StoryEditor
Rynek i trendy
17.06.2021 00:00

Mniej wizyt w drogeriach, ale większa wartość koszyka

Polacy rzadziej robią zakupy w sklepach stacjonarnych. Najbardziej odczuły to drogerie, spadek odwiedzin w tego typu sklepach jest największy – wynika z danych GfK. Wyraźnie wzrosła za to wartość koszyka. 

Pandemia wpłynęła na zmianę zachowań zakupowych. Rzadziej odwiedzamy sklepy. Aż o 15,5 proc. spadła liczba wizyt w drogeriach stacjonarnych w ciągu ostatnich 12 miesięcy liczonych do końca marca br. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego – wynika z danych zaprezentowanych przez GfK podczas Retail & FMCG Congress 2021.

To najwyższy odsetek na tle innych formatów sklepów z sektora FMCG.

Najmniej straciły dyskonty. Częstotliwość zakupów była mniejsza o 5 proc. rok do roku. O 12,9 proc. spadła liczba wizyt w sklepach specjalistycznych. O 12 proc. w supermarketach i o 10,7 proc. w supermarketach lokalnych. O 11 proc. w małoformatowych sklepach nie sieciowych i o 11,5 proc. w hipermarketach. O ponad 10 proc. spadła częstotliwość zakupów w lokalnych supermarketach i sklepach małoformatowych sieciowych.

Średnio liczba odwiedzin w sklepach stacjonarnych wszystkich formatów spadła o 12,7 proc. rok do roku, co przekłada się na 46 wizyt rocznie mniej.

W górę poszybowały zakupy internetowe. Częstotliwość zakupów w tym kanale wzrosła o 24,7 proc. rok do roku.

Przypomnijmy, że  mimo kolejnych obostrzeń związanych z COVID i restrykcji wprowadzanych w handlu, drogerie, zgodnie z rozporządzeniem, cały czas pozostawały otwarte. Jednak te, które działają w galeriach handlowych poniosły potężne straty. W opustoszałych obiektach nie pojawiali się klienci. Spadki obrotów szacowane były przez właścicieli na kilkadziesiąt procent rok roku. 

Z danych GfK wynika jednak, że równocześnie wzrosła wartość koszyka zakupowego we wszystkich typach sklepów. Średnio o 20,1 proc. w ciągu roku.

W przypadku drogerii wzrost ten wyniósł 15,9 proc. i był jednym z niższych na tle innych kanałów. Nieco gorszy wynik osiągnęły sklepy specjalistyczne 13,4 proc. W hipermarketach wartość koszyka wzrosła o 16,2 proc., w sklepach małoformatowych sieciowych o 18,2 proc. w niesieciowych o 19,9 proc., w supermarketach o 19,1 proc., w supermarketach lokalnych o 20,4 proc. Najwięcej zyskały dyskonty - wzrost o 20,5 proc.

Natomiast w kanale internetowym, gdzie pracuje się na niskich marżach był to wzrost zaledwie o 0,9 proc. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 16:34
Mintel: „Comfort capital” nowym trendem w branży beauty i personal care
Pumpkin spice doskonale wpisuje się w trend „comfort capital”.DALL-E

W czasach nasilonego niepokoju na rynku pojawiło się pojęcie „comfort capital”, wskazane przez analityków Mintela jako kluczowy trend w branży beauty i personal care (BPC). Oznacza ono tworzenie produktów i kampanii, które budzą poczucie komfortu, znajomości lub eskapizmu – dając konsumentom chwilowe wytchnienie od codziennego stresu. Zjawisko to wykracza poza chwilową modę, odzwierciedlając rosnącą potrzebę bezpieczeństwa emocjonalnego w niestabilnych czasach.

Według prognoz, znaczenie „comfort capital” będzie rosnąć w ciągu najbliższych 18–24 miesięcy zarówno w USA, jak i na rynkach globalnych. Nostalgia okazuje się jednym z głównych motorów tego trendu – pozwala konsumentom powracać do „dobrych, starych czasów”, co daje poczucie stabilności i ulgi emocjonalnej. Coraz więcej marek decyduje się na ponowne wprowadzanie kultowych produktów sprzed lat, które budzą pozytywne skojarzenia i emocje.

Szczególną rolę w budowaniu „comfort capital” odgrywa zapach, który ma unikalną zdolność wywoływania wspomnień i emocji. Produkty inspirowane znanymi aromatami – związanymi z jedzeniem, rodzinnymi sytuacjami czy dziedzictwem kulturowym – trafiają bezpośrednio w potrzeby konsumentów poszukujących zakorzenienia i bliskości. Dla marek oznacza to możliwość opowiadania historii poprzez zmysły i budowania głębszych więzi z odbiorcami.

Na znaczeniu zyskuje również design opakowań, który może przywoływać znajome kształty lub nadawać im kreatywną, czasem surrealistyczną formę. W ten sposób produkty nie tylko dostarczają funkcjonalnych korzyści, ale także inspirują, wywołują radość i przenoszą konsumentów w świat eskapizmu. „Comfort capital” podkreśla rosnącą wartość stabilności i poczucia przynależności – a dla marek staje się sygnałem, by łączyć innowacyjność z empatią i emocjonalnym podejściem na każdym etapie kontaktu z klientem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 13:12
Sierpniowy koszyk zakupowy: żele pod prysznic zdrożały bardziej niż kawa
W sierpniu w ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic Agata Grysiak

W sierpniu ceny codziennych zakupów nieznacznie spadły – wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA. Średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2025 r. była niższa niż przed miesiącem o blisko 2 zł (0,62 proc.). Dodatkowo, w 9 na 13 sieci objętych analizą, ceny badanych produktów również były niższe niż miesiąc temu. W ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.).

Według ostatecznych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2025 w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,9 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca pozostały na niezmienionym poziomie.

Ceny lekko w dół. Koszyk zakupowy tańszy o blisko 2 zł

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w sierpniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 1,98 zł, czyli 0,62 proc. i wyniosła 317,60 zł. Spadek cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były wyższe niż w lipcu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (4,35 proc.), natomiast największy wzrost w sklepach POLOmarket (5,14 proc.). Podobnie jak przed miesiącem w 2 na 13 sieci objętych badaniem średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.

Sierpniowy spadek średniej wartości koszyka zakupowego o niespełna 2 zł wpisuje się w obserwowaną w ostatnich miesiącach stabilizację cen. Dane GUS pokazują, że inflacja w ujęciu rocznym wyniosła 2,9 proc., co oznacza, że dynamika wzrostu cen wyhamowała i pozostaje stosunkowo niska w porównaniu z latami 2022–2023. To właśnie ta stabilizacja na poziomie makroekonomicznym przekłada się na wyraźniejsze uspokojenie cen w handlu detalicznym. Dane ASM SFA pokazują, że wciąż obserwujemy duże wahania cen poszczególnych produktów, a różnice w niektórych kategoriach pozostają znaczące. Wybór odpowiedniej sieci handlowej ma realne znaczenie dla domowych budżetów – szczególnie w sytuacji, gdy wielu Polaków odczuwa rosnące koszty utrzymania, jak np. czynsze czy opłaty za usługi. Widać też, że formaty Cash & Carry i sieci hybrydowe oferują korzystniejsze ceny, podczas gdy zakupy w dark store’ach pozostają najdroższą opcją – komentuje Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Pomidory tanieją, żel pod prysznic i kawa w górę

Badanie ASM SFA wykazało, że w sierpniu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.). Natomiast największa obniżka dotyczyła pomidorów (21,88 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 11:39