowa z nich zaznała konsekwencji związanych z redukcją wydatków przez konsumentów, jak pokazują badania przeprowadzone przez Bain & Company. Dla przedsiębiorstw kluczowe stało się obecnie zwiększanie obrotów i redukcja kosztów operacyjnych. Digitalizacja i zrównoważony rozwój są uznawane za główne elementy, które mogą przyczynić się do zwiększenia efektywności działania firm.

W 2023 roku globalny sektor dóbr konsumpcyjnych odnotował kolejny rok solidnego wzrostu sprzedaży, sięgającego niemal 10 proc., z czego większość tego wzrostu wynikała z podniesienia cen produktów, a nie zwiększenia ich ilości sprzedanych. Badanie przeprowadzone przez Bain & Company wśród globalnych menedżerów firm z branży towarów konsumpcyjnych wykazało, że wysoka inflacja wpłynęła na działalność 82 proc. przedsiębiorstw, a 54 proc. zauważyło spadek zapotrzebowania na ich produkty. W obliczu rosnących cen konsumenci skłaniali się ku zakupowi marek własnych lub innowacyjnych produktów premium, które percepcyjnie oferowały lepszy stosunek jakości do ceny. Nabywcy częściej również wstrzymywali się z zakupami, oczekując na promocje.

Eksperci z Bain podkreślają, że kryzys pogłębił różnicę między firmami inwestującymi w digitalizację a tymi, które opóźniały takie działania. Producenci wykorzystujący narzędzia AI do analizy danych i optymalizacji procesów produkcyjnych zyskali przewagę dzięki wcześniejszemu przyjęciu takich technologii, z potencjałem zwiększenia efektywności do 40 proc. w obszarach takich jak tworzenie treści marketingowych. Niemniej, digitalizacja stanowi priorytet dla jedynie 35 proc. firm na rok 2024. Na dalszych miejscach w priorytetach znalazły się cele związane ze zrównoważonym rozwojem, z dwiema trzecimi firm dążących do spełnienia długoterminowych zobowiązań w tym zakresie, ale tylko 20 proc. uznaje działania ESG za priorytetowe w 2024 roku.

Analiza przeprowadzona przez Bain & Company ujawnia, że z każdym rokiem wzrasta świadomość ekologiczna konsumentów, co ma bezpośrednie przełożenie na ich wybory zakupowe. Obecnie, dla połowy nabywców, aspekty związane ze zrównoważonym rozwojem stanowią jeden z decydujących czynników podczas dokonywania zakupów. Klienci są skłonni wydać około 10 proc. więcej na towary wyprodukowane w sposób ekologiczny. Również detaliści zwiększają swoje zaangażowanie w oferowanie produktów zrównoważonych, biorąc pod uwagę rosnące wymagania dotyczące raportowania wpływu ich działalności na środowisko oraz poszukują metod na redukcję emisji, zarówno własnych, jak i tych generowanych przez ich dostawców.

Czytaj także: Bain & Company: w kryzysie sprzedaż zapachów rośnie, makijaż i pielęgnacja stabilne

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. marzec 2024 13:12