StoryEditor
Rynek i trendy
15.06.2023 00:00

Nie-perfumy – moda na dyskrecję w zapachach

Perfumy Altra Skin są promowane hasłem ”zapach Twojej skóry, ale lepszy”. To w 100 proc. naturalna, wegańska woda perfumowana z białym piżmem / fot. altraprofuture.com/
Od pewnego czasu w makijażu i pielęgnacji panuje moda na minimalizm i nieskomplikowane rytuały. Teraz ten trend objął także zapachy. Na popularności zyskują dyskretne nuty nie odbiegające od tego, jak pachnie nasza własna skóra tuż po prysznicu, wyprana bawełniana koszula, czysta pościel, jedwabny szal czy źródlana woda.

Jeszcze niedawno światowa prasa i portale donosiły o modzie na intensywnie pachnące perfumy o dużej trwałości.

Czytaj też: „Tryb bestii" – nowy maksymalistyczny trend perfumeryjny

Okazuje się jednak, że równocześnie na popularności zyskują dyskretne zapachy nie odbiegające od tego, jak pachnie nasza własna skóra tuż po prysznicu, wyprana bawełniana koszula, czysta pościel, jedwabny szal czy źródlana woda. Ten minimalistyczny trend zyskał nazwę „nie-perfum” („no-perfums”) – o czym pisze m.in. dziennik „Rzeczpospolita”.

Dodaje równocześnie, że te często dość kosztowne nie-perfumy, choć subtelne, to jednak wnoszą nasz naturalny zapach na nieco wyższy poziom. Perfumiarze stosują w nich oszczędne kompozycje, zawierające niekiedy tylko jedną, główną nutę zapachową – delikatnie owocową, białego piżma, paczuli, ambry, drzewa sandałowego, wanilii, kwiatów irysa, mimozy, jaśminu czy pomarańczy.  

Rynkowi reprezentanci tej kategorii to Altra Skin, które są promowane hasłem "zapach Twojej skóry, ale lepszy". To w 100 proc. naturalna, wegańska woda perfumowana z białym piżmem.

Kolejna propozycja to Glossier You opracowane jako wzmacniacz zapachu skóry. Woda perfumowana wtapia się w skórę, nadając jej niepowtarzalny zapach. Najpierw zauważalny jest musujący różowy pieprz — jasna, pikantna nuta głowy. Następnie wyczuwalny jest drzewny, lekko słodki zapachu, który pochodzi z nasion ambrette i ciepłego, ambrowego ambroxu. Wreszcie pozostaje kremowa świeżość irysa. Producent zapewnia, że na każdym nuty te pachną zupełnie inaczej.

Reprezentantem trendu nie-perfum jest też I Don’t Know What (D.S. & Durga). Został stworzony tak, aby po nałożeniu wzmocnił wszystko z czym się połączy. Można go wiec łączyć z innym zapachem lub stosowac samodzielnie, jako wzmocnienie zapachu ciała. Nuty głowy: bergamota, Nuty serca: Iso e Super, wetyweria. Nuty bazy: drzewo sandałowe, ambroksan, syntetyczna cyweta.

L’Eau Papier (Dyptique), w którym białe piżmo ewoluuje i nasyca skórę, jak atrament papier. Do tego dochodzą świetliste nuty mimozy.

Commodity Paper, w którym molekularne drewno sprawia, że zapach skóry nabiera lekkości, a akcent słodkiego bursztynu odpowiada za wrażenie, za zapach "żyje".

Inne propozycje w tredzie nie-perfum to Aqua Universalis (Maison Francis Kurkdjian), Eyes Closed i Blanche (Byredo) czy Molecule 01 (Escentric Molecules).

Dziennik zwraca uwagę, że popularność nie-perfum to efekt podobnych trendów w makijażu (mekeup no makeup) i pielęgnacji, w których również na fali jest minimalizm i nieskomplikowane rytuały. Podobnie jest w modzie, w której obserwujemy powrót do klasycznej prostoty i obnoszenie się z „dyskretny luksusem”.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 15:36
Mleczne perfumy podbijają TikToka. Nowy zapachowy trend rośnie w siłę
Od lewej: Cry Baby Perfume Milk Melanie Martinez, Condensed Milk Demeter Fragrance, Coastal Bliss Victoria‘s Secret, The First Yanina Yakusheva.Wiadomości Kosmetyczne

Analizy wskazują, że rozmowa o perfumach w mediach społecznościowych jest w dużej mierze napędzana przez marki, które aktywnie promują swoje produkty i budują narrację wokół zapachowych trendów. Równocześnie użytkownicy coraz chętniej szukają konkretnych informacji, co potwierdza przewaga Google w przypadku mlecznych perfum. Przenikanie się mediów społecznościowych z wyszukiwarkami pokazuje, jak silnie estetyka, zapach i internetowa narracja łączą się w świecie współczesnych konsumentów.

Zainteresowanie tzw. mlecznymi perfumami notuje obecnie gwałtowny wzrost. Jak wskazują analizy, w porównaniu z ubiegłym rokiem trend ten urósł aż o 113,4 proc. w ujęciu ogólnym, obejmując zarówno wyszukiwarki internetowe, jak i media społecznościowe. Na platformach typu Google liczba wyszukiwań wzrosła o 96,3 proc., a na TikToku aż o 320,3 proc.. Według danych, aż 85 proc. udziału w popularności tego zjawiska przypada na wyszukiwarkę Google, co sugeruje, że użytkownicy aktywnie poszukują informacji o mlecznych zapachach, zamiast trafiać na nie przypadkiem w mediach społecznościowych. Średnio miesięcznie fraza „milk perfume” generuje 9,5 tys. wyszukiwań w Google oraz 167,8 tys. tygodniowych wyświetleń na TikToku.

Eksperci wskazują, że trend ten wpisuje się w szerszy nurt popularności tzw. zapachów gourmand, czyli inspirowanych deserami, słodyczami i kremowymi nutami. W tej kategorii ogólna popularność wzrosła o 172,4 proc. r/r. Wyszukiwania w Google zwiększyły się o 85,9 proc., a na TikToku obserwujemy wzrost aż o 179,1 proc.. W tym przypadku to TikTok wiedzie prym – odpowiada za 95,1 proc. popularności w tej przestrzeni. Hasło związane z tym trendem jest wyszukiwane w Google średnio 4,9 tys. razy miesięcznie, natomiast na TikToku osiąga imponujące 17,6 mln tygodniowych wyświetleń.

Choć zapachów nie da się poczuć przez ekran, TikTok stał się jednym z głównych ośrodków dyskusji na temat perfum. Hashtag #perfumetok przyciąga 3,3 mln wyświetleń tygodniowo, tworząc wokół zapachów aktywną społeczność. Wśród najczęściej pojawiających się nut zapachowych prym wiedzie #vanilla (2,8 mln wyświetleń tygodniowo), a tuż za nią plasują się mleczne skojarzenia, takie jak #heavycream (814,8 tys.), #strawberry (542,8 tys.) i #coconut (200,3 tys.). Szczególną rolę w popularyzacji nuty „heavy cream” odegrała marka Phlur.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 13:45
Wypadanie włosów jako strach blady konsumentów: „bromeopatia” rusza na odsiecz mężczyznom
Wypadanie włosów to alarmująco częsty problem.Towfiqu barbhuiya

Według firmy badawczej Euromonitor International, światowy rynek męskiej pielęgnacji osiągnął wartość 61,3 miliarda dolarów, a w 2024 roku ma wzrosnąć o kolejne 6,4 proc. Rośnie popyt na kosmetyki i produkty do pielęgnacji dla mężczyzn, co potwierdzają dane największych detalistów – Amazon, uznany przez NielsenIQ za najpopularniejszą platformę beauty w USA, odnotowuje coraz więcej klientów kupujących produkty z segmentu męskiego grooming. Wzrost ten dotyczy zwłaszcza obszaru zdrowia skóry głowy i problemu wypadania włosów.

W kwietniu 2025 roku dane Google Trends wskazały wypadanie włosów jako najczęściej wyszukiwany problem kosmetyczny na świecie. Badania brytyjskiej sieci Superdrug ujawniły, że aż 58 proc. mężczyzn i 51 proc. kobiet doświadcza utraty włosów, a największe nasilenie tego zjawiska dotyczy osób w wieku 25–34 lata – aż 61 proc. tej grupy zgłasza objawy przerzedzenia lub nadmiernego wypadania włosów. Według ekspertów główne przyczyny takiego stanu rzeczy to stres, nieprawidłowa dieta i szkodliwe nawyki urodowe, często podsycane przez media społecznościowe.

Nowym źródłem porad stał się TikTok – aż 1 na 3 Brytyjczyków korzysta z tej platformy, by szukać informacji na temat pielęgnacji włosów. W grupie wiekowej 16–34 lata połowa użytkowników deklaruje, że TikTok jest ich głównym źródłem wiedzy o pielęgnacji. Eksperci ostrzegają jednak przed popularnymi trendami – aż 60 proc. z nich może być potencjalnie szkodliwych. Przykładem jest „hair cycling”, czyli rotacyjne stosowanie różnych produktów z przerwami – trend, który uzyskał ponad 22 miliony wyświetleń i został wypróbowany przez osiem milionów Brytyjczyków. Zdaniem ekspertów, niestety, brak jest dowodów na skuteczność tej metody, a częsta zmiana kosmetyków może prowadzić do podrażnień i uszkodzenia mieszków włosowych. Olivia Houghton z The Future Laboratory określiła taki stan rzeczy w rozmowie z Cosmetics Design Europe jako bromeopatię (gra słów — bro, brachu, i homeopatia).

Wśród najczęściej wymienianych przyczyn wypadania włosów znajdują się nie tylko genetyka i stres, ale także nadmierne spożycie napojów energetycznych oraz zanieczyszczenie środowiska. Choć rynek innowacji koncentrował się dotąd głównie na nutraceutykach, coraz większą popularność zdobywają także produkty do stosowania miejscowego. Dynamiczny rozwój tego segmentu sugeruje, że pielęgnacja skóry głowy i przeciwdziałanie łysieniu mogą stać się jednym z kluczowych filarów wzrostu branży męskiego grooming w najbliższych latach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 23:12