StoryEditor
Rynek i trendy
15.06.2023 00:00

Nie-perfumy – moda na dyskrecję w zapachach

Perfumy Altra Skin są promowane hasłem ”zapach Twojej skóry, ale lepszy”. To w 100 proc. naturalna, wegańska woda perfumowana z białym piżmem / fot. altraprofuture.com/
Od pewnego czasu w makijażu i pielęgnacji panuje moda na minimalizm i nieskomplikowane rytuały. Teraz ten trend objął także zapachy. Na popularności zyskują dyskretne nuty nie odbiegające od tego, jak pachnie nasza własna skóra tuż po prysznicu, wyprana bawełniana koszula, czysta pościel, jedwabny szal czy źródlana woda.

Jeszcze niedawno światowa prasa i portale donosiły o modzie na intensywnie pachnące perfumy o dużej trwałości.

Czytaj też: „Tryb bestii" – nowy maksymalistyczny trend perfumeryjny

Okazuje się jednak, że równocześnie na popularności zyskują dyskretne zapachy nie odbiegające od tego, jak pachnie nasza własna skóra tuż po prysznicu, wyprana bawełniana koszula, czysta pościel, jedwabny szal czy źródlana woda. Ten minimalistyczny trend zyskał nazwę „nie-perfum” („no-perfums”) – o czym pisze m.in. dziennik „Rzeczpospolita”.

Dodaje równocześnie, że te często dość kosztowne nie-perfumy, choć subtelne, to jednak wnoszą nasz naturalny zapach na nieco wyższy poziom. Perfumiarze stosują w nich oszczędne kompozycje, zawierające niekiedy tylko jedną, główną nutę zapachową – delikatnie owocową, białego piżma, paczuli, ambry, drzewa sandałowego, wanilii, kwiatów irysa, mimozy, jaśminu czy pomarańczy.  

Rynkowi reprezentanci tej kategorii to Altra Skin, które są promowane hasłem "zapach Twojej skóry, ale lepszy". To w 100 proc. naturalna, wegańska woda perfumowana z białym piżmem.

Kolejna propozycja to Glossier You opracowane jako wzmacniacz zapachu skóry. Woda perfumowana wtapia się w skórę, nadając jej niepowtarzalny zapach. Najpierw zauważalny jest musujący różowy pieprz — jasna, pikantna nuta głowy. Następnie wyczuwalny jest drzewny, lekko słodki zapachu, który pochodzi z nasion ambrette i ciepłego, ambrowego ambroxu. Wreszcie pozostaje kremowa świeżość irysa. Producent zapewnia, że na każdym nuty te pachną zupełnie inaczej.

Reprezentantem trendu nie-perfum jest też I Don’t Know What (D.S. & Durga). Został stworzony tak, aby po nałożeniu wzmocnił wszystko z czym się połączy. Można go wiec łączyć z innym zapachem lub stosowac samodzielnie, jako wzmocnienie zapachu ciała. Nuty głowy: bergamota, Nuty serca: Iso e Super, wetyweria. Nuty bazy: drzewo sandałowe, ambroksan, syntetyczna cyweta.

L’Eau Papier (Dyptique), w którym białe piżmo ewoluuje i nasyca skórę, jak atrament papier. Do tego dochodzą świetliste nuty mimozy.

Commodity Paper, w którym molekularne drewno sprawia, że zapach skóry nabiera lekkości, a akcent słodkiego bursztynu odpowiada za wrażenie, za zapach "żyje".

Inne propozycje w tredzie nie-perfum to Aqua Universalis (Maison Francis Kurkdjian), Eyes Closed i Blanche (Byredo) czy Molecule 01 (Escentric Molecules).

Dziennik zwraca uwagę, że popularność nie-perfum to efekt podobnych trendów w makijażu (mekeup no makeup) i pielęgnacji, w których również na fali jest minimalizm i nieskomplikowane rytuały. Podobnie jest w modzie, w której obserwujemy powrót do klasycznej prostoty i obnoszenie się z „dyskretny luksusem”.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.12.2025 15:28
Santander: Polacy wybierają świąteczne prezenty w sieci — najczęściej kosmetyki i perfumy
Shutterstock

Z najnowszego badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: E-commerce od święta” wynika, że kupowanie prezentów świątecznych coraz silniej przenosi się do internetu. Aż 46 proc. ankietowanych deklaruje, że w e-sklepach najczęściej wybiera kosmetyki i perfumy jako upominki dla bliskich. Dla porównania, książki wskazało 33 proc. uczestników badania, a zabawki – 32 proc.

W kwestii podejścia do samego wyboru prezentów Polacy są podzieleni niemal po równo. Po 36 proc. respondentów przyznaje, że albo pyta bliskich wprost o oczekiwania, albo kieruje się praktycznością przy zakupach. Jednocześnie 26 proc. skrupulatnie planuje prezenty z wyprzedzeniem, a 13 proc. zbiera inspiracje przez cały rok. Z drugiej strony 23 proc. decyduje się na zakup spontanicznie, często tuż przed świętami. 

Struktura wyborów różni się także między grupami wiekowymi. Najmłodsi respondenci (18–29 lat) najczęściej pytają bliskich o preferencje – robi tak 47 proc. z nich. Trzydziestolatkowie wyróżniają się planowaniem zakupów (39 proc.) oraz całorocznym zbieraniem pomysłów (18 proc.). Tymczasem 29 proc. czterdziestolatków kupuje prezenty spontanicznie, a w grupie 50–59 lat dominują zakupy praktycznych podarunków (46 proc.). Seniorzy najczęściej rezygnują z kupowania upominków – deklaruje to 7 proc. badanych. 

W e-commerce poza kosmetykami i perfumami (46 proc.), Polacy najczęściej sięgają po książki (33 proc.), zabawki (32 proc.) oraz odzież i obuwie (25 proc.). Po 20 proc. badanych wybiera elektronikę lub produkty związane z hobby, a 19 proc. decyduje się na biżuterię. Vouchery i usługi cyfrowe kupuje 14 proc. respondentów, szczególnie młodych dorosłych (21 proc. w grupie 18–29 lat). Najrzadziej wybierane są produkty AGD (9 proc.) czy artykuły do wyposażenia wnętrz (8 proc.). 

Badanie zwraca także uwagę na zwyczaje związane z dekorowaniem domów na święta. Aż 59 proc. Polaków kupuje ozdoby okazjonalnie, kiedy coś szczególnie im się spodoba lub gdy wcześniejsze elementy ulegną zniszczeniu. Z kolei 24 proc. korzysta z tych samych dekoracji od lat. Co roku nowe ozdoby wybiera jedynie 6 proc. badanych, podczas gdy 4 proc. preferuje własnoręczne ich tworzenie lub w ogóle nie obchodzi świąt. Wyniki podkreślają zarówno rosnącą rolę e-commerce, jak i zróżnicowane podejścia do świątecznych przygotowań w polskich gospodarstwach domowych. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.12.2025 12:44
Zaskakujący kolor roku Pantone – wybrano biel „Cloud Dancer”
Pantone

Wczoraj amerykański Instytut Pantone ogłosił kolorem roku odcień bieli PANTONE 11-4201 „Cloud Dancer”. Jest to spore zaskoczenie, ponieważ od lat nie wybrano neutralnych kolorów takich jak biały i czarny.

Dosłownie tydzień temu wzięłam udział w ankiecie na stronie Instytutu i obstawiano, że zostanie wybrany zielony (31 proc.) lub niebieski (18 proc.), a entuzjastów bieli było najmniej (4 proc.): Jak czytamy na stronie Instytutu „Cloud Dancer” jest to subtelny, „napowietrzony” odcień bieli, który symbolizuje spokój, refleksję i przestrzeń do kreatywności.

image
Natalia Basałaj
Zdaniem Pantone wybór nie jest przypadkowy: w świecie przeładowanym bodźcami rośnie potrzeba minimalizmu, harmonii i świadomego odpoczynku. Pantone opisuje Cloud Dancer jako barwę zachęcającą do zatrzymania się, skupienia i innowacji. To nie tylko kolor, lecz sposób myślenia i styl życia – idealny dla branży wellness, projektów minimalistycznych oraz marek komunikujących wartości związane z równowagą.

Pantone – autorytet koloru

Instytut od około 60 lat wyznacza globalne trendy barw w obszarach od mody i designu, po opakowania produktów i marketing. Kolory ogłaszane przez Pantone szybko przenikają do mediów społecznościowych i identyfikacji wizualnych marek. W 2025 roku królował kawowo-czekoladowy brąz „Mocha Mousse”, a teraz nadszedł czas na „uspokajającą biel”.

Kolor jako znak towarowy – czy da się go „opatentować”? Komentarz ekspercki: 

Choć „Cloud Dancer” kojarzy się ze spokojem i uniwersalnością, w prawie własności przemysłowej kolory wcale nie są neutralne. W Polsce rejestracja koloru per se jako znaku towarowego należy do wyjątków, a w bazie Urzędu Patentowego RP znajduje się tylko kilka takich znaków.  W celu uzyskania tak szerokiego monopolu jak używanie danego koloru dla wybranych produktów, przedsiębiorca musi wykazać, że dany odcień przez lata był używany w sposób konsekwentny, a następnie stał się dla odbiorców jednoznacznym symbolem konkretnej marki. 

Przykładowo uczestniczyłam w projekcie, który skończył się uzyskaniem prawa ochronnego na znak towarowy kolor per se (sam w sobie) fiolet w odcieniu RGB: 72/34/124 (R.310678) usług łączności w zakresie: telefonii komórkowej „PLAY”. Istotne jest złożenie dowodów potwierdzających używanie dokładnie tego odcienia barwy, który został wskazany w zgłoszeniu znaku towarowego, przy czym kolor należy określić w uznanym międzynarodowym systemie standaryzacji (np. Pantone, RGB, RAL), a same dowody powinny odnosić się do tego konkretnego odcienia. Bardzo przydatne dowodowo są analizy i badania rynkowe od niezależnych podmiotów.

Przykład monopolu na kolor w branży beauty: NIVEA – granat Pantone 280C

Charakterystyczny granatowy odcień  (Pantone 280 C)  znany z puszki kultowego kremu NIVEA został zgłoszony w 2007 r. i zarejestrowany w Niemczech dla produktów kosmetycznych (DE 305 71 072). Do dziś w wielu krajach na całym świecie ten kolor jednoznacznie kojarzy się z marką NIVEA. W branży kosmetycznej zastrzeżenie koloru jest rzadkością i trudno wskazać inne unijne przykłady z tego rynku. To doskonały przykład, jak spójna strategia brandingowa może przekształcić kolor w cenny składnik majątku przedsiębiorstwa.

image
Pantone

Kolor jako własność intelektualna

Kolor roku Pantone 2026 „Cloud Dancer” może inspirować przedsiębiorców, którzy stawiają na minimalistyczny branding. Biel kojarzona ze spokojem może skutecznie wzmacniać wizerunek, jeśli jest stosowana konsekwentnie i w sposób wyróżniający markę. Choć uzyskanie ochrony na sam kolor - odcień bieli - byłoby w praktyce bardzo trudne, to przy odpowiedniej strategii może on pełnić rolę chronionego elementu identyfikacji jako część charakterystycznego logo, etykiety czy opakowania. Bardzo mi się ten kolor podoba i nieco kojarzy z baletem. Ciekawa jestem, czy również w branży fashion i beauty zyska popularność.

Autorka: Natalia Basałaj, radczyni prawna, Kancelaria Hansberry Tomkiel

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
06. grudzień 2025 00:30